Siivooja näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin. Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla samat esineet
https://www.hs.fi/elama/art-2000005892733.html
Kyllästyi keskiluokkaiseen kulissiin.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kopioida jutun tänne että mekin saadaan lukea.
Myydään sisustustikkaat ja pari kuormalavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei todellakaan ole vakavaa, jos joskus on päivä, jollon lattialla on tahra, johon jää sukka kiinni. Se oli koko jutun pointti. Mutta selkeästi se on joillekin elämänloppu. Syy, miksi naisista ei kirjoiteta elämänkertoja, on se, ettei Kukaan jaksa lukea satoja sivua siivoamisesta ja prismakäynneistä. Suurin osa suomalaista naisista ovat aivan uskomattoman tylsiä, ankeita ja tympeitä.
Et taida olla lukenut montakaan kirjaa elämäsi aikana? Et esimerkiksi Tarja Halosen, Minna Canthin tai Helvi Sipilän elämäkertoja?
Kuka tuo Tarja Halonen on? Minna Canthin tiedän, hän on kirjailija kuin myös Helvi Sipilä.
Sisustatteko
a) itsellenne = ei kuvia blogeihin, someen
b) toisille = kuvia blogeihin, someen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kopioida jutun tänne että mekin saadaan lukea.
Ei voida, meillä ylemmässä keskiluokassa on tapana tilata Hesaria ja muita kalliita lehtiä, emmekä anna mitään ilmaiseksi.
Joku 90% keskustelijoista ei tajunnut jutun pointtia tai loukkaantui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei todellakaan ole vakavaa, jos joskus on päivä, jollon lattialla on tahra, johon jää sukka kiinni. Se oli koko jutun pointti. Mutta selkeästi se on joillekin elämänloppu. Syy, miksi naisista ei kirjoiteta elämänkertoja, on se, ettei Kukaan jaksa lukea satoja sivua siivoamisesta ja prismakäynneistä. Suurin osa suomalaista naisista ovat aivan uskomattoman tylsiä, ankeita ja tympeitä.
Et taida olla lukenut montakaan kirjaa elämäsi aikana? Et esimerkiksi Tarja Halosen, Minna Canthin tai Helvi Sipilän elämäkertoja?
Kyllä sukan tarttuminen lattiaan on ällöttävää. Normaalin ihmisen mielestä myös paska aikuisen housussa on ällöttävää, mutta sinusta varmaan ihan ok?
Viimeinen lauseesi kuuluu kirjoittaa näin: "Suurin osa suomalaisista naisista on aivan uskomattoman tylsiä, ankeita ja tympeitä." Opettele nyt edes verbin taivutus oikein, vaikket kirjoja luekaan. Tuossa lauseessa subjekti on "suurin", joka on yksikössä. Silloin myös predikaatti on yksikössä. Kielen ja ajattelun oppii vain lukemalla ja ajattelemalla. Kehittymisen varaa näkyy olevan vielä runsaasti, kuten naapurin Pekalla tiskiainetta.
No uuh, ootpas kova tyyppi selvästi kirjoituksen perusteella.
Niin mikä oli pointtisi mainita nuo elämänkerrat? Montako kertaa Halonen kävi kaupassa ja siivosi?
Ainiin, ei sulla ollut pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sisustus tuli muotiin jo 2010 ja sen jälkeen musta-valko-harmaa. Eikö enää mitään muuta keksitä, kun vuosi on jo 2018?
Ajatelkaa, ennen vanhaan sisustusmuoti vaihtui noin kerran vuosisadassa. Nyt täällä jengi hyppii seinille kun sama tyyli on ollut pinnalla n. 10 v....
Ja tiedoksesi, että on se tyyli ainakin sisustuslehdissä jo muuttunut moneen kertaan. Valkoharmaamustan jälkeen on ehtinyt olla jo ainakin pastellit, terrakotta ja tummat murretut sävyt. Yritähän päästä takaisin kärryille sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen että Suomessa suositaan valkoista ja vaaleaa ja maanläheisiä "tylsiä" sävyjä, koska ne on kaikkein armeliaimmat silloinkin kun täällä on kaamos päällä ja aamusta iltaan synkkää ja hämärää. Ja ne on klassisia värejä, aina muodissa. Suomalaiset ei kuitenkaan keskimäärin ole varmaan kovin halukkaita kuluttamaan sisustukseen. Seinät maalataan kerran kahdessakymmenessä vuodessa ja niiden halutaan olla ajattomat sekä myynnin kestävät.
Mulla oli yhteen aikaan tummanharmaat tapetit seinissä ja ne oli oikeesti aika kamalat. Pimeellä ajalla oli masentavaa tulla kotiin joka oli hämärä ja harmaa (ne seinät tuntui imevän kaiken valon) ja kevät- ja kesäauringossa ne näytti likaisilta ja tunkkaisilta. Ei enää ikinä tummia seiniä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Missaatte koko ajan pointin.
Miksi sisustuksella pitää esittää? Koko keskiluokan itsetunto-ongelma?
Sinä missaat näiden vastausten pointin. Kun niissä just yritetään selittää että useimmat ei sisusta esitysmielessä. Jostain on nyt syntynyt se stereotypia, että kaikki jotka hankkivat muodikkaita asioita kotiinsa tekevät sen esittääkseen jotain. Ei se pidä paikkaansa. Useimmat hankkivat niitä siksi, että ne miellyttävät itseä, tai siksi että haluaa ostaa laatua ja design oletetaan laadukkaaksi, tai yksinkertaisesti siksi, että tarvitsee jonkin tavaran ja ottaa sitä, mitä kaupassa on tarjolla - mikä esim. selittää sen, että suomalaisissa kodeissa on niin paljon harmaita ja valkoisia huonekaluja.
Tosi harvassa kansan keskuudessa on ne bloggaajat ja instapäivittäjät, joilla on oikeasti valtava tarve esitellä sisustustaan ja saada palautetta. Ne on tietysti ne jotka on koko ajan esillä, joten ehkä siitä tulee se käsitys että kaikki sisustajat - tai vaan kotinsa kalustajat - on samaa lajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen että Suomessa suositaan valkoista ja vaaleaa ja maanläheisiä "tylsiä" sävyjä, koska ne on kaikkein armeliaimmat silloinkin kun täällä on kaamos päällä ja aamusta iltaan synkkää ja hämärää. Ja ne on klassisia värejä, aina muodissa. Suomalaiset ei kuitenkaan keskimäärin ole varmaan kovin halukkaita kuluttamaan sisustukseen. Seinät maalataan kerran kahdessakymmenessä vuodessa ja niiden halutaan olla ajattomat sekä myynnin kestävät.
Mulla oli yhteen aikaan tummanharmaat tapetit seinissä ja ne oli oikeesti aika kamalat. Pimeellä ajalla oli masentavaa tulla kotiin joka oli hämärä ja harmaa (ne seinät tuntui imevän kaiken valon) ja kevät- ja kesäauringossa ne näytti likaisilta ja tunkkaisilta. Ei enää ikinä tummia seiniä mulle.
Ongelma on just tuo, että vaihtoehtoina on vain valkoinen, harmaa ja musta. Värit on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sukan tarttuminen lattiaan on ällöttävää. Normaalin ihmisen mielestä myös paska aikuisen housussa on ällöttävää, mutta sinusta varmaan ihan ok?
Viimeinen lauseesi kuuluu kirjoittaa näin: "Suurin osa suomalaisista naisista on aivan uskomattoman tylsiä, ankeita ja tympeitä." Opettele nyt edes verbin taivutus oikein, vaikket kirjoja luekaan. Tuossa lauseessa subjekti on "suurin", joka on yksikössä. Silloin myös predikaatti on yksikössä. Kielen ja ajattelun oppii vain lukemalla ja ajattelemalla. Kehittymisen varaa näkyy olevan vielä runsaasti, kuten naapurin Pekalla tiskiainetta.
Sinä olet kyllä yksi noista tylsistä, ankeista ja tympeistä suomalaisista naisista. 😄 Löysää vähän.
Tossa jutussa oli turha neuvomisen maku ja muiden tekemisiä arvosteleva sävy. Kiva että kirjailija-siivoojaa ei enää stressaa sotku ja velvoitteet, mutta ei stressaa monia muitakaan eikä tämä ole ensimmäinen tyyppi, joka nykyisin netissä tai somessa rummuttaa tätä samaa mantraa, että "kyllä voi kavereita kutsua kylään vaikkei ole imuroitu". Juu juu, me tiedetään. Mä oon tukevasti keskiluokkaa perhetaustan ja tulojen puolesta, mutta ei tartu sukat lattiaan, ei ole valkoista kotia, hoidan omat ja lasten asiat ajallaan, osaan sanoa Ei kun siltä tuntuu eikä mulla ole penniäkään ulosotossa tai tarvetta downgradeukselle. Ja en todellakaan usko olevani ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia meillä on yhteiskuntaluokkia. Keskiluokalle on tärkeää olla, kuten muut. Ihmiset, jotka ovat riippuvaisia toisten arvostuksesta ja hyväksynnästä, ovat keskinkertaisia ja keskiluokkaisia. Köyhillä ei ole resursseja miettiä tyylikysymyksiä, ja todella rikkaat eivät välitä, mitä muut ajattelevat heidän tavastaan elää - mielellään tekevät asiat jopa hieman vastakarvaan tai omalla tavallaan.
Keskiluokkaisuuteen kuuluu normatiivinen maku ja normatiivinen ajattelu. Ihmiset saattavat jopa ajatella, että kunnollinen ihminen tekee asiat tällä tavalla. Vain pieni osa ihmisistä pystyy todella elämään vallitsevien ihanteiden vastaisesti. Ja osittain noiden ajatteluun liittyvien erojen vuoksi he eivät ole keskiluokkaa.
Tämä oli hyvin muotoiltu! Mihin luokkaan itse kuulut? Ihan mielenkiinnosta kysyn 🙂
Ohis. En ole tuo kirjoittaja, mutta hyvin samalla tavalla ajattelen kun hän.
Joku tuolla aimemmin kirjoitti, että ihmiset sisustaa sillä mitä myydään, varmasti pitää alemman ja keskiluokan kohdalla pitkälle paikkansa.
Joku siihen sitten kommentoi, että ne joka osaa tekee itse. Sekin pitää paikkansa, vielä käsityötaitoisia ja niitä, jotka työnsä puolesta ovat oppineet, niin mikä heitä estää tekemästä itse mieleisiä sisustusratkaisuja ja huonekaluja itse -- ei mikään.
Ja sitten on myös niitä, jotka teettävät kun eivät löydä mieleistään kaupoista tai saa tilattua. Myös jos ovat asuneet muissa kulttuureissa pidempään ja tuoneet sieltä mukana huonekaluja.
Olen itse niitä, joilla on jo vuosisadan ajalta huonekaluja ja sisustusta joita on vuosien mittaan kunnostettu tarpeen mukaan. Osan olen myös tuonut osan huonekaluista tänne palattuani ja teettänyt sen mitä sen muuten löytänyt sopivaa.
Sisustaminen ei isommin kiinnosta, en seuraa sisustusohjelmia (ei ole edes TV:tä ollut enää pitkään aikaan), en lue sisustuslehtiä, mutta tunnustan ostaneeni Könemannin Sisustus Atlas kirjan reilu 15v sitten ja sitä olen joskus selaillut kun on tarvittu joku muutos sen miettimiseen minkälaisia ratkaisuja voisi olla. Muutaman mielestäni hyvän idean olen saanut sieltä kuntolenkillä miettinyt vanhojen huonekalujen parempaa yhteensovittamista uudempiin kanssa.
Heh heh, "kuntolenkillä" -- pahuksen oikein kirjoituksen korjaus ... piti olla kun olen miettinyt ...
Kiva asiakkaille nähdä kun siivooja haukkuu heidän kotinsa
Vierailija kirjoitti:
Ja itse kieltäytyy hoitamasta omien 11- ja 13-vuotiaiden kouluasioita, koska hänen mielestään lasten pitää hoitaa omat kouluasiansa. Mitä jos kaikki ei sujukaan? Omituisia mielipiteitä tällä konkurssin tehneellä vähävaraisella naisella.
T. Keskiluokkainen, jolla ei ole Lokkia eikä Mehiläispesää
Mehiläispesä? Onko se joku koriste-esine? Lampunvarjostin?
Kirjallisuuden alan ihmisenä tiedän, miten hirvittävän vaikeaa on varsinkin esikoiskirjailijan saada romaanikäsikirjoitus kustannettavaksi. Se usein vaatii monen vuoden työn ja pajon taustatutkimusta. Samanaikaisesti meillä julkaistaan kuitenkin valtava määrä höttökirjallisuutta jota "tietokirjallisuudeksi" kutsutaan.
En ole lukenut tämän "tietokirjailijan" opasta, mutta ainakin artikkelin perusteella se on täynnä itsestäänselvyyksiä (kasvit ovat halpa tapa sisustaa) ja lisäksi se markkinoi vaihtoehtoista elämäntapaa, joka aika monelle on tuttu nuoruudesta mutta josta viisauden ja kokemuksen kasvaessa halutaan eroon.
Vaikea ymmärtää, miksi tästä kirjasta ja kirjailijasta oli hesarissa niin iso juttu. Oliko hän artikkelin kirjoittaneen toimittajan kaveri? Ainakin tuon teoksen julkaisua on todennäköisesti avittanut se, että naisen ystävä on monelle tuttu kirjailija, Saara Henriksson.
Kaikki on valkoista ja steriiliä, muutama tähtikuvio ja kirjahyllyllä kirjaimet "LOVE". Sanoja ja lauseita verhoissa ja tauluina. Missä on yksilöllisyys ja personaallissuus? Miten voi elää kodissa kun koko ajan pitää varoa koska kaikki on valkoista?
Itsellä on intialaisia tummasta puusta tehtyjä huonekaluja lisäksi valkoista ja muutama väriläiskää. Kirjoja ja kynttilöitä. Tyylikästä ja ennenkaikkea kodikasta.