Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syönyt 1200kcal päivässä kuukauden. Paino on noussut 2 kiloa. Miten tämä on mahdollista?

Vierailija
06.11.2018 |

Painoin lokakuun alussa 78,6 kiloa. Tänään aamupaino 80,5 kiloa. Olen syönyt käsi sydämellä aivan varmasti 1100-1300kcal joka päivä. Olen siis punninnut ja katsonut joka ikisen suupalan, jonka olen syönyt. En ole syönyt ylimääräistä, en napostellut, en maistanut tai muuten huijannut - huijaisin vain itseäni.

Olen toimistotyössä, mutta liikun työmatkat pyörällä (4km suuntaansa) ja harrastan hikiliikuntaa 3x1 tuntia joka viikko.

Mitä teen väärin? Ja älkää sanoko mitään mistään säästöliekistä, koska en takuulla syö toimistotyöläisenä liian vähän. Kulutan päivän aikana noin 1700-1800 kcal työmatkapyöräilyineen ja liikuntapäivinä enemmän. Olen siis pyrkinyt noin 500kcal kalorivajeeseen. Ei ole varaa nostaa kalorimääriä, koska sitten en nyt ainakaan laihtuisi.

Kommentit (301)

Vierailija
61/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Muuta makrojasi. Syö enemmän proteiinia ja hyviä rasvoja, vähemmän hiilareita.

2. Tee edes JONKIN VERRAN erittäin raskasta liikuntaa joka päivä. Ei vain perus pyöräilyä tms. Vaikka ihan 20min riittää, sillä lailla että syke on tapissa. 

Kehosi tarvitsee herätyksen polttamaan rasvaa, ns. potkun persiille.

Vierailija
62/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, syötkö lihaa vai oletko kasvissyöjä? Onko sinulla runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia yms. takana?

Syön lihaa. Synnytyksiä ja leikkauksia on takana, muttei vuoden 2005 jälkeen..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, syötkö lihaa vai oletko kasvissyöjä? Onko sinulla runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia yms. takana?

Syön lihaa. Synnytyksiä ja leikkauksia on takana, muttei vuoden 2005 jälkeen..

ap

Onko sulta mitattu ferritiini?

Vierailija
64/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ syöt?

Hyvin tavallinen esimerkkipäivä:

Aamupala: kaurapuuroa (1dl hiutaleita veteen) ja päälle 0,5 dl mansikoita. Ei edes suolaa päälle. Juomana vesi.

Lounas: 300kcal (joko itse tehty ruoka tai kaupan valmis, jotta tiedän, että on suurin piirtein tuon 300kcal). Voi olla keittoa, risottoa, pataa, mitä vaan. 4/7 viikosta liharuoka.

Välipala: hedelmä (useimmiten banaani, koska helpoin ottaa töihin mukaan).

Päivällinen: kuten lounas

Iltapala: 2 Reissumiestä sulatejuustolla, päällä pelkkiä kasviksia (paprika, kurkku, salaatti).

En syö väleissä mitään ja aina juomaksi vettä. Syön erikseen kalkkitabletteja ja muita monivitamiinitabletteja.

ap

No niin. Eli höttöä ja paljon suolaa. Ei ollenkaan rasvaa, ja proteiinia häviävän vähän. Sulla on varmaan nälkä ihan koko ajan?

En ihmettele yhtään ettei tuolla laihdu - et saa elimistön tarvitsemia rakennusaineita (proteiini ja rasva), joten tottakai elimistö vetää ruoasta kaikki mahdolliset kalorit sisään. Kokeile edes kuukaudeksi vaihtaa einekset vaikka loheen/kanaan ja vihanneksiin, ja leivät paistettuun kananmunaan (rasvan kanssa). Kaloreita saat enemmän, nälkä pysyy paremmin, ja hyvin todennäköisesti myös paino tippuu tai ainakin sen nousu loppuu.

58

Vierailija
65/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa tuon esimerkkipäivän mukaan. Itse syön päivässä 2 palaa ruisleipää jossa päällä salaattia, keitettyä munaa, kalkkunaa ja paprikaa, kaksi kpp kahvia maidolla, banaanin, 1% viilin ja yhden lämpöisen aterian jossa kaloreita max 300. En silti laihdu yhtään. Käyn kolmesti viikkoon vesijumpassa/salilla ja töissä kävelen päivittäin 7-10 km, tänään 19 000 askelta. Nukun n 7 yöunet ja olen syömättä n 15 tuntia vuorokaudesta putkeen (yöunet+työn takia).

Verikokeissa ei mitään erikoista. En enää tiedä mitä tehdä. Nyt jo vuosi menty noilla syömisillä ja liikkumisella, kilot vaihtelee +/-5kg.

Vierailija
66/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ syöt?

Aamupala: kaurapuuroa (1dl hiutaleita veteen) ja päälle 0,5 dl mansikoita. Ei edes suolaa päälle. Juomana vesi.

Lounas: 300kcal (joko itse tehty ruoka tai kaupan valmis, jotta tiedän, että on suurin piirtein tuon 300kcal). Voi olla keittoa, risottoa, pataa, mitä vaan. 4/7 viikosta liharuoka.

Iltapala: 2 Reissumiestä sulatejuustolla, päällä pelkkiä kasviksia (paprika, kurkku, salaatti).

En syö väleissä mitään ja aina juomaksi vettä. Syön erikseen kalkkitabletteja ja muita monivitamiinitabletteja.

ap

Miksi suomalaiset syövät hiilareita ennen nukkumaan menoa? En koskaan ymmärtänyt tätä.

Jätä ne reissumiehet aamuun.

Vierailija
67/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisesta painosta yrität laihduttaa?

Mitä syöt (siis ruoan koostumus)?

Nukutko hyvin ja onko stressiä?

Uskon kyllä apn mittaukset, nuo väitteet "juot litran piimää etkä tajua sitä" on ihan typeriä. Vika voi olla siinä että ruoan koostumus on aplle väärä (kalori ei todellakaan ole kalori), tai elimistö on muuten sekaisin stressin, univelan tai jonkin sairauden tai puutostilan takia. Siis jos laihdutettavaa ylipäätään on.

Painoa on 10 kiloa yli normaalipainon ylärajan, eli oikeasti ylipainoa on.

Syön tavallista sekaruokaa, lounaalla ja päivällisellä normaalin annoksen ja useimmiten se sisältää lihaa. Jos ei, proteiinin lähteinä on jotain kasviperäistä.

Jos päivän ruoat näyttävät liian vähäproteiinisilta, voin illalla syödä leivän sijasta vaikka Skyrin.

ap

Vierailija
68/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaa'an sijaan käyttäisit mittanauhaa. Itsekin välillä ihmettelen painolukemia, kun on aivan varma että on laihtunut (kasvoista näkee, housut ei kiristä) ja silti vaaka näyttää ettei ole kiloja lähtenyt. Lihakset painaa kuitenkin enemmän kuin rasva, joten se voisi olla selitys.

Senttejä on tullut lisää. Housut kiristävät enemmän kuin kuukausi sitten.

Täytyy varmaan mennä lääkäriin katsomaan olisiko minulla oikeasti joku vakavampi syy tälle lihomiselle.

ap

Itse menin myös lääkäriin, samoilla painolukemilla kuin sinulla ja samalla vaivalla eli paino ei laskenut millään, nousi vain.

Otettiin verikokeita ja sieltä paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja vakava raudanpuute. Molemmat yleisiä naisten juttuja, varsinkin raudanpuute.

Raudanpuute laittaa kilpirauhasen toimimaan vajaalla ja siten koko keho käy erittäin hitaalla aineenvaihdunnalla. 

Kilpirauhasarvot mitattiin palelun takia vuosi sitten. Arvot olivat hyvät. Voisin tietenkin mennä nyt uudestaan ja katsoa onko arvoille tapahtunut jotain.

ap

Mikä oli TSH? Entä T4?

Vierailija
69/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ syöt?

ap

No niin. Eli höttöä ja paljon suolaa. Ei ollenkaan rasvaa, ja proteiinia häviävän vähän. Sulla on varmaan nälkä ihan koko ajan?

En ihmettele yhtään ettei tuolla laihdu - et saa elimistön tarvitsemia rakennusaineita (proteiini ja rasva), joten tottakai elimistö vetää ruoasta kaikki mahdolliset kalorit sisään. Kokeile edes kuukaudeksi vaihtaa einekset vaikka loheen/kanaan ja vihanneksiin, ja leivät paistettuun kananmunaan (rasvan kanssa). Kaloreita saat enemmän, nälkä pysyy paremmin, ja hyvin todennäköisesti myös paino tippuu tai ainakin sen nousu loppuu.

58

Tismalleen samaa mieltä.

T. 62

Vierailija
70/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ syöt?

ap

58

No tuo oli yksi esimerkkipäivä. En syö leipää joka päivä, en edes joka viikko. Aamu-, väli- ja iltapaloina voin syödä rahkaa, jogurttia, hedelmiä, marjoja, vaikka kananmunia tms.

ap

Vierailija
71/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa tuon esimerkkipäivän mukaan. Itse syön päivässä 2 palaa ruisleipää jossa päällä salaattia, keitettyä munaa, kalkkunaa ja paprikaa, kaksi kpp kahvia maidolla, banaanin, 1% viilin ja yhden lämpöisen aterian jossa kaloreita max 300. En silti laihdu yhtään. Käyn kolmesti viikkoon vesijumpassa/salilla ja töissä kävelen päivittäin 7-10 km, tänään 19 000 askelta. Nukun n 7 yöunet ja olen syömättä n 15 tuntia vuorokaudesta putkeen (yöunet+työn takia).

Verikokeissa ei mitään erikoista. En enää tiedä mitä tehdä. Nyt jo vuosi menty noilla syömisillä ja liikkumisella, kilot vaihtelee +/-5kg.

Onhan sulta otettu ferritiini eli varastorauta? Sen puute nostaa painoa.

Onko otettu kilpirauhasarvot, jos on,  muistatko mitä ne oli?

Vierailija
72/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ syöt?

ap

58

Tismalleen samaa mieltä.

T. 62

No, syön noita eineksiä ehkä 2 kertaa kuukaudessa ylipäätään. Kirjoitin ne ylös sen takia, että tiedän, paljonko syön - millaisen määrän kaloreita. En syö työpaikalla koskaan, koska en osaa ilman punnitsemista arvioida määriä ollenkaan.

ap

Vierailija
73/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käy niin, kun tarkkailee, että syö enemmän kuin tarvitsee.

Sinuna tekisin nyt seuraavasti:

Halaa itseäsi. Nuku hyvät yöunet. Lopeta ruoan punnitus ja kalorien laskeminen (ainakin kuukaudeksi). Syö niin, että olo on hyvä, mutta ei liian täysi.

Älä rehki liikunnalla, liiku omaksi iloksesi.

Piristä itseäsi esim hyvällä kirjalla tai mistä tykkäät. 

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on kestävä ratkaisu myös painoon.

Vierailija
74/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olematon proteiinin saanti on hyvä alku tuohon tulokseen.

Vierailija
75/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta surettaa, toisaalta säälittää nämä "laihduttajat", jotka kituuttamalla ja huonosti syömällä koittavat painoa saada alas.

Sitten heitä vielä yllytetään syömään entistä vähemmän kun eivät laihdu.

Vierailija
76/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut sama kcal määrä nyt kaksi viikkoa ja kaksi kiloa lähtenyt, tosin alkupaino enemmän kuin sulla. 

Vierailija
77/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaa'an sijaan käyttäisit mittanauhaa. Itsekin välillä ihmettelen painolukemia, kun on aivan varma että on laihtunut (kasvoista näkee, housut ei kiristä) ja silti vaaka näyttää ettei ole kiloja lähtenyt. Lihakset painaa kuitenkin enemmän kuin rasva, joten se voisi olla selitys.

Täytyy varmaan mennä lääkäriin katsomaan olisiko minulla oikeasti joku vakavampi syy tälle lihomiselle.

ap

Itse menin myös lääkäriin, samoilla painolukemilla kuin sinulla ja samalla vaivalla eli paino ei laskenut millään, nousi vain.

Otettiin verikokeita ja sieltä paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja vakava raudanpuute. Molemmat yleisiä naisten juttuja, varsinkin raudanpuute.

Raudanpuute laittaa kilpirauhasen toimimaan vajaalla ja siten koko keho käy erittäin hitaalla aineenvaihdunnalla. 

Kilpirauhasarvot mitattiin palelun takia vuosi sitten. Arvot olivat hyvät. Voisin tietenkin mennä nyt uudestaan ja katsoa onko arvoille tapahtunut jotain.

ap

Oliko silloin painonnousua vai onko se tapahtunut vasta nyt tuon lääkärikäynnin jälkeen?

Vierailija
78/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihakset kasvaneet?

Kuntosalilla tehty kehonkoostumus näyttää toista. Päinvastoin. Lihaksia lähtenyt, mutta paino noussut.

ap

Niin proteiiniakin pitäisi saada.Sillä ei tule aivan vahingossa valtavia lihaksia kuten naiset kuvittelevat.Solujen perusrakennusaine.

Vierailija
79/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Oliko silloin painonnousua vai onko se tapahtunut vasta nyt tuon lääkärikäynnin jälkeen?

Paino on noussut sen 10 kiloa vuodessa, mutta se on tullut ihan vain syömällä. Nyt kun yritän pudottaa sen pois, ei lähde millään.

ap

Vierailija
80/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mikä oli TSH? Entä T4?

S-Tyreotropiini 0,85 mlU/l ja S-Tyroksiini 14,45 pmol/l.

Nämä arvot mitattiin ja kun olivat normaalit, ei tehty mitään muita tutkimuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä