Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
J.M. kirjoitti:
Mun mielestäni tää on vaan niin ihana perhe, jokainen heistä! Joo, varmasti monia ärsyttää tuo Tainan täydellisyyden tavoittelu, mutta toiset nyt vaan on sellaisia. Heillä eletään melko kurinalaista elämää ja se varmaan tökkii niitä (=meitä), joilla arki on vähän enemmän kaoottista vähemmänkin lapsikatraan kanssa. Ja tuollaisen lapsimäärän kanssa on pakkokin tehdä tiukat rutiinit, että homma toimii. Ja he ovat saaneet sen toimimaan todella hienosti. Voihan siellä arjessa olla vaikka mitä kiukkukohtauksia ja muuta normiperheen elämään kuuluvaa, mutta jotenkin vain noista pienemmistäkin lapsista näkee, että asiat ovat pohjimmiltaan hyvällä mallilla. Voin ihan rehellisesti sanoa, että kadehdin, mutta hyvällä tavalla. Lapsista huokuu hyvä kasvatus ja vanhempien arvostus, mikä on tänä päivänä monesta kodista kadonnut.
Hyvällä mallilla eli lapset peloteltu hyväkäytöksisiksi? Mä olen tehnyt näistä ls-ilmon. Valitettavasti tiedän liian hyvin, millaista se elämä blanket trainingin jälkeenkin on. Kaukana kunnioituksesta ja arvostuksesta. Valtaosa katkeroituu vanhemmilleen aikuisena.
Tästä keskusteluketjusta on kadonnut yli 100 sivua, jopas on
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskusteluketjusta on kadonnut yli 100 sivua, jopas on
159 viestiä näkyy olevan poistettu. Kuinka niin sata sivua?
Aiemmin tässä oli 360+ sivua.
Tuosta ylioppilasjutusta: tiedän että ovat tehneet australialaista high schoolia kirjekurssina. That's it, ei päivääkään suomalaisessa lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ylioppilasjutusta: tiedän että ovat tehneet australialaista high schoolia kirjekurssina. That's it, ei päivääkään suomalaisessa lukiossa.
Miksiköhän? No, ainakin saattaa tulla halvemmaksi. Lukiokirjat ovat kalliita.
Uusin ig-postaus on edelleen talostaan ja kuulemma asuvat Suomessa atm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän? No, ainakin saattaa tulla halvemmaksi. Lukiokirjat ovat kalliita.
Uusin ig-postaus on edelleen talostaan ja kuulemma asuvat Suomessa atm.
Miksiköhän sitten asunnon myynti-ilmoituksessa luki, että heti vapaa?
Ja Toivoloiden kamat oli pois, joten asunnonvälitysfirman(?) piti viedä omia kamojaan, jotta saadaan hyvät kuvat.
Taina voi hämäykseksi vaan laittaa, että muka asuisivat siellä. Sitten surprise surprise, me asutaankin muualla. Ja ihmiset ihmettelee, että miten ne teki tämänkin.
Aussi high schoolista... voisiko tässä olla syy miksi eivät hakeudu korkeakouluihin? Ei sillä että tarvitsisi, mutta ainakin Cleo vaikuttaa tykkäävät opiskelusta ja tieteistä.
Joo, kyllähän se suomen koulun kirjat maksaa, mutta lähes kaiken voi saada käytettynä ja myydä eteenpäin.
Kammottava tuo uusin video (MOM OF 10 / FAMILY NIGHT ROUTINE). Vieläkö joku voi väittää tuota normaaliksi ja hyväksi kasvatukseksi... No okei, varmaan aika normaalia ja tavallista uskisperheissä. Itseä iljetti muutama asia.
1. D'artagnanin kauhistunut katse Tainaa kohti kun Nefertiti kaatuu tuolilla. Voisi päätellä että ilman kameraa olisi Tainan reaktio ollut aika erilainen, varmaan piiska viuhuu.
2. Katoin paria Kent Hovindin videota mitä Taina kertoo lasten katsovan. Uskomatonta tavaraa, hyvää aivopesumateriaalia kyllä, varsinkin kun näytetään taaperosta asti. Lapset pidetäänkin kotikoulussa etteivät vaan saa kunnollista opetusta, jolla olisi tieteellinen pohja. Todella surullista.
3. Romeon "spontaani" hei äiti saadaanko kielilävistykset? Yllättyisin todella jos ei ollut Tainan antama repliikki.
Ruoka näytti hyvältä ja ravitsevalta. Tässä videossa ei vielä näytetty iltapesuja, mutta aiempien videoiden mukaan ainakaan pikkuväki ei käytä hammastahnaa. Mitenköhän isommat lapset ja vanhemmat?
Kuka tää taina on?? Ei mitään hajua.
Aussien high school vastannee lähinnä Suomen yläastetta, jos nyt voi ylipäätään verrata. Kouluun mennään 5-vuotiaana ja valmistutaan yleensä 17-vuotiaana. Ei oppikirjoja, eikä yleensä lainkaan läksyjä. Paljon näyttäis olevan aineissa juurikin enkkua, liikuntaa ja musiikkiesityksiä. Hyvin löysältä vaikuttaa, ainakin kun lukaisee vaikkapa joidenkin vaihtareiden kokemuksia:
https://www.explorius.fi/Blogs/Australia/2015-2016/maria-in-new-south-w…
"Oppiaineet
Oppiaineina mulla on Hospitality (vähän kuin köksää), Sport, Lifestyle & Recreation (liikunta), Commynity & Family Studies, English, Math ja Senior Science (vähän kuin biologia). Kaikille oppilaille pakollinen oppiaine on englanti ja oppiaineita on vähintään oltava viisi. Oppitunnit kestävät 50 minuuttia ja ovat paljon rennompia verrattuna Suomeen, eikä kotiläksyjä tehdä koskaan. Ainakaan en ole koskaan nähnyt, että kukaan tekisi ja kun mä tein, niin kaikki nauroivat mulle, heh!
Tällä hetkellä koulussa on menossa koeviikko, ja mulla on kolme koetta, kokkauskoe, matematiikan koe ja liikunnan teoriakoe, takana. Yhteenkään kokeeseen en lukenut, ja ihan okei niistä kai selvisinkin! Keskiviikkoina urheilulajin valinneet oppilaat menevät harrastamaan omaa lajiaan kahdeksi viimeiseksi tunniksi, ja mulla lajina on ollut Netball. Nyt kesän tullessa netball kuitenkin loppuu ja mun uusi laji on water polo!"
https://mangomafia.fi/australialainen-koulu/
"Läksyjä olen saanut muutaman kerran 4 kuukauden aikana, joten koulun jälkeen on aikaa keskittyä kaikkeen muuhun kuin läksyjen tekoon. Välillä kylläkin joutuu valmistelemaan esseitä tai lukemaan kokeisiin kotona, mutta ei mitään siihen Suomessa tekemääni työmäärään verrattuna.
Välillä myös tuntuu, ettei tunneilla saada oikein mitään aikaiseksi. Ihmiset eivät ainakaan minun koulussani ole yhtään niin motivoituneita koulunkäyntiin kuin Suomessa. Monille high school on ainoastaan sitä aikaa, jolloin saadaan uusia kavereita. Toki en tätäkään yleistä, sillä aina löytyy hyviä ja motivoituneita oppilaita. Koulut ympäri Australiaa ovat myös varsin erilaisia. Nämä kokemukset perustuvat ainoastaan omaan kouluuni."
Ja vielä aussisuomalaisten vanhempien keskustelusta poimittua:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/index.php?topic=4731.0
"Nostelen tätä ketjua, kun haluaisin kovasti keskustella koulusta tyyliin suomalainen koulu versus australialainen ja miten pärjää lapsi, joka on käynyt useamman vuoden koulua Australiassa palatessaan Suomeen. Olen aika huolissani asiasta. Sanon suoraan, etten oikein luota australialaiseen koulusysteemiin (josko niin sanomalla sain keskustelua aikaiseksi ;)) ja pidän suomalaista koulua paljon parempana akateemisessa mielessä. Toki täällä on asioita, jotka hoidetaan mielestäni paremmin kuin Suomessa. Toki koulu täällä on ihan ok, jos on aikeissa jäädä tänne eikä tarvitse esim. suomalaisen peruskoulun päästötodistusta. Mutta mitäpä, jos lapset esim. käyvät alakoulun täällä ja palaavat yläkouluun Suomeen. Hehän ovat varmasti aivan pihalla ja jäljessä. Tuntuu, että lapset eivät täällä saa kunnolla edes läksyjä (year 2:sta käyvä tyttö tekee viikon läksyt alle puolessa tunnissa), ei ole koulukirjoja, joita lukisivat jne. Omien kokemusten lisäksi pohjaan käsitykseni yhden suomalaisen perheen kokemuksiin, jotka tulivat tänne kahdeksi vuodeksi pojan kanssa, joka kävi ensin vuoden 6 täällä ja sitten siirtyi High schooliin reiluksi vuodeksi. Ovat nyt palaamassa Suomeen ja poika on Suomessa kahdeksannella luokalla kevätlulukauden. Kävivät kesällä Suomessa ja ottivat kasiluokan koulukirjat mukaan, jotta voi ottaa kiinni ja poika parka on joutunut työskentelemään hikihatussa. Tämä asia kyllä ahdistaa kovasti ja koulu on niitä yksiä harvoista asioista, joiden takia paluuta Suomeen mietin ja sitä milloin se pitäisi lasten koulun takia viimeistään toteuttaa. Ei koulutus tietysti ainoa tärkeä asia elämässä ole, mutta kyllä se kuitenkin hirveän tärkeä asia on. En edes uskalla ajatella High schoolia täällä, kun valittavana on joko kallis yksityiskoulu, huonomaineinen julkinen tai kaksi akateemisesti tasokasta joskin selektiivistä julkista koulua, joihin pääsy ei olisi ollenkaan varmaa."
Joopa joo, kaikki perheen isommat lapset haluavat kielilävistyksen. Kuten Tainallakin on.
Toi rutiinihan on kuin olis kesäleirillä. Varmasti pitää ollakin hyvät ja toistuvat rutiinit, että noin ison perheen kanssa selviää. Eniten mua kyllä kiinnostaa, että miten noi isommat lapset jaksaa tuota vuodesta toiseen? Tuntuukohan itsenäinen elämä hankalalta, kun on aina ollut niin tarkat raamit kaikelle tekemiselle?
Talo on myynnissä Etuovessa, mutta samaan aikaan Taina esittelee taloa Tubessa, että "tästä huoneesta tulee sitten aikanaan Nefertitin huone..." Toisaalta sitten vihjailee Instassa, että "we are working on something big".
Eivätkö tosiaan anna Nefertitillekään fluoritahnaa hampaita pestessä? Ymmärrän, ettei noille pienemmille käytetä tahnaa, mutta Nefertiti on jo isompi ja hänellä on selviä hammasvaurioita :(
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö tosiaan anna Nefertitillekään fluoritahnaa hampaita pestessä? Ymmärrän, ettei noille pienemmille käytetä tahnaa, mutta Nefertiti on jo isompi ja hänellä on selviä hammasvaurioita :(
Nykyään on kaikenlaisia hyviä fluorittomia hammastahnoja saatavilla ihan marketeissa, jos se siitä on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kaikenlaisia hyviä fluorittomia hammastahnoja saatavilla ihan marketeissa, jos se siitä on kiinni.
Fluorittomat tahnat eivät ehkäise kariesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? No sehän selittää kyllä sen että kaikki lapset on valmistuneet peruskoulusta ”etuajassa”.
Mikä tuo night rutine videokin on, isommat lapsethan siinä hoitaa pienemmät koko Tainaa ei näy missään (joo joo tajuan että se on kameran takana mutta silti)
Mun mielestäni tää on vaan niin ihana perhe, jokainen heistä! Joo, varmasti monia ärsyttää tuo Tainan täydellisyyden tavoittelu, mutta toiset nyt vaan on sellaisia. Heillä eletään melko kurinalaista elämää ja se varmaan tökkii niitä (=meitä), joilla arki on vähän enemmän kaoottista vähemmänkin lapsikatraan kanssa. Ja tuollaisen lapsimäärän kanssa on pakkokin tehdä tiukat rutiinit, että homma toimii. Ja he ovat saaneet sen toimimaan todella hienosti. Voihan siellä arjessa olla vaikka mitä kiukkukohtauksia ja muuta normiperheen elämään kuuluvaa, mutta jotenkin vain noista pienemmistäkin lapsista näkee, että asiat ovat pohjimmiltaan hyvällä mallilla. Voin ihan rehellisesti sanoa, että kadehdin, mutta hyvällä tavalla. Lapsista huokuu hyvä kasvatus ja vanhempien arvostus, mikä on tänä päivänä monesta kodista kadonnut.