Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruuista ja niiden kalleudesta vinkuminen ärsyttää, sillä kyllähän joka päivä on syötävä. Tämä uusin nurinan aihe, että koulujen lomat sotkevat talouden, kun lapset syövät lounaan kotona taas enemmän naurattaa. Lounaaksi voi tarjoilla vaikka puuroa tai sosekeittoa, on halpaa. Muu on ihan elämänhallintataitojen puutetta.
Joku kirjoitti hyvin, että köyhälle legopaketti on kallis, kun sen ostaa itse, mutta halpa kun kerjää muilta. Näinhän se on, rahan arvoa ei tajuta. Yksi äiti valitti, miten kalliiksi tulee lelut neljälle. Olisko kannattanut ajatella ennen kuin pantiin kolmas ja neljäs lapsi tulemaan...
Jännä kun kaikki on niin halpaa ja jouluun ei mene rahaa ja kaikki on ilmaista.. sitten kun menee jouluviikolla kauppaan niin ihmisten kärryt on täynnä tavaraa ja kassakone kilisee, mutta silti suomalainen viettää joulua ilmaisleikkejä leikkien ja käpyjä koristellen seka lanttulootaa syöden;)
Se että köyhä kehtaa sitten pyytää apua että saisi myös hyvää ruokaa ja lahjoja lapsille ( joo en tarkoita nyt mitään satojen eurojen lahjoja) on hyvätuloisille hupia.
Kuinka joku kehtaa pyytää 50€ legopaketin tai kinkun. Helvetti riisipuuroa ja sosekeittoa pöytään ja radiosta joululaulua, sellanen se köyhän joulun pitää olla.
Jatkakaa pätemistä ja arvotelua, se on myös ilmaista ja näyttää ylläolevalle tuottavan suurta hupia. Hulluilla on halvat ... vai miten se meni
Mitä sitten vaikka joillain on kärryt täynnä? Koska naapurilla on Mersu, minullakin kuuluu olla ja muiden pitää antaa se minulle? Niillä on, keillä on varaa, ovat säästäneet tai isot tulot. Järjenkäyttöä näissä ilmaisissa pohdinnoissa vain tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruuista ja niiden kalleudesta vinkuminen ärsyttää, sillä kyllähän joka päivä on syötävä. Tämä uusin nurinan aihe, että koulujen lomat sotkevat talouden, kun lapset syövät lounaan kotona taas enemmän naurattaa. Lounaaksi voi tarjoilla vaikka puuroa tai sosekeittoa, on halpaa. Muu on ihan elämänhallintataitojen puutetta.
Joku kirjoitti hyvin, että köyhälle legopaketti on kallis, kun sen ostaa itse, mutta halpa kun kerjää muilta. Näinhän se on, rahan arvoa ei tajuta. Yksi äiti valitti, miten kalliiksi tulee lelut neljälle. Olisko kannattanut ajatella ennen kuin pantiin kolmas ja neljäs lapsi tulemaan...
Nurinaa riittää aina näillä, kun edellinen on ongelma on loppuunasti vängätty (ratkaisua ei ole ymmärretty tai haluttu ottaa vastaan), alkaa seuraava nurina ja vänkäys. Näin joulun alla vedotaan että kun lapset ovat joululomalla, eivät saa ruokaa ellei ulkopuoliset heille anna. Aivan potaskaa. Jos olisi vappu-, pääsiäis- ja juhannusapu, samat jorinat sinne kirjoitettaisiin avustushakemuksiin vaikka juhlat on vietetty ruoka-ja varsinkin juomaviettoisin. Joulua ja ihmisten joulutunteita käytetään hyväksi.
Vai oikein joulutunteiden hyväksikäyttöä 😅 Minusta se on juuri parasta joulussa, että voi jakaa omasta vähästä materiastaan tarvitseville. Se on joulun tunne ja alkuperäinen sanoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurinaa riittää aina näillä, kun edellinen on ongelma on loppuunasti vängätty (ratkaisua ei ole ymmärretty tai haluttu ottaa vastaan), alkaa seuraava nurina ja vänkäys. Näin joulun alla vedotaan että kun lapset ovat joululomalla, eivät saa ruokaa ellei ulkopuoliset heille anna. Aivan potaskaa. Jos olisi vappu-, pääsiäis- ja juhannusapu, samat jorinat sinne kirjoitettaisiin avustushakemuksiin vaikka juhlat on vietetty ruoka-ja varsinkin juomaviettoisin. Joulua ja ihmisten joulutunteita käytetään hyväksi.
Vai oikein joulutunteiden hyväksikäyttöä 😅 Minusta se on juuri parasta joulussa, että voi jakaa omasta vähästä materiastaan tarvitseville. Se on joulun tunne ja alkuperäinen sanoma.
Ai kulutusjuhla? Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä joulumieli kerää rahaa ruokalahjakortteihin (arvo 70 ). Mun mielestä asiallinen keräys, lahjoitussumma alkaen 10 €. Kohta alkaa keräys, itse osallistun tähän lahjoittajana.
Tästä en tiennytkään! Kiitos, sinne lähtee avustus tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä joulumieli kerää rahaa ruokalahjakortteihin (arvo 70 ). Mun mielestä asiallinen keräys, lahjoitussumma alkaen 10 €. Kohta alkaa keräys, itse osallistun tähän lahjoittajana.
Nuokaan eivät kaikki mene oikeaan osoitteeseen. Joissain neuvoloissa niitä on lykätty ihmisille, jotka ovat suoraan sanoneet, että eivät tarvitse apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kulutusjuhla? Olet väärässä.
Ei, vaan rakkaus, joka ilmenee esimerkiksi jakamisena ja empatiana.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin tuossa yläpuolella että meni jouluun 150€ ylimääräistä. Ja se on iso raha sellaiselle jolla on käytössä vähän rahaa.
Mekin tehtiin koristeet itse, silti meni liimaan ja kartonkiin 5€
Leivottiin piparit ja tortut itse niihin meni 5€
Kynttilöihin meni 3€
Glögiin meni 2€
Sitten kun tätä listaa jatkaa edullisilla ja tarpeellisilla asioilla huomaa että noista muutaman euron jutuista kertyy äkkiä se yli satanen.
Yrtin vain hahmottaa näille jotka huutelee ettei jouluun tatvita rahaa että kyllä siihen nyt vähän tarvitaan vaikka osan saa ilmaiseksi ja osan edullisesti.
Eivät ne tajua. Sosiaalitanttakin luuli, että tein vuoden opiskelijatyöt (vaatetusala) pelkästä yhdestä vetoketjusta, kun ainoastaan vetoketjusta oli kuitti. Ihana, uusia vaatteita poikiva vetoketjuni <3
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/11/25/joulu-lapsillekin-kulutusjuhla
"Eli onko viesti se, että ennen kuin huolestuu lasten kulutusjoulusta, aikuisten kannattaa miettiä
omaa kulutusnäkemystään?
-Voi tietysti miettiä sitä, kuinka keskeistä kulutus on perheen sisäisille suhteille. Sieltähän se tulee,
kuinka paljon lahjoja ostetaan, mitä lahjoilla halutaan sanoa. Senhän voi joskus sanoa muutenkin
kuin lahjoja antamalla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Minua ihmetyttää ylipäänsä tämä ihmisten taidottomuus viettää juhla- ja vapaapäiviä. Ja nämä itsesääliä tihkuvat kerjäyslauseet "meille ei sitten tule joulua, kun ei ole rahaa".
Wtf?
Joulukirkko on ilmainen, joulumusiikki jouluradiosta ilmaista. Koti siistiksi ja hiljentyminen jonkun hyvän ja edullisen ruuan parissa (oikeasti en ala edes luettelemana, paljonko juurekset ja tähtitorttuaineet maksavat, kun isollekin porukoille saa ruuat väännettyä parilla kympillä). Käynti haudoilla.
Mihin sitä rahaa tässä tarvitaan?
Koostuuko joidenkin joulu vaan siitä, että avataan jotain krääsäpaketteja ja vedetään posket täyteen Lidlin suklaata? Siinäkö se joulu sitten on? Paketit auki, kakarat nukkumaan ja sitten isi ja äiti lähtee baariin.
Joulun taikaa! :D
Radio maksaa. Enkä viitsi käydä vieraiden haudoilla. Omat sukulaiset haudattu 300 km päähän, joten pystyt varmasti laskemaan paljonko haudoilla käynti maksaisi minulle.
Hienosti missasit pointin.
Ja toi radio maksaa... oikeasti. Nyt alkaa jo naurattaa.
Onko tämä nyt sitä köyhän logiikkaa?
Kerro toki missä jaetaan radioita ilmaiseksi :)
Netissä voit kuunnella ilmaiseksi radiota
Just just, sulla ei vissiin ole lapsia. Aika tyksältä joululta tuollainen kuulostaa lapsen silmin.
Aika moni köyhä kuitenkin haluaa viettää sitä joulua kuten muutkin normaalit suomalaiset, en ala sulle selittämään miten lapsiperhe viettää joulua mutta sen sanon että se ei ole kumpikaan sinun vaihtoehdoistasi
Normaalit suomalaiset lapsiperheet viettävät joulua käsittääkseni niin, että aamulla katsotaan Joulupukin kuumaa linjaa ja muita lastenohjelmia, syödään riisipuuroa ja koristellaan kuusta. Sitten on saunaa ja jouluruokaa, eivätkä ne lapset kyllä ole mätien, kalojen ja juustojen perään kuten aikuiset. Kuunnellaan joulumusiikkia, syödään torttuja ja pipareita. Jaetaan joululahjat (muutama paketti riittää, halvalla saa kivoja juttuja, kipparit yms.). Sitten vietetään aikaa yhdessä esim. katsomalla joululeffoja (saa ilmaiseksi kirjastosta) tai lukemalla joulukirjoja (edelleen saa kirjastosta. Kirjojen lukeminen lapsille on iso palvelus, jonka aikuinen voi lapselle tehdä). Tai sitten voi yhdessä pelailla lautapelejä tai tehdä palapelejä. Just ostin palapelin kirpparilta joulunpyhiä ajatellen, maksoi 3€. Avainsana on yhdessäolo/-tekeminen. Näin suomalaiset viettävät joulua, eikä maksa paljon.
Näin juuri, mutta ylläoleva tarjosi vaihtoehdoiksi radionkuuntelua ja haudoilla käymistä.
Äkkiseltään tuntuu ettei maksa pljon mutta kun pienistä asioista kertyy nopeasti iso summa.
Kuusi maksaa
Koristeet maksaa (myös ne itsetehdyt)
Lahjat maksaa
Ruoka maksaa
Herkut maksaaJäin viisi vuotta sitten työttömäksi yhtäkkiä ja joulu piti pärjätä pienellä budjektilla ja siihen meni 150€ vaikka mulla oli jo valmiina pljon asioita.
Sitten kun ajatellaan että on pienituloisia lapsiperheitä joidenka rahat riittää just ja just päivittäiseen elämiseen niin tuo on ISO summa.
Eikö teillä ole ainuttakaan koristetta ennestään? Niitä nyt värkkää vaikka männynkävyistä, pitää vain nähdä keräämisen vaiva.
Söisitte kai jouluna muutenkin?
Herkkuja tekee itse halvalla. Pipareiden leipomisesta yhdessä tulee joulutunnelmaa jo etukäteen, jos ei ole varaa suklaaseen niin toffeeta tekee itse pelkästä voista ja sokerista.
Lahjoja saa myös kirppikseltä, vaikka jonkun uuden lautapelin aattoiltana yhdessä pelattavaksi.
Tietysti rahaa menee jonkin verran normaalia enemmän, mutta että ei saisi mitään joulutunnelmaa, on pelkkä tekosyy ja laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin tuossa yläpuolella että meni jouluun 150€ ylimääräistä. Ja se on iso raha sellaiselle jolla on käytössä vähän rahaa.
Kynttilöihin meni 3€
Glögiin meni 2€
Sitten kun tätä listaa jatkaa edullisilla ja tarpeellisilla asioilla huomaa että noista muutaman euron jutuista kertyy äkkiä se yli satanen.
Yrtin vain hahmottaa näille jotka huutelee ettei jouluun tatvita rahaa että kyllä siihen nyt vähän tarvitaan vaikka osan saa ilmaiseksi ja osan edullisesti.
Eivät ne tajua. Sosiaalitanttakin luuli, että tein vuoden opiskelijatyöt (vaatetusala) pelkästä yhdestä vetoketjusta, kun ainoastaan vetoketjusta oli kuitti. Ihana, uusia vaatteita poikiva vetoketjuni <3
Vaatetusalalla suurimman osan harjoitustöistä voi tehdä asiakkaille. Niin minäkin tein, vaikka olisi ollut varaa tehdä itsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Minua ihmetyttää ylipäänsä tämä ihmisten taidottomuus viettää juhla- ja vapaapäiviä. Ja nämä itsesääliä tihkuvat kerjäyslauseet "meille ei sitten tule joulua, kun ei ole rahaa".
Wtf?
Joulukirkko on ilmainen, joulumusiikki jouluradiosta ilmaista. Koti siistiksi ja hiljentyminen jonkun hyvän ja edullisen ruuan parissa (oikeasti en ala edes luettelemana, paljonko juurekset ja tähtitorttuaineet maksavat, kun isollekin porukoille saa ruuat väännettyä parilla kympillä). Käynti haudoilla.
Koostuuko joidenkin joulu vaan siitä, että avataan jotain krääsäpaketteja ja vedetään posket täyteen Lidlin suklaata? Siinäkö se joulu sitten on? Paketit auki, kakarat nukkumaan ja sitten isi ja äiti lähtee baariin.
Radio maksaa. Enkä viitsi käydä vieraiden haudoilla. Omat sukulaiset haudattu 300 km päähän, joten pystyt varmasti laskemaan paljonko haudoilla käynti maksaisi minulle.
Just just, sulla ei vissiin ole lapsia. Aika tyksältä joululta tuollainen kuulostaa lapsen silmin.
Aika moni köyhä kuitenkin haluaa viettää sitä joulua kuten muutkin normaalit suomalaiset, en ala sulle selittämään miten lapsiperhe viettää joulua mutta sen sanon että se ei ole kumpikaan sinun vaihtoehdoistasi
Kuka ne sinun lapsesi on kasvattanut niin materialisteiksi, ettei käy normaali joulu?
Väitäkö ihan tosissasi että normaali suomalainen joulu on sitä että syödään halvinta jouluruokaa ja kuunnellaan radiota ja ollaan hiljaa..??
Niin se minun lapsuudessani oli. Aattoaamuna siskon kanssa koristeltiin kuusi (koristeilla joita oli koulussa askarreltu vuosien varrella), kuunneltiin joulurauhanjulistus, syötiin riisipuuroa, luettiin, lypsettiin lehmät, käytiin joulusaunassa, syötiin laatikoita, rosollia ja kinkkua, avattiin ne pari joululahjaa (jotka mummo oli lähettänyt), mentiin yömessuun (parasta oli laulaminen valaistussa kirkossa, kun ulkona oli ihan pimeää, siellä oli sitä tunnelmaa) ja sitten kotiin nukkumaan.
Ja ei tarvitse huudella, että niin sitä tehtiin joskus ennen sotia, olen nimittäin 45-v. En ole myöskään lahkolainen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynttilöihin meni 3€
Glögiin meni 2€
Vaatetusalalla suurimman osan harjoitustöistä voi tehdä asiakkaille. Niin minäkin tein, vaikka olisi ollut varaa tehdä itsellekin.
Meillä vasta kakkoset ja kolmoset saivat tilaustöitä. Etenkin kun tilaajia oli niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuppaavat vähävaraiset vanhempansa ja sukunsa ylellisillä joululahjavaatimuksilla. Välirikkoihin asti eivätkä opi silti vaan siirtyvät seuraaviin kupattaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Wtf?
Kuka ne sinun lapsesi on kasvattanut niin materialisteiksi, ettei käy normaali joulu?
Väitäkö ihan tosissasi että normaali suomalainen joulu on sitä että syödään halvinta jouluruokaa ja kuunnellaan radiota ja ollaan hiljaa..??
Niin se minun lapsuudessani oli. Aattoaamuna siskon kanssa koristeltiin kuusi (koristeilla joita oli koulussa askarreltu vuosien varrella), kuunneltiin joulurauhanjulistus, syötiin riisipuuroa, luettiin, lypsettiin lehmät, käytiin joulusaunassa, syötiin laatikoita, rosollia ja kinkkua, avattiin ne pari joululahjaa (jotka mummo oli lähettänyt), mentiin yömessuun (parasta oli laulaminen valaistussa kirkossa, kun ulkona oli ihan pimeää, siellä oli sitä tunnelmaa) ja sitten kotiin nukkumaan.
Ja ei tarvitse huudella, että niin sitä tehtiin joskus ennen sotia, olen nimittäin 45-v. En ole myöskään lahkolainen tms.
Ikääsi nähden silti harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun kaikki on niin halpaa ja jouluun ei mene rahaa ja kaikki on ilmaista.. sitten kun menee jouluviikolla kauppaan niin ihmisten kärryt on täynnä tavaraa ja kassakone kilisee, mutta silti suomalainen viettää joulua ilmaisleikkejä leikkien ja käpyjä koristellen seka lanttulootaa syöden;)
Se että köyhä kehtaa sitten pyytää apua että saisi myös hyvää ruokaa ja lahjoja lapsille ( joo en tarkoita nyt mitään satojen eurojen lahjoja) on hyvätuloisille hupia.
Kuinka joku kehtaa pyytää 50€ legopaketin tai kinkun. Helvetti riisipuuroa ja sosekeittoa pöytään ja radiosta joululaulua, sellanen se köyhän joulun pitää olla.
Jatkakaa pätemistä ja arvotelua, se on myös ilmaista ja näyttää ylläolevalle tuottavan suurta hupia. Hulluilla on halvat ... vai miten se meni
Kiihkoissasi et tajunnut, että puuro ja sosekeitto olivat lounasideoita heille jotka valittavat talouden kaatuvan kun lapset ovat joululomalla ilman kouluruokaa.
Muuten olen sitä mieltä, että kukin järjestää sellaisen joulun kuin on varaa. Jos jollakulla on varaa laittaa satasia, jopa tonneja jouluun niin se on heidän asiansa, ketjussa on myös osoitettu että vähälläkin saa joulun. Ei edes ole ekologista ostaa hirveää määrää roinaa ja ruokaa, joita kipataan sitten tunkiolle.
Avustuksista vielä, että tuskin ketään haittaa se, että köyhälle viedään ruokakassi tai se, että lapset saavat paketin mutta se, että ventovierailta kinutaan kaikki kinkusta koristeisiin, suklaasta stringeihin ja lahjoja satasien edestä ilman, että itse tekee mitään, ei mene ihan oikein.
Näissä kerjäyksissä en ymmärrä että ollaan kotihoidon tuella ( äiti) jos mies on työtön/työkyvytön tai häntä ei ole. Se on silloin oma valinta olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjatoiveita.
Tyttö 10v. Vaatteita 158cm ,legocityjä, my little pony, jännityskirja
Poika 6v. Legotechnic, nikko auto, mönkijä ja peräkärry, lava-auto
Poika 4v. Dubloja, rekka-autoja, ryhmä hau -auto, kirja
No oho. Legocityjäkin ihan monikossa?
Välillä tuntuu että monilla avunpyytäjillä ei ole mitään käsitystä rahan arvosta. Tuet tulee tilille mutta eivät mihinkään riitä ja sitten pyydetään monen sadan euron lahjoja aivan kuin se raha puissa kasvaisi kaikilla muilla.
Osa toiveista on kyllä hintojensa puolesta aika vaativia. Sen sijaan että toiveena olisi vaikka legot, niin jotenkin kummasti se toive on jonkun tietyn sarjan kalleimpiin kuuluva osa.
Kyllä tiettyä sarjaa voi pyytää niin lahja on mieleinen, mutta en valitettavasti voi auttaa jos toiveena on juuri täsmälleen se tietty 70€ arvoinen setti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Wtf?
Minkälainen käsitys sinulla sitten on normaalista suomalaisesta joulusta?
Mun käsitys on tämä: joulurauhan julistus kuunnellaan telkkarista, jonka jälkeen syödään uunipuuroa kiisselillä, joka on halpaa mutta hyvää ruokaa. Pitkin joulua nettiradio/ jouluradio on useinkin päällä. Perinteiseen suomalaiseen jouluun kuuluu nimenomaan hiljentyminen. Se ei tarkoita että ollaan mykkinä vaan että ollaan rauhassa. Jouluun kuuluu myös käynti haudalla, ehkä kirkossakin, ja sauna.
Perinteiset suomalaiset jouluruuat on halpoja: laatikot, rosolli, keitetyt perunat ja leivonnaiset. Kinkku, paisti, kalat ja juustot nostaa hintaa, mutta paistista ja kinkusta syö monet kerrat ja kalat ja kalliit juustot voi jättää kauppaan, jos kerta kaikkiaan ei ole varaa.
Lahjojen määrän ei tarvitse olla överi. Meillä on lapset totutettu yhteen tai kahteen pakettiin meiltä vanhemmilta ja lisäksi isovanhempien ja kummien antamat lahjat.
Tällä samalla "kaavalla" meillä joulua vietetään niin kotona kuin myös mummolassa. Ja tällaista se tuntuu olevan muillakin.
Ja hei tiedoksi vielä: joka ikisellä hautausmaalla on muistokivi muualle haudatuille. Joka joulu nämä kivet hautautuu satoihin kynttilöihin. Suosittelen käymään. Et suinkaan ole ainut, jonka sukulaiset on muualle haudattu, omani ovat 450km päässä.
Hyvin kirjoitettu. Samalla tavalla meidänkin perhe juhlii joulua joka vuosi. Kokoonnumme isommalla porukalla ja jokainen tuo jonkun laatikon tms. Pieni kinkku riittää, ja juomaksi itse tehty kotikalja. Parasta herkkua on äitini leipoma joululeipä.
En tajua, mitä hanhenmaksaa ja tryffeliä pitäisi pöydässä olla! Jouluun kuuluu perinteiset jouluruuat, ja ne eivät maksa juuri mitään.
Lahjoja ostetaan vain lapsille, ja ne eivät todellakaan ole mitään kalliita, vaan normaalia tavaraa, jota hankittaisiin joka tapauksessa.
En ymmärrä, mihin juuri jouluna tarvittaisiin rahaa.
Ja mitä apua siitä rahasta on, jos muuten perusasiat (esim. vanhempien päihteidenkäyttö) ovat retuperällä. Jotkut Legot ja pleikkapelitkö ovat ratkaisu? Ongelmaa hoidetaan ihan väärästä päästä.
🇺🇦🇮🇱
Jos en ihan väärin muista, niin tuon ryhmän yksi ylläpitäjistä toimi aikaisemmin toisessa ryhmässä, jossa hänen omat aikuiset lapsensa olivat avunsaajia. Tuntui vähän omituiselta, miksi ei auta itse omia jälkeläisiään.