Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aviero ja ositua ilman lakimiestä

Anni
08.11.2018 |

Kokemuksia osituksesta ilman lakimiestä? Tarviiko virallista osituspaperia edes tehdä jos päästään suullisesti sopuun miten omaisuus jaetaan?

Omaisuutta ei juurikaan ole, asunto molempienn nimissä josta maksettu 20t€ ja auto yhteinen. Asunto ja auto on tarkoitus myydä ja jakaa niistä saadut rahat tasan. Säästöt menee tasan, paitsi en tiedä miten opintolaina jaetaan, sitä on omalla tilinnäni pari tonnia.

Jos ootte osituksen lakimiehen kanssa tehneet, minkä hintainen on ollut?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lakimiestä, jos et osaa edes avio- tai avoeroa kirjoittaa oikein. Kummasta on kyse?

Vierailija
2/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen sopimus kannattaa tehdä vaikka ette käyttäisi siihen lakimiestä. Eipähän tule myöhemmin sen suhteen sanomisia jos jompi kumpi teistä rupeaa asiaa kaivelemaan. 

Kummalle se opintoaina on?  Jos vain toiselle niin helpompi sopia mutta jos sitä on kummallekkin niin teette siitäkin kirjallisen sopimuksen tai oman kappaleen ositussopimukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja kannattaa tehdä ihan keskenään, vieläpä kirjallisena, sillä osituksen tekeminen tulee esille viimeistään perunkirjoituksessa.

Vierailija
4/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi.

Vierailija
5/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki Lukimies.

Vierailija
6/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin keskenään. Tehtiin tietysti kirjallisesti se sopimus ja nimet ja todistajan nimet alle. Mitä turhia alkaa maksaa asianajajan palkkioita, kun saa asiat muutenkin sovittua. Kumpikin piti oman ennen avioliittoa kerännee omaisuutensa niin kui avioehdossa sovimme ja kaikki loput pantiin puoliksi. Mies jäi asumaan asuntoon ja sai muutaman kuukauden maksuaikaa minulle osuudestani. Siinä se.

Vierailija
7/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallinen sopimus kannattaa tehdä vaikka ette käyttäisi siihen lakimiestä. Eipähän tule myöhemmin sen suhteen sanomisia jos jompi kumpi teistä rupeaa asiaa kaivelemaan. 

Kummalle se opintoaina on?  Jos vain toiselle niin helpompi sopia mutta jos sitä on kummallekkin niin teette siitäkin kirjallisen sopimuksen tai oman kappaleen ositussopimukseen. 

Ei opintolaina ainkaan aloittajan voi olla :D 

Vierailija
8/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on henkilökohtainen velka, siitä on vastuussa sen ottaja ja opintolaina vähennetään velkana omaisuuden bruttomäärästä.

Vierailija
9/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tehdä osituspaperi. Sillä voi toisen kuollessa osoittaa että ositus on tehty koska ilman avioehtoa omaisuus ositetaan viimeistään kun kuolee.

Vierailija
10/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kirjotusvirheistä. Avioerosta siis kyse ja opintolaina on minun. Puolet lainasta ei tietenkään siirry miehelle velaksi mutta jaetaanko käyttämätön, nostettu opintolaina?

Ap

Vierailija
11/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on henkilökohtainen velka, siitä on vastuussa sen ottaja ja opintolaina vähennetään velkana omaisuuden bruttomäärästä.

Mitä tämä tarkoittaa ttaa käytännössä, maksan opintolainan pois osituksessako? Vaikka opiskelut on vielä kesken ja tod.näk lainaa kertyy vielä.

Ap

Vierailija
12/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen homma tuo ositus on tehdä ite, onko siihen olemassa valmiina lomakkeet?

Vierailija
13/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yx Jaana (mun bestis) kertoi kuulleensa että tulet saamaan puolet exäsi palkasta jos vain osaat vaatia sitä oikeudessa.

Vierailija
14/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opintolaina ainkaan aloittajan voi olla :D 

Ainkaan? Tuolla perusteella sinä itse tuskin olet edes peruskoulua läpäissyt.

Jospa keskittyisit aiheeseen ja jättäisit viisastelut, kun et edes kirjoittaa osaa.

Aloittajan kannattaa kyllä varmistaa että osituspaperi on pätevä, koska tosiaan viimeistään toisen teistä kuollessa vanhan avioliiton aikainen ositus tehdään, jos sitä ei ole virallisesti hoidettu.

Vierailija
15/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositus pitää ehdottomasti tehdä paperilla virallisesti. Muuten on ikävä yllätys toisen kuollessa, kun ositus tehdäänkin silloin sen hetkisten varojen näkökulmasta ja 20 vuoden takainen exsä saa kivan perinnön.

Vierailija
16/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni kirjoitti:

Kokemuksia osituksesta ilman lakimiestä? Tarviiko virallista osituspaperia edes tehdä jos päästään suullisesti sopuun miten omaisuus jaetaan?

Omaisuutta ei juurikaan ole, asunto molempienn nimissä josta maksettu 20t€ ja auto yhteinen. Asunto ja auto on tarkoitus myydä ja jakaa niistä saadut rahat tasan. Säästöt menee tasan, paitsi en tiedä miten opintolaina jaetaan, sitä on omalla tilinnäni pari tonnia.

Jos ootte osituksen lakimiehen kanssa tehneet, minkä hintainen on ollut?

Oletan, että avioehtoa ei ole.

Asunto: myynnin jälkeen maksatte pankille velkanne, loput puoliksi.

Auto (oletan, että siitä ei ole velkaa, jos on ks. asunto): myynnistä saadut rahat puoliksi

Säästöt: kuten sanoit tasan, jos on tasan molempien säästöjä, jos yhteisellä tilillä, niin sieltähän näkee, kuka ne on tallettanut.

Opintolaina on sinun ja yksin sinun: rahat ovat sinun ja kun valmistut vain sinä yksin maksat sen velan.

Netistä ehkä löytyy osituksesta esimerkkejä tai muotovaatimuksia.

Lakimiehet on kalliita...

Vierailija
17/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista taas. Riittääkö pelkkä ositussopimus? Vai onko osituksella ja ositus sopimuksella edes eroa?

Lakimies tulis kyllä kalliiksi, pitää tutkia asiaa ja tehdä itse jos se tosiaan on yhtä pätevä kuitenkin.

Ap

Vierailija
18/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista taas. Riittääkö pelkkä ositussopimus? Vai onko osituksella ja ositus sopimuksella edes eroa?

Lakimies tulis kyllä kalliiksi, pitää tutkia asiaa ja tehdä itse jos se tosiaan on yhtä pätevä kuitenkin.

Ap

No ei kannata alkaa itse räpeltää.

Juristin palkkio ei monta sataa ole.

Sitä paitsi kun sinä hankit juristin olet hänen toimeksiantajansa, joten hän huolehtii siitä että osituksessa et jää tappiolle.

Juridisia asiakirjoja ei kannata maallikon ruveta itse laatimaan.

Vierailija
19/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei kannata alkaa itse räpeltää.

Juristin palkkio ei monta sataa ole.

Sitä paitsi kun sinä hankit juristin olet hänen toimeksiantajansa, joten hän huolehtii siitä että osituksessa et jää tappiolle.

Juridisia asiakirjoja ei kannata maallikon ruveta itse laatimaan.

Luin jostain että voi mennä reippaasti yli tonnin? Tunti palkka lakimiehellä äkkiä sen parisataa.

Ap

Vierailija
20/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositussopimuksen voi tehdä itse (katsokaa kuitenkin malli) ja siinä voi sopia ihan mitä haluaa, eli omaisuutta ei tarvitse jakaa tasan puoliksi tms. Mutta se paperi tulee säilyttää, sitä kysytään tosiaan viimeistään perunkirjoituksessa tai jo aikaisemmin esim. pankista lainaa haettaessa.