Aviero ja ositua ilman lakimiestä
Kokemuksia osituksesta ilman lakimiestä? Tarviiko virallista osituspaperia edes tehdä jos päästään suullisesti sopuun miten omaisuus jaetaan?
Omaisuutta ei juurikaan ole, asunto molempienn nimissä josta maksettu 20t€ ja auto yhteinen. Asunto ja auto on tarkoitus myydä ja jakaa niistä saadut rahat tasan. Säästöt menee tasan, paitsi en tiedä miten opintolaina jaetaan, sitä on omalla tilinnäni pari tonnia.
Jos ootte osituksen lakimiehen kanssa tehneet, minkä hintainen on ollut?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut kirjotusvirheistä. Avioerosta siis kyse ja opintolaina on minun. Puolet lainasta ei tietenkään siirry miehelle velaksi mutta jaetaanko käyttämätön, nostettu opintolaina?
Ap
Vlat ja omasus mnee kaikki puliksi. Myös sinun opntolana. Olisi miehen kannattanut tehdä avioehto niin ei jotusi snun lanan maksumihksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut kirjotusvirheistä. Avioerosta siis kyse ja opintolaina on minun. Puolet lainasta ei tietenkään siirry miehelle velaksi mutta jaetaanko käyttämätön, nostettu opintolaina?
Ap
Vlat ja omasus mnee kaikki puliksi. Myös sinun opntolana. Olisi miehen kannattanut tehdä avioehto niin ei jotusi snun lanan maksumihksi.
Korkki kiinni. Kenenkään henkilökohtainen laina ei siirry osituksella toiselle ellei siitä ole erikseen sovittu pankin kanssa.
Avioliiton päättyminen, eroon tai kuolemaan, on ositusperuste ja ositus, nimenomaan kirjallisena, on hyvä tehdä tulevaa varten, sillä sitä tarvitaan viimeistään kun kuolette, toisaalta jos toinenkaan teistä avioituu uudestaan, sitten eroaakin taikka jompikumpi puolisoista kuolee ja siitä liitosta haluttaisiin tehdä ositus, ei onnistukaan ennen kuin ositus on tehty edellistäkin liitosta. Joku kirjoitti sopimuksen todistajista, mutta muistaakseni niitä ei tarvita.
Osituslaskelmaan otetaan mukaan vain avio-oikeuden alaiset omaisuudet ja samoin vain niihin liittyvät velat, joten jos teillä on avioehto tai jos toinenkaan on saanut lahjan/perintöä, johon puolisolla ei ole avio-oikeutta, ei niitä oteta laskelmaan, esim. jos puoliso on perinyt vaikka asunnon ja on sitten ottanut lainaa, jolla on maksanut perintöveron ja juuri sitä asuntoa remontoinut, niin ei kumpaakaan, ei asuntoa eikä siihen käytettyä lainaa oteta osituslaskelmassa huomioon, jos hänen aviopuolisollaan ei ole asuntoon avio-oikeutta.
Laskekaa avio-oikeuden alaiset omaisuudet näin: vaimon omaisuus miinus vaimon velat, saadaan vainon nettovarallisuus. Sitten miehen omaisuus miinus miehen velat, saadaan miehen nettovarallisuus. Tärkeää: jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta eli nettovarallisuus on miinusmerkkinen, nettovarallisuudeksi merkitään (kuitenkin) nolla euroa.
Näitä nettovaallisuuksia sitten verrataan keskenään ja enemmän omistava maksaa tasinkoa, jotta kummallekin jäisi yhtä paljon. (Tasinkoa ei ole pakko vaatia ainakaan kokonaan, mutta jos tasinko olisi ollut todella suuri, saattaa verottaja pitää sitä lahjana ja määrätä veron). Lainoja tai muita velkoja ei voi siirtää toiselle puolisolle ilman velkojan hyväksyntää eli käytännössä kumpikin pitää omat velkansa ja omaisuutensa ja mahdollisen tasingon maksaja maksaa säästöillään, myymällä omaisuuttaan tai ottamalla lainaa, toki omaisuudellakin jos saaja sen hyväksyy.
Ok kiitos vinkeistä. Taidan edetä oikeusaputoimiston kautta kuitenkin enkä alkaa itse säätämään.
Raskas homma tästä on tulossa, miestä ei kiinnosta mikään, ei aijo hoitaa yhtäkään käytännön asiaa, lapset aikoo jättää minulle yksinhuollettavaksi jne. Aikoo tehdä elämästäni mahdollisimman vaikeaa kuulemma. Siinäpä tehkööt, mutta onneks ite en alennu moiseen. Tiedossa siis itse hoitaa kaikki auton katsastuksesta ja myymisestä aina talon hoitamiseen ja myymiseen. Tietääpä mihin aika kuluu. 😃
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina on henkilökohtainen velka, siitä on vastuussa sen ottaja ja opintolaina vähennetään velkana omaisuuden bruttomäärästä.
Mitä tämä tarkoittaa ttaa käytännössä, maksan opintolainan pois osituksessako? Vaikka opiskelut on vielä kesken ja tod.näk lainaa kertyy vielä.
Ap
Hankit juristin ni ei tartte täällä ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos vinkeistä. Taidan edetä oikeusaputoimiston kautta kuitenkin enkä alkaa itse säätämään.
Raskas homma tästä on tulossa, miestä ei kiinnosta mikään, ei aijo hoitaa yhtäkään käytännön asiaa, lapset aikoo jättää minulle yksinhuollettavaksi jne. Aikoo tehdä elämästäni mahdollisimman vaikeaa kuulemma. Siinäpä tehkööt, mutta onneks ite en alennu moiseen. Tiedossa siis itse hoitaa kaikki auton katsastuksesta ja myymisestä aina talon hoitamiseen ja myymiseen. Tietääpä mihin aika kuluu. 😃
Ap
Kai aehakemus on jätetty jo
Ettei mies voi hukata yhteistä omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
äh.. Osituksen voi tosiaan tehdä itse, eikä se ole rakettitiedettä, ja siinä voidaan sopia melkein mitä tahansa. Mutta en tosiaankaan suosittele että itse alatte arpomaan tuota jos ero on riitainen. Minulla ei ollut avioehtoa kun erosimme, mutta silti sovimme yhdessä että toisella ei ole oikeutta toisen omaisuuteen ja yhteinen omaisuus jaettiin sovussa 50/50 jaolla. Sovussa siis erosimme.
https://www.lakiopas.com/lakitietoa/ositus/
tuossa vähän tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kai aehakemus on jätetty jo
Ettei mies voi hukata yhteistä omaisuutta?
En oo vielä laittanut sitä vireille. Ei hän saa käsiin meidän omaisuutta juurikaan mitä vois tuhota, säästötilille ei oo hänellä käyttöoikeutta. Muutama vuosi sitten otettiin se pois hänen pyynnöstään kun käytti rahoja holtittomasti. Mun takana ovat pysyneet tallella.
Älkää _oikeasti_ tehkö sopimusta ilman lakimiestä. Muutama satanen saattaa tuntua isolta summalta, mutta se on pieni hinta siitä, että kaikki menee varmasti oikein. Nämä avioeroihin ja perintöasioihin liittyvät asiat ovat vihoviimeisiä asioita, joissa kannattaa mennä ”tein itse ja säästin”-linjalla. Tilanteet voivat muuttua hyvin nopeasti ettekä välttämättä osaa ottaa huomioon kaikkia asioita, joita lakimies osaa ottaa. Hyvin tehty sopimus saattaa pelastaa monelta katkeralta riidalta.