Miehen lapset saavat lähes parin tonnin edestä joululahjoja kummatkin, minulla ei ole varaa ostaa omalleni kun "vain" n.200€ lahjat
Miehen tytöt 13- ja 16-vuotiaat, omani 14. Vietämme joulun nyt ensimmäistä kertaa yhdessä ja avaamme lahjat myös yhdessä. Tässä huolettaa se, miten oma tyttäreni ottaa tuon lahjojen eriarvoisuuden.
Nuo miehen tytöt saavat uudet puhelimet, tietokoneet, kalliita koruja ja muita toiveitaan siihen päälle. Omalleni pystyn ostamaan mm. hänen toivomansa talvitakin, polkupyörän ja muutaman pikkutoiveen. Mietin ja stressaan jo etukäteen miten aatto tulee sujumaan ja millä fiiliksillä oma tyttöni tulee olemaan kun hänen pakettinsa loppuvat auttamatta "kesken" ja toiset jatkavat pakettien availua.
Olen etukäteen sanonut että meillä ei ole varaa samanlaisiin lahjoihin ja tyttöni tietää sen kyllä. Sanoo ettei haittaa mutta luulen että sanoo sen vaan siksi, etten minä stressaisi turhaan. Miten järjestäisin aatosta mahdollisimman mukavan kaikille osapuolille? Mies ostaa kyllä minunkin tytölleni lahjan, muttei tietenkään mitään monen sadan hintaista enkä näin tietenkään oletakaan.
Kommentit (62)
Miehesi on kyllä melko mäntti. Tilannetaju puuttuu kokonaan. 200€ lahja on enemmän kuin tarpeeksi, tonnien pelkkää pröystäilyä.
Sellaista se on. Uusperheen onni ja autuus.
Siinä sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Mies on oikein oivallinen esimerkki tyttärellesi mitä pystyy tarjoamana kun käy koulunsa ja hakeutuu alalle joka takaa myös taloudellista turvaa.
Olisiko mahdollista että miehen lapset avaisivat tuossa samassa tilanteessa vaan pari-kolme lahjaa (saman verran mitä oma tyttösi saa) ja loput sitten jossain erikseen. Kyllä tuosta väkisinkin aiheutuu mielipahaa.
Se on nyt myöhäistä itkeä kun ei ole rahaa, säästäminen joululahjoihin olisi pitänyt aloittaa ajoissa.
Paketoi ne lahjat jotenkin että menee kauemmin aikaa avata. Laita kunnon jeesusteipillä jotain välilaatikoita. Vähän niinkuin sellainen nukke jonka sisällä on aina toinen nukke.
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Mies on oikein oivallinen esimerkki tyttärellesi mitä pystyy tarjoamana kun käy koulunsa ja hakeutuu alalle joka takaa myös taloudellista turvaa.
Olisiko aloittajankin kannattanut katsoa taululle ikkunasta katsomisen sijaan?
Luulisi että sinä ja miehesi voisitte asiasta keskenänne sopia niin että tytöt saisivat teiltä suurin piirtein saman arvoisia lahjoja ja yhtä monta pakettia. Eri asia sitten mitä tytöt saavat isältään/äidiltään jos sellaisia on kuviossa mukana tai isovanhemmiltaan, kummeiltaan tms.
Eikö yhteisen joulunvieton ydin kuitenkin ole se että kaikilla on hyvä olla yhdessä eikä niin että jollakin on paha mieli tai korostetaan eriäväisyyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Niin tai mies ostaa velaksi ja maksaa ökylahjojaan vuosia vain päteäkseen?
Siis oletteko nyt kuitenkin perhe? Silti sinä elätät oman lapsesi ja mies omansa?
Talvitakki ja polkupyörä 200 eurolla?
Muutetaan yhteen mutta kommunikointi näyttää puuttuvan kokonaan????
Minä olen kasvanut uusiperheessä ja kyllä meillä oli isällä ja äitipuolella yhteinen talous, ja kaikilla sama elintaso.
Mitä miehesi sanoi, kun puhuitte asiasta ja mitä hän esitti ratkaisuksi?
Isä voisi lastensa kanssa puhua, että osa lahjoista toimitettaisiin lasten toiseen kotiin ja avetaan vasta siellä joulun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvanut uusiperheessä ja kyllä meillä oli isällä ja äitipuolella yhteinen talous, ja kaikilla sama elintaso.
Tätä palstaa kun lukee niin monilla ns normaaliperheillä ei edes ole sama elintaso😟
Mitä miehesi sanoi kun puhuit hänelle näistä ajatuksistasi?