Mensan jäsenyydestä on tullut muka-älykkäiden statustunnus.
Älykäs ei toisi itse esiin mensa-jäsenyyttään. Urpot sen sijaan hehkuttavat somessa ja leikkikentällä saamiaan pisteitä.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on pelkkää potentiaalia. Vähän kuin kasa savea, josta voi muovata käyttökelpoista tai jättää homehtumaan.
...ja Mensan jäsenet sekä muut "älykkäät" riensivät alapeukuttamaan tunnettua faktaa. Voi status parkaa... (kyynel)
Vierailija kirjoitti:
Luin, että mensan testin järjestäjä sanoi, että puolet testiin osallistuneista pääsisi mensaan. Ajattelen vahvasti, että ihmiset jotka menevät testiin ovat kotona tehneet ja miettineet näitä kuviopäättelytehtäviä. Varmasti harjoittelu parantaa tulosta. Ihminen joka ei olisi koskaan nähnytkään kuviopäättelytehtäviä niin ei välttämättä aluksi oivaltaisi niiden perusideaa.
Se perusidea kerrotaan testin aluksi. Niitä tehtäviä on hemmetin paljon ja vaikeutuvat tehtävien edetessä. Aikaa on vain muutamia minuutteja per osio. Lähes kuka tahansa osaa ratkaista ne jos vaan on aikaa, mutta tässä mitataankin nopeita hoksottimia.
On hieman eri asia jos se "perusidea kerrotaan testin alussa" kuin se, että ihminen on kotonaan tehnyt ja mietiskellyt kaikessa rauhassa niitä. Niihin voi harjoitella. Se on fakta.
Noh, AAVEE:t. Itse sain tuloksen jossa olen älykkäämpi kuin 93% väestöstä.
http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27
Paljonko saatte kesken työpäivän, konttorin melussa?
sama kun puolet tällä palstalla ilmoittaa olevan asiantuntija vaativalla alalla.
Vaikka todellisuudessa naputellaan kelan etuuksia tai muita kunnan duuneja.
Kukaan yksityisen sektorin asiantuntija ei sitä sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
On hieman eri asia jos se "perusidea kerrotaan testin alussa" kuin se, että ihminen on kotonaan tehnyt ja mietiskellyt kaikessa rauhassa niitä. Niihin voi harjoitella. Se on fakta.
Voit toki, mutta kun niitä Stanford-Binet kuviopäättelykuvia on satoja tuhansia, ja ne randomisoidaan (=satunnainen otos kuvapankista) jokaista testiä varten, jonka lisäksi osa uusitaan vuosittain.
Vaikka olisit mikä savantti-autisti, et voi muistaa niitä "ulkoa" (eikä vastausavainta edes ole muilla kuin Mensalla itsellään ja psykologilla joka testiä valvoo livenä).
Ainoa tapa ratkaista nuo annetussa ajassa (ja sitä aikaa ei ole paljoa) on siten että aivot ovat erittäin älykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on pelkkää potentiaalia. Vähän kuin kasa savea, josta voi muovata käyttökelpoista tai jättää homehtumaan.
...ja Mensan jäsenet sekä muut "älykkäät" riensivät alapeukuttamaan tunnettua faktaa. Voi status parkaa... (kyynel)
Tuskin tällä palstalla on yhtäkään mensalaista. Sinua alapeukutetaan (ja itse alapeukutin) siksi koska et suostu hyväksymään sitä että jotkut ihmiset ovat sinua synnynnäisesti älykkäämpi.
Itse ainakin hyväksyn sen että esim. joku Mozart tai Einstein ovat jo 7 vuoden iässä olleet älykkäämpiä kuin minä 27 vuoden iässä. Ei se ota egon päälle kuin tosi pikkumaista narsistia jonka mielestä hän on itse maailman napa.
Maailma on täynnä minua synnynnäisesti älykkäämpiä ihmisiä. Ja sinua. Deal with it.
Mensan testiin voi tiettyyn rajaan asti harjoitella. Kun tietty raja ylittyy niin sen jälkeen harjoittelu ei enää auta. ÄO, joka jokaisella ihmisellä on, sanotaanko sitä nyt kyvyksi tai miksi, niin se ei enää 20 vuotiaasta eteenpäin kehity. ÄO on ehkä geneettistä. Testiin harjoittelemalla saa varmasti parannettua tulosta johonkin pisteeseen asti. Älykkyys ei ole sama asia kuin esim. koulutus, kokemus, opiskelu jne. Lahjakkuus on eri asia kuin älykkyys.
Ei maailma ole täynnä minua älykkäämpiä ihmisiä!
Tein juuri testin osoittaakseni toisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ollenkaan sama kuin oikea testi. Tuosta sain 156 ja virallisesta mensan paperitestistä 142. Tuo nettitesti näyttää AINA liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ollenkaan sama kuin oikea testi. Tuosta sain 156 ja virallisesta mensan paperitestistä 142. Tuo nettitesti näyttää AINA liikaa.
Noin huippuälykäs voisi kyllä käyttää älynlahjojaan tehokkaammin ihmiskunnan hyväksi ja sulkea AV:n, kiitos!
;-D
Eduskunta on yhä kesätaolla ja Jussilla on aikaa kirjoitella täällä, Suomen älykkäimmällä ihmisellä!
Kun ihmisen ÄO:n raja tulee vastaan niin harjoittelu ei enää auta. Siinä mielessä mensan testi mittaa ÄO:ta. Varmasti vireystila ja keskittymiskyky vaikuttavat testissä jonkin verran. Harjoittelemalla voi n. ehkä 5-15 pistettä nostaa ÄO:ta, kun ÄO:n maksimiraja tulee vastaan niin mikään harjoittelu ei enää nosta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisen ÄO:n raja tulee vastaan niin harjoittelu ei enää auta. Siinä mielessä mensan testi mittaa ÄO:ta. Varmasti vireystila ja keskittymiskyky vaikuttavat testissä jonkin verran. Harjoittelemalla voi n. ehkä 5-15 pistettä nostaa ÄO:ta, kun ÄO:n maksimiraja tulee vastaan niin mikään harjoittelu ei enää nosta sitä.
Asia on tullut selväksi, sitä ei tarvitse enää toistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin, että mensan testin järjestäjä sanoi, että puolet testiin osallistuneista pääsisi mensaan. Ajattelen vahvasti, että ihmiset jotka menevät testiin ovat kotona tehneet ja miettineet näitä kuviopäättelytehtäviä. Varmasti harjoittelu parantaa tulosta. Ihminen joka ei olisi koskaan nähnytkään kuviopäättelytehtäviä niin ei välttämättä aluksi oivaltaisi niiden perusideaa.
Se perusidea kerrotaan testin aluksi. Niitä tehtäviä on hemmetin paljon ja vaikeutuvat tehtävien edetessä. Aikaa on vain muutamia minuutteja per osio. Lähes kuka tahansa osaa ratkaista ne jos vaan on aikaa, mutta tässä mitataankin nopeita hoksottimia.
Olen saanut tuloksen, jolla läpäisi Mensan jäsenyyden rajan. En osannut kaikkia tehtäviä. Virallisen testin tehtävät olivat vaikeampia kuin nämä nettitestit.
Totta kai moni päättelykyinen tykkää huvikseenkin tehdä aivopähkinöitä, kuten liikunnallinen liikkua, musikaalinen soittaa/laulaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Toisto on opintojen äiti.
Muistutan että keskustelet nyt huippuälykkäiden kanssa.
Minullakin on korkea äo, mutten liittynyt Mensaan enkä ikinä kerro äo-pisteitäni. Siitä lähtee lähes aina liikkeelle negaatioiden ketju. Olen nopea ja näppärä päättelijä ja opin tietyt asiat nopsaan. Tällainen älykkyys korreloi myös vähemmän nerokkaiden ominaisuuksien kuten yli-itsevarmuuden ja selittelemällä vinoutuneen maailmankuvan kanssa. Itsetuntemuksen kannalta kiva tietää.
Mensalaiset on aika herkkähipiäistä porukkaa. Koko ÄO on yliarvostettu, taitaa olla pelkkä aivovaurio koko ÄO. Minä olen tehnyt nettitestin useita kertoja, ÄO pyörii 111-122 hujakoilla. Osaan tehdä kaalilaatikkoa. lasagnea, keitot, pullat. Luulen että suurempi ÄO vain pilaisi minut ja tekisi minusta "hienohelman", joka on herkkä älykkyydestään. Partiolaisena tulen toimeen alkeellisissa oloissa. Järki on tärkeämpää kuin äly.
Pitää paikkansa. Muista aina, että heitä on vain 2% väestöstä eli Suomenkin kokoisessa maassa alle sata tuhatta.
5,4 miljoonaa sen sijaan ei kuulu tuohon ÄO-luokkaan ja monia heistä ärsyttää saada matala tulos. Tuosta jäljellejäävästä 2,7 miljoonaa on myös alle 100.
Ja n. 1,000,000 heistä on alle 80 eli huomattavan tyhmiä, joista monet postaavat vauvapalstalle.