Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lähiseudun kartalla näkyi perhe, jolla myös 6 lasta ja toivomuslistalla oli pojalle lukionkirjat. Näihin koulukirjaostoksiin voisin osallistua. Olen peruseläkkeellä eikä varoja ole liikoja.
Aikoinaan, köyhänä yksinhuoltajana kovalla työllä ja säästämällä melkein kaikesta, jouduin oman poikani lukiokirjat hankkimaan.
Eikö nykyään opetus ole siirtynyt aika paljon sähköiseksi ja tietokoneen saa lukiosta liisattua? En tiedä.
Tosin, asian vierestä, vaikka poikani on nyt PhD, ei töitä tunnu Suomesta löytyvän. Tämän päivän HS:ssä artikkeli tohtoritason työttömyydestä. Ymmärrän kuitenkin koulutuksen tärkeyden nykyaikana.
Luin saman. Lukiokirjat ovat kalliita ja varmasti paras lahja tulevaisuutta ajatellen minkä lapsi / nuori voi saada.
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin.
Herrajestas, sehän olisi KAUHEAA lahjoittaa kirjoja kun kirjoitusten jälkeen se köyhä nuori voisi saada niistä rahaa, PÖYRISTYTTÄVÄ ajatus, köyhällä rahaa kädessä! Poliisi! Palokunta! Köyhällä nähty tulevaisuudessa setelitukko kädessä, Missä verottaja?
Siinäpä voitte miettiä kuka haluaa köyhän pysyvän siellä köyhyysloukussaan. Kyllä, juuri te.
Jos toivotaan 140 senttistä talvitakkia, niin voiko se olla käytetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lähiseudun kartalla näkyi perhe, jolla myös 6 lasta ja toivomuslistalla oli pojalle lukionkirjat. Näihin koulukirjaostoksiin voisin osallistua. Olen peruseläkkeellä eikä varoja ole liikoja.
Aikoinaan, köyhänä yksinhuoltajana kovalla työllä ja säästämällä melkein kaikesta, jouduin oman poikani lukiokirjat hankkimaan.
Eikö nykyään opetus ole siirtynyt aika paljon sähköiseksi ja tietokoneen saa lukiosta liisattua? En tiedä.
Tosin, asian vierestä, vaikka poikani on nyt PhD, ei töitä tunnu Suomesta löytyvän. Tämän päivän HS:ssä artikkeli tohtoritason työttömyydestä. Ymmärrän kuitenkin koulutuksen tärkeyden nykyaikana.
Luin saman. Lukiokirjat ovat kalliita ja varmasti paras lahja tulevaisuutta ajatellen minkä lapsi / nuori voi saada.
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin.
Herrajestas, sehän olisi KAUHEAA lahjoittaa kirjoja kun kirjoitusten jälkeen se köyhä nuori voisi saada niistä rahaa, PÖYRISTYTTÄVÄ ajatus, köyhällä rahaa kädessä! Poliisi! Palokunta! Köyhällä nähty tulevaisuudessa setelitukko kädessä, Missä verottaja?
Siinäpä voitte miettiä kuka haluaa köyhän pysyvän siellä köyhyysloukussaan. Kyllä, juuri te.
Taisi tuo kirjoittaja tarkoittaa että voihan niitä lukiokirjoja pyytää, ne on helppo vaihtaa rahaksi. Ei siinä perheessä välttis kukaan lukiota käy....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas kova päivittelemään ja huutamaan. Edellinen kommentoija ei sanonut että kirjat myytäisiin kirjoitusten jälkeen, kuten asian väänsit. Hän tarkoitti, että kirjat myydään heti ne saatuaan eteenpäin.
Perussauna on ilmainen, yksityinen vuoro maksaa. Näin ainakin meillä kerrostalossa.
Paljon kyllä tuntui olevan yksinhuoltajia ja lukuisia lapsia.
Merkkitavaroiden hinkumista en minäkään ymmärrä. Joukkoon kuulumienkin on vammaista, jos se on merkeistä kiinni. Luulisi, että oppisi tärkeämpiä arvoja elämässä.
Oma perhekin on ollut köyhä, joten ei meillä lapsena mitään merkkivaatteita ollut. Äitini kanssa käytiin 70% alennusmyynneistä hakemassa vaatteita. Eikä kyllä ole merkkien puutteen vuoksi kiusattu.
Lelutkin ostettiin monesti alennuksella. Vietimme mm. Pakkasukon juhlaa myöhemmin, kun oli ollut joulun jälkeiset alet. Kekseliäisyydellä voi korvata monissa tapauksissa rahan puutteen.
Toisaalta sitä miettii, onko joulu ja sen "oikeanlainen" vietto tärkeää? Sanoma ja tunnelma ovat ehkä tärkeämpiä kuin materiaaliset asiat.
Mutta kuinka paljon tässä keskusteluketjussa näkyy tällainen hyvätapainen porvarillisuus, jossa on mies, ydinperhe, hyvät tukiverkostot ja suhteet? Porvarillisuuteen kuuluu ajatus, että vain tutuista ja omasta perheestä, suvusta pidetään huolta. Kaikilla ei ole näitä turvaverkostoja.
Kristillisyyteen taasen kuuluu se, että kaikki ovat meidän lähimmäisiämme.
Pitäisikö sitten riemuita, että köyhät lisääntyvät ja estävät suomalaisia kuolemasta sukupuuttoon? Ymmärrän kyllä sen närän, jos elää itse varojensa mukaan ja toiset elatuttavat jälkikasvunsa verorahoilla.
Oman kaupunkini perheet: työttöminä jo vuodesta 2009, silti pieniä lapsia, yllättäen on allergioita ja kaikenlaista järisyttävää. Lasten vaatekoot järkyttävän isoja - lihavia?! Ei kyllä herää minkäänlainen sympatia.
Vierailija kirjoitti:
Jos toivotaan 140 senttistä talvitakkia, niin voiko se olla käytetty?
Jouluapua-jengiä tuntevana sanoisin, että EI. Käytetyllä takilla on huonompi jälleenmyyntiarvo ja lapsikin (jos on oikeasti olemassa) siitä traumatisoituu, jos joutuu jonkun toisen vanhoissa kuteissa kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin. Toivottavasti menevät käyttöön, vaikka kirjoja saa myös kirjastoista.
Toinen juttu mitä mietin on lahjojen ja tavaroiden kinuaminen vauvoille. Vauvat tai vuoden vanhat eivät tajua, onko joulu vai ei eivätkä he välitä jouluruuista. Lisäksi noin pienille saa vaatetta ja tavaraa kirpparilta pikkurahalla, koululaiset on eri juttu. Yleensä jouluruuat eivät edes ole niin lasten mieleen, herkut on tietysti eri juttu, mutta en tajua miksi jouluna pitäisi olla monta erilaista konvehtilaatikkoa.
Nimenomaan. Sitä paitsi äitiyspakkauksessa tulee riittävästi kaikkea, paljon vaatteita ja se lelukin. Pikkulapset muutenkin leikkivät vaikka kattiloilla ja kauhoilla.
No älä sitten vaivaa tällä asialla itseäsi ja ole auttamatta ketään, tai anna sitten jollekin vauvalle jouluavuksi kauha.
Perheessä kaikki lapset yli kymmenenvuotiaita, ja perhe toivoo joulupukin vierailua?!
Vierailija kirjoitti:
Yksi äiti kaipasi koon 54 housuja... Ei ole ainakaan ruuasta pulaa
Ja näillä samoilla superXL-mammoilla on XL-XXL teinilapset kotona paisumassa. Ostetaan Lidlistä parin kilon pakasteranskispusseja ja vedetään ne kerralla naamaan. Kyytipoikana jotain halvinta sokerilitkulimpparia tai bisseä. Noi tapaukset on niin nähty. Ei Suomessa köyhät nälkään kuole.
Tämän ketjun köyhävihaajien kannattaisi itse hakea köyhäinapua. Ei sitten tarvitse olla kateellinen, että köyhän lapsi sai schleich-lelun :D
Menkäähän keräämään köyhien lapsilta lelut parempaan talteen ja ruokajonoista ruoat pois niin eivät pääse köyhät lihomaan. Siellähän jaetaan jopa ylijäämätäytekakut
"hyväosaisten painonhallintaa tuetaan, köyhien ei" https://www.hs.fi/paivanlehti/21012018/art-2000005531410.html
Tosi hauska lukea tätä ketjua kun kateudesta sairaat pommittavat köyhiä. AV:n joulumieli on paras joulumieli ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi äiti kaipasi koon 54 housuja... Ei ole ainakaan ruuasta pulaa
Ja näillä samoilla superXL-mammoilla on XL-XXL teinilapset kotona paisumassa. Ostetaan Lidlistä parin kilon pakasteranskispusseja ja vedetään ne kerralla naamaan. Kyytipoikana jotain halvinta sokerilitkulimpparia tai bisseä. Noi tapaukset on niin nähty. Ei Suomessa köyhät nälkään kuole.
Runsas kalorimäärä ei tarkoita, ettei olisi vitamiinipuutoksia. Leipäjonot jakavat ylijäämäruokaa, ei terveystuotteita.
En ymmärrä, mistä tämä kateus-kortti vedetään? Itse ainakin kauhistelen lasten vaatekokoja, normaalisti syövä lapsi ei paisu koskaan XXL-kokoiseksi, eikä köyhällä pitäisi olla varaa paisuttaa lastaan sellaiseksi. Ja joo, aina sitä saa toivoa, toki. Mutta pitkät listat toiveleluja kaksivuotiaalle, jolle riittäisi se yksi toivejuttu.
Olen itse pienituloinen, jolle kelpaa käytetty ja jopa se, että en osta kun en nyt pysty. Sellainen asenne on monella, että minulle kuuluu sama kuin keskituloiselle ja jonkun pitää se kustantaa, muuten on epistä ja lapsikin siitä syrjäytyy.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä tämä kateus-kortti vedetään? Itse ainakin kauhistelen lasten vaatekokoja, normaalisti syövä lapsi ei paisu koskaan XXL-kokoiseksi, eikä köyhällä pitäisi olla varaa paisuttaa lastaan sellaiseksi. Ja joo, aina sitä saa toivoa, toki. Mutta pitkät listat toiveleluja kaksivuotiaalle, jolle riittäisi se yksi toivejuttu.
Olen itse pienituloinen, jolle kelpaa käytetty ja jopa se, että en osta kun en nyt pysty. Sellainen asenne on monella, että minulle kuuluu sama kuin keskituloiselle ja jonkun pitää se kustantaa, muuten on epistä ja lapsikin siitä syrjäytyy.
No minäpä kerron. Kävin kirkon ruoka-avussa ja sain 5 purkkia kermaa. Sytyttääkö yhtään vai pitääkö selittää juurta jaksain?
"Toiveet: Jouluruokaa. Gluteeniton ja laktoositon ruokavalio sekä useita allergioita perheen äidillä."
No alapas nyt sitten tällaista järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä kerron. Kävin kirkon ruoka-avussa ja sain 5 purkkia kermaa. Sytyttääkö yhtään vai pitääkö selittää juurta jaksain?
Sait vain viisi purkkia kermaa, et mitään muuta? Ja ne kermat oli pakko vetää naamariin kun muuten olisit Suomessa kuollut nälkään? Älä naurata.
En tajua miten joku yh voi sanoa olevansa köyhä. Tarkoitan siis perustervettä aikuista, jolla terve lapsi/lapsia.
Olen lähivanhempi ja alle kouluikäisiä lapsia on kaksi. Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa, olen huonosti palkatussa osa-aikatyössä. Velkaa meillä ei ole. Kelan tuet; asumistuki n 570e ( netto) lapsilisät 300e, työttömyyskorvaus + nettopalkka n 900-1000e. Ja elarit päälle. Tähän varmaan saisi vielä toimeentulotukeakin. Vuokra vesimaksuineen reilu 900e. Jää rahaa säästöön. Pystyn ostamaan talvikengät ja joululahjat. Ikinä ei ole ollut tarvetta kerjätä joulukeräyksistä mitään.
Jonkinlainen elämänhallinnan ja talouden hallinnan kurssi tuntuisi olevan tarpeellinen monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin. Toivottavasti menevät käyttöön, vaikka kirjoja saa myös kirjastoista.
Toinen juttu mitä mietin on lahjojen ja tavaroiden kinuaminen vauvoille. Vauvat tai vuoden vanhat eivät tajua, onko joulu vai ei eivätkä he välitä jouluruuista. Lisäksi noin pienille saa vaatetta ja tavaraa kirpparilta pikkurahalla, koululaiset on eri juttu. Yleensä jouluruuat eivät edes ole niin lasten mieleen, herkut on tietysti eri juttu, mutta en tajua miksi jouluna pitäisi olla monta erilaista konvehtilaatikkoa.
Nimenomaan. Sitä paitsi äitiyspakkauksessa tulee riittävästi kaikkea, paljon vaatteita ja se lelukin. Pikkulapset muutenkin leikkivät vaikka kattiloilla ja kauhoilla.
No älä sitten vaivaa tällä asialla itseäsi ja ole auttamatta ketään, tai anna sitten jollekin vauvalle jouluavuksi kauha.
Mutta se vauva voi myydä sen kauhan! Ei anneta kauhaa vauvalle, ei anneta, ettei vauva rikastu. Kauhallinen vauva on rikkaampi kuin AV-mamma ja voi sitä paitsi lihoa kun luulee kauhaa lusikaksi ja syö tissimaitoa koko kauhallisen ja lihoo ja paisuu!
Totta. En tajunnutkaan että vauva kuitenkin myy sen kauhan. No, kyllä köyhän vauvalle riittää varmaan leluksi kauhan kuvakin, kuten myös koko perheelle saunan kuva, tulostettuna tietenkin halvimmalle paperille mustavalkoisena. Eikä sitten tarvitse veskipaperiapua olla ruinaamassa ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
"Toiveet: Jouluruokaa. Gluteeniton ja laktoositon ruokavalio sekä useita allergioita perheen äidillä."
No alapas nyt sitten tällaista järjestämään.
Ei ole kovin kallista itse tehdä joululaatikot gluteenittomina ja maidottomina. Eikä vaikeaa, mutta en lähtisi kenellekään tekemään itse. Voisin kyllä viedä jonkun perheenäidin kauppaan ja opastaa tekemään ne ruoat itse, mutta veikkaan, että se ei käy.
Anteeksi karkeuteni, mutta miksi ihmeessä haluaisit lisääntyä yhä - kolmen mukulan jälkeen? Etkö keksi yhtään mitään muuta tarkoitusta elämällesi?