Olen syönyt 1200kcal päivässä kuukauden. Paino on noussut 2 kiloa. Miten tämä on mahdollista?
Painoin lokakuun alussa 78,6 kiloa. Tänään aamupaino 80,5 kiloa. Olen syönyt käsi sydämellä aivan varmasti 1100-1300kcal joka päivä. Olen siis punninnut ja katsonut joka ikisen suupalan, jonka olen syönyt. En ole syönyt ylimääräistä, en napostellut, en maistanut tai muuten huijannut - huijaisin vain itseäni.
Olen toimistotyössä, mutta liikun työmatkat pyörällä (4km suuntaansa) ja harrastan hikiliikuntaa 3x1 tuntia joka viikko.
Mitä teen väärin? Ja älkää sanoko mitään mistään säästöliekistä, koska en takuulla syö toimistotyöläisenä liian vähän. Kulutan päivän aikana noin 1700-1800 kcal työmatkapyöräilyineen ja liikuntapäivinä enemmän. Olen siis pyrkinyt noin 500kcal kalorivajeeseen. Ei ole varaa nostaa kalorimääriä, koska sitten en nyt ainakaan laihtuisi.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ihan sama juttu kun akka laihdutti. Paino ei meinannut millään pudota vaikka söi alle 1000 kcal päivässä. Lisäksi jääkaappi alkoi samaan aikaan reistailla, majoneesit, juustot ja leikkeleet katosivat johonkin yön aikana eikä syy selvinnyt kodinkonehuollossakaan..
Tämä sun vitsi ei ole yhtään hauskempi sivulla 11 kuin mitä se oli sivulla 10.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt vääntää rautalangasta ja kertoa, mitä minun pitäisi syödä? Kun pitää saada rasvaa, kuituja, proteiinia ja tärkeitä vitamiineja ja syödä paljon, mutta silti vähemmän kuin kulutan?
Mitä esim. aamu-, väli- ja iltapalaksi?
Skippaat välipala- ja eineshyllyt. Osta marinoimattomia tuotteita. Hevi-osastolta pyrit keräämään sateenkaaren värit koriin. Hedelmistä ja kasviksista. Osta pähkinöitä, hyviä rasvoja, maustamattomia maitotuotteita, jos niitä käytät. Täysjyvätuotteita. Unohda pikapuurohiutaleet, ne ovat ravintoköyhempiä, kuin kunnon puurohiutaleet. Täysjyväpastaa, täysjyväriisiä, leipää, missä on paljon kuituja. Itse asiassa nykyään on täysin sokeroimattomia murojakin, esimerkiksi urtekramin c-flakesit.
Syö hedelmät hedelminä, unohda mehut ja smoothiet. Puuro aamupalaksi on ihan hyvä, mutta pitää muistaa syödä samaan syssyyn myös jotain proteiinipitoista, jotta se pitää nälän paremmin poissa. Itse esimerkiksi syön yhden keitetyn kananmunan. Puuron joukossa on marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, rasvaa. Mitä milloinkin tekee mieli.
On ihan ok ostaa vaikka pakastevihanneksia pakkaseen kiireisiä päiviä varten. Se helpottaa, kun esivalmistelee kaappiin valmiiksi kasviksia, ettei tarvitse käyttää aikaa pilkkomiseen ja puhdistukseen, kun väsyttää. Senkus laittaa pannulle, uuniin, höyrytykseen kun tarvii. Lue pakkausselosteita. Jos listassa on sana, mitä et tiedä, jätä hyllyyn, et tarvitse sitä.
Leipää runsailla kasviksilla, maustamatonta jogurttia omilla lisukkeilla, tuorepuuro, hedelmiä, kasviksia sellaisenaan, munakas, hedelmillä makeutettuja itsetehtyjä muffinsseja (ilman hunajaa, tai muuta lisättyä sokeria), kourallinen pähkinöitä. Tuossa on minun repertuaarini aamu-, väli-, ja iltapaloihin.
Ja laita kello soimaan vaikka 3 tunnin välein, että muistat syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt vääntää rautalangasta ja kertoa, mitä minun pitäisi syödä? Kun pitää saada rasvaa, kuituja, proteiinia ja tärkeitä vitamiineja ja syödä paljon, mutta silti vähemmän kuin kulutan?
Mitä esim. aamu-, väli- ja iltapalaksi?
Skippaat välipala- ja eineshyllyt. Osta marinoimattomia tuotteita. Hevi-osastolta pyrit keräämään sateenkaaren värit koriin. Hedelmistä ja kasviksista. Osta pähkinöitä, hyviä rasvoja, maustamattomia maitotuotteita, jos niitä käytät. Täysjyvätuotteita. Unohda pikapuurohiutaleet, ne ovat ravintoköyhempiä, kuin kunnon puurohiutaleet. Täysjyväpastaa, täysjyväriisiä, leipää, missä on paljon kuituja. Itse asiassa nykyään on täysin sokeroimattomia murojakin, esimerkiksi urtekramin c-flakesit.
Syö hedelmät hedelminä, unohda mehut ja smoothiet. Puuro aamupalaksi on ihan hyvä, mutta pitää muistaa syödä samaan syssyyn myös jotain proteiinipitoista, jotta se pitää nälän paremmin poissa. Itse esimerkiksi syön yhden keitetyn kananmunan. Puuron joukossa on marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, rasvaa. Mitä milloinkin tekee mieli.
On ihan ok ostaa vaikka pakastevihanneksia pakkaseen kiireisiä päiviä varten. Se helpottaa, kun esivalmistelee kaappiin valmiiksi kasviksia, ettei tarvitse käyttää aikaa pilkkomiseen ja puhdistukseen, kun väsyttää. Senkus laittaa pannulle, uuniin, höyrytykseen kun tarvii. Lue pakkausselosteita. Jos listassa on sana, mitä et tiedä, jätä hyllyyn, et tarvitse sitä.
Leipää runsailla kasviksilla, maustamatonta jogurttia omilla lisukkeilla, tuorepuuro, hedelmiä, kasviksia sellaisenaan, munakas, hedelmillä makeutettuja itsetehtyjä muffinsseja (ilman hunajaa, tai muuta lisättyä sokeria), kourallinen pähkinöitä. Tuossa on minun repertuaarini aamu-, väli-, ja iltapaloihin.
Ja laita kello soimaan vaikka 3 tunnin välein, että muistat syödä.
Tuorepuuro on hölmö nimi,ei se puuroa ole.
Älä enää juo 2000 kcal edestä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ihan sama juttu kun akka laihdutti. Paino ei meinannut millään pudota vaikka söi alle 1000 kcal päivässä. Lisäksi jääkaappi alkoi samaan aikaan reistailla, majoneesit, juustot ja leikkeleet katosivat johonkin yön aikana eikä syy selvinnyt kodinkonehuollossakaan..
Tämä sun vitsi ei ole yhtään hauskempi sivulla 11 kuin mitä se oli sivulla 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä kulutustasi pysty tietämään.
Eikä syömisiä, vaikka kuinka punnitsisi. Niistä kun ei tiedä erkkikään, että kuinka paljon imeytyy ja mikä on juuri sen syömäsi ruuan oikea kalorimäärä.
Jos on noin tarkka kuin ap, niin tuskin se imeytynyt kalorimäärä voi olla enempää kuin syöty.
Mene lääkäriin. Joku ei nyt pelitä.
-stressi
- hiilarit kerää nestettä
-paino putoaa hitaammin. käy joka aamu vaa alla ja laita lukema ylös. seuraa painon vaihtelua pitkällä ajanjaksolla. paino voi hyvin vaihdella 2 kg päivien välillä.
Juomisetkin pitää laskea mukaan
anemia, diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, stressi, keliakia
Vierailija kirjoitti:
anemia, diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, stressi, keliakia
Keliakia aiheuttaa pitkälle edenneenä tahatonta laihtumista, koska ruoka ei imeydy.
Oon kattonu sitä hengenvaarallisesti lihava-ohjelmaa, jossa niillä osallistujilla on usein vaikeuksia laihtua. Sit ne menee sinne lääkäriin punnittavaksi ja ihmettelee, miksei laihdu vaikka syö niin vähän ja ohjelman mukaan. Sit lääkäri toteaa aina:
"Ei ole mahdollista ettet laihdu, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Nyt valehtelet."
Eli yhteenvetona:
Käy lääkärissä testeissä ja jos kaikki ok, niin tarkista ruokavalio.
Ap:n tilanne kuulostaa uskomattomalta. Itse laihdutin normaali painon sisällä 9kg viidessä kuukaudessa. Olen 50v nainen.
En laskenut kaloreita. Jätin vain kaiken turhan mässyn ja mätön pois. En kytännyt hiilareita/rasvoja/proteiinia. Söin normaalia kotiruokaa kohtuullisia annoksia.
Esim:
-Aamupala: tattarihiutalepuuro ja pari dl mustikoita ja kuppi maitokahvia
-Lounas: kipollinen vihersalaattia ja annos kotiruokaa esim. lasagnea
-Välipala: hedelmä tai rahkavalmiste
-"Päivällinen": Pari kuppia kahvia ja täysjyväsämpylä, välissä kinkkua, juustoa ja kurkkua reilusti
-Iltapala: Itse tehty smoothie, mm. avokadosta, mustikoista, appelsiinista jne
Liikuntana kuntosalia 2-3 x vko, spinningiä 1-2x vko, lenkkeilyä koiran kanssa 7x vko
Punnitsin itseni 1x vko aina samaan aikaan. Välillä pudotusta oli viikon aikana vain 100g ja seuraavana viikolla taas vastaavasti enemmän, esim. 700g.
Sinun syömiset ap kuulostaa tosi niukoilta. Itse laihtuisin sinun ruokavaliollasi varmasti hyvin nopeaan tahtiin.
Mulla sama juttu. Kun yritän laihduttaa, niin paino vaan nousee. Ja olossakin huomaa, että turvonnut ja epämiellyttävä olo. Ite arvelen et mulla menee kroppa jotenkin sekasin. Esim. kortisoli kerää rasvaa kehoon ja liian vähäinen ravinto on stressitila elimistölle..
Vierailija kirjoitti:
Ap unohti laskea smoothiet ja palautusjuomat, mitä menee pari litraa päivässä.
Tai sitten ei ottanut huomioon että päivittäiseen syömiseen kuuluu myös se mitä yöllä syö.
ap syöt liian vähän kaloreita. syöt liikaa hiilareita ja liian vähän proteiinia.
vähennä hiilareita, vaihda tilalle proteiinia. plus mistä saat rasvaa?
Tuolla ruokavaliolla pitäisi olla pieni nälkä kokoajan ja laihtua varmasti. Nesteet pitäisi lähteä heti ensimmäisellä viikolla ja painon laskea useita kiloja. Eli en todellakaan ymmärrä.