Minkälainen on hartsi allergia? Millaisia oireita sinulla? Mistä asioista tulee?
Saatko käytännön esineistä tai tavaroista hartsi allergian? Kuinka kiusallinen on? Mietinnässä yksi tavara ja selvisi että tuote tehty hartsista. Jätänkö ostamatta? Käytännössä tarvitsisin tämän tuotteen. Tavara kuitenkin sen verran maksaa joten kysyn täältä mielipidettä asiaan.
Kommentit (12)
Hartsiallergian tietää ainakin siitä, että saa ihottumaa laastarin liimasta.
lateksi ja liima allergia on mulla. oon entinen maalari. sellainen kuin kumikemikaaliallergia on myös olemassa.
Sain oireita pihkasalvasta, haavanhoitoon käytetty. Samoin kestoripsiliimalle allergisoiduin kai joku hartsijohdannainen siinäkin.
no eihän se hartsi haittaa jos et koske siihen. kädet voi pestä jos kutisee.
Vierailija kirjoitti:
Sain oireita pihkasalvasta, haavanhoitoon käytetty. Samoin kestoripsiliimalle allergisoiduin kai joku hartsijohdannainen siinäkin.
Sama täällä ja todettu on mm. perunpalsamiallergia ja käytännössä kaikki pihkaan liittyvä ja liimaside / vanhanajan laastarit, nykyisistä ei oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä ja todettu on mm. perunpalsamiallergia ja käytännössä kaikki pihkaan liittyvä ja liimaside / vanhanajan laastarit, nykyisistä ei oireita.
perunbalsami on yleinen hajusteissa eli sinulla on myös hajusteallergia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perunbalsami on yleinen hajusteissa eli sinulla on myös hajusteallergia.
No niin on. Ihmettelen kun aina perustellaan jostain tuotteista että on vain mieto tuoksu kun ei se tuoksu itsessään minua haittaa vaan hajusteita sisältävien tuotteiden ihokosketus.
On kyllä aika epämääräinen käsite tuo hartsiallergia kun hartseja on vaikka minkälaisia. Jollekin varmaan voi olla allerginen mutta tuskin mitään yleistä hartsiallergiaa on olemassa.
Olen allerginen jollekin hartsiyhdisteelle, jota on esim. hiustuotteissa. Altistumisesta seuraa hengenahdistusta. Mutta kiinteässä muodossa oleva hartsi, esim. joku esine, ei tuota oireita.
Minulla tulee oireita männyn siitepölyn aikaan. Kasvojen iho turpoaa ja punoittaa, puupöly aiheuttaa samaa.
Kokeile viuluhartsia tai tanssihartsia, jota käytetään balettitossujen pohjaan? Näitäkin on kyllä erilaisia.
Eli pelkäät allergiaa vaikka ei ole todettu mitään hartsiallergiaa sinulla. Kyllä te vainoharhaiset jaksatte.