Lahden asuinalueet, suosituksia?
Edessä muutto Lahteen työpaikan vuoksi, mutta kaupunkina paikka aivan vieras. Olisi hienoa saada suosituksia rauhallisista alueista, joista asuntoa kannattaa katsella. Tarkoituksena siis vuokrata asunto ja lähes kaikissa vuoden vuokrasopimus, joka huolestuttaa kun kaupunkia ei tunne lainkaan.
Kommentit (14)
Jalkaranta ja Pirttiharju rauhallisia, omakotitaloja.
Itse olen asunut ok-talossa Liipolassa, ihan oli rauhallista.
Lahdessa on ylitarjontaa vuokra-asunnoista, joten tuo "pakko sitoutua vuodeksi" ei tunnu ihan tavalliselta muissa kuin parin välitysfirman asunnoissa.
Itse asun keskustassa. Tämä on todella hiljaista aluetta, koska kun pääkatu ja tori remontoitiin, saatiin tilalle autio alue, joka hiljenee klo 18. Lahden keskusta kuolee aina illalla, ostoksilla käydään markettialueilla Launeella tai kauppakeskuksessa Karismassa.
Lahdessa on niin paljon tyhjiö asuntoja, että voit huoleti piirtää työpaikkasi ympärille 1 km säteen ja saat todennäköisesti tarjolle 10-20 sopivaa vuokra-asuntoa.
Liipolaa minua onkin jo suositeltu välttämään. Hennalan alueelle on valmistumassa uusia kerrostaloja tammikuulla, jotka kiinnostavat (hintansa vuoksi), mutta harmiksi tarvitsen asunnon jo ennen tuota.
Onko Lahdessa toimivaa paikallisliikennettä? Muutakin infoa Lahdesta kaupunkina otan mielellään vastaan, sillä itselläni ei ole oikein minkäänlaista kuvaa paikasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liipolaa minua onkin jo suositeltu välttämään. Hennalan alueelle on valmistumassa uusia kerrostaloja tammikuulla, jotka kiinnostavat (hintansa vuoksi), mutta harmiksi tarvitsen asunnon jo ennen tuota.
Onko Lahdessa toimivaa paikallisliikennettä? Muutakin infoa Lahdesta kaupunkina otan mielellään vastaan, sillä itselläni ei ole oikein minkäänlaista kuvaa paikasta.
Ap
Paikallisliikenne toimii, jos sattuu olemaan töissä Matkakeskuksessa.Muuten voi olla pientä ongelmaa.
Missä työpaikkasi on (Keskusta/Mukkula/Laune/Möysä tms.) niin on helpompi kertoa, minne asettua.
Mikä ala on sellainen, että siitä voi lähteä maitojunalla vuoden sisään pois? Miksi väität, että kaikkiin tarvitaan vuoden sopimus, vaikka tiedät, että näin ei ole. Kuka sulle on sanonut, että kannattaa välttää Liipolaa, jos et tunne Lahdesta ketään?
Riippuu vähän siitä oletko perheellinen vai perheetön ja haluatko kerrostaloon keskeisimmille paikoille vai johonkin puolikuolleeseen esikaupunkiin?
Paikallisliikenteen aikataulut ja reittikartat löydät netistä. Paikallisliikenteen taso ei ole pk-seudun, Turun ja Tampereen tasoa vaan verrattavissa muihin maakuntakeskuksiin. Kaukaisempiin kaupunginosiin voi siis mennä nihkeästi vuoroja. Riippuu tietenkin siitä mistä pitää päästä ja minne:).
Narkkareita voi pyöriä asuinalueesta riippumatta. Keskustassa heitä on aina, ei siis auta kallis keskusta-asuntokaan. Eli näillä spekseillä mietintä käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
- suurin osa kouluista ja päiväkodeista homeessa
- päivähoitopaikkoja ei ole, tilalle tarjotaan yksityisiä vaihtoehtoja kertomatta sitä, että samalla menettää kokonaan mahdollisuuden varahoitopaikan käyttöön (eli kun päiväkoti on kiinni, maksat kuukauden hoitomaksun saamatta silti vastaavaa hoitopaikkaa tialle, loma kannattaa ajoittaa heinäkuulle ja esim.joulun aikoihin päiväkoti on 2 vko suljettu)
- nuorilla paha huumeongelma
- työttömyys järkyttävä jopa nousukautena
- maan alhaisimmatterveydenhoitomenot => hoitoon ei pääse, koska menoja ei haluta kasvattaa, esim. aivoinfarkteihin kuolleisuus maan korkein
- hammashoito kunnallisena ei toimi oikeastaan lainkaan
- urheilumahdollisuudet on mainiot - jos satut hiihtämään
Olen asunut keskustassa, mikä sopi mainiosti autottomalle sinkulle. Kävellen ja pyörällä pääsi joka puolelle ja matkakeskus ja hyvät lenkkeilymaaston kivenheiton päässä. Kovin syrjässä en haluaisi asua, koska julkinen oli sen verran kallis ja kökkö. Toisin kuin joku sanoi, ei mitään meteliä ollut eikä muutakaan rauhattomuutta.
Kuka sulle on sanonut, ettei Liipola ole hyvä asuinalue? Vastaatko esitettyihin kysymyksiin.
Liipolaa ja Mukkulaa kannattaa välttää. Jalkaranta ainakin on rauhallinen ja sieltä kulkee bussi ihan hyvin. Ennemmin tosin suosittelen Hollolaa asuinalueena jos on perhettä. Paremmat julkiset palvelut. Juuri muutin lapsen kanssa Hollolaan enkä ole katunut.
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista!
Ap
Pois laskuista kannattaa jättää ainakin keskusta, Mukkula, Liipola ja Ahtiala, jos etsii rauhaa. Tosin keskustassa vähän kauempana toristakorkean talon ylimpiin kerroksiin ei niin keskustan meteli kuulu.