Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mensan jäsenyydestä on tullut muka-älykkäiden statustunnus.

Vierailija
08.11.2018 |

Älykäs ei toisi itse esiin mensa-jäsenyyttään. Urpot sen sijaan hehkuttavat somessa ja leikkikentällä saamiaan pisteitä.

Kommentit (337)

Vierailija
41/337 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, meillä on jo.

Vierailija
42/337 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivittu mitä jeesustelua

Kuules margariinivittu, se ei suinkaan ole jeesustelua, vaan aivan olennainen pointti tässä.

Käyn Mensan tilaisuuksissa, koska siellä ei kuulu tällaisra keskustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno yhdistys! Mulla on jäsenenä yli 30 vuotta. Valtavasti hienoja tapahtumia ja keskusteluja. Omien havaintojeni mukaan ei suinkaan mikään eliittiklubi. Pitää tarkistaa asia vielä kauemmin jäsenenä olleilta.

Olen saanut sieltä paljon oikeita ystäviä. Älykkäiden kanssa on aina helppo keskustella.

Vierailija
44/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei läpäissyt testiä kun noin kismittää? Kyllähän mensalaiset ovat älykkäitä mutta se ei mittaa ihmisten muita ominaisuuksia.

Mielenkiintoni ei ainakaan riitä testin läpäisemiseen. Ja en kyllä paljon kehtaisi asiasta muutenkaan huudella.

Ei, vaan tiedät että saat alle 90 etkä pääse lähellekään 131 pistemäärää (johon pääsee vain 2% tai vähemmän väestöstä).

Siksi tämä aiheuttaa jatkuvaa perskipua palstalaisissa, koska heistä 98% ei luonnollisestikaan voi päästä jäseneksi (ottaen huomioon millainen ihmisaines vauvapalstaa lukee kirjoitusten perusteella, lukema saattaa jopa olla 99,9%).

Vierailija
45/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossi B kirjoitti:

Hieno yhdistys! Mulla on jäsenenä yli 30 vuotta. Valtavasti hienoja tapahtumia ja keskusteluja. Omien havaintojeni mukaan ei suinkaan mikään eliittiklubi. Pitää tarkistaa asia vielä kauemmin jäsenenä olleilta.

Olen saanut sieltä paljon oikeita ystäviä. Älykkäiden kanssa on aina helppo keskustella.

Mensalaiset harrastavat yhdyssanojen rakentelua.

Mm. häpyhuulipuna ja väkisinmakuupussi ovat alunperin Mensan sähköpostityhmästä.

Semmoista vekkulisointia ne puuhaavat, käppäukkojen kerhohan se on aina ollut.

Vierailija
46/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs on, jos pääsee Mensan jäseneksi. Mutta jos on älykkyyden lisäksi viisas, ei liity eikä puhu omasta ÄO:staan kenellekään. 

Vierailija
47/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei läpäissyt testiä kun noin kismittää? Kyllähän mensalaiset ovat älykkäitä mutta se ei mittaa ihmisten muita ominaisuuksia.

Mielenkiintoni ei ainakaan riitä testin läpäisemiseen. Ja en kyllä paljon kehtaisi asiasta muutenkaan huudella.

Ei minuakaan kiinnosta läpäisisinkö testiä mutta ei myöskään mensan tai jonkun muun "kerhon" haukkuminen. Jokainen taaplaa tyylillään.

No minua tässä ilmiössä taas kiinnostaa se, että jotkut tuovat idioottimaisuuttaan esille hehkuttamalla muille mensatulostaan todisteena älykkyydestään.

En ole tavannut sellaista mutta miten se eroaa esim ihmisistä jotka tuovat esille vaikka maratonjuoksun? Ovatko ne muka olevinaan parempia juioksijoita häh?

Se kertoo treenaamisesta kuten mensan testitkin. Jotain se kertoo ainakin siitä on että on valmis "meriitin" takia uhraamaan ison osan elämästään pinnalliseen asiaan. Jos tarkoitus olisi vain juosta juoksemisen takia, ei maratonilla olisi merkitystä, jos tarkoitus on olla ratkaisukeskeinen ei mensan testeillä mitään tee. Kumpikin asia on meriitti jota esitellä, eli pinnallinen arvo mutta toki kertoo että on jaksanut sen eteen tehdä duunia.

Ei kehitysvammainen voi "treenata" itseään mensalaiseksi. ÄO on lähes kokonaan perinnöllinen ominaisuus. Sen kehitysvammaisen ÄO on pysyvästi siellä 50-70 paikkeilla johtuen geeneistä eikä sitä "treenata" yhtään mihinkään suutaan.

Vierailija
48/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei näe älykkyyttä neutraalina asiana. Vaikka oikeasti ihminen ei voi vaikuttaa älykkyyteensä. Eli sillä älyllä joka on annettu, on pärjättävä. Eikä sillä oikeastaan pitäisi olla mitään merkitystä. Jostain syystä ei ole oikein sopivaa puhua ääneen älykkyydestään. Vaikka kyseessä on hieman samanlainen asia kuin pituus. Itse olen täysin normaaliälyinen, vaikka monet varmaan pitävät hieman tyhmänä.

Vierailija
49/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittiklubi jossa sosiaalisesti rajoittuneita, oman ylivertaisuuden ympärille rakennetussa kuplassa eläviä setiä.

Vierailija
50/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliittiklubi jossa sosiaalisesti rajoittuneita, oman ylivertaisuuden ympärille rakennetussa kuplassa eläviä setiä.

Nämä siis Mensan yhdistystoimnnasta.

Toki siellä voisin nähdä enemmän Gretan tapaisia neroja.

- Kuinka Mensa on parantanut hyvinvointia ja maailmaa?

Vierailija
51/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän: kuorolaulu kehittää ihmistä enemmän ja takaa paremman sosiaalisen verkoston kuin kuviopäättelytestissä pärjääminen.

Vierailija
52/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan kiinnosta läpäisisinkö testiä mutta ei myöskään mensan tai jonkun muun "kerhon" haukkuminen. Jokainen taaplaa tyylillään.

No minua tässä ilmiössä taas kiinnostaa se, että jotkut tuovat idioottimaisuuttaan esille hehkuttamalla muille mensatulostaan todisteena älykkyydestään.

En ole tavannut sellaista mutta miten se eroaa esim ihmisistä jotka tuovat esille vaikka maratonjuoksun? Ovatko ne muka olevinaan parempia juioksijoita häh?

Se kertoo treenaamisesta kuten mensan testitkin. Jotain se kertoo ainakin siitä on että on valmis "meriitin" takia uhraamaan ison osan elämästään pinnalliseen asiaan. Jos tarkoitus olisi vain juosta juoksemisen takia, ei maratonilla olisi merkitystä, jos tarkoitus on olla ratkaisukeskeinen ei mensan testeillä mitään tee. Kumpikin asia on meriitti jota esitellä, eli pinnallinen arvo mutta toki kertoo että on jaksanut sen eteen tehdä duunia.

Ei kehitysvammainen voi "treenata" itseään mensalaiseksi. ÄO on lähes kokonaan perinnöllinen ominaisuus. Sen kehitysvammaisen ÄO on pysyvästi siellä 50-70 paikkeilla johtuen geeneistä eikä sitä "treenata" yhtään mihinkään suutaan.

Ei voi treenata, mutta en kyllä hirveästi luottaisi kehitysvammaisten, autisminkirjolaisten ja muiden testin tulokseen. Testausolosuhteet, keskittymiskyky jne vaikuttavat niin paljon. Psykologisissa testeissä tosin testataan muutakin kuin visuaalista päättelykykyä, ja se suhteutetaan ikätasoon. Mutta tuolloin testin tulos on ainoastaan se, mikä se niissä silloisissa olosuhteissa on. Jos on kielellisessä kehityksessä ongelmia, voi koko testin tulos jäädä huonoksi, vaikka ”kapasiteettia” olisi paljon parempaankin tulokseen.

Vierailija
53/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
54/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertonee jotain mensan testistä:

https://www.mensa.org.uk/news/meet-3-year-old-mensan-alice

Kerro, mitä se mielestäsi kertoo?

Vierailija
55/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän hassua hehkuttaa asialla, joka ei edes ole omaa ansiota, aika itseriittoista puuhaa. "Jee mulla on siniset silmät, siis siniset silmät! Ymmärrättekö? Jeee voi vitsit olen onnellinen". Jos älykkäät tekee sitä niin, heh.

Mensan jäsenyys on merkki loogisesta älykkyydestä esim. tunnepuolesta se ei kerro mitään ja ihminen on kokonaisuus, mensan jäsen ei välttämättä olisi esim. hyvä johtaja tai mikään viisas tietäjä, voi olla vaikka ihan perillä yleistieto-asioista.

Vierailija
56/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossi B kirjoitti:

Aika huonosti kirjoitat mensalaiseksi ;) Mutta tuokin kertoo vain siitä, että ihan tavallisia ihmisiä he ovat, eivätkä mitään muita parempia, paitsi siinä loogisessa päättelyssä ja hahmotuskyvyssä.

Vierailija
57/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loogisuus loppui kokonaan siinä vaiheessa kun järjestön elitistisyyttä aletaan tarkistamaan yli 30-vuotta jäsenenä olleilta sisäpiiriläisiltä...

-> Hyvä yritys, mutta tajunnan täikampaani tuo takertui lähtemättömästi.

M46, guru

Vierailija
58/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaisempaa on, miten älyään käyttää. Esimerkiksi yliopistojen  huippuprofessoreista ja -tutkijoista vain ani harva on Mensan jäsen, vaikka suuri osa heistä täyttäisikin jäsenkriteerit. Mensassa tuntuu toimivan enemmänkin niitä, jotka ovat hukanneet potentiaalinsa ja jättäneet älynsä hyödyntämättä muun yhteiskunnan hyväksi. Siksi älykkäiden järjestön jäsenyydellä päteminen antaa vähän nolon vaikutelman.

Mistä tieto, että harva olennaisessa asemassa oleva ei kuulu Mensaan?

Vierailija
59/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo on ollut taakka, tuntuu että olisi pitänyt saavuttaa paljon enemmän.

Olen kaikki mennyt lähinnä lukematta läpi, ylioppilaaksi, lukion pitkät matikat ja fysiikat yms. Inssiksikin "luin" ja yliopistossa olen kirjoilla kai vieläkin.

Parhaiten silti viidyn ihan itsekseni, fyysisessä työssä jossa ei tarvitse miettiä.

Nykyään kun kaikkea pitää suorittaa, mitata yms. niin sopiihan tuo testi sinne joukon jatkoksi.

Vierailija
60/337 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertonee jotain mensan testistä:

https://www.mensa.org.uk/news/meet-3-year-old-mensan-alice

Niin? Alma Deutcher sävelsi kokopitkiä oopperoita ja klassisia konsertteja viiden vuoden iässä, ja vielä soitti ne itse.

Jos pitää siis iskostaa tajuntaan: Sävelsi ylläolevan konsertin n. kymmenelle eri soittimelle viiden vuoden iässä.

Tuliko yllätyksenä että pikkulapsikin voi olla älykkäämpi kuin keskivertoaikuinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi