Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syönyt 1200kcal päivässä kuukauden. Paino on noussut 2 kiloa. Miten tämä on mahdollista?

Vierailija
06.11.2018 |

Painoin lokakuun alussa 78,6 kiloa. Tänään aamupaino 80,5 kiloa. Olen syönyt käsi sydämellä aivan varmasti 1100-1300kcal joka päivä. Olen siis punninnut ja katsonut joka ikisen suupalan, jonka olen syönyt. En ole syönyt ylimääräistä, en napostellut, en maistanut tai muuten huijannut - huijaisin vain itseäni.

Olen toimistotyössä, mutta liikun työmatkat pyörällä (4km suuntaansa) ja harrastan hikiliikuntaa 3x1 tuntia joka viikko.

Mitä teen väärin? Ja älkää sanoko mitään mistään säästöliekistä, koska en takuulla syö toimistotyöläisenä liian vähän. Kulutan päivän aikana noin 1700-1800 kcal työmatkapyöräilyineen ja liikuntapäivinä enemmän. Olen siis pyrkinyt noin 500kcal kalorivajeeseen. Ei ole varaa nostaa kalorimääriä, koska sitten en nyt ainakaan laihtuisi.

Kommentit (301)

Vierailija
21/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä kulutustasi pysty tietämään.

No suurinpiirtein pystyn kyllä. Minulla on 24h sykemittaus päällä ja älykellot merkistä riippumatta näyttävät suurin piirtein samaa, 1700-1800kcal päivässä, kun liikun vain töihin ja takaisin.

ap

Oli mitkä älykellot tai sykemittarit hyvänsä, niin eivät ne pysty mittaamaan kulutusta.

Vierailija
22/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että syöt alle koomakulutuksen (kvg). Vähemmästäkin menee kroppa sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suurinpiirtein pystyn kyllä. Minulla on 24h sykemittaus päällä ja älykellot merkistä riippumatta näyttävät suurin piirtein samaa, 1700-1800kcal päivässä, kun liikun vain töihin ja takaisin.

ap

Oli mitkä älykellot tai sykemittarit hyvänsä, niin eivät ne pysty mittaamaan kulutusta.

Jep. Tarkka kulutus pystytään mittaamaan vain sairaalaolosuhteissa ja heidän laitteillaan. (Yksi tuttu on käynyt sairaudestaan johtuen tuollaisessa mittauksessa kerran tai pari).

Vierailija
24/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaa'an sijaan käyttäisit mittanauhaa. Itsekin välillä ihmettelen painolukemia, kun on aivan varma että on laihtunut (kasvoista näkee, housut ei kiristä) ja silti vaaka näyttää ettei ole kiloja lähtenyt. Lihakset painaa kuitenkin enemmän kuin rasva, joten se voisi olla selitys.

Senttejä on tullut lisää. Housut kiristävät enemmän kuin kuukausi sitten.

Täytyy varmaan mennä lääkäriin katsomaan olisiko minulla oikeasti joku vakavampi syy tälle lihomiselle.

ap

Vierailija
25/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaa'an sijaan käyttäisit mittanauhaa. Itsekin välillä ihmettelen painolukemia, kun on aivan varma että on laihtunut (kasvoista näkee, housut ei kiristä) ja silti vaaka näyttää ettei ole kiloja lähtenyt. Lihakset painaa kuitenkin enemmän kuin rasva, joten se voisi olla selitys.

Täytyy varmaan mennä lääkäriin katsomaan olisiko minulla oikeasti joku vakavampi syy tälle lihomiselle.

ap

Taitaa syy olla kuitenkin vääränlaisen ruuan syöminen ja liian vähäinen syöminen.  Korjaa syömiset kuntoon, siihen et lääkäriä tarvitse.  Ja unohda tuollainen kituuttaminen, se aiheuttaa vain vahinkoa elimistölle.

Vierailija
26/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista todennäköisin vaihtoehto on, että olet väärässä. Olet syönyt enemmän kuin kuvittelet. Yksinkertaisesti olet laskenut kalorit väärin.

Hyvin epätodennäköistä, että kulutuksesi olisi niin vähäistä jotta tuo muuten olisi mahdollistaa.

Vierailija
27/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kroppa on jo säästöliekillä, kun syöt niin vähän? Suosittelisin kyllä ottamaan peruskulutuksen ihan taulukosta (sukupuoli, ikä, paino) ja lisäämään liikuntasuoritukset päälle.

Vierailija
28/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros vähän tarkemmin, mitä olet muuttanut? Ei ruokaa oikeasti tarvitse punnita. Se riittää, että syöt lautasmallin mukaisesti 5-6 kertaa päivässä.

Itse tosin olen sen verran varioinut virallista lautasmallisuositusta, että maitolasin sijaan juon vettä, enkä syö leipää. Ja yleensä olen korvannut makaroonin, perunan tai riisin jollain värikkäällä kasviksella. En siis välttele näitä hiilareita, mutta ne ei yksinkertaisesti mahdu lautaselle, kun olen siihen ensin laittanut tuorekasvikset, proteiinin ja lämpimät kasvikset. Herkuttelen sitten iltapalalla leivällä ruhtinaallisilla täytteillä.

Olen siis lisännyt ruuan voluumia kaloritiheyden sijaan. Syön nykyään enemmän, kuin silloin, kun painoin lähes 100 kiloa.

Vierailija
29/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö päivittäin jonkun systemaattisen virheen? Esim lasket jotenkin ruuan kalorit väärin koko ajan.

Esimerkki: desissä kuivaa riisiä on n. 300 kaloria, mutta desissä keitettyä riisiä on 100 kaloria. Nyt jos syöt joka annoksella desin (kuivapaino) riisiä, niin on mahdollista että merkkaat/lasket kaloriai väärin. Tällasta on tapahtunut ennenkin.

Muuta selitystä en keksi.

Vierailija
30/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Tai en ehkä ole lihonut, mutta kahdessa kk:ssa ei ole mitat kyllä pienentyneet (huomaan vaatteista) vaikka olen syönyt palstalla hoetun ”laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat” -mantran mukaan. Ärsyttää jos punttisali ja lihastreeni todella on ainoa oikea tie rasvanpolttoon. Inhoan sitä, ja olisi mahtavaa jos lenkkeily ja ruokavalio toimisivat sen sijaan.

Vierailija
31/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerros vähän tarkemmin, mitä olet muuttanut? Ei ruokaa oikeasti tarvitse punnita. Se riittää, että syöt lautasmallin mukaisesti 5-6 kertaa päivässä.

Itse tosin olen sen verran varioinut virallista lautasmallisuositusta, että maitolasin sijaan juon vettä, enkä syö leipää. Ja yleensä olen korvannut makaroonin, perunan tai riisin jollain värikkäällä kasviksella. En siis välttele näitä hiilareita, mutta ne ei yksinkertaisesti mahdu lautaselle, kun olen siihen ensin laittanut tuorekasvikset, proteiinin ja lämpimät kasvikset. Herkuttelen sitten iltapalalla leivällä ruhtinaallisilla täytteillä.

Olen siis lisännyt ruuan voluumia kaloritiheyden sijaan. Syön nykyään enemmän, kuin silloin, kun painoin lähes 100 kiloa.

Ihmettelen alapeukkuja. Kalorimääräisesti syön vähemmän, kuin ennen, vaikka syön ruokaa määrällisesti enemmän kuin ennen. Ennen en tajunnut, kun sanottiin, että syön liian vähän. Nyt ymmärrän mitä sillä tarkoitettiin. Suklaapatukallakin laihtuu, mutta kyllähän siinä saa olla tarkkana, ettei syö liikaa. On myös iso ero, ostaako banaanijugurttia vaiko maustamatonta, mihin pilkkoo itse banaanin.

Vierailija
32/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse menin myös lääkäriin, samoilla painolukemilla kuin sinulla ja samalla vaivalla eli paino ei laskenut millään, nousi vain.

Otettiin verikokeita ja sieltä paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja vakava raudanpuute. Molemmat yleisiä naisten juttuja, varsinkin raudanpuute.

Raudanpuute laittaa kilpirauhasen toimimaan vajaalla ja siten koko keho käy erittäin hitaalla aineenvaihdunnalla. 

Vierailija
33/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lisännyt liikuntaa usean kuukauden ajan eli reipasta kävelyä noin 4 km 4 kertaa viikossa. Mitään ei näy, ei kiinteytymistä, jalat vaan lihoo ja on kuin tukit. Mitään lihaksia ei näy tms. Tosin minulla ei ole ikinä näkynyt lihaksia vaikka olin anorektisen laiha n.20 vuotiaana ja huippukuntoinen ja harrastin paljon liikuntaa. Mitään lihasmuodostusta ei näkynyt missään koskaan. Olen vanttera ja hyvin raskasrakenteinen. 

Vierailija
34/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen alapeukkuja. Kalorimääräisesti syön vähemmän, kuin ennen, vaikka syön ruokaa määrällisesti enemmän kuin ennen. Ennen en tajunnut, kun sanottiin, että syön liian vähän. Nyt ymmärrän mitä sillä tarkoitettiin. Suklaapatukallakin laihtuu, mutta kyllähän siinä saa olla tarkkana, ettei syö liikaa. On myös iso ero, ostaako banaanijugurttia vaiko maustamatonta, mihin pilkkoo itse banaanin.

Kävin laittamassa yläpeukun sulle. Koska ihan oikeassa olet. Se vaan lienee joidenkin mielestä liian hankalaa tjsp. vaikka onkin juuri se oikea tapa; keskittyä ruoan laatuun.

Vierailija
35/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lisännyt liikuntaa usean kuukauden ajan eli reipasta kävelyä noin 4 km 4 kertaa viikossa. Mitään ei näy, ei kiinteytymistä, jalat vaan lihoo ja on kuin tukit. Mitään lihaksia ei näy tms. Tosin minulla ei ole ikinä näkynyt lihaksia vaikka olin anorektisen laiha n.20 vuotiaana ja huippukuntoinen ja harrastin paljon liikuntaa. Mitään lihasmuodostusta ei näkynyt missään koskaan. Olen vanttera ja hyvin raskasrakenteinen. 

Pari kuukautta on liian lyhyt aika odottaa näkyviä lihaksia! Ja sitä paitsi ne muutenkin näkyvät vasta kunnolla melko alhaisella rasvaprosentilla.

Malttia siis kehiin! Jatka samaa ja kaikkea hyvää elämäntapamuutokseesi :)

Vierailija
36/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kans syönyt kuukauden keskimäärin 1600 kcal päivässä ja paino on pudonnut noin puoli kiloa. Miten ihmeessä saan itseni takaisin normaalipainoon, jos vähemmän ei saa syödä ja lihaksien kasvattaminen mahdotonta + liikunta ei kiinnosta juurikaan. ylipainoa on 11 kg normaalipainon ylärajaan.

Vierailija
37/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se 4X40 min kävelyä vielä sellasta lihaskuntoharjottelua olekkaan, että sillä voisi olettaa lihaksia syntyvän tai tulevan näkyviin. Pidempikestoiset treenit ja punttisali mukaan jos haluaa joskus lihaksia nähdä.

Vierailija
38/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muita oireita? Lähteekö hiuksia normaalia enemmän? Tuntuuko liikunta normaalia raskaammalta? Puristaako sormukset, jääkö painaumat sukista, turpoaako jalat?

Painonnousu sinun tilanteessasi viittaa kilpirauhasongelmiin (vajaatoimintaan) sekä raudanpuutteeseen, esiintyvät monesti yhtä aikaa. Kilpirauhanen voi korjaantua, kun rauta-arvot saadaan korjattua. Ja mahdolliset muut puutokset, esim. d vitamiini, B12 vitamiini ja folaatti tärkeimpinä.

Kannattaa ottaa verikokeet kilpirauhasesta ja varastoraudasta.

Vierailija
39/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kans syönyt kuukauden keskimäärin 1600 kcal päivässä ja paino on pudonnut noin puoli kiloa. Miten ihmeessä saan itseni takaisin normaalipainoon, jos vähemmän ei saa syödä ja lihaksien kasvattaminen mahdotonta + liikunta ei kiinnosta juurikaan. ylipainoa on 11 kg normaalipainon ylärajaan.

Netti on täynnä artikkeleja aiheesta! Käyttäkää nyt hyvät ihmiset sitä googlea.

Vierailija
40/301 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A) liikunta lisää ruokahalua, B) kävely ei mitään lihaksia erityisemmin kasvata. Toki kannattaa kävellä mutta jos lihaksia haluat niin mene kuntosalille nostamaan rautaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi