Olen syönyt 1200kcal päivässä kuukauden. Paino on noussut 2 kiloa. Miten tämä on mahdollista?
Painoin lokakuun alussa 78,6 kiloa. Tänään aamupaino 80,5 kiloa. Olen syönyt käsi sydämellä aivan varmasti 1100-1300kcal joka päivä. Olen siis punninnut ja katsonut joka ikisen suupalan, jonka olen syönyt. En ole syönyt ylimääräistä, en napostellut, en maistanut tai muuten huijannut - huijaisin vain itseäni.
Olen toimistotyössä, mutta liikun työmatkat pyörällä (4km suuntaansa) ja harrastan hikiliikuntaa 3x1 tuntia joka viikko.
Mitä teen väärin? Ja älkää sanoko mitään mistään säästöliekistä, koska en takuulla syö toimistotyöläisenä liian vähän. Kulutan päivän aikana noin 1700-1800 kcal työmatkapyöräilyineen ja liikuntapäivinä enemmän. Olen siis pyrkinyt noin 500kcal kalorivajeeseen. Ei ole varaa nostaa kalorimääriä, koska sitten en nyt ainakaan laihtuisi.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Tai en ehkä ole lihonut, mutta kahdessa kk:ssa ei ole mitat kyllä pienentyneet (huomaan vaatteista) vaikka olen syönyt palstalla hoetun ”laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat” -mantran mukaan. Ärsyttää jos punttisali ja lihastreeni todella on ainoa oikea tie rasvanpolttoon. Inhoan sitä, ja olisi mahtavaa jos lenkkeily ja ruokavalio toimisivat sen sijaan.
Ruokavalio on laihdutuksessa tärkein. Liikunta on hyväksi, mutta ei se laihtumaan auta. Kulutustasi et pysty tietämään, joten kaloreita laskemalla laihdutus on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla muita oireita? Lähteekö hiuksia normaalia enemmän? Tuntuuko liikunta normaalia raskaammalta? Puristaako sormukset, jääkö painaumat sukista, turpoaako jalat?
Painonnousu sinun tilanteessasi viittaa kilpirauhasongelmiin (vajaatoimintaan) sekä raudanpuutteeseen, esiintyvät monesti yhtä aikaa. Kilpirauhanen voi korjaantua, kun rauta-arvot saadaan korjattua. Ja mahdolliset muut puutokset, esim. d vitamiini, B12 vitamiini ja folaatti tärkeimpinä.
Kannattaa ottaa verikokeet kilpirauhasesta ja varastoraudasta.
Eipä. Ap kertoi syövänsä 1200 kcal. Ja mikä on se keskimääräinen koomakulutus. Eli siis jo vain peruselintoimintojen ylläpitoon tarvittava määrä.
Pidemmän päälle tuolla meiningillä kyllä varmaan jo kilpparikin prakaa. Mutta ENSIN nyt perusasiat kuntoon.
Ap syö liian vähän, jolloin elimistö viisaudessaan säätää kilpirauhasen toimimaan vajaalla eli tulee lievä vajaatoiminta. Tällöin energiankulutus on pienempää, kuin normaalisti, jotta selvitään nälkävuosien yli. Jos vetää liian pitkään kitukuurilla, elimistö ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita ja silloin entistä enemmän kilpirauhanen alkaa oireilemaan.
Painonnousu ap:n tilanteessa viittaa suoraan kilpirauhasen lievään vajaatoimintaan. Mene lääkäriin.
Litrassa AB-piimää on n. 500 kcal. Tuoremehuissa n. 450 kcal/litra. Vedessä 0 kcal, joten juo vettä.
Ap, syötkö lihaa vai oletko kasvissyöjä? Onko sinulla runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia yms. takana?
Vierailija kirjoitti:
Itse lisännyt liikuntaa usean kuukauden ajan eli reipasta kävelyä noin 4 km 4 kertaa viikossa. Mitään ei näy, ei kiinteytymistä, jalat vaan lihoo ja on kuin tukit. Mitään lihaksia ei näy tms. Tosin minulla ei ole ikinä näkynyt lihaksia vaikka olin anorektisen laiha n.20 vuotiaana ja huippukuntoinen ja harrastin paljon liikuntaa. Mitään lihasmuodostusta ei näkynyt missään koskaan. Olen vanttera ja hyvin raskasrakenteinen.
No joku 4km kävely nyt onkin yhtä turhan kanssa kalorinkulutuksen kannalta. Tietty mielenterveydelle kiva käydä ulkona, joten on siitä hyötyäkin. Ruokavaliolla ne muutokset tehdään, ellei laihduttaja ole alunperinkin hyväkuntoinen joka voi käydä jonkun 10km juoksulenkin heittämässä muutaman kerran viikkoon salitreenien lisäksi. Siinä kuluu jo kaloreitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, syötkö lihaa vai oletko kasvissyöjä? Onko sinulla runsaat kuukautiset, synnytyksiä, leikkauksia yms. takana?
Tällä kartoitetaan raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Ap syö liian vähän, jolloin elimistö viisaudessaan säätää kilpirauhasen toimimaan vajaalla eli tulee lievä vajaatoiminta. Tällöin energiankulutus on pienempää, kuin normaalisti, jotta selvitään nälkävuosien yli. Jos vetää liian pitkään kitukuurilla, elimistö ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita ja silloin entistä enemmän kilpirauhanen alkaa oireilemaan.
Painonnousu ap:n tilanteessa viittaa suoraan kilpirauhasen lievään vajaatoimintaan. Mene lääkäriin.
Eipä se lääkäri tee muuta, kuin korkeintaan kirjoittaa reseptin. Jos nyt edes suostuu antamaan lähetettä verikokeisiin. Ratkaisua sieltä ei löydy. Ravitsemusterapeutti olisi oikeampi paikka, mutta sielläkin saa tasan saman neuvon, kuin täältä: katso mitä suuhusi laitat.
Epäilen, että ap ei syö aamupalaa, lounaalla kaksi herneenvarsoa ristikkäin ja sitten illalla onkin kiljuva nälkä, eikä edes tajua napostelevansa. Herkuttelee työpäivän jälkeen kahvilan kaloripitoisimmalla erikoistsufeella ja jälkkäriksi sokerilla ja mehulla kyllästetty smoothie. Hups, siinä se 1200 kaloria olikin.
minulle 1300 kcal on lihotuskuuri. Uskokoon joka tahtoo näin on. Myös nestetitä keho kerää, munuaisten vajaatoimintaa, ei hoideta, ei kiinosta lääkäriä. Myös juot vettä illalla, aamulla paino on noussut sen takia koska pissaa ei vielä ole tullut..
Kuinka pitkä olet? Jos olet 160 cm, tuo on lihotuskuuri kun on jo ikääkin. Aineenvaihdunta hidastuu ikäänyessä.
laihdun vasta jossain 900 kcal/pv.
"Vähäkalorinen laihdutusruokavalio johtaa siihen, että T4-hormonista muodostuu tavallista enemmän rT3-hormonia ja tavallista vähemmän T3-hormonia.
Vähäkalorisen ruokavalion aikana elimistö "jarruttaa" ja pyrkii säästämään energiaa muodostamalla rT3-hormonia enemmän kuin normaalisti. Tällöin myös rT3-hormonin poistuminen kehosta vähenee.
Seurauksena on ennen pitkää väsyminen ja energian puute. Vähäkalorinen ruokavalio ainakaan pitkäaikaisena laihdutuskuurina ei ole kilpirauhaselle eikä koko elimistöllemme hyväksi. Elimistömme tarvitsee terveellistä luonnollista ravintoa toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla."
"Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja kokonaisvaltainen hoito - Päivi Mäkeläinen"
Psykologiset/tunnetekijät voi vaikuttaa ihmisen painoon, itsestä ainakin vaikuttaa siltä. Tähän ei kyllä varmaan moni usko.
Vierailija kirjoitti:
minulle 1300 kcal on lihotuskuuri. Uskokoon joka tahtoo näin on. Myös nestetitä keho kerää, munuaisten vajaatoimintaa, ei hoideta, ei kiinosta lääkäriä. Myös juot vettä illalla, aamulla paino on noussut sen takia koska pissaa ei vielä ole tullut..
Kuinka pitkä olet? Jos olet 160 cm, tuo on lihotuskuuri kun on jo ikääkin. Aineenvaihdunta hidastuu ikäänyessä.
laihdun vasta jossain 900 kcal/pv.
Sama juttu. Kaksi vakavaa raskauspahoinvointia ja elimistö hidastui.
Ruuansulatus on kuin käärmeellä. Olin kuukauden 600 kcal/pv lääkärin määräyksestä ja laihduin vain 0,5 kiloa.
Keho pitää kiinni rasvasta ja hidastaa aineenvaihduntaa, koska olet vähentänyt syömistä eli keho reagoi hidastuttamalla ruumiintoimintoja. Jos tavoittelet keskitysleirilookkia ja sisäelinvaurioita niin sinun pitäisi olla syömättä muuta kuin kupillinen riisiä päivässä vuoden ajan.
"Useat ravinto- ja muutkin tekijät ovat tarpeen, jotta kilpirauhashormoneja voidaan tuottaa riittävästi ja jotta nämä hormonit vaikuttavat solu- ja kudostasolla ja siten koko elimistössä.
Harvat meistä saavat parhaimmastakaan ravinnosta riittävästi kaikkia elimistön tarvitsemia vitamiineja, hivenaineita, rasvahappoja ja antioksidantteja. Näistä ravintolisistä on yleensä hyötyä myös ennalta ehkäisevästi.
Kilpirauhashormonien tuottamiseksi kilpirauhasessa tarvitaan jodia, rautaa, seleeniä, sinkkiä, E-, D-, ja C-vitamiineja, tyrosiinia sekä B2-, B3-, ja B6-vitamiineja. T4-hormonin muuntumisessa aktiiviseksi T3-hormoniksi tarvitaan seleeniä ja sinkkiä. T3-hormonireseptorit tarvitsevat toimiakseen A-vitamiinia, sinkkiä ja omega-3-rasvahappoja. "
Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja kokonaisvaltainen hoito - Päivi Mäkeläinen
"rT3-hormoni toimii elimistössä kuten jarru. rT3-hormoni hidastaa tarvittaessa aineenvaihduntaa, erityisesti silloin, kun elimistössämme on jokin stressitilanne. Tällaisia tilanteita ovat muun muassa erilaiset sairaudet, infektiot, tapaturmat, nälkiintyminen, henkinen stressi, masennus ja jännitystilat. Elimistö on viisas, sillä tavallista suurempi määrä rT3-hormonia pm tarpeellinen näissä tilanteissa. Se suojelee elimistöä, koska tällöin energian tuotanto vähenee. rT3-hormonin tavallista runsaampi tuotanto onkin elimistön tapa kertoa, että energiaa pitää säästää. Hidastunut aineenvaihdunta on energiatehokasta. Esimerkiksi jos ihminen nälkiintyy, rT3-hormonin lisääntynyt tuotanto pitää ihmisen hengissä pidempään.
...
Näin elimistö pitää siis hyvin huolta siitä, että energiaa säästyy stressitilanteissa. Mikäli aineenvaihdunta pysyy jatkuvasti hitaana, tämä ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Tästä elimistön suojelu- ja sopeutumismekanismista voikin tulla haitallinen, mikäli joissakin tilanteissa rT3-hormonin tuotanto jatkuu liian kauan tai sitä jostain syystä tuotetaan epätarkoituksenmukaisesti.
Kilpirauhashormonit vaikuttavat siis kaikkialla elimistössä ja vastaavat aineenvaihdunnan nopeudesta."
Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja kokonaisvaltainen hoito - Päivi Mäkeläinen
Millaisesta painosta yrität laihduttaa?
Mitä syöt (siis ruoan koostumus)?
Nukutko hyvin ja onko stressiä?
Uskon kyllä apn mittaukset, nuo väitteet "juot litran piimää etkä tajua sitä" on ihan typeriä. Vika voi olla siinä että ruoan koostumus on aplle väärä (kalori ei todellakaan ole kalori), tai elimistö on muuten sekaisin stressin, univelan tai jonkin sairauden tai puutostilan takia. Siis jos laihdutettavaa ylipäätään on.
Vierailija kirjoitti:
MITÄ syöt?
Hyvin tavallinen esimerkkipäivä:
Aamupala: kaurapuuroa (1dl hiutaleita veteen) ja päälle 0,5 dl mansikoita. Ei edes suolaa päälle. Juomana vesi.
Lounas: 300kcal (joko itse tehty ruoka tai kaupan valmis, jotta tiedän, että on suurin piirtein tuon 300kcal). Voi olla keittoa, risottoa, pataa, mitä vaan. 4/7 viikosta liharuoka.
Välipala: hedelmä (useimmiten banaani, koska helpoin ottaa töihin mukaan).
Päivällinen: kuten lounas
Iltapala: 2 Reissumiestä sulatejuustolla, päällä pelkkiä kasviksia (paprika, kurkku, salaatti).
En syö väleissä mitään ja aina juomaksi vettä. Syön erikseen kalkkitabletteja ja muita monivitamiinitabletteja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaa'an sijaan käyttäisit mittanauhaa. Itsekin välillä ihmettelen painolukemia, kun on aivan varma että on laihtunut (kasvoista näkee, housut ei kiristä) ja silti vaaka näyttää ettei ole kiloja lähtenyt. Lihakset painaa kuitenkin enemmän kuin rasva, joten se voisi olla selitys.
Senttejä on tullut lisää. Housut kiristävät enemmän kuin kuukausi sitten.
Täytyy varmaan mennä lääkäriin katsomaan olisiko minulla oikeasti joku vakavampi syy tälle lihomiselle.
ap
Itse menin myös lääkäriin, samoilla painolukemilla kuin sinulla ja samalla vaivalla eli paino ei laskenut millään, nousi vain.
Otettiin verikokeita ja sieltä paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta ja vakava raudanpuute. Molemmat yleisiä naisten juttuja, varsinkin raudanpuute.
Raudanpuute laittaa kilpirauhasen toimimaan vajaalla ja siten koko keho käy erittäin hitaalla aineenvaihdunnalla.
Kilpirauhasarvot mitattiin palelun takia vuosi sitten. Arvot olivat hyvät. Voisin tietenkin mennä nyt uudestaan ja katsoa onko arvoille tapahtunut jotain.
ap
el timbo kirjoitti:
Litrassa AB-piimää on n. 500 kcal. Tuoremehuissa n. 450 kcal/litra. Vedessä 0 kcal, joten juo vettä.
Juon vain vettä. En edes kivennäisvettä tai mitään makuvettä, ihan vain kraanavettä.
ap
Mitä syöt? Paljon juot? Miten suolan käyttö? Entä rasvan? Jos haluaa läskistä eroon täytyy rasvasolut saada ensin täyttymään vedellä kunnes luopuvat siitä ja paino näin putoaa. Toisaalta keho myös tarvitsee päivittäin hyvää rasvaa eli ilmankaan et voi olla.