Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua.fi kartta avattu

Vierailija
01.11.2018 |

Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.

Kommentit (1265)

Vierailija
1081/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mitä meidän jouluruuat maksaa enkä saanut summaa yli normi viikonlopun, kinkku on kallein n. 30e mutta sitä syödään monta päivää. Tehdään itse laatikot, kalaa ei ole koska olen sille allerginen + yksi lapsista.  Leipää leivon tai ostan valmiina, riippuu kiireistä. Jälkiruokana on torttuja tai konvehteja. Rahkavoitaikina ja luumuhillo ei paljoa maksa.

Koristeita on kertynyt vähänlaisesti, enkä tykkää että niitä on kaikkialla. Kuusi maksaa mutta ei ole pakollinen, tai ostaa muovikuusen joka kestää monta vuotta. Lahjat on tarpeeseen ja niitä ostellaan pitkin vuotta, aikuisia ei lahjota. Joulun tunnelma ei synny koristeilla kuorrutetusta kodista tai lattiasta kattoon olevasta lahjavuoresta. Ovatko jotkut apua anovat tämän unohtaneet?

Vierailija
1082/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomien jutussa on viime vuonna laskettu neljälle hengelle  jouluaterian hinnaksi yhteensä n. 35 euroa, 8,75 euroa per henkilö. Jos arkiruoka maksaa 2-10 euroa per henkilö neljän hengen perheessä, mikä ongelma on ladota ostoskoriin jouluruokia arkiruuan sijaan? Mielestäni ei mikään.

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005494854.html

S-market: Rainbow graavisuolattu kirjolohifile 150 g 3,98 €

S-market: Saarioinen rosolli 300 g 2,25 €

HK sienisalaatti 250 g 2,25 €

Neljälle hengelle riittää noin kilon kinkku. Kilohinnat vaihtelevat kuitenkin eri kaupoissa esimerkiksi 8–18 euron välillä. Maanantaina helsinkiläisissä kaupoissa 1,6 kg kinkku maksoi noin 15 euroa.

S-market: Atria lanttulaatikko 400 g 1,85 €

S-market: Atria imelletty perunalaatikko 400 g 1,85 €

S-market: Atria porkkanalaatikko 400 g 1,85 €

S-market: Vaasan vaalea joululimppu 500 g 1,59 €

K-market: Pirkka-piparkakut 350 g 1,69 €

K-market: Marli glögijuoma1 litra 1,35 €

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tarkistetaan hakijoiden avun tarpeen todellisuus, toisin kuin jouluavussa, jossa kaikki täysin mahdoton satuilu menee ylläpitäjille läpi.

https://www.facebook.com/groups/1605044169564998/

Miten se tarkastetaan vai kerjätäänkö vain tutuille?

Jos en ihan väärin muista, niin tuon ryhmän yksi ylläpitäjistä toimi aikaisemmin toisessa ryhmässä, jossa hänen omat aikuiset lapsensa olivat avunsaajia. Tuntui vähän omituiselta, miksi ei auta itse omia jälkeläisiään.

Just joo. Ei haise välistä veto ja huijaus ei...

Vierailija
1084/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera
</p>

<p>Aika moni köyhä kuitenkin haluaa viettää sitä joulua kuten muutkin normaalit suomalaiset, en ala sulle selittämään miten lapsiperhe viettää joulua mutta sen sanon että se ei ole kumpikaan sinun vaihtoehdoistasi[/quote kirjoitti:

Kuka ne sinun lapsesi on kasvattanut niin materialisteiksi, ettei käy normaali joulu? 

Väitäkö ihan tosissasi että normaali suomalainen joulu on sitä että syödään halvinta jouluruokaa ja kuunnellaan radiota ja ollaan hiljaa..??

Mä en tajua, koska köyhät ymmärtää, että jokainen viettää joulunsa omien tulojen ja kiinnostusten mukaan. Jos ei ole kauheasti rahaa niin silloin tehdään paras joulu niillä rahoilla mitä on. Ei rikkaatkaan välttämättä tuhlaa hirveästi jouluna. Mä en ymmärrä kun köyhillä se raha polttelee niin koko ajan sormissa. Itse olen pienituloinen, mutta mulla on säästöjä. Ostamme mitä tarvitsemme, mutta itse en tykkää turhasta krääsästä. En tarvitse lahjoja, koska olen aikuinen. Käyn kirkossa, pelataa pelejä perheen kanssa. Syödään hyvää ruokaa ja sukuloidaan. En ymmärrä miksi ainut oikea tapa on se, että on ostettu kaikki mainoksien kalliit lelut ja lahjat, kaiken pitää olla överikallista ja luxusta. Ihminen voi olla ihan tyytyväinen ilman niitäkin.

Tämä nykypäivän pikavippeily ja instailu saa juuri sen aikaan, että kaikki kuvittelevat kaikilla elämän olevan luxusta ja materiaa... kun ei ole niin tyytykää siihen mitä on.

Ja nyt en tarkoita sairastuneita tai niitä, joilla on oikeita ongelmia. En yh-Jannicaa, jolla 5 lasta eri miehille eikä mitään koulutusta.

Vierailija
1085/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruuista ja niiden kalleudesta vinkuminen ärsyttää, sillä kyllähän joka päivä on syötävä. Tämä uusin nurinan aihe, että koulujen lomat sotkevat talouden, kun lapset syövät lounaan kotona taas enemmän naurattaa. Lounaaksi voi tarjoilla vaikka puuroa tai sosekeittoa, on halpaa. Muu on ihan elämänhallintataitojen puutetta.

Joku kirjoitti hyvin, että köyhälle legopaketti on kallis, kun sen ostaa itse, mutta halpa kun kerjää muilta. Näinhän se on, rahan arvoa ei tajuta. Yksi äiti valitti, miten kalliiksi tulee lelut neljälle. Olisko kannattanut ajatella ennen kuin pantiin kolmas ja neljäs lapsi tulemaan...

Jännä kun kaikki on niin halpaa ja jouluun ei mene rahaa ja kaikki on ilmaista.. sitten kun menee jouluviikolla kauppaan niin ihmisten kärryt on täynnä tavaraa ja kassakone kilisee, mutta silti suomalainen viettää joulua ilmaisleikkejä leikkien ja käpyjä koristellen seka lanttulootaa syöden;)

Se että köyhä kehtaa sitten pyytää apua että saisi myös hyvää ruokaa ja lahjoja lapsille ( joo en tarkoita nyt mitään satojen eurojen lahjoja) on hyvätuloisille hupia.

Kuinka joku kehtaa pyytää 50€ legopaketin tai kinkun. Helvetti riisipuuroa ja sosekeittoa pöytään ja radiosta joululaulua, sellanen se köyhän joulun pitää olla.

Jatkakaa pätemistä ja arvotelua, se on myös ilmaista ja näyttää ylläolevalle tuottavan suurta hupia. Hulluilla on halvat ... vai miten se meni

Kun narina on sitä, että lapsiraukat eivät saa jouluruokaa. Vaikka se jouluruoka josta lapset tykkäävät on sitä halpaa, puuroa, piparia, kinkku (kinkun kilohinta on halvempi jauhelihan kilohintaa). Homejuustot, mädit ja erikoiskalat ei lapsille edes maistu. Jos se onkin aikuinen jonka pitää saada kaikki kalleimmat herkut ja monen sadan lahjat, niin sanoisi edes suoraan, eikä menisi sen taakse, ettei ole varaa lasten jouluruokaan. 

Vierailija
1086/1265 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten noin monen elämä on "taistelua Kelan kanssa"? Silloin kun olen työskennellyt noiden asioiden parissa, niin vaikeaksi meni ainoastaan silloin, kun asiakas ei esim. toimittanut tarvittavia liitteitä hakemuksiinsa. Lain puitteissa haettua tukea ei silloin voida myöntää. Sitten kun tämän kertoi asiakkaalle, seuraukset olivat lähinnä asiakkaan suuttumista ja asiasta jankuttamista. 

Voi olla esim lääkärin mielestä työkyvytön, mutta Kelan lääkärin mielestä ei. Voi hakea kuntoutusta, mutta se hylätään. Tai Kela ei korvaa tiettyä lääkettä jne.

Vierailija
1087/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä jännä, että nimenomaan joulunaikaan väitetään, että lapset sitten näkevät nälkää, kun ei kouluakaan ole, jos ei tipu lahjoituksena kaikkea maallista hyvää. Mites esim sitten ne koululaisten kesäloma-ajat? pitää se jälkikasvu silloinkin ruokkia ilman sitä kouluruokaa? Tai hiihtoloma? tai syysloma? Mikä tekee joulusta niin poikkeuksellisen ajankohdan, että juuri nimenomaan silloin on se ruoka kortilla?

Vierailija
1088/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi noista jouluavun opiskelevista äideistä. Anteeksi kun pyyntöni rasittaa niin kovasti useampia ihmisiä täällä. En kuvitellut olevani tässä tilanteessa vielä muutama vuosi sitten.

Tänä ja viime vuonna olen lahjoittanut kodin tavaroita ja sisustustarvikkeita, pieniksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita ja leluja mm. lastenkotiin, diakoniaan, yhdistyksiin erittäin vähävaraisille lapsiperheille ja ulkomaille. Luultavasti sellaisille jotka ovat samassa jamassa kuin minä. Myös niille, joilla vanhemmat päihdeongelmaisia tai niille työttömille, monilapsisille perheille. Ei ne lapset ole syyllisiä perheen tilanteeseen ja jos useamman huonosti voivan vanhemman lapset saa hyviä vaatteita, tulee itselle hyvä olo voidessani auttaa edes vähän.

Lahjoitin tavaraa koska en sitä tarvinnut enkä saanut kaupaksi pilkkahintaan. Kaikki itse ostamiani niinä hyvinä vuosina. Ajattelin muutaman lantin saavani joilla maksaa laskuja pois vaan turhaan. Monet varakkaat pyyteli ilmaiseksi toimittamaan somekirppiksillä laatutavaraa tai tekivät varauksia sekä ohareita, jolloin totesin mieluummin lahjoittavani kaiken kuin antavani mitään kenellekään rahakkaalle ahneelle.

Olen s-kokoinen ja usein syön samaa edullista ruokaa useita päiviä ja tilanteesta riippuen olen syömättä kun ei rahat riitä. En nosta etuuksia yhtään enempää mitä on pakko mutta eipä ne riitä auttamaan joka tapauksessa tätä helvettiä. En käy sosiaalitoimistossa. Velkaneuvonnasta olen hakenut apua sitä saamatta koska ei ole sitä vakituista työtä. En käy leipäjonossa koska siellä on niitä päihderiippuvaisten lapsia jotka tarvitsevat enemmän kuin minä. Diakonia ei ole mikään apu johon on kenelläkään jatkuva oikeus mitä täälläkin tuputetaan. Heidän tarjoama ruokakuponki on auttanut silloin kun ruokaa ei ole ollut ja hätä on ollut suurin. Tämäkin sen jälkeen kun taustat on selvitetty ja myönnetty miten vaikea tilanne minulla on.

Minulla on voimakas tahto selviytyä tästä vaikka moni sijassani oleva on luovuttanut. Maksan aivan itse velkojani ja olen tehnyt töitä jo nuoresta saakka joten oma valintani ei ole ollut jäädä työttömäksi vaikka ne veromarkat ja eurot olen jo useampaan kertaan maksanutkin. Olin myös töissä jo kun lapseni oli vauvaikäinen joten kotihoidontuella en ole elänyt päivääkään.

Häpeän tilannettani ja hävettää vain lisää koska täälläkin minut on jo teilattu toiveeni vuoksi. Hinta ei ollut pääasia vaan tuotteet joita en koskaan ostaisi itselleni ja toiveitahan ne vain ovatkin. Kyseisiä tuotteita saa myös halvalla ja ovat eettisiä joten tässäkin ratkaisi arvomaailma. Kehtasin pyytää mutta en oleta tai vaadi mitään. Jokainen joka kokee pyyntöni törkeiksi niin pyydän ohittakaa ilmoitukseni kiitos.

Uhriudu vielä lisää. Montako kertaa pitää jankuttaa, että täällä kritisoidaan ahneita lokkeja, ei oikeita avuntarvitsijoita! Ketjussa suurin osa haluaa auttaa, jos on oikeasti tarve ja siinä, että tarvitsee apua ei ole mitään hävettävää, kaikki fiksut ihmiset ymmärtävät tämän.

Jos sinä taas olisit rehellinen, niin loppupeleissä sinunkin on pakko myöntää, ettei sellaista "oikeasti" tarvitsevaa löydy, joka läpäisisi itse laatimasi ylikriteerit. Ja ilmeisesti annetun avun  todellinen hinta on se, että avun saajaa saa arvostella, haukkua ja kritisoida mielin määrin joka suhteessa.

Oikeat avun tarvitseva on tyytyväinen villasukkien. iPhonet ja kalliit lahjat eivät kuulu listalle. Täällä kritisoidaan niitä joiden rahankäytön hallinta ja ahneus ovat muuta kuin normaalia.

Ei kai joululahjan tarkoitus ole ratkaista mitään, vaan olla lahja, jotain vähän erityistä, merkki siitä, että joku on ajatellut lämmöllä toista ihmistä? Minusta stringit ovat ihan ok lahjatoivomus (vaikka en itse sellaisia käytä), pikkuisen enemmän kuin mikä ankarasti ottaen tarpeen, muttei mitään kohtuutonta.

Vierailija
1089/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että monikin auttaisi mielellään, ellei suurimman osan pyynnöistä paistaisi niin selkeästi se ahneus. On saatava uusinta uutta ja paljon. 

Vierailija
1090/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten noin monen elämä on "taistelua Kelan kanssa"? Silloin kun olen työskennellyt noiden asioiden parissa, niin vaikeaksi meni ainoastaan silloin, kun asiakas ei esim. toimittanut tarvittavia liitteitä hakemuksiinsa. Lain puitteissa haettua tukea ei silloin voida myöntää. Sitten kun tämän kertoi asiakkaalle, seuraukset olivat lähinnä asiakkaan suuttumista ja asiasta jankuttamista. 

Voi olla esim lääkärin mielestä työkyvytön, mutta Kelan lääkärin mielestä ei. Voi hakea kuntoutusta, mutta se hylätään. Tai Kela ei korvaa tiettyä lääkettä jne.

Se, että Kela ei korvaa jotain lääkettä, ei ole taistelua. Korvaukset on määritelty ja ne voi kuka tahansa tarkistaa netistä. Eivät siis mitenkään perustu pärstäkertoimeen tai Kela-virkailijan vitt.maisuuteen.

Vierailija
1091/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä, että nimenomaan joulunaikaan väitetään, että lapset sitten näkevät nälkää, kun ei kouluakaan ole, jos ei tipu lahjoituksena kaikkea maallista hyvää. Mites esim sitten ne koululaisten kesäloma-ajat? pitää se jälkikasvu silloinkin ruokkia ilman sitä kouluruokaa? Tai hiihtoloma? tai syysloma? Mikä tekee joulusta niin poikkeuksellisen ajankohdan, että juuri nimenomaan silloin on se ruoka kortilla?

Kesä- tai hiihtoloman ei ole vastaavia keräyksiä. Varmasti olisi avunhakijoita/tarvitsijoita tyyliin 'jääkiekkovarusteet ja makkaraa nuotiolla grillattavaksi.

Vierailija
1092/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteisestä päätöksestä tulossa tavaraton joulu (minä ja 2 kouluikäistä lasta). Olen keskituloinen mutta päätettiin säästää kesän lomamatkaa varten. Jouluksi leivotaan, kokataan ja koristellaan kämppä (kuusta en ole koskaan raaskinut ostaa). Ulkoillaan, pelataan, luetaan, katsotaan telkkua.

Ymmärrän toki, että on eri asia viettää joulua näin kun se on oma valinta. Toisaalta ei minullakaan ole ollut mahdollisuutta ostaa niitä kalleimpia Lego-paketteja, aika pienellä lahjabudjetilla on aina menty.

Vierailija
1093/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruuista ja niiden kalleudesta vinkuminen ärsyttää, sillä kyllähän joka päivä on syötävä. Tämä uusin nurinan aihe, että koulujen lomat sotkevat talouden, kun lapset syövät lounaan kotona taas enemmän naurattaa. Lounaaksi voi tarjoilla vaikka puuroa tai sosekeittoa, on halpaa. Muu on ihan elämänhallintataitojen puutetta.

Joku kirjoitti hyvin, että köyhälle legopaketti on kallis, kun sen ostaa itse, mutta halpa kun kerjää muilta. Näinhän se on, rahan arvoa ei tajuta. Yksi äiti valitti, miten kalliiksi tulee lelut neljälle. Olisko kannattanut ajatella ennen kuin pantiin kolmas ja neljäs lapsi tulemaan...

Jännä kun kaikki on niin halpaa ja jouluun ei mene rahaa ja kaikki on ilmaista.. sitten kun menee jouluviikolla kauppaan niin ihmisten kärryt on täynnä tavaraa ja kassakone kilisee, mutta silti suomalainen viettää joulua ilmaisleikkejä leikkien ja käpyjä koristellen seka lanttulootaa syöden;)

Se että köyhä kehtaa sitten pyytää apua että saisi myös hyvää ruokaa ja lahjoja lapsille ( joo en tarkoita nyt mitään satojen eurojen lahjoja) on hyvätuloisille hupia.

Kuinka joku kehtaa pyytää 50€ legopaketin tai kinkun. Helvetti riisipuuroa ja sosekeittoa pöytään ja radiosta joululaulua, sellanen se köyhän joulun pitää olla.

Jatkakaa pätemistä ja arvotelua, se on myös ilmaista ja näyttää ylläolevalle tuottavan suurta hupia. Hulluilla on halvat ... vai miten se meni

Kiihkoissasi et tajunnut, että puuro ja sosekeitto olivat lounasideoita heille jotka valittavat talouden kaatuvan kun lapset ovat joululomalla ilman kouluruokaa.

Muuten olen sitä mieltä, että kukin järjestää sellaisen joulun kuin on varaa. Jos jollakulla on varaa laittaa satasia, jopa tonneja jouluun niin se on heidän asiansa, ketjussa on myös osoitettu että vähälläkin saa joulun. Ei edes ole ekologista ostaa hirveää määrää roinaa ja ruokaa, joita kipataan sitten tunkiolle.

Avustuksista vielä, että tuskin ketään haittaa se, että köyhälle viedään ruokakassi tai se, että lapset saavat paketin mutta se, että ventovierailta kinutaan kaikki kinkusta koristeisiin, suklaasta stringeihin ja lahjoja satasien edestä ilman, että itse tekee mitään, ei mene ihan oikein.

Miksei ole oikein, kerran vuodessa pyytää lapselleen jotain sellaista mitä ei itse saa koskaan hankittua?

Ketään ei PAKOTA antamaan mitään, laitan joka vuosi hyvänteväisyyteen tuhansia euroja.

Olen lapseton ja sen verran hyvätuloinen ettei tuo hetkauta minua mihinkään suuntaan.

Saan itse hyvänmielen siksi teen niin.

Keneltä tämä on pois?

Vierailija
1094/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiihkoissasi et tajunnut, että puuro ja sosekeitto olivat lounasideoita heille jotka valittavat talouden kaatuvan kun lapset ovat joululomalla ilman kouluruokaa.

Muuten olen sitä mieltä, että kukin järjestää sellaisen joulun kuin on varaa. Jos jollakulla on varaa laittaa satasia, jopa tonneja jouluun niin se on heidän asiansa, ketjussa on myös osoitettu että vähälläkin saa joulun. Ei edes ole ekologista ostaa hirveää määrää roinaa ja ruokaa, joita kipataan sitten tunkiolle.

Avustuksista vielä, että tuskin ketään haittaa se, että köyhälle viedään ruokakassi tai se, että lapset saavat paketin mutta se, että ventovierailta kinutaan kaikki kinkusta koristeisiin, suklaasta stringeihin ja lahjoja satasien edestä ilman, että itse tekee mitään, ei mene ihan oikein.

Miksei ole oikein, kerran vuodessa pyytää lapselleen jotain sellaista mitä ei itse saa koskaan hankittua?

Ketään ei PAKOTA antamaan mitään, laitan joka vuosi hyvänteväisyyteen tuhansia euroja.

Olen lapseton ja sen verran hyvätuloinen ettei tuo hetkauta minua mihinkään suuntaan.

Saan itse hyvänmielen siksi teen niin.

Keneltä tämä on pois?

Mutta ovathan he saaneet hankittua pleikat ja muut vaikka mihinkään ylimääräiseen ei koskaan ole varaa. Monen sadan euron laitteet. Jos sinulla ei ole lapsia niin et ehkä tiedä kuinka paljon pelejä, viihdelaitteita ja muotilelujakin lapsiperheiden kodeissa on. Ei nykyään ole sellaista ”Pieni Tulitikkutyttö”-köyhyyttä jossa lapsilla ei olisi mitään. Hienoa että autat mutta osa avunpyytäjistä on vaan ahneuttaan tuolla kartalla, suomeksi sanottuna huijareita.

Lastenkodeissa avun tarve on todellinen. Myös Pelastakaa Lapset ry tekee tärkeää työtä ja auttaa esim. lukiolaisia kirjahankinnoissa. Siellä avullesi olisi todella käyttöä. Kirjoihin ei taida saada edes toimeentulotukea.

Vierailija
1095/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan että pleikat sun muut on voitu joskus saada lahjaksi.

T:Joskus ollut pienituloinen mutta sitä ei olisi voinut päätellä sen

perusteella mitä omistin. Oli mm. lahjaksi saatu taulutelkkari sun muuta.

Vierailija
1096/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltasanomien jutussa on viime vuonna laskettu neljälle hengelle  jouluaterian hinnaksi yhteensä n. 35 euroa, 8,75 euroa per henkilö. Jos arkiruoka maksaa 2-10 euroa per henkilö neljän hengen perheessä, mikä ongelma on ladota ostoskoriin jouluruokia arkiruuan sijaan? Mielestäni ei mikään.

Neljälle hengelle riittää noin kilon kinkku. Kilohinnat vaihtelevat kuitenkin eri kaupoissa esimerkiksi 8–18 euron välillä. Maanantaina helsinkiläisissä kaupoissa 1,6 kg kinkku maksoi noin 15 euroa.

Näistäkin ruuista lapset jättävät ison osan syömättä. Rosollit, kalat ja sienisalaatti eivät monellekaan tenavalle kelpaa, kaikille eivät edes laatikot.

Vierailija
1097/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään on se kouluruoka, suurimman osan vuotta. Kela kuitenkin maksaa pääluvun mukaan joten lasten ruuista säästyneet rahat liikenevät muuhun käyttöön.

Onhan näitä synttäriker(j)äyksiäkin jo olemassa ja lukuisia muita paikkoja, kohta varmaan aletaan kesälomarahojakin pyytämään. Leirit saa toki ilmaiseksi ja tuetut lomat melkein ilmaiseksi ja monessa leikkipuistossa on ilmainen ruokailu kesällä.

Työn arvoa ja rahan arvoa ei koskaan opita kun lähes joka asiaan löytyy jokin avustusjärjestö —vaikka yhteiskunta jo maksaa kaiken elämisen.

Eikö tuo Jouluapua sitä paitsi ole lasten lahjoja varten? Siellähän on hitosti aikuisia ja aikuisia ”lapsia” toivojina.

Kohta alkaa lumityöt, sinne vaan lapioimaan. Ja niitä hommia on joka kolkalla tässä maassa. Lumenpudottaja (katolla) tienaa yli kaksi tonnia kuussa.

Ai mutta sitten lähtee tuet.

Vierailija
1098/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistäkin ruuista lapset jättävät ison osan syömättä. Rosollit, kalat ja sienisalaatti eivät monellekaan tenavalle kelpaa, kaikille eivät edes laatikot.

Lapsille ranskalaisia ja nakkeja, jos niihin on kotona opetettu, sääli. Tulee vieläkin halvemmaksi jouluateriat.

Vierailija
1099/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että Kela ei korvaa jotain lääkettä, ei ole taistelua. Korvaukset on määritelty ja ne voi kuka tahansa tarkistaa netistä. Eivät siis mitenkään perustu pärstäkertoimeen tai Kela-virkailijan vitt.maisuuteen.

Miten sen nyt ottaa. Itselleni kävi juuri niin että Kela päätti ettei erästä erittäin kallista voidetta korvata toimeentulotuessa, vaikka mulla oli siihen lääkärin resepti. Kyseistä voidetta saa myös ilman reseptiä joten Kela päätti ettei toimeentulotuessa korvasta voidetta reseptistä huolimatta koska sitä saa myös ilman reseptiä. Kaupunki sitten korvasi voiteen ehkäisevänä toimeentulotukena, mutta se raha tuli vasta kuukauden päästä ja sitä ennen jouduin säätämään kelan kanssa asiasta ja olin kuukauden rahapulassa kun budjetti heittikin kelan antamana yllätyksenä.

Vierailija
1100/1265 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa. Itselleni kävi juuri niin että Kela päätti ettei erästä erittäin kallista voidetta korvata toimeentulotuessa, vaikka mulla oli siihen lääkärin resepti. Kyseistä voidetta saa myös ilman reseptiä joten Kela päätti ettei toimeentulotuessa korvasta voidetta reseptistä huolimatta koska sitä saa myös ilman reseptiä. Kaupunki sitten korvasi voiteen ehkäisevänä toimeentulotukena, mutta se raha tuli vasta kuukauden päästä ja sitä ennen jouduin säätämään kelan kanssa asiasta ja olin kuukauden rahapulassa kun budjetti heittikin kelan antamana yllätyksenä.

Joo no sille lääkärillekin voi sanoa ettei kirjoita reseptiä sille kalleimmalle voiteelle. Lääkäreillä on kyllä olemassa sellainen opus josta näkee suuntaa-antavan hinnan. Apteekissakin tarjoavat vielä mahdollisuutta vaihtaa vastaavaan mutta halvempaan tuotteeseen vaikka resepti olisi kirjoitettu sille kalliimmalle.

Kuinka kallis voide se on ollut jos koko talous kusee sen takia?

Jotkut kuulemma tekevät sitä että pyydetään resepti apteekin kosmetiikkaan ja vitamiineihin ym ja laitetaan laskut sossuun niin ei tarvi itse maksaa niitäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme