Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivooja näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin. Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla samat esineet

Vierailija
09.11.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005892733.html

Kyllästyi keskiluokkaiseen kulissiin.

Kommentit (232)

Vierailija
41/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niinkään kiinnosta tuo sisustus/ lattioiden tahmaisuus, mutta kertokaa nyt siitä ihmissuhdekuviosta. 

Naisen parisuhde lastensa isään on päättynyt viisi vuotta sitten, mutta asuu yhä saman katon alla kuten myös miehen uusi kumppani. Tätä naista haastateltu kutsuu kämppikseksi, on jo kolmas asunto missä asuvat näin. Pariskunnalla yksi makkari, naisella toinen ja lapsilla kolmas. Syyt taloudelliset, ei ole polyamoriaa.

Minulla ei ole lapsia, mutta hiukan askarrutti jutussa mainittu vinkki helpottaa arkea olemalla lukematta mitään koulusta tulevaa viestintää, kun koulu on lasten juttu.

Toisaalta jutussa oli hyvää pohdintaa ihmisten ”pakoista” elää tietyllä tavalla, haalia tavaraa ja käyttää aikaa siitä huolehtimiseen, miettiä hirveästi mitä muut ajattelevat.

Vierailija
42/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sisustaa sillä mitä kaupat myy.

Paitsi me jotkut tehdään itse, koska osataan.

----

Jutun pointti on kuitenkin hyvä. Ihan kuin ihmiset pelkäisivät toteuttaa omia sisustusunelmiaan. Vähän sama kuin koulussa jos pukeutuminen poikkesi valtavirrasta. Siellä oltiin vaan me jotkut jotka laitettiin sitä päälle mitä haluttiin, Eikä sitä mitä muut olisivat halunneet meidän pukevan. Pitäähän se yrityksiä pystyssä ja on hienoa suosia kotimaista, ei siinä mitään, mutta saa se oma persoona näkyä lisäksi. Minulla on erikoinen sisustus yhtään "tavistiinoja" mollaamatta ja vihaa nostattamatta sanalla erikoinen. Se on erikoinen ja ainutlaatuinen siksi, että olen tehnyt paljon itse ja laittanut sisustuksen vain ja ainoastaan sellaiseksi josta itse tykkään. Sillä ei ole mitään merkitystä mille se muiden mielestä näyttää, koska minähän tässä kämppääni tuijotan 24/7 (Käyn toki töissä, harrastuksissa jne.). Oma persoonallisuuteni näkyy, samoin kuin kaikki mistä tykkään ja nautin, todella nautin tästä luomastani ihanuudesta joka päivä. Ei siinä mitään jos tykkää tyhjästä tai lehtien ja sisustusohjelmien määräämistä asioista ja vaihtaa sisustusta trendien mukaan. Silloin voisi kuitenkin pysähtyä ajattelemaan mitä itse laittaisi jos saisi täysin rajoituksetta suunnitella, esim. piirtää itselleen salaisen ikioman luolan, mille se näyttäisi? Jos se näyttäisi erilaiselle kuin nykyinen sisustus niin ehkä voisi toteuttaa siitä salaisesta suunnitelmasta edes jotain paloja pieneksi mausteeksi. Ei, ei tarvitse, mutta jos haluaa niin miksi ei, vaikka sisustusguru jättäisi sen vuoksi suosittujen listalta pois. Sisustusgurut pyörtyisivät jo eteisessäni, mutta en minä heitä ottaisikaan tänne kotiani pilaamaan. Koti on paikka, jossa vain sen asukkaiden tulee viihtyä ja kukin viihtykööt tavallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä yläluokkaisilla nyt vaan on tyylitajua, mitä tolla muikkelilla ei ole. Ja miksi asuu puolison ja tämän uuden kumppanin kanssa? So low.

Hah 😁 niillä on kaikilla samanlainen tyylitaju.

Eikä se kovin omaperäinen ole minullakaan. Tykkään valkoisesta ja siksi olkkarini on valkoinen. Ei ehkä kovin tyylikäs kuitenkaan, sillä sisustukseni on iloinen sekoitus teollista, romanttista ja navettatyyliä.

Muihin huoneisiin olen sitten sisustanut hyvinkin värikkäästi, sillä tykkään myös väreistä. Jopa sellaisista sekavista brittityylisistä sisustuksista. Se onkin yksi tyyli josta olen myös ottanut vaikutteita sisustukseen.

En mieti mitä muut ajattelevat kodistani. Tärkeintä on se, että itse viihdyn.

Kaikesta huolimatta meillä käy siivooja.

Vierailija
44/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisenkin elämän tiivistää aika osuvasti tämä: ”We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.” Sitten onkin oravanpyörä valmis kun pitää suorittaa asioita ja tienata rahat siihen unelmakotiin.

Ehkä kahdessakymmenessä vuodessa ja Ikean tulon myötä todella monille sisustaminen on sydämen asia, johon halutaan panostaa. Minulle ei ja kyllähän se kotona näkyy. Ei tarkoita elämistä sotkussa ja kaaoksessa, jos ei ole hirveästi väliä, onko se 15 vuotta sitten hankittu ruokapöytä hirveän muodikas vai ei, tai jos siitä vaikka huomaa, että se ei ole maksanut kovin paljon. Saa tuollaisista asioista välittää, jos haluaa. Jos ei, on turhaa haaskata kovin paljon energiaa sellaiseen.

Vierailija
45/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse kieltäytyy hoitamasta omien 11- ja 13-vuotiaiden kouluasioita, koska hänen mielestään lasten pitää hoitaa omat kouluasiansa. Mitä jos kaikki ei sujukaan? Omituisia mielipiteitä tällä konkurssin tehneellä vähävaraisella naisella.

T. Keskiluokkainen, jolla ei ole Lokkia eikä Mehiläispesää

Mikä on Mehiläispesä?

Valaisin, kuten Lokki.

Mehiläispesän on pakko olla Artekkia.

Vierailija
46/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivoojana,eräällä hyvin toimeentulevalla perheellä. Hieno talo, hieno sisustus, mutta likaa ja sotkua joka puolella. Jääkaappi täynnä homeisia ruokia, hellan taus siivoamatta vuosia, pulloja vietävänä kauppaan kassikaupalla viikoittain. Alusvaatteita lojuu makuuhuoneen sängyn alla. Mukava työnantaja, toivottovasti ei tunnista , en halua potkuja.

Vierailija
47/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan epämuodikas, kun mulla on mustat italialaiset Natuzin nahkasohvat.

Vierailija
48/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen sisustus tuli muotiin jo 2010 ja sen jälkeen musta-valko-harmaa. Eikö enää mitään muuta keksitä, kun vuosi on jo 2018?

Vierailija
49/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän valkoisesta sisustusmuodista, mutta koti ei kuitenkaan ole valkoinen. Toivottavasti löytyy vielä kaupoista mieleisiä kalusteita sittem kun jokin menee rikki ja täytyy uusia.

Kotona on tavaraa eri aikakausilta ja saa olla jatkossakin. Ei minua häiritse, jos joku haluaa vaihtaa sisustuksen kerralla uuteen. Kyllä se muotien seuraaminen silti tuntuu olevan aika ulkoa päin tulevaa monellakin. Av:llakin on hurjasti sisustusketjuja, joissa innolla listataan wt:ksi äskettäin muodista menneet sisustustyylit. Tulkitsen siis niin, että osa keskiluokkaista kunnollisuutta olisi seurata trendejä tarkemmin kuin minä teen.

Vierailija
50/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne keskiluokkaiset kodit, joissa kaikissa samat kalusteet, lamput ja jokainen tantta kerää sitä Arabiaa - ihan uskomatona tavisTiina elämää. Miten perusperusperus mielikuvitukseton ihminen oikeasti on? elämä on kuin kopio jokaisen toisen tavisTiinan elämästä. TavisTiina ei myöskään kestä yhtään sitä, että joku muu elää eritavalla vaan saa siitä kamalan hermarin ja juoruaa siitä tavisTiina kavereittensa kanssa, vaikka sisimmissään kokee, että ehkä elämällä olisi voinut ollakin jotain vähän enemmän annettavaa.

Luuletko sinä olevasi joku suuri individualisti ja eläväsi jotain ainutlaatuista elämää? Sinulla ei ehkä ole lokki-lamppua, mutta joku peruslamppu sulla kuitenkin on. Tai jos sisustustyylisi on joku uniikki cyberpunk-hippityyli, niin ei se tee elämästäsi sen erilaisempaa. Käyt jossain surkeassa työssä, josta kenelläkään ei ole mitään muistikuvaa edes parin sadan vuoden kuluttua. Kukaan ei muista sinua. Ihan samoin kuin kukaan ei muista sitä tavisTiinaakaan.

Ihmisiä on ollut aikojen saatossa niin paljon, että mitään ainutkertaisia elämiä ei oikeastaan ole. Ja jos se tavisTiina pitää siitä tylsästä elämästään, niin mikä sä olet kohottamaan itsesi sen yläpuolelle?

On aika helppoa tehdä vaikka itse omat mieleiset varjostimet jne. Ei siitä nyt noin katelliseksi kannata heittäytyä :D

eri

Mitäpä jos ei kiinnosta? Mitäpä jos osa meistä tekee elämässä jotain muutakin merkittävää kuin sisustaa sitä kopperoaan? Kyllä minusta ainakin jää jälkeen useampi hyödyllinen tieteellinen artikkeli, en usko että tulevaisuudessa ketään kiinnosta sinun lampunvarjostimesi.

Mun koti on puolet halpaa Ikeaa, puolet kalliimpaa designia jotka on peritty (esim. Lokki), saatu lahjaksi (Artekin 400 tuoli) tai ostettu itse koska miellyttää omaa silmää esim. String-hyllystö. Sisustaminen ei kiinnosta, siksi pelkistetty skandinaavinen tyyli on helppo kun kaikki on vaaleaa ja yhteen sopivaa. Jouluna laittaa punaiset koristeet -> sopii yhteen, keväällä lisää keltaista väriä kukilla ym. -> sopii yhteen jne.

Ja itse olen todellakin perässähiihtäjä niin muodissa kuin sisustuksessa, kun pillifarkut tuli muotiin olin että en ikinä käytä ja sitten silmä tottui ja pillifarkut alkoi näyttää hyvältä. Sama monissa muissa asioissa. Ei se tyyli tai sisustus todellakaan kerro onko ihminen mielenkiintoinen.

Vierailija
51/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan kotona ole tahroja lattialla, mutta huiskin kyllä usein villakoiria paikasta toiseen ja keräilen, kun kohdalle sattuu. Siivouksen hyötyjä ei ole todistettu.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/vahemman-alykkaatkin-voivat-nyt-relata-siivouksen-voi-todella-lopettaa

Minulla ainakin vaikuttaa paljon mielialaan se, onko siistiä vai ei. Sekasotku pahentaa masennusta, siksi siivoan säännöllisesti.

Joskus olen kuullut sellaisen väitteen, että jos pää on järjestyksessä niin ympäristön kaaos ei häiritse. En tiedä pitääkö se paikkaansa.

Omasta lähipiiristä olen huomannut, että ahdistuneilla ja masentuneilla on joko todella siistiä tai erittäin sotkuista. Muilla jää siisteystaso välimaastoon. Otanta on tietty tosi pieni ja keroo vain tuntemistani ihmisistä.

Vierailija
52/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivoojana,eräällä hyvin toimeentulevalla perheellä. Hieno talo, hieno sisustus, mutta likaa ja sotkua joka puolella. Jääkaappi täynnä homeisia ruokia, hellan taus siivoamatta vuosia, pulloja vietävänä kauppaan kassikaupalla viikoittain. Alusvaatteita lojuu makuuhuoneen sängyn alla. Mukava työnantaja, toivottovasti ei tunnista , en halua potkuja.

No sinähän siellä olet siivoojana, kumma jos on pinttynyttä likaa joka paikassa.

Vierailija
53/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkky tyyppi. Laiska ja tuomitseva. Sössinyt taloutensa ja elämänsä ainakin kertaalleen ja silti opettaa muita. Tämä ei olisi kovinkaan mukava paikka, jos kukaan ei lukisi niitä koulun viestejä ja osallistuisi muuten yhteiseen hyvään.

Vierailija
54/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota.. sinä olet siellä siivooja ja siellä on sotkuista. Mikäs tässä yhtälössä nyt onkaan se ongelma?

Vierailija
55/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun viestit ja tapaamiset on oikeasti ajanhukkaa.

Vierailija
56/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas luulen että Suomessa suositaan valkoista ja vaaleaa ja maanläheisiä "tylsiä" sävyjä, koska ne on kaikkein armeliaimmat silloinkin kun täällä on kaamos päällä ja aamusta iltaan synkkää ja hämärää. Ja ne on klassisia värejä, aina muodissa. Suomalaiset ei kuitenkaan keskimäärin ole varmaan kovin halukkaita kuluttamaan sisustukseen. Seinät maalataan kerran kahdessakymmenessä vuodessa ja niiden halutaan olla ajattomat sekä myynnin kestävät. 

Vierailija
57/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skandinaavinen tyyli on yksinkertaisen väritön vaaleine elementteineen. Meillä on Suomessa aina niin pimeää, että en yhtään ihmettele sitä, et haluamme kotimme olevan mahdollisimman valkoinen.

Vierailija
58/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan ne keskiluokkaiset kodit, joissa kaikissa samat kalusteet, lamput ja jokainen tantta kerää sitä Arabiaa - ihan uskomatona tavisTiina elämää. Miten perusperusperus mielikuvitukseton ihminen oikeasti on? elämä on kuin kopio jokaisen toisen tavisTiinan elämästä. TavisTiina ei myöskään kestä yhtään sitä, että joku muu elää eritavalla vaan saa siitä kamalan hermarin ja juoruaa siitä tavisTiina kavereittensa kanssa, vaikka sisimmissään kokee, että ehkä elämällä olisi voinut ollakin jotain vähän enemmän annettavaa.

Luuletko sinä olevasi joku suuri individualisti ja eläväsi jotain ainutlaatuista elämää? Sinulla ei ehkä ole lokki-lamppua, mutta joku peruslamppu sulla kuitenkin on. Tai jos sisustustyylisi on joku uniikki cyberpunk-hippityyli, niin ei se tee elämästäsi sen erilaisempaa. Käyt jossain surkeassa työssä, josta kenelläkään ei ole mitään muistikuvaa edes parin sadan vuoden kuluttua. Kukaan ei muista sinua. Ihan samoin kuin kukaan ei muista sitä tavisTiinaakaan.

Ihmisiä on ollut aikojen saatossa niin paljon, että mitään ainutkertaisia elämiä ei oikeastaan ole. Ja jos se tavisTiina pitää siitä tylsästä elämästään, niin mikä sä olet kohottamaan itsesi sen yläpuolelle?

On aika helppoa tehdä vaikka itse omat mieleiset varjostimet jne. Ei siitä nyt noin katelliseksi kannata heittäytyä :D

eri

Mitäpä jos ei kiinnosta? Mitäpä jos osa meistä tekee elämässä jotain muutakin merkittävää kuin sisustaa sitä kopperoaan? Kyllä minusta ainakin jää jälkeen useampi hyödyllinen tieteellinen artikkeli, en usko että tulevaisuudessa ketään kiinnosta sinun lampunvarjostimesi.

Mun koti on puolet halpaa Ikeaa, puolet kalliimpaa designia jotka on peritty (esim. Lokki), saatu lahjaksi (Artekin 400 tuoli) tai ostettu itse koska miellyttää omaa silmää esim. String-hyllystö. Sisustaminen ei kiinnosta, siksi pelkistetty skandinaavinen tyyli on helppo kun kaikki on vaaleaa ja yhteen sopivaa. Jouluna laittaa punaiset koristeet -> sopii yhteen, keväällä lisää keltaista väriä kukilla ym. -> sopii yhteen jne.

Ja itse olen todellakin perässähiihtäjä niin muodissa kuin sisustuksessa, kun pillifarkut tuli muotiin olin että en ikinä käytä ja sitten silmä tottui ja pillifarkut alkoi näyttää hyvältä. Sama monissa muissa asioissa. Ei se tyyli tai sisustus todellakaan kerro onko ihminen mielenkiintoinen.

Ei tarvitse kiinnostaa, mutta ei tarvitse moittia tai vähätellä niitä joita kiinnostaa. Miten tulit ajatelleeksi, että tutkija ei voisi tehdä käsitöitä? Onhan tutkimusten tekeminenkin luovuutta omalla tavallaan, joten miksi se rajoittuisi vain työhön, eikä näkyisi myös kotona? Tutkimusteni hyödyistä ihmiskunnalle en vielä osaa sanoa ja kuka tietää, ehkä joku tekee myöhemmin arkeologisia kaivauksia, jossa löytyy juuri minun tekemäni varjostin, saviesineet kun ovat tyypillisiä löytöjä. Sen sijaan tutkimustyöstäni ei välttämättä ole mitään jäljellä, koska ne tuhoutuvat helpommin. Sen tietävät vain tulevat sukupolvet miten siinä kävi.

Vierailija
59/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hyvin toimeentuleva perhe? Meidän talous tienaa vuodessa yli 300 000 ja siivoan ihan itse ja teen "jakkupuku"-työtä. Ostin muutaman kerran kallista siivouspalvelua eikä se ollut mistään kotoisin se siivoojan jälki. Ei siihen siivoamiseen kauan mene kun ei meillä kellään ole possun tavat. Meillä ei tule kuuloonkaan että olisi likaista, joskus tavarat voivat olla poissa paikoiltaan mutta likaista ei ole koskaan.

Vierailija
60/232 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas luulen että Suomessa suositaan valkoista ja vaaleaa ja maanläheisiä "tylsiä" sävyjä, koska ne on kaikkein armeliaimmat silloinkin kun täällä on kaamos päällä ja aamusta iltaan synkkää ja hämärää. Ja ne on klassisia värejä, aina muodissa. Suomalaiset ei kuitenkaan keskimäärin ole varmaan kovin halukkaita kuluttamaan sisustukseen. Seinät maalataan kerran kahdessakymmenessä vuodessa ja niiden halutaan olla ajattomat sekä myynnin kestävät. 

Niinpä. Muistan, kun jo lapsena 80-luvulla inhosin tummanruskean värisiä kaappeja, seiniä ja sohvia ja muutakin tummia sisustussävyjä ja keltaiseksi lakattua keittiön puupöytää. Koti oli aina niin synkkä ja likaisen näköinen. Nykyään nautin, kun kaikkialla on niin valoisaa ja vaaleaa joka paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän