Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minä ja kaverit on tultu helposti raskaaksi nelikymppisinä

Vierailija
09.11.2018 |

Tätä ihmettelen, tunnen ihan todella monta aika helposti nelikymppisenä (plus miinus kaksi vuotta) raskaaksi tullut naista, toki muutaman hedelmöityshoitoihin turvautuneenkin. Eli mitähän hittoa taas, onko se puppua se myytti hedelmällisyyden laskusta 35-vuotiaana? Olemme toki perusterveitä, suht terveet elämäntavat omaavia keskiluokkaisia ihmisiä, ehkä se on yksi tekijä asiassa, mutta en usko että selittää koko asian. Ja muuten, tätini, isoäitini ja isoisoäitini ovat muuten myös saaneet lapsia +- 40-vuotiaana, eli on sitä ennenkin vähemmän terveillä elintavoilla (tai huonommalla terveydenhoidolla) onnistuttu.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vastaavan ikäiset kaverit on taas kärsineet lapsettomuudesta ja lapsia on tullut vasta hoitojen ja keskenmenojen jälkeen. Osa ei ole lapsia saanut.

Outoa, että meilläkin niin erilaiset kaveripiirit tässä asiassa.

Vierailija
22/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalla synnytäjällä suurempi riski, etä lapsi on vammainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tästä voi mitään tilastoa tehdä! Niin harva haluaa 40 v. raskautua, että on mahdotonta laskea todennäköisyyksiä isolle joukolle. Niin ja ne jotka 40v. haluaa raskautua on usein aiemmin lapsttomia, joten heidän hedelmällisyydestään nuorena ei ole tietoa.

Vierailija
24/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v:nä minulla on rippikouluikäinen lapsi..

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Ei varmaan vedä. Mä olen jo puoliksi ulkona pyörästä, tavoitteena on siis nuoresta saakka ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta puolison sairastuminen on hidastanut aikataulua. Siinä lasta kasvatellessa ehti kyllä paiskia hommia, kun oli pakko viettää suht säännöllistä ja paikallaanpysyvää elämää. Sitä kohti, mitä tahtoo, kukin tyylillään, eikö?

Aivan, täällä joku muu tuli keulimaan rippikouluikäisellä lapsellaan kun aiheena oli tämä biologinen todellisuus! Joka ei tunnu vastaavaan yleistä totuutta asiasta. Mulle sopii oikein hyvin tämä 4-kymppisenä vanhemmaksi tulo, ura, talous ja oma nuppi ovat kunnossa, joten esimerkiksi nyt on lapselle hyvin aikaa ja tilaa elämässä, ei kiinnosta jos joku muu on saanut ipanan parikymppisenä - silloin mulla oli ihan eri kiinnostuksen kohteet.

-Ap

Vierailija
25/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaisin lukeneeni artikkeleita missä vähäisen syntyvyyden on arvioitu johtuvan osin siitä ettei perheet saa toivomaansa lapsimäärää koska ikä ja hedelmällisyys tulee vastaan.

Iän vaikutuksesta hedelmällisyyteen löytyy tilastoja ihan googlettamallakin jos fakta kiinnostaa. 10 kaverin pohjalta tehty mutuilu ei kerro mitään.

Vierailija
26/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useimmat nelikymppiset synnyttäjät ovat uudelleensynnyttäjiä.

Sitä vähän epäilen, että ap:lla olisi paljon ystäviä, jotka olisivat saaneet useamman lapsen yli nelikymppisenä. Jos siinä iässä aloittaa, lapsi jää todennäköisesti ainoaksi. Ainakin aika harvinaista olisi, että tuttavapiiriin kuuluisi 10 naista joista kaikilla olisi saatuna enemmän kuin 1 lapsi tuossa iässä.

Vierailija
27/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Ei varmaan vedä. Mä olen jo puoliksi ulkona pyörästä, tavoitteena on siis nuoresta saakka ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta puolison sairastuminen on hidastanut aikataulua. Siinä lasta kasvatellessa ehti kyllä paiskia hommia, kun oli pakko viettää suht säännöllistä ja paikallaanpysyvää elämää. Sitä kohti, mitä tahtoo, kukin tyylillään, eikö?

Aivan, täällä joku muu tuli keulimaan rippikouluikäisellä lapsellaan kun aiheena oli tämä biologinen todellisuus! Joka ei tunnu vastaavaan yleistä totuutta asiasta. Mulle sopii oikein hyvin tämä 4-kymppisenä vanhemmaksi tulo, ura, talous ja oma nuppi ovat kunnossa, joten esimerkiksi nyt on lapselle hyvin aikaa ja tilaa elämässä, ei kiinnosta jos joku muu on saanut ipanan parikymppisenä - silloin mulla oli ihan eri kiinnostuksen kohteet.

-Ap

Jos se yksi lapsi riittää. Parin vuoden päästä esikoisen syntymästä.moni haluaa toisen lapsen. Tuossa iässä ei välttämättä. onnistukaan.

Vierailija
28/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

-Ap

Musta on mielenkiintoista, kuinka erilaisia elämänpolkuja ihmisillä on, jotenkin tässä iässä niiden erot tuntuvat hurjan suurilta verrattuna esimerkiksi aikaan parikymmentä vuotta sitten, kun oltiin vielä suunnilleen samoilla viivoilla. Tämä hajatelma syntyi tänään kun Suomi-filmissä laulettiin Gaudeamusta. :) Tiedä sitten mikä on fiilis toisten 20 vuoden kuluttua, odotan mielenkiinnolla.

Onnea vauvapuuhiin! 

Vierailija
29/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihdevuodet on edes vähänkään perinnöllisiä.. siis että menee suunnilleen samoin kun äidillä tai mummolla, niin mullakin jäisi kuukautiset vähän päälle 40v. pois. En tieten tahtoen halunnut ottaa sitä riskiä, että odottelisin muuten vaan nuoruuden ohi ja jäisinkin ilman lapsia. Sitä kun ei omalta kohdalta tiedä etukäteen, että milloin on myöhäistä.

Nyt siis tarkoitan niin, että jos on valmis ja mahdollisuus vanhemmaksi, mutta lykkäisi silti lasten "hankintaa". Minun mielestäni lapset saadaan.

Vierailija
30/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyyden laskusta paasataan siksi, kun monilla se todella laskee varhain ja halutaan että he eivät menettäisi mahdollisuuttaan perheeseen.

Vierailija
31/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa vielä mummoikäisenä lapsia.

Vierailija
32/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä on useita lapsettomia, nelikymppisenä down-lapsen saanut ja hoidoissa käyneitä. Aika harva lopulta huutelee lastensaantiongelmistaan. Oletko ap niin läheinen kaikkien niiden ystäviesi kanssa, että he ovat kertoneen kuinka kauan sitä vauvaa on toivottu?

Ovatko he kaikki saaneet niin monta lasta kuin ovat toivoneet? Kenelläkään ei keskenmenoja tai muita vaikeuksia?

Vierailija
33/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on oikeasti hauskoa nämä eri elämäntilanteet, mulla on sama kun parilla muullakin kirjoittajalla täällä, täytin kesällä 40 ja ainokainen tyttäreni 20. Jotenkin tuntuu tosi hassulle, että joillakin ystävillä on vielä vauvoja. Mutta se juuri elämässä onkin mukavaa, että ei ole yhtä ainoaa tapaa sitä elää.

Vierailija
34/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että olen, tiedän ainakin suunnilleen. Toki joitakin keskenmenoja on ollut - mutta niin ollut ystävilläni nuorempinakin. Ja toisaalta hedelmöityshoidoissa on käyty nuorempanakin, toisin kuin nämä ”kymmenen kaveriani”.

Vierailija
35/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen monta läheistä kaveria ja vielä jokainen perustanut perheen vasta nelikymppisenä. Aika sattuma, kun vain muutama prosentti ensisynnyttäjistä on nelikymppisiä.

Harvalla on kymmentä niin läheistä ystävää ylipäätään, että noin yksityiset asiat jaetaan.

Vierailija
36/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on minunkin isomummo synnyttänyt minun mummoni ollessaan 48v.

Minä taas olen saanut lapset 20 ja 22v. Sen jälkeen ei olla lisää saatu toiveista huolimatta, ikää mulla nyt 36v. Silti se ei todista mitään suuntaanntai toiseen.

Kyllähän tuo hedelmällisyyden lasku

35v-> on aika paljon isommalta otannalta tutkittu, kuin jonkun lähipiiristä.

Ei vaan jos tuo prosentti pätee, niin minunkin lähipiirissä sen pitäisi päteä aika hyvin - ja nyt meidän tilanteen todennäköisyyttä voisi ehkä verrata lottovoiton saamisen todennäköisyyteen.

-Ap

Jokainen lottorivi on epätodennäköinen, ja silti joka viikko joku niistä arvotaan.

Sitä paitsi sinähän et tunne vain kymmentä naista, jotka tulivat helposti raskaaksi, vaan kymmenisen, jotka tulivat, ja "muutaman" (3? 4? 5?) jotka tarvitsivat hoitoja. Plus ne, jotka eivät tulleet raskaaksi, ja eivät kertoneet asiasta sinulle. Siinä on jo aika monta lisänumeroa vetämässä.

Vierailija
37/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on minunkin isomummo synnyttänyt minun mummoni ollessaan 48v.

Minä taas olen saanut lapset 20 ja 22v. Sen jälkeen ei olla lisää saatu toiveista huolimatta, ikää mulla nyt 36v. Silti se ei todista mitään suuntaanntai toiseen.

Kyllähän tuo hedelmällisyyden lasku

35v-> on aika paljon isommalta otannalta tutkittu, kuin jonkun lähipiiristä.

Ei vaan jos tuo prosentti pätee, niin minunkin lähipiirissä sen pitäisi päteä aika hyvin - ja nyt meidän tilanteen todennäköisyyttä voisi ehkä verrata lottovoiton saamisen todennäköisyyteen.

-Ap

Jokainen lottorivi on epätodennäköinen, ja silti joka viikko joku niistä arvotaan.

Sitä paitsi sinähän et tunne vain kymmentä naista, jotka tulivat helposti raskaaksi, vaan kymmenisen, jotka tulivat, ja "muutaman" (3? 4? 5?) jotka tarvitsivat hoitoja. Plus ne, jotka eivät tulleet raskaaksi, ja eivät kertoneet asiasta sinulle. Siinä on jo aika monta lisänumeroa vetämässä.

Juu, varmasti näin - silti tuntuu lähipiiriin liian isolta luvulta tämä ”kymmenen kaverin raskautuminen helposti”. En tässä eksakteja lukuja käyttänytkään.

Ap

Vierailija
38/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luotan tässä asiassa ensisijaisesti lääkäreihin+ kaikkeen muuhun tutkimustietoon, mitä asiasta löytyy ja on saatavilla. Toki on aina yksilöllistä ja poikkeamaa voi olla suuntaan jos toiseen, mutta jos nyt kuitenkin puhutaan siitä mikä on tyypillisintä. Ja vaikka muuten ihmisen elinikä on pidentynyt, niin tässä lisääntymisasiassa ei ole silti tapahtunut muutoksia. Ja joo, varmaan on pitkään hedelmällinen, jos vaihdevuodet alkaa vasta 60- vuotiaana, kun taas toisilla 45- vuotiaana, niin siinä ei silloin kovin pitkään mistään iltatähdestä haaveilla. Eikä tietty muutenkaan näillä palstoilla ole mikään vaikeus kertoa kaikille kirkkain silmin, että hei, "minäpä tulin ensimmäisellä yrityksellä raskaaksi 55- vuotiaana"!

Vierailija
39/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luotan tässä asiassa ensisijaisesti lääkäreihin+ kaikkeen muuhun tutkimustietoon, mitä asiasta löytyy ja on saatavilla. Toki on aina yksilöllistä ja poikkeamaa voi olla suuntaan jos toiseen, mutta jos nyt kuitenkin puhutaan siitä mikä on tyypillisintä. Ja vaikka muuten ihmisen elinikä on pidentynyt, niin tässä lisääntymisasiassa ei ole silti tapahtunut muutoksia. Ja joo, varmaan on pitkään hedelmällinen, jos vaihdevuodet alkaa vasta 60- vuotiaana, kun taas toisilla 45- vuotiaana, niin siinä ei silloin kovin pitkään mistään iltatähdestä haaveilla. Eikä tietty muutenkaan näillä palstoilla ole mikään vaikeus kertoa kaikille kirkkain silmin, että hei, "minäpä tulin ensimmäisellä yrityksellä raskaaksi 55- vuotiaana"!

Itse taas olen alkanut epäillä että tutkimus ei ole pysynyt perässä ihmisten parantuneiden elinolojen ja pidentyneiden elinikien kanssa... ja nämä vaikuttaisivat hedelmällisyyteenkin. Näistähän oli juttua muutama vuosi sitten että joku kirjailija oli löytänyt väitteen alkuperän, perustuvat ranskalaisiin kirkonkirjoihin 1800-luvulta että hedelmällisyys alkaisi heiketä 35-vuotiaana https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002699078.html

Minusta tästä on keskusteltu aiemminkin vauva-palstalla.

-Ap

40/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe ja olen tätä itsekin pohtinut, sillä lähipiirissä ne jotka ovat hoitoihin joutuneet ovat yleensä niitä, joilla ongelma on ollut miehessä ei naisessa.

Mutta vielä kysymys, et mikä on ap:n aika määre sille et tulee helposti raskaaksi? Pari kk yrittämistä vai vuosi vai mikä?

Itse olen "vasta" 30 ja lähipiirissä lähinnä saman ikäluokan ihmisiä ja osa näyttää tulevan helposti eli ihan 1-4 kk sisällä raskaaksi, ja sit on niitä joilla menee vuosikin tai sitten nää pari esimerkkiä niistä joilla hoidot aloitettu nuoresta iästä huolimatta.

Mun veikkaus on, että hedelmällisyyden laskun syynä on ennemminkin miesten sperman laadun heikentyminen kemikaalien ja huonojen elämäntapojen takia kuin naisten ikä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän