Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin. Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla samat esineet

Vierailija
09.11.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005892733.html

Kyllästyi keskiluokkaiseen kulissiin.

Kommentit (232)

Vierailija
61/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skandinaavinen tyyli on yksinkertaisen väritön vaaleine elementteineen. Meillä on Suomessa aina niin pimeää, että en yhtään ihmettele sitä, et haluamme kotimme olevan mahdollisimman valkoinen.

Juuri tästä syystä minulla on ollut valkoisia huonekaluja jo 80-luvulta alkaen. Haluan, että on valoisaa. Toki on myös muitakin värejä, ettei vaikuta kliinisen kalsealta.

Ihan sama, mitä muut ajattelevat. Minulle tämä huusholli tuo mielihyvää.

Vierailija
62/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi ny helkutti. Mitäs jos yksinkertaisesti pitää valkoisesta, avarasta ja valoisasta sisustuksesta? Onko se väärin? Hittoon joku muoti. Olen aina (36 vuotta) sisustanut kotini valoisaksi ja paljon valkoista, syystä että MINÄ PIDÄN SIITÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea sisustus luo tilan tuntua pieneenkin asuntoon. Olen käynyt kahdessa samankokoisessa kylpyhuoneessa, tummassa ja valkoisessa. Valkoinen tuntui tuplasti suuremmalta.

Vierailija
64/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne keskiluokkaiset kodit, joissa kaikissa samat kalusteet, lamput ja jokainen tantta kerää sitä Arabiaa - ihan uskomatona tavisTiina elämää. Miten perusperusperus mielikuvitukseton ihminen oikeasti on? elämä on kuin kopio jokaisen toisen tavisTiinan elämästä. TavisTiina ei myöskään kestä yhtään sitä, että joku muu elää eritavalla vaan saa siitä kamalan hermarin ja juoruaa siitä tavisTiina kavereittensa kanssa, vaikka sisimmissään kokee, että ehkä elämällä olisi voinut ollakin jotain vähän enemmän annettavaa.

Luuletko sinä olevasi joku suuri individualisti ja eläväsi jotain ainutlaatuista elämää? Sinulla ei ehkä ole lokki-lamppua, mutta joku peruslamppu sulla kuitenkin on. Tai jos sisustustyylisi on joku uniikki cyberpunk-hippityyli, niin ei se tee elämästäsi sen erilaisempaa. Käyt jossain surkeassa työssä, josta kenelläkään ei ole mitään muistikuvaa edes parin sadan vuoden kuluttua. Kukaan ei muista sinua. Ihan samoin kuin kukaan ei muista sitä tavisTiinaakaan.

Ihmisiä on ollut aikojen saatossa niin paljon, että mitään ainutkertaisia elämiä ei oikeastaan ole. Ja jos se tavisTiina pitää siitä tylsästä elämästään, niin mikä sä olet kohottamaan itsesi sen yläpuolelle?

On aika helppoa tehdä vaikka itse omat mieleiset varjostimet jne. Ei siitä nyt noin katelliseksi kannata heittäytyä :D

eri

Mitäpä jos ei kiinnosta? Mitäpä jos osa meistä tekee elämässä jotain muutakin merkittävää kuin sisustaa sitä kopperoaan? Kyllä minusta ainakin jää jälkeen useampi hyödyllinen tieteellinen artikkeli, en usko että tulevaisuudessa ketään kiinnosta sinun lampunvarjostimesi.

Mun koti on puolet halpaa Ikeaa, puolet kalliimpaa designia jotka on peritty (esim. Lokki), saatu lahjaksi (Artekin 400 tuoli) tai ostettu itse koska miellyttää omaa silmää esim. String-hyllystö. Sisustaminen ei kiinnosta, siksi pelkistetty skandinaavinen tyyli on helppo kun kaikki on vaaleaa ja yhteen sopivaa. Jouluna laittaa punaiset koristeet -> sopii yhteen, keväällä lisää keltaista väriä kukilla ym. -> sopii yhteen jne.

Ja itse olen todellakin perässähiihtäjä niin muodissa kuin sisustuksessa, kun pillifarkut tuli muotiin olin että en ikinä käytä ja sitten silmä tottui ja pillifarkut alkoi näyttää hyvältä. Sama monissa muissa asioissa. Ei se tyyli tai sisustus todellakaan kerro onko ihminen mielenkiintoinen.

Ei tarvitse kiinnostaa, mutta ei tarvitse moittia tai vähätellä niitä joita kiinnostaa. Miten tulit ajatelleeksi, että tutkija ei voisi tehdä käsitöitä? Onhan tutkimusten tekeminenkin luovuutta omalla tavallaan, joten miksi se rajoittuisi vain työhön, eikä näkyisi myös kotona? Tutkimusteni hyödyistä ihmiskunnalle en vielä osaa sanoa ja kuka tietää, ehkä joku tekee myöhemmin arkeologisia kaivauksia, jossa löytyy juuri minun tekemäni varjostin, saviesineet kun ovat tyypillisiä löytöjä. Sen sijaan tutkimustyöstäni ei välttämättä ole mitään jäljellä, koska ne tuhoutuvat helpommin. Sen tietävät vain tulevat sukupolvet miten siinä kävi.

Sinähän se vähättelyn aloitit kun väitit että muut ovat kateellisia sinulle kun kerta väsäilet omia lampunvarjostimia. ”On aika helppoa tehdä vaikka itse omat mieleiset varjostimet jne. Ei siitä nyt noin katelliseksi kannata heittäytyä :D”

En sanonut etteikö tutkija voisi tehdä käsitöitä, sanoin ainostaan sen että joillain on muutakin tekemistä kuin sisustus, vaikkapa tutkimuksen teko, se ei poissulje etteikö joku ihminen voisi harrastaa kumpaankin. Sinä tuskin kyllä teet mitään tutkimusta noilla argumentaatiotaidoilla.

Vierailija
65/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siis niin, että perhe asuu kolmen makuuhuoneen asunnossa, jossa yksi on tämän naisen huone, yksi lasten huone ja yksi aviomiehen ja tämän tyttöystävän huone?

Täytyy myöntää, että itselleni on tässä kohtaa aika herttaisen yhden tekevää, millainen lamppu tai tapetti kenelläkin on, jos jotkut lapset elävät tuollaista perhe-elämää.

Ei ole millään tavalla mahdollista, että tuo sujuu hyvin, kun kotityöt ja lasten koulutkin hoidetaan miten sattuu. Tulee mieleen, että joko aikuisilla lähtökohtaisesti ei ole kaikki OK. Tai sitten elämäntilanne, konkurssi, suhdeongelmat ym. ovat aiheuttaneet kaikille jaksamattomuutta/masennusta, ja elämä on jämähtänyt tuohon. 

Miten muuten kukaan järjestää elämänsä noin? Eikö ihmissuhteet, kotityöt, rahajutut, elämä ylipäätään ole ihan tarpeeksi haastavaa ihan kahden aikuisen keskenkin?

Vierailija
66/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän väreistä. On valkoisellakin paikkansa, mutta en pidä siitä että lähes kaikki on valkoista - yhtään enempää kuin siitä että lähes kaikki on vaikka punaista. Sen sijaan valkoinen ja muut värit korostavat parhaimmillaan upeasti toisiaan.

Pelkkä valkoinen on mielikuvituksetonta ja tylsää.

Mökillä käytän värejä vielä rohkeammin kuin kotona. Mökki on 70-luvun alun hirsimökki, jonka sisustuksessa olen halunnut säilyttää lapsuuteni tyylin. Se on ihana! Siellä valkoinen väri on suorastaan kielletty 😀 muttei se tarkoita suinkaan sitä, että siellä kaikki muut värit riehuisivat hallitsemattomina. Mökki on kaunis ja tunnelmallinen.

Vierailija
67/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kotini on hyvin tumma, paljon mustia huonekaluja ja tummia tekstiilejä. Pidän sametista, taljoista, brokadista, paksuista matoista, kristallista, isoista koristeellisista peileistä ja kullan kimalluksesta. En kuvittele olevani originelli koska tiedän että myös tällä tyylillä on oma kannattajakuntansa.

Vierailija
68/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vois ihan kysyä siltä äijältä mitä se sinne kotiin haluu.

Vierailija
69/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivoojana,eräällä hyvin toimeentulevalla perheellä. Hieno talo, hieno sisustus, mutta likaa ja sotkua joka puolella. Jääkaappi täynnä homeisia ruokia, hellan taus siivoamatta vuosia, pulloja vietävänä kauppaan kassikaupalla viikoittain. Alusvaatteita lojuu makuuhuoneen sängyn alla. Mukava työnantaja, toivottovasti ei tunnista , en halua potkuja.

Ei voi tunnistaa, koska mä olen ollut siivoojana samanlaisilla. Yhden arkkitehtiperheen uunia jynssäsin pari tuntia. Yhden lääkäriperheen talo piti aina ensin raivata kaikesta lattialle pudotellusta, ennen kuin pääsi edes siivoamaan.

Vierailija
70/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli kertoi mt-ongelmaisesta ja läheisriippuvaisesta naisesta.

Ai ette tätä tajunneet?

Vierailija
71/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jotenkin yllätä tämä paskamyrsky täällä kapeakatseisten mammojen seurapalstalla. Heti kun luin jutun Hesarista, arvasin suunnilleen sananmuotoineen, millainen tästä av:n ketjusta tulee.

Toteutatte roolianne, ette vain huomaa sitä.

Vierailija
72/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mielestäni yleistää koko keskiluokkaan, mutta kyllä oikeastaan kaikista yhteiskuntaluokista juuri keskiluokkainen elämä, siihen liittyvät tavat ja tyyli ovat paljolti määritelty ulkoa käsin. Keskiluokka seuraa myös yhteiskuntaa pysyy ajan hermoilla. Perinteisten teorioiden mukaan keskiluokka haluaa tehdä pesäeron alaluokkaan, mutta ihannoi yläluokkaa.

Oman pärjäämisen näyttäminen ja "kulissit" ovat leimallista. Ihmisille on tärkeää olla, kuten muutkin kaltaisensa. Koko yhteiskunnan toiminta perustuu oikeastaan pitkälti keskiluokan tarpeelle pyrkiä yleisiin ihanteisiin. Jos kaikki olisivat täysin riippumattomia toisten mielipiteistä ja liian yksilöllisiä, ei meillä valitettavasti olisi veronmaksajia.

Kesluokkainen elämä on "peruspaketti" hyvään elämään. Siihen liittyvät asiat ovat myös turvallisia ja saavutettavissa kohtuullisella vaivalla.

En kannata keskiluokkaisten arvojen ja tapojen lyttäämistä, koska jo nykyisin keskiluokkaisuuden rappio on nähtävissä nuorten keskuudessa. Esim. monet työkykyiset eivät ole kokeneet työssäkäyntiä omaksi jutukseen vaan haluavat keskittyä kaikkeen muuhun. Se ei tietenkään edistä verotulojen kertymistä. Ihminen on pohjimmiltaan laumaeläin ja riippuvainen toisesta. Keskiluokka on yhteiskunnan selkäranka. Jos se pettää, niin hajaannus ja ongelmat lisääntyvät.

Vierailija
73/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse kieltäytyy hoitamasta omien 11- ja 13-vuotiaiden kouluasioita, koska hänen mielestään lasten pitää hoitaa omat kouluasiansa. Mitä jos kaikki ei sujukaan? Omituisia mielipiteitä tällä konkurssin tehneellä vähävaraisella naisella.

T. Keskiluokkainen, jolla ei ole Lokkia eikä Mehiläispesää

Mikä on Mehiläispesä?

Paavi Tynellin klassikkovalaisin. Ruma kuin mikä.

Vierailija
74/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa olla sellainen keskiluokkainen sisustus. Itse olen lapsesta asti haaveillut valkoisista lattioista, tilan tunteesta ja siistiydestä. Ehkä siksi, että elin sotkuisessa kodissa missä mikään ei pysynyt tallessa, leluilla ei voinut leikkiä jne. Meillä on aina siistiä ja vähät tavarat paikoillaan.

Mutta ei se, että meillä on tietynlainen koti kuvaa mitenkään elämäämme. Koti on sitä varten siisti ja helppohoitoinen että arki sujuu, ei minkään trendin vuoksi.

Vierailija
75/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata keskiluokkaisten arvojen ja tapojen lyttäämistä, koska jo nykyisin keskiluokkaisuuden rappio on nähtävissä nuorten keskuudessa. Esim. monet työkykyiset eivät ole kokeneet työssäkäyntiä omaksi jutukseen vaan haluavat keskittyä kaikkeen muuhun. Se ei tietenkään edistä verotulojen kertymistä. Ihminen on pohjimmiltaan laumaeläin ja riippuvainen toisesta. Keskiluokka on yhteiskunnan selkäranka. Jos se pettää, niin hajaannus ja ongelmat lisääntyvät.

En usko. Esim. useimmat joukkosurmaajat ovat olleet tavallisesta "hyvästä kodista". Toki "hajaannus" ei tuota nöyriä veronmaksajia, jotka suostuvat kritiikittä kaikkeen, ja se voi olla vallanpitäjiä huolestuttava asia.

Keskiluokkaisesta esittämisestä ja toisten takia elämisestä kannattaa luopua siksi, että todennäköisesti se tekee yksilöt onnellisemmiksi. Myös ympäristöongelmien kannalta olisi viisasta luopua materiaaliteatterista, jossa ihmiset näyttävät toisilleen asemaansa ostamalla roinaa.

Onnellisempien yksilöiden yhteiskunta on hajanaisenakin parempi.

Vierailija
76/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt lukemaan koko juttua,mutta näistä kirjoituksista ymmärsin että shokeeraavin asia ei ole se valkoisten kotien arvostelu. Vaan tämä heidän tapansa elää. Omalla eksällä on juuri tämänkaltainen tyyli kasvattaa lapsia. Elää vapaassa parisuhteessa ja koti on heidän näköisensä. Tosin siellä sotkussa ja tavaranpaljoudessa sitten häviävät vaatteet, omat henkilökohtaiset tavarat. Kaikki käyttävät kuulemma samoja tavaroita ja vaatteita. Tavaravirityksiä pitää varoa, saattaa lapselta lähteä vaikka jokin käyttötavara yhtäkkiä muuhun käyttöön. Ruuasta ei napista, jos sitä aikuiset ovat tehneet. Näitä kavereita sitten myös pyörii kylässä,josta lapset eivät tiedä keitä sitten loppujen lopuksi ovat. Juhlapyhiä eivät siellä halua viettää enää,kun ovat aikuisten juhlinnan tiellä. Omat lapset ovat jo teinejä ja isoja koululaisia. He käyvät harvoin toisella vanhemmallaan. Eivätkä usein kovin kehuen puhu tästä persoonallisesta kodista,joka heillä toki on. Näistä asioista ja jaksamisesta kun on keakusteltu ammatti-ihmsten kanssa heille on järkytys,etteivät voi elää omaa persoonallista elämää. Sitä ei kukaan kiellä,mutta vastuu ja huolehtiminen on vanhemman homma

Se ei kai ole mikään keskiluokkainen trendi. Sieltä puuttuvat selkeät rajat ja yhdessäolo teinin suusta sanottuna. Ihmettelen näitä ääripäiden kärjistyksiä näissä artikkeleissa.

Vierailija
77/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei ollut mitään sellaista, että siivoojan kommuunikodissa olisi joku alkoholistiluola. Jotkut täällä ovat paheksuneet itseisarvoisesti sitä, ettei perheen kokoonpano ole "normaali" ja se vaurioittaa heidän mielestään lapsia. Todellista prismaperhefilosofiaa mielestäni.

Vierailija
78/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei ollut mitään sellaista, että siivoojan kommuunikodissa olisi joku alkoholistiluola. Jotkut täällä ovat paheksuneet itseisarvoisesti sitä, ettei perheen kokoonpano ole "normaali" ja se vaurioittaa heidän mielestään lapsia. Todellista prismaperhefilosofiaa mielestäni.

Toki heillä voi asiat todella toimia,jos vastuuta lapsista kantaa 3 aikuista joilla on samanlaiset pelisäännöt kasvattajina. Ja heillä on tarjota huomioo ja kiinnostusta myös yksilö-ja ikätasolla jokaiselle lapselle. Mutta jos siivoaminen tai siivoamattomuus tai valkoiset kalusteet tai värikäs sisustus on se juttu josta tehdään määre olemiselle. En ihan ymmärrä. Tuollaisissa kuvioissa kun on niin monta liikkuvaa osaa, että väkisin tulee mieleen mitenkäs ne lapset on otettu huomioon tuossa?

Vierailija
79/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen kalliit luokkaretket ja leirikoulut, jotka rahoitetaan sillä, että vanhemmat myyvät mokkapaloja toisilleen, ovat juuri sitä turhaa stressimaterialismia, jota siivooja kritisoi.

Vierailija
80/232 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei saa olla valkoista ja samoja esineitä? Itselläni on kirpputorikoti, koska tykkään sellaisesta. Valkoisen kodin omistaja varmasti tykkää sellaisesta. Desig-esineitä tehdään tykättäväksi. Aika moni arvostaa "taidetta" tavaroissa. Erilaisuuden haku erilaisuuden takia, on tyhmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme