Vaimo murtautui kännykkääni, millaisen tuomion voi saada?
Niin. Tämä oman elämänsä Jane Bond murtautui yöllä hallussani olevaan työsuhdepuhelimeeni, koska epäili pettämisestä ja valehtelusta. Näistä asioista on viime aikoina runsaasti keskusteltu mutta olen kieltäytynyt antamasta hänen tutkia puhelintani tietoturvaan, lakiin, sopimuksiin, yksityisyydensuojaan, viestiliikenteen suojaan, luottamuksellisuuteen ja yleiseen luottamukseen vedoten. Olen kyllä avoimesti kertonut keiden tai millaisten epäilyksenalaisten henkilöiden kanssa ja millaisista asioista olen viestitellyt. Näköjään luottamusta sanani ei ole, vaan pitää ryhtyä rikolliseksi.
Olen aika tyrmistynyt tilanteesta. Tämä voi johtaa eroon, mutta ensin minun pitää ratkaista, ilmoitanko asiasta poliisille. Millaisen tuomion tästä rikoksesta voi saada? Onko kenelläkään kokemuksia? Oppiiko vaimo tuomion myötä kunnioittamaan lakeja ja toista ihmistä?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin on mennyt sim-lukitukseen, niin silloinhan murto ei ole onnistunut. Pelkkä yritys vain.
On se onnistunut. Vaimo kertoi itse lukeneensa yöllä kaikki viestini kännykästä. Tupelointi tapahtui kuulemma siinä vaiheessa, kun yritti katsoa myös kuvat.
Tupeloija joka osaa murtautua läpi pin-salasanan, mutta onnistuu sössimään pinnin solmuun paikassa jossa sitä ei edes käytetä, juupajuu... Ja ihan hemmetin vähän sä työkännykkääsi käytät jos sieltä ehtii kaikki viestit lukea yhdellä istumalla. Ja tyhmäkin tämä mestarimurtautuja-tupeloija on kun ei väitä heti alkuunsa murtautumisen päättyneen. Vähän nyt on liikaa ristiriitaisuuksia tässä, tuomitaan provoksi.
Ristiriidat ovat omassa päässäsi. Kuulemma touhuun meni suurin osa yöstä. Vaimo on lisäksi rehellinen, kuten minäkin, eikä siksi valehdellut, vaikka se kaltaistesi mielestä olisikin luonnollinen toimintamalli.
-ap
"Rehellinen vaimoni urkki puhelimeni, voinko tehdä rikosilmoituksen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisprosessia harkitsen oman selustan turvaamiseksi. Kännykässäni on asiakkaiden liikesalaisuuksia, poliittisten luottamustoimen salassapidettäviä asioita, mahdollisesti turvaluokiteltua tietoa, sekä tietysti ihan vaan henkilökohtaisesti luottamuksella ihmisten kertomia yksityisasioita. Jos jotain näistä nyt leviää vääriin käsiin, niin minulla pitäisi olla näyttöä siitä, etten ole rikkonut itse lakeja tai sopimuksia vaan joku muu on rikollisesti nämä tiedot saanut haltuunsa. Mulla on esim. velvoite pitää puhelin aina lukittuna ja mukanani. Mutta enpä arvannut, että nukkuessani kotona lukkojen takana puhelimen pito yöpöydällä laturissa onkin suurin tietoturvariski.
-ap
Uskottavuutesi kärsii, kun et osaa päättää kykenikö vaimo arvaamaan salasanasi vai menikö känny sim-lukitukseen hänen epäonnistuttuaan.
Salasanamahdollisuuksia on niin paljon, että yksikään ihminen ei arvaamalla pysty kännykkääsi avaamaan, kyllä siihen tarvittaisiin jotain koodaamistaitoja ja muuta osaamista.
Pin-koodi on neljä numeroa ja sen selvittämiseen ei puolisolta tarvita ihme temppuja.
Eihän toki, vaihtoehtoja kun on vain 10 000. Siitä vaan kokeilemaan.
99999. Jos se voi sisältää vain numeroita. Jos myös kirjaimia, niin tilanne muuttuu täysin. Tosin en tiedä onko kännyköissä nykyisin mahdollisuus sisällyttää kirjaimia.
No ei kyllä 99999 mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Ero on hyvä ratkaisu molemmille.Kerro ihmeessä lisää, jos tiedät pettämisestä
Ap juuri kirjoitti käyneensä vieraiden naisten kanssa intiimejä keskusteluja. Hän ei laske sitä pettämiseksi, koska kertoi vaimolle asiasta. Sitten paheksuu, kun vaimo pyysi kännykän nähtäväksi, eikä suostunut näyttämään niitä keskusteluja vedoten poliittisiin luottamustoimiinsa.
Ja tämä on sinun mielestä pettämistä? :D
Ai sä siis sallit, että puolisosi lähettelee vieraille seksiviestejä ja ottaa niutä vastaan. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisprosessia harkitsen oman selustan turvaamiseksi. Kännykässäni on asiakkaiden liikesalaisuuksia, poliittisten luottamustoimen salassapidettäviä asioita, mahdollisesti turvaluokiteltua tietoa, sekä tietysti ihan vaan henkilökohtaisesti luottamuksella ihmisten kertomia yksityisasioita. Jos jotain näistä nyt leviää vääriin käsiin, niin minulla pitäisi olla näyttöä siitä, etten ole rikkonut itse lakeja tai sopimuksia vaan joku muu on rikollisesti nämä tiedot saanut haltuunsa. Mulla on esim. velvoite pitää puhelin aina lukittuna ja mukanani. Mutta enpä arvannut, että nukkuessani kotona lukkojen takana puhelimen pito yöpöydällä laturissa onkin suurin tietoturvariski.
-ap
Uskottavuutesi kärsii, kun et osaa päättää kykenikö vaimo arvaamaan salasanasi vai menikö känny sim-lukitukseen hänen epäonnistuttuaan.
Salasanamahdollisuuksia on niin paljon, että yksikään ihminen ei arvaamalla pysty kännykkääsi avaamaan, kyllä siihen tarvittaisiin jotain koodaamistaitoja ja muuta osaamista.
Pin-koodi on neljä numeroa ja sen selvittämiseen ei puolisolta tarvita ihme temppuja.
No kyllä minulla tarvitsisi. Pin-koodi on vain päässäni eikä liity mitenkään syntymäpäivääni jne... Millaisella tempulla pin-koodini saisi selvitettyä? Minua ei voi edes juottaa känniin.
No mites vaikka ihan se että sivusilmällä seurailee kun avaat puhelimesi niin siitä voi jo sormien liikkeistä aika hyvin päätellä millä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Kyllä niitä tilaisuuksia pitkässä suhteessa puolisolle tulee jos ei erityisen tarkasti vahdi ettei tämä pääse kurkkimaan.
Onkohan joillakin elämä päässyt vähän unohtumaan ja av-kupla saanut liiaksi merkitystä, kun näitä provohuutelijoita näyttää tupsahtelevan mielikuvituksellisin perustein ja huterin tekstianalyysein tuomioitaan jakelemaan sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Ap juuri kirjoitti käyneensä vieraiden naisten kanssa intiimejä keskusteluja. Hän ei laske sitä pettämiseksi, koska kertoi vaimolle asiasta. Sitten paheksuu, kun vaimo pyysi kännykän nähtäväksi, eikä suostunut näyttämään niitä keskusteluja vedoten poliittisiin luottamustoimiinsa.
Ai sä siis sallit, että puolisosi lähettelee vieraille seksiviestejä ja ottaa niutä vastaan. Selvä.
Eikai intiimit viestit mitään seksiviestejä automaattisesti tarkoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Hmm.. Sulla taitaa olla enemmän tietoa asiata mitä ap on täällä kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joillakin elämä päässyt vähän unohtumaan ja av-kupla saanut liiaksi merkitystä, kun näitä provohuutelijoita näyttää tupsahtelevan mielikuvituksellisin perustein ja huterin tekstianalyysein tuomioitaan jakelemaan sinne sun tänne.
No se nyt on vain yksi itsekorostuksen muoto, "minä olen niin fiksu että minua ei provoilla huijata". Jostain sitä täytyy saada sisältöä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Seksiviestit ovat täysin omaa keksintöäsi.
Toisaalta silläkään ei ole väliä, kun joka tapauksessa olin jo kertonut mitä olen viestitellyt, ja se piti paikkansa, mutta hänpä ei sitten uskonutkaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Mieheni ottaisi eron välittömästi, jos viestittelisin intiimejä vieraiden miesten kanssa. Teillä on ehkä vapaa suhde.
Et sitten ilmeisesti ymmärrä, mitä sana intiimi tarkoittaa.
Ap käytti itse sitä sanaa.
"Iloinen olen siitä, että vaimon epäilyt saivat pahasti kuonoon, sillä olin ollut täysin rehellinen ja puhunut totta, eikä mitään salattua tai epäilyttävää löytynyt, vaikka olinkin viestitellyt muiden naisten kanssa kohtalaisen syvällisiä ja intiimejä juttuja."
Tulee ihan mieleen Bill Clinton:
"I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinski."
Jälkeenpäin käy ilmi, että työnsi kyllä sikarin p. Illuun ja tuli neidon vaatteille, mutta ei tulkitse sitä seksuaaliseksi suhteeksi. Syyttää Monicaa valehtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit siis pettänyt.
Seksiviestit ovat täysin omaa keksintöäsi.
Toisaalta silläkään ei ole väliä, kun joka tapauksessa olin jo kertonut mitä olen viestitellyt, ja se piti paikkansa, mutta hänpä ei sitten uskonutkaan.
-ap
Sit eikun teet sen rikosilmoituksen. Ehkä voit luottaa siihen, että asian noustua uutisiin, jos kerran poliitikko olet, kansalaiset näkevät asian samoin. Päättäjiltä täytyy vaatia selkärankaa ja jos olet viattomana rikoksen uhriksi joutunut, niin eihän sitä voi painaa villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Omassa puhelimessani puhelimen pin-koodi on viisi numeroa. En ole matematiikasta niin paljon kiinnostunut, että tietäisin kuinka lasketaan montako eri vaihtoehtoa siinä silloin on. Maallikkona en liioin keksisi muita vaihtoehtoja sen selvittämiseen kuin yrittää lasin sormenjäljistä päätellä, mitkä ovat käytetyimmät numerot, ja silloinkin vaihtoehtoja on niin paljon, että todennäköisesti menisi lukkoon ennen kuin arvaisi oikean.
Tää oli aika hyvä :DDDD
Myönnän tyhmyyteni, ajattelin nimittäin sitä vaihtoehtoa, että numeroita voi olla jopa viisi mutta niitä voi olla myös vähemmän. Silloin vaihtoehtoja olisi paljon enemmän kuin 100 000 enkä osaa laskea paljonko niitä olisi. Mutta tässähän siis humalaan juotetun miesparan sormenjäljellä avattiin puhelin, joten pin-koodin arvaaminen ei ole edes relevantti kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin on mennyt sim-lukitukseen, niin silloinhan murto ei ole onnistunut. Pelkkä yritys vain.
On se onnistunut. Vaimo kertoi itse lukeneensa yöllä kaikki viestini kännykästä. Tupelointi tapahtui kuulemma siinä vaiheessa, kun yritti katsoa myös kuvat.
Tupeloija joka osaa murtautua läpi pin-salasanan, mutta onnistuu sössimään pinnin solmuun paikassa jossa sitä ei edes käytetä, juupajuu... Ja ihan hemmetin vähän sä työkännykkääsi käytät jos sieltä ehtii kaikki viestit lukea yhdellä istumalla. Ja tyhmäkin tämä mestarimurtautuja-tupeloija on kun ei väitä heti alkuunsa murtautumisen päättyneen. Vähän nyt on liikaa ristiriitaisuuksia tässä, tuomitaan provoksi.
Mulla tuo puhelin kysyy satunnaisesti pin-koodia vaikka antaisikin sormenjäljen eli sinänsä tuo skenaario on minusta ihan mahdollinen. Jane Bond avaa puhelimen sammuneen miehen sormella, lueskelee viestit, hetken päästä keksii että katsoo vielä kuvatkin mutta tällä kertaa kysytäänkin myös pin-koodi. Jane luulee tietävänsä koodin ja puhelin lukittuu. Provohan tämä voi toki silti olla.
Törkeetä ettei enää saa pettääkään rauhassa.
todella huono provo, kasva aikuiseksi
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/viestint%C3%A4salaisuuden-loukkaus
En itse lähtisi viemään asiaa poliisille saakka, mutta kyllähän tuo vakavan keskustelun paikka olisi. En kyllä ymmärrä, miten kukaan tavallinen tallaaja edes kuvittelee voivansa arvata kännykän salasanaa.
Et ole myöskään velvollinen tekemään vaimollesi minkäänlaista tiliä siitä, kenen kanssa ja mistä asioista työsuhdepuhelimella viestit.
Tekoa yrittävä voidaan myös tuomita rikoksesta, sillä yritykseksikin jäänyt teko on rangaistava. Viestintäsalaisuuden loukkauksen rangaistusasteikko on sakkoa tai vankeutta. Vankeusrangaistuksen määräaika on 14 päivästä kahteen vuoteen. Rikoksesta on säädetty myös törkeä tekomuoto.
Ylläoleva on lainaus linkin takaa. Näemmä ihan vakava rikos kyseessä, joten kyllä, vakavan keskustelun paikka vähintään.
Millaisia ne intiimit jutut ovat, joita olet viestitellyt vieraiden naisten kanssa, kun et suostunut näyttämäön keskusteluketjuja vaimolle?
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/viestint%C3%A4salaisuuden-loukkaus
En itse lähtisi viemään asiaa poliisille saakka, mutta kyllähän tuo vakavan keskustelun paikka olisi. En kyllä ymmärrä, miten kukaan tavallinen tallaaja edes kuvittelee voivansa arvata kännykän salasanaa.
Et ole myöskään velvollinen tekemään vaimollesi minkäänlaista tiliä siitä, kenen kanssa ja mistä asioista työsuhdepuhelimella viestit.
Riippuu kuule ihan suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kertoman mukaan samalla puhelimella on toimitettu niin yrityissalaisuuksia, poliittisia luottamustoimia, kuin niitä intiimejä keskusteluja toisten naisten kanssa.
Jos tässä jonkun pitää lähteä toimiin, niin se on meidän palstalaisten. Onko tää jäbä joku kansanedustaja, tai jopa kansallisesta turvallisuudesta vastaava?
Koska tässähän on rikottu valmiiksi jo vähintään parin muunkin tahon luottamusta. Työpuhelin kun on tarkoitettu ensisijaisesti työhön liittyviin asioihin. Seksitekstiviestit sitten sillä omalla privaluurilla.
Ap on hyvä ja googlaa vaikka Ilkka Kanervan.
Rautalangasta väännettynä, pienin mahdollinen pin-koodi on 00000 ja suurin 99999. Tällöin mahdollisia erilaisia lukuja tulee olemaan 100000.