Vuokralainen pyytää turvalukkoa uuteen kerrostaloasuntoon
Omistan pienen sijoitusasunnon vastavalmistuneessa kerrostalossa. Vuokralainen toivoo, että oveen hankittaisiin turvalukko. Mitä mieltä olette? Onko se tarpeellinen?
Itse asun vanhassa kerrostalossa, jossa turvalukko on, mutten sitä käytä.
Kommentit (204)
Varmaan tytön vanhemmat asuvat itse jossain omakotitalossa ja kerrostalo on eksoottinen asia. Kysy suoraan vuokralaiseltasi miksi kaipaat turvalukkoa?
On se hyvä jos on suht paljon pois kuten itse olen osan ajasta mieheni luona tai mökillä. En koskaan pidä turvalukkoa kiinni kotona ollessani vaan vain silloin kun olen pois. Se on yksi varmistus murtautumisen välttämiseksi varsinkin kun varsinainen lukko on perus Abloy enkä tiedä kenellä kaikilla voi olla avain sinne entisten asukkaiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Rikkailta vuokra-asunnot pois! Pitäisi olla laki, että valtio pakkolunastaisi kaikki yksityiset vuokra-asunnot ja jakaisi ne kansalle.
Nyt käsi pois toisten taskuista ja töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Mikä oikeus vuokralleantajan olisi saada vuokralaisen maksama toimiva turvalukko ilmaiseksi?
Jos tuollaisia kiinteitä asennuksia tekee, niin on se oikeus. Ei vuokralurkin ole tuohon pakko suostua, eli voi jättää lukon hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoisia kommentteja. Vuokralainen voi itse hankkia turvalukon huoneistoon, jos sellaisen haluaa. Hänellä on velvollisuus jättää lukko paikoilleen poismuuttaessa, turvalukon avaimet jää vuokranantajalle ja menevät sitten seuraavalle vuokralaiselle.
Turvalukon avainta ei ole pakko jättää huoltoyhtiöön, mutta kannattaa tietysti. Parhaiten toimii, jos avain on putkessa, sieltä sen sitten saa huoltomieskin tai kuka tahansa sitä luvallisesti tarvitseekin.
Mikä oikeus vuokralleantajan olisi saada vuokralaisen maksama toimiva turvalukko ilmaiseksi?
Siis vuokralainen ottaa lukon mukaansa, ja samalla uusii ulko-oven?
Oletko varma että haluat suututtaa vuokralaisen tässä markkinatilanteessa? Tyytyväinen vuokralainen on hyvä vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hyvä että siinä yhdessä kerrostaloasunnossa oli turvalukko kun joku saman taloyhtiön asukas alkoi keskellä yötä häiriköidä. Ei voinut olla kukaan ulkopuolinen kun ovikoodi ei toiminut enää yöllä. Kävi siis keskellä yötä koputtelemassa, soittelemassa ovikelloa jne. Ei koskaan selvinnyt kuka häiriköijä oli kun vuokrasopimus oli muutenkin loppumassa eikä taloyhtiö halunnut/jaksanut selvittää asiaa. Ilman turvalukkoa en olisi oikeasti uskaltanut nukkua siellä yötäkään sen jälkeen kun häiriköinti alkoi.
Et ilmeisesti tiedä mikä turvalukko on. Asunto lukitaan ulkoapäin.
Onpa omituisia kommentteja. Turvalukko tarpeeton ja merkki huumeveloista?
Minulle on ainakin ihan selvää, että asunnossani on turvalukko. Se nimittäin tekee asuntoon murtautumisen vaikeammaksi. Asuntomurtoja tehdään jatkuvasti ja kaikenlaisilla alueilla. Ei, minulla ei ole rahallisesti arvokasta tavaraa mutta suuren tunnearvon omaavaa paljonkin. Olisi hirveää jos ne vietäisiin, eikä sitä korvaisi mikään raha. Asuntomurtoja tekevät monesti narkkarit, ja heille kelpaa kaikki minkä voi jossain kirppiksellä myydä. Siis myös muu kuin arvotavara. Useimmille ihmisille kotiin murtautuminen on aika traumaattinen juttu. Pahinta siinä eivät suinkaan ole taloudelliset menetykset.
Turvalukkoa ei kerrostalossa tarvitse, jos kerrostalo ei sijaitsee keskellä-eimitään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa omituisia kommentteja. Turvalukko tarpeeton ja merkki huumeveloista?
Minulle on ainakin ihan selvää, että asunnossani on turvalukko. Se nimittäin tekee asuntoon murtautumisen vaikeammaksi. Asuntomurtoja tehdään jatkuvasti ja kaikenlaisilla alueilla. Ei, minulla ei ole rahallisesti arvokasta tavaraa mutta suuren tunnearvon omaavaa paljonkin. Olisi hirveää jos ne vietäisiin, eikä sitä korvaisi mikään raha. Asuntomurtoja tekevät monesti narkkarit, ja heille kelpaa kaikki minkä voi jossain kirppiksellä myydä. Siis myös muu kuin arvotavara. Useimmille ihmisille kotiin murtautuminen on aika traumaattinen juttu. Pahinta siinä eivät suinkaan ole taloudelliset menetykset.
Keskiverron vuokralurkin Ikea-astiat eivät edes narkkareita kiinnosta. Käteinen, korut ja arvoelektroniikka kelpaavat. Normitalossa on lukitut käytävä- ja huoneisto-ovet. Lisämurtosuojausta voi lurkki harrastaa omalla kustannuksellaan.
Turvaovi sen olla pitää. Turvalukko on ihan surkea jos tarkoitus on estää murtovarkaita varastamasta. Sorkkaraudalla saa hetkessä turvalukollisen oven auki jos karmit ovat puuta.
Minulla myös omassa asunnossa turvalukko. Laitan aina pois lähtiessäni ovan turvalukkoon. Jos tästä joskus pois muutan, laitan seuraavaankin asuntoon turvalukon. Eipä ole asuntoni houkuttelevin murtokohde ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis se, mikä lukitaan ulkoapäin kun poistutaan asunnosta? Mahtaa olla vuokralaisella arvokasta tavaraa :D
Niin. Monella ihmisellä on kotona äärimmäisen arvokasta tavaraa. Oma rakas lemmikki, jonka arvoa ei voi rahassa mitata.
Huomasitko muuten uutisissa, että Lady Gagan lemmikkikoira oli varastettu? Hän lupasi 500 000 dollarin löytöpalkkion.
Huono vuokraisäntä aina vähättelee turvalukon tarvetta, mutta fiksu (hyvällä bisnesvaistolla varustettu) vuokraisäntä tarjoutuu aina maksamaan turvalukon asennuskulut JOS vuokralainen tuntee tarvitsevansa sitä lukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis se, mikä lukitaan ulkoapäin kun poistutaan asunnosta? Mahtaa olla vuokralaisella arvokasta tavaraa :D
Niin. Monella ihmisellä on kotona äärimmäisen arvokasta tavaraa. Oma rakas lemmikki, jonka arvoa ei voi rahassa mitata.
Huomasitko muuten uutisissa, että Lady Gagan lemmikkikoira oli varastettu? Hän lupasi 500 000 dollarin löytöpalkkion.
Huono vuokraisäntä aina vähättelee turvalukon tarvetta, mutta fiksu (hyvällä bisnesvaistolla varustettu) vuokraisäntä tarjoutuu aina maksamaan turvalukon asennuskulut JOS vuokralainen tuntee tarvitsevansa sitä lukkoa.
Se lurkin sekarotuinen räksyttävä piski on vähän eri asia kuin maailmantähden rotukoirat. Niitä lurkin koiria ei vie sen enempää narkkarit kuin eläinsuojelukaan, vaikka naapurit kuinka toisin rukoilisivat.
Asun vuokra-asunnossa missä on turvalukko, varmuusketju ja ovisilmä. Varmuusketjuakäytin alussa, nykyään en kun on sen verran jäykkä, turvalukko en ole ikinä käyttänyt, kun vaikuttaa siltä että jos sillä oven lukkoon laittaa sitä ei saa enää auki.
Turvalukon asentamiseen tarvitaan normaalin vastuujakotaulukon mukaan taloyhtiön hallituksen lupa, sillä huoneistojen ulko-ovet ovat usein taloyhtiön vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä oikeudella, että hän ”rikkoo” oven. Tämä käytäntö on käytössä ihan suurillakin vuokranantajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarpeeksi on avainrumbaa muutenkin kun kaikki vuokralaiset eivät osaa edes sitä yhtä tavallista avainta säilyttää tallessa. Tai vara-avainta annetaan kenelle tahansa.
Ohiksena vaan että en tajua miten lähes joka vuokralaisen jälkeen yksi avaimista oli kateissa. On raivostuttavaa hankkia ne uudet avaimet ja sarjoitus.
Vaikka vuokralainen palauttaisi kaikki ne avaimet jotka olet hänelle antanut, aina on mahdollista että hän on teettänyt lisää avaimia, joten et voi tietää onko hän palauttanut kaikki avaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hyvä että siinä yhdessä kerrostaloasunnossa oli turvalukko kun joku saman taloyhtiön asukas alkoi keskellä yötä häiriköidä. Ei voinut olla kukaan ulkopuolinen kun ovikoodi ei toiminut enää yöllä. Kävi siis keskellä yötä koputtelemassa, soittelemassa ovikelloa jne. Ei koskaan selvinnyt kuka häiriköijä oli kun vuokrasopimus oli muutenkin loppumassa eikä taloyhtiö halunnut/jaksanut selvittää asiaa. Ilman turvalukkoa en olisi oikeasti uskaltanut nukkua siellä yötäkään sen jälkeen kun häiriköinti alkoi.
Et ilmeisesti tiedä mikä turvalukko on. Asunto lukitaan ulkoapäin.
Meillä ainakin turvalukko toimi sekä sisä että ulkopuolelta. Näin on myös nykyisessä kämpässä.