Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Oikeastihan jouluruuat ovat halvempia kuin arkiruuat. Mullakaan ei ole varaa ostella hanhenmaksaa tai konjakkisinappia mutta maksa-porkkana-lanttulaatikot ja riisipuurot eivät juuri mitään maksa. Minä en ymmärrä tätä jouluruuan kerjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät joka päivä joten ruokaan pitää varata rahaa joka päivälle. Myös joulupäivinä perheen pitää varautua valmistamaan ruokaa. Samalla päiväbudjetilla kuin perhe syö per päivä saa hankittua myös joulupäivällisen. Laatikot ja kinkku ei paljoa maksa.
Koululaiset vain ovat lomalla, joten ruokaa pitää laittaa heillekin toisella tavalla kuin kouluaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syövät joka päivä joten ruokaan pitää varata rahaa joka päivälle. Myös joulupäivinä perheen pitää varautua valmistamaan ruokaa. Samalla päiväbudjetilla kuin perhe syö per päivä saa hankittua myös joulupäivällisen. Laatikot ja kinkku ei paljoa maksa.
Koululaiset vain ovat lomalla, joten ruokaa pitää laittaa heillekin toisella tavalla kuin kouluaikaan.
Kuolevat kai nälkään kesälomalla kun silloin ei saa jouluapua...
Nyt mä tajusin miksi pyydetään alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Kun lahjoittaja on yhteydessä niin alkaa keskustelu että onhan se vähän hankala toiselle ostaa, kun ei tiedä malli, makua, väriä, kokoa, muotoa jne. kunnes tilanne päättyy siihen että lahjoittaja ostaa suosiolla lahjakortin. Ja siihen on toisella puolella tähdätty, kortilla voi ostaa mitä huvittaa.
Kyynikko aina ja ikuisesti.
Kai mä voisin jotain ostaa. Mulla ei ole ainuttakaan kummilasta ja lasten serkutkin on jo niin isoja, ettei enää lahjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noissa pyydetään aikuisille lapsille myös joululahjoja? Tyyliin ”tyttö, 26-vuotias”. Siis toki ymmärrän että kyse voi olla esim. kehitysvammaisesta, mutta siis osassa vaikuttaisi olevan ihan normi aikuinen ihminen?
Ehkä jos äidillä ei ole lainkaan varaa ostaa tyttärelleen mitään, ja haluaa hänellekkin kuitenkin sen yhden lahjan jouluna?
Luulisi että sille aikuiselle lapselle voisi sanoa että rahatilanne on sen verran huono ettei lahjoihin ole varaa vaikka haluaisikin lasta muistaa?
En ainakaan itse haluaisi että omat vanhemmat pyytäisivät jouluapua meidän aikuisten lasten lahjoihin.
No ihan varmasti voi sanoa. Enkä minäkään haluaisi, että omat vanhemmat tekisivät noin. Mutta ehkä äitinä tulisi etenkin jouluna paha mieli, kun omalle lapselle ei ole mitään antaa? Ehkä on valmiiksi paha mieli, jos ei ole omaa lastaan voinut muistaa/auttaa vuosiin? Onneksi ei itsellä tuollaista tilannetta ole ollut, mutta jos jonain päivänä olisi, niin tiedä sitten miten toimisi ja mitä tuntisi.
Mitä h e l v e t t i ä? 😂😂
Lahjan kerjäämisestä tulee parempi mieli sit sille antajalle ja saajalle? Ihan oikeasti mammat! Jos ei ole rahaa ei ole rahaa. Omaa talouttaan pyörittävä ihminen sen tajuaa. Ja Suomessa ei ole sitä kulttuuria että täällä asutaan tyyliin 30-vuotiaana äiskän ja iskän kaa
Vierailija kirjoitti:
Nyt mä tajusin miksi pyydetään alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Kun lahjoittaja on yhteydessä niin alkaa keskustelu että onhan se vähän hankala toiselle ostaa, kun ei tiedä malli, makua, väriä, kokoa, muotoa jne. kunnes tilanne päättyy siihen että lahjoittaja ostaa suosiolla lahjakortin. Ja siihen on toisella puolella tähdätty, kortilla voi ostaa mitä huvittaa.
Kyynikko aina ja ikuisesti.
Spekulaatiovariaatio. :D Tosin viime vuonna palstalla kerrottiin, että lahjoittajan ollessa yhteydessä hakijaan pyydettiinkin rahaa. Ja jouluapu taisi puuttua asiaan ilmoittamalla että rahaa ei saa pyytää. Lahjakorttien suhteen muistaakseni ilmeni, että niitä myytiin. Ja kaikkea muuta, minkä rahaksi voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noissa pyydetään aikuisille lapsille myös joululahjoja? Tyyliin ”tyttö, 26-vuotias”. Siis toki ymmärrän että kyse voi olla esim. kehitysvammaisesta, mutta siis osassa vaikuttaisi olevan ihan normi aikuinen ihminen?
Ehkä jos äidillä ei ole lainkaan varaa ostaa tyttärelleen mitään, ja haluaa hänellekkin kuitenkin sen yhden lahjan jouluna?
Sori, mutta tuollainen aikuisille "lapsille" tavaran kerjääminen on pelkkää tavaran kerjäämistä. Jokaisella ihmisellä tässä maassa on varaa ostaa joululahja(t) läheiselle, jos yhtään osaa hallita raha-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin varmaan antaa lahjoiksi jotain köyhän keittokirjoja, jos ei edullinen ruuanlaitto muuten suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahus, olisi varmaan pitänyt kerjätä itsellekin lahjoja, kun ei niitä ole perheen (=vanhemmat ja sisarukset) kesken vaihdettu vuosikausiin, taisin olla viimeisen kerran vähän päälle parikymppinen.
Tämä ketju on hyvää viihdettä!
Itse teen lahjoituksen nuorten sijaishuoltoyksikköön ja löytöeläinkotiin. Yksikköön vien ympäri vuoden tavaraa; ehjät vaatteet joita en itse käytä, kirjoja joita en lue toista kertaa, viherkasveja joita sorrun joskus ostamaan itselle lisää ja kaikille ei ole tilaa jne. Nuoret saa niitä mukaansa jos yksikössä on ylimääräisiä. Löytöeläinkotiin taas vien käytöstä pois joutavat pyyhkeet, lakanat yms.
Kakkis kirjoitti:
Vanhusten hoidosta on ollut niin paljon negatiivisia juttuja, että itse kohdentaisin jouluavun sinne. Vanhuksilla on usein huono ääreisverenkierto, joten villasukat, säärystimet, rannelämmittimet yms. olisivat varmaan mukava lahja. Nämä vanhukset eivät ole netin jouluapu-sivuilla ruinaamassa itselleen stringejä, ratsastustarvikkeita tai Body Shopin meikkejä.
Totta, vanhuksia kannattaa muistaa, hyviä vinkkejä nuo mainitsemasi, säärystimet ym.
Yh-perheistä tuntuu löytyvän asiallisimmat avuntarvitsijat tuolla. Monia pieniä perheitä, joilla kohtuulliset toiveet.
Vierailija kirjoitti:
Kakkis kirjoitti:
Vanhusten hoidosta on ollut niin paljon negatiivisia juttuja, että itse kohdentaisin jouluavun sinne. Vanhuksilla on usein huono ääreisverenkierto, joten villasukat, säärystimet, rannelämmittimet yms. olisivat varmaan mukava lahja. Nämä vanhukset eivät ole netin jouluapu-sivuilla ruinaamassa itselleen stringejä, ratsastustarvikkeita tai Body Shopin meikkejä.
Palvelutaloista ja pitkäaikaishoidon paikoista voi myös kysellä, olisiko vanhusta/asukasta jolla ei ole omaisia, heiltä kun usein puuttuu esim. joulukoristeita. En nyt tarkoita että tyyliin kuusta pitäisi alkaa sinne raahaamaan mutta useammassa paikassa työskennelleenä olen huomannut että osalla ei edes sitä kynttelikköä ole siihen oman huoneen ikkunalle. Hoitajat sitten yrittää kerätä kolehtia kun ei talollakaan ole rahaa ostaa...
Kotihoidon kautta myös saattaisi löytyä yksinäinen, joka ilahtuisi lahjasta.
Kiitos ideasta.
Vierailija kirjoitti:
5 lasta joista kaksi erityislapsia eikä yhdenkään isä mukana kuvioissa, äiti ollut työttömänä kymmenen vuotta ja taas raskaana, mitä näitä nyt on. Eikö vähävaraisilla ole minkäänlaista vastuuta omasta elämästään?
Ei näissä tapauksissa ole kyse pelkästään vähavaraisuudesta. Tämmöiset ihmiset ovat usein, miten sen nyt muotoilisi, heikkolahjaisia. Eli mitään toivoa paremmasta ei edes ole. Henkilö on saattanut olla jo lapsesta saakka "syrjäytynyt". Ja hänen lapsillaan sama osaton tulevaisuus edessä, heitä ei joulukoristeet pajon auta pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta onko se Joulupuu tosiaan myös tarpeetonta kerjäämistä? Olen ajatellut, että sitä kautta lahjat menevät todelliseen tarpeeseen ja siksi laittanut aina jotain vähistä rahoistani. Pitäisiköhän vaan viedä iso suklaarasia naapurin palvelutaloon...
Joskus täällä oli Joulupuu-lahjoista ketju jo ennen joulua. Vanhemmat olivat avanneet lahjat ja kauhea valitus kun oli huonot lahjat. Joo, no, jos lahjan arvo on 10-20 eur niin sillä hankitaan juuri sitä mitä sillä saa ja mitä saa lahjoittaa (esim makeisia ei). Tuollakin summalla saa tosi kivoja lahjoja, hiusjuttuja, suihkushampoon, leffaliput, piirustusvälineitä. Ja aika moni taitaa saada sieltä monta lahjaa eli lahjojen yhteisarvo kyllä kasvaa. Siellä on kuitenkin sosiaalitoimen asiakkaita ja taitaa mennä MLL:n kautta myös hakemukset ja ne katsotaan läpi ensin. Facebookissa kuka vaan voi laverrella elämästään millaisen stoorin tahansa. Yleensä samat ihmiset hakee muualtakin lahjansa jos ovat toimeentulotuella eli lahjatta tuskin jää kukaan ja varmasti tulee sukulaisiltakin jotain. Omituiselta minusta vaikuttaa ettei ole esim mitään välejä sukulaisiin, siis keneenkään. Voisikohan siinä tukiverkoston luomisessa olla itsekin aktiivinen ja joskus antaa jotain takaisinkin eikä aina vaan odottaa että kaikki sataa omaan laariin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden jouluapuryhmän ylläpitäjä on joutunut ilmoittamaan, että toivoo ettei hänen ja hänen perheensä henkilökohtaisia puhelinnumeroita kaivella ja soitella lahjatoiveiden perässä varsinkaan keskellä yötä. Siis mikä ihmisiä vaivaa?? Mätiä omenia mahtuu tietysti aina joukkoon, mutta kyllä pistää mietityttämään että elävätkö ihmiset täällä niin yltäkylläisyydessä etteivät edes ymmärrä, että joulu on kuitenkin vain päivä muiden joukossa, eikä herkuista notkuva joulupöytä tai merkkilelut lapselle ole mikään hemmetin ihmisoikeus, jonka toteuttamista voi vaatia tuntemattomilta hyväntahtoisilta ihmisiltä koska joulu ja lapset. On epätoivoa ja kurjuutta, ja sitten on vaan puhdasta ahneutta ja täydellistä tilannetajun puutetta. Ihan käsittämätöntä käytöstä.
Mitä vittua? Käsittämättömiä moukkia. Tuollaisille ei tarvitsisi antaa mitään. **tana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään, mutta minua ällöttää ajatus ostaa vieraalle, tuntemattomalle ihmiselle alushousuja. Kuten tuo "tyttö 22-v, toivoo stringejä ja 74cm vauvanvaatteita". Hyi helkkari! Ostakoon itse omat stringinsä! Yök!
Miksi ylipäänsä tuo "tyttö" eli aikuinen nainen toivoo juuri stringejä, jos on kotona pieni vauva. Luulisi olevan jotain tärkeämpääkin, jos kerta on niin suuri hätä, että pitää jouluapua pyytää.
Ja niitä vauvanvaatteitakin saa ihan muutamalla eurolla kirpparilta.
Itse olen nähnyt useampia perheitä joissa toivotaan alusvaatteita. Niitä on muutenkin vähän hankala ostaa, pitäisi jonkun perheenäidin kanssa keskustella että minkälaisia pikkuhousuja hän tapaa pitää 🙄🤭
Ihana ja kutkuttava ajatus käydä keskustelua jonkun tuntemattoman mamman kanssa siitä, että minkälaisia pikkuhousuja hänelle voi lähettää. Pitääkö olla tangat vai perusmummokalsarit? Puuvillaa vai pitsihepenet? Hankaako stringien naru torttua? Ei jumalauta. En alkaisi edes vitsillä.
Kiitos illan nauruista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta onko se Joulupuu tosiaan myös tarpeetonta kerjäämistä? Olen ajatellut, että sitä kautta lahjat menevät todelliseen tarpeeseen ja siksi laittanut aina jotain vähistä rahoistani. Pitäisiköhän vaan viedä iso suklaarasia naapurin palvelutaloon...
Joskus täällä oli Joulupuu-lahjoista ketju jo ennen joulua. Vanhemmat olivat avanneet lahjat ja kauhea valitus kun oli huonot lahjat. Joo, no, jos lahjan arvo on 10-20 eur niin sillä hankitaan juuri sitä mitä sillä saa ja mitä saa lahjoittaa (esim makeisia ei). Tuollakin summalla saa tosi kivoja lahjoja, hiusjuttuja, suihkushampoon, leffaliput, piirustusvälineitä. Ja aika moni taitaa saada sieltä monta lahjaa eli lahjojen yhteisarvo kyllä kasvaa. Siellä on kuitenkin sosiaalitoimen asiakkaita ja taitaa mennä MLL:n kautta myös hakemukset ja ne katsotaan läpi ensin. Facebookissa kuka vaan voi laverrella elämästään millaisen stoorin tahansa. Yleensä samat ihmiset hakee muualtakin lahjansa jos ovat toimeentulotuella eli lahjatta tuskin jää kukaan ja varmasti tulee sukulaisiltakin jotain. Omituiselta minusta vaikuttaa ettei ole esim mitään välejä sukulaisiin, siis keneenkään. Voisikohan siinä tukiverkoston luomisessa olla itsekin aktiivinen ja joskus antaa jotain takaisinkin eikä aina vaan odottaa että kaikki sataa omaan laariin.
Olen hankkinut yleensä leffalippuja ja lahjakortteja erityisesti teinipoikia ajatellen, kun heille kuulemma tulee vähiten lahjoja. Mutta jotenkin tuo kiittämättömyys on vienyt antamisen ilon, ikävä heille joille tuntemattoman antama lahja on arvokas.
Siksi koska ne tajuaa elää ilamseksi toisten hyväuskoisuudella. Mun yks kaveri hoitaa joka vuosi kaiken avun tuolta ja sitten myös muualtakin kerjuuryhmistä. Mitä se sit itse tekee.. Matkustaa ympäri maailmaa rahoillaan. Se elää pokkana noin ja siksi en lainaa ikinä sille rahaa enkä auta, kun tiedän mitä tekee.