Maria N. suututti masentuneet
Miten tästä ei ole keskusteltu? Nordin suututti masentuneet omalla näkemyksellään siitä. Vertasi masennusta addiktioon jne. Mitäs mieltä tästä kohusta?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joillekin Marian kommenteilla ja kirjoituksilla on niin suurta painoarvoa, että loukkaantuvat verisesti? Miksi eivät totea huuhaaksi kerta eivät usko ja jatka elämää? Tuolla kommenttiosiossa moni jankkaa Marian kanssa aiheesta. Jos kerta näiden suuttujien mielestä Marian jutut on vaan huuhaata niin miksi hyökätä noin aggressiivisesti häntä kohtaan? Jos Marian väitteet kerta on höpö höpöä niin miksi vaivautua?
No jos ne väitteet olisi joltain osin tieteellisesti valideja, niin miksi ihmeessä ihmiset silloin "raivostuisi"? Tuossa linkatussa ketjussa oli kasapäin asiallisia ja perusteltuja kommentteja, en nähnyt "aggressiivisesti hyökkääviä" kommentteja. Ja varmaan ihmiset on huolissaan, että joku oikeasti sairastunut vahingoittaa itseään, kun yrittää pelkästään meditoimalla muuttaa aivokemiaansa. Nämä puoskarit on ihan oikeasti vaarallisia. Saisivat säätää sen puoskarilain nopeasti.
Masennus on ihan oikeasti tappava sairaus, tällä ei pitäisi lähteä leikkimään.
Haloo, haloo nyt valoja taas päälle hyvät ihmiset. Maria N. voi sanoa ihan mitä tahansa ja minuun ei ainakaan vaikuta mitenkään. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
No, Maria ei ole asiantuntija, joten ei ole pätevä ottamaan kantaa masennukseen. Toisekseen en millään usko, että huippuasiantuntijat olisivat uskoutuneet hänelle siitä, että heidän mielestään masennus onkin addiktio. Se olisi ammatillisesti todella arveluttavaa näille huippuasiantuntijoille, jos tuollaisia menisivät päästämään suustaan jollekin maallikolle kuten Marialle.
Marian mielestä neuvolassa markkoidaan masennusta. Olisiko kuitenkin niin, että osui ja upposi arkaan paikkaan... Itse en ole koskaan kokenut neuvolassa käydessä mitään masennusmarkkinointia vaan asiallista terveydenhuollon ammattilaisen antamaa tietoa ja kysymyksiä asiaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Marian mielestä neuvolassa markkoidaan masennusta. Olisiko kuitenkin niin, että osui ja upposi arkaan paikkaan... Itse en ole koskaan kokenut neuvolassa käydessä mitään masennusmarkkinointia vaan asiallista terveydenhuollon ammattilaisen antamaa tietoa ja kysymyksiä asiaan liittyen.
Meillä ainakin täytetettiin raskausaikana ja synnytyksen jälkeen se masennuksen seulontalomake, ja koska siinä ei havaittu mitään syytä epäillä masennusta, ei asiasta ole keskusteltu sen enempää. Jos siinä olisi kuitenkin tullut esille masennukseen viittaavia tekijöitä, olisi asiaa varmasti alettu ”markkinoimaan”.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, haloo nyt valoja taas päälle hyvät ihmiset. Maria N. voi sanoa ihan mitä tahansa ja minuun ei ainakaan vaikuta mitenkään. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Joo, ei varmaan vaikuta sinuun tai minuun. Tai kehenkään järkevään ajatteluun kykenevään. Hänellä on kuitenkin paljon näkyvyyttä julkisuudessa, pitää esim. blogia lehdessä, jota juurikin vastasynnyttäneet lukee. Kyllä mielestäni tuollainen lehden yhteydessä oleva blogi tuo arvovaltaa sanomisille ihan toisella tavalla, kuin blogi jossain muualla bittiavaruudessa. Siellä saatta ihan hyvin olla joku synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsivä äiti, joka ei hae oikeaa apua itselleen, kun kerta "se on vain addiktio, mikä omalla ajattelulla paranee". Ei sellaisen ihmisen ajattelu ole välttämättä niin järkevää, että pystyisi erottamaan mikä on huuhaata, ja mikä ei. Seuraukset saattaa olla tosi kauheitakin. Kuulutankin tässä lehden vastuuta. Jokaisella on toki oikeus mielipiteisiinsä, mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, ettei minkään suomalaisen perinteisen lehden tulisi yhtään lisätä disinformaatiota tähän jo sitä valmiiksi täynnä olevaan maailmaan. Ihan moraalisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka tahansa selväjärkinen ymmärtää tuon olevan höpöhöpöä. Mutta synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä vähillä yöunilla sinnittelevä äiti ei välttämättä pysty ymmärtämään miten potaskaa tuo on.
En ole Marian tekstejä lukenut itse, mutta masentunut olen ollut teinistä lähtien. Olen yrittänyt itsemurhaa kahdesti, syönyt ties mitä lääkkeitä, käynyt terapioissa jne. Koen jopa, että se masennus on osa identiteettiäni ja minua pelottaa ajatus olla terve ja normaali, vaikka samalla antaisin mitä vaan, jos saisin tämän jatkuvan tunneharmauden ja epätoivon välimaastossa lillumisen pois.
Että sikäli, voisihan tätä eräänlaisena addiktiona pitää.
Masennus on suomalaisten kansallistauti, siitä tiedottaminen ja tiedonjako on todella tärkeää. On vaikeaa jakaa ennaltaehkäiseviä ohjeita, kun ei vieläkään voida tieteellisesti todistaa, mistä masennus johtuu. Terveelliset elämäntavat edistävät hyvinvointia, mutta eivät estä mielen sairastumista. Ei ole oikein mitään tietoa edes olemassa, miten mielen sairastumisen voi todella estää.
Suomessa on melko paljon masennukseen altistavia tekijöitä. Ensimmäinen on aurinko. Elän itse ulkosuomalaisena maassa jossa aurinko paistaa 90% ajasta ja ero on huima. Sen eron huomaa ihan heti omassa jaksamisessa ja mielialassa. Aurinkoinen upea ilma kannustaa viettämään aikaa ulkona myös, toisin kuin harmaa kamala räntäsade. Mielestäni vaatii oikeasti paljon ihmismieleltä kestää se talviaika siellä. Ruotsissa ja virossa syödään myös paljon masennuslääkkeitä tästä syystä.
Ja sitten on tietysti suomalainen kulttuuri. Täällä oli hyvä ketju siitä, kuinka paljon meidän ikäisten lapsuudenkodeissa arvosteltiin muita ja lähes jokainen kertoi, että muiden arvostelu, haukkuminen ja lyttääminen oli ihan arkipäivää. Jos joku ostaa uuden auton tai saa uuden työn, hän on "olevinaan" ja "kuvittelee olevansa muiden yläpuolella". Jos joku hehkuttaa positiivisia juttuja, on teennäinen. Ylipäätään meidän kulttuurissa on muiden lyttääminen ja kritisointi ihan olennaisena osana. Moni ihminen ihan oikeasti nauttii siitä, että saa tällä palstallakin haukkua bloggaajia ja julkkiksia, saa siitä merkittävää mielihyvää. Tämä aiheuttaa sen, että jos joku "epäonnistuu" eli sairastuu, eroaa, saa potkut, se herättää paljon vahingoniloa ympäristössä ja ennenkaikkea häpeää. Monissa muissa kulttuureissa ei ole sopivaa "kääntää veistä haavassa" vaan keskitytään tulevaan ja positiiviseen. Meillä vähintään selän takana puhutaan "ei ihme, että noin kävi", "kyllähän minä tuon tiesin", "sai ansaitsemansa mukaan" jne. Sellaisessa kulttuurissa masentuu erittäin todennäköisesti, koska se on armoton.
Joko Maria on päässyt jatkamaan lempiharrastustaan? Kuukautisverellä maalaamista siis. Käyttääköhän aina omaansa vai pyytääkö välillä kavereilta? Koska on seuraava näyttely?