Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa auttaa, niin monessa kaupungissa järjestetään Joulupuu-keräyksiä lapsille, ja lahjat jaetaan sosiaalitoimen/lastensuojelun kautta. Eli kaikki lahjan saavat lapset on noiden toimien piirissä oikeasti.
Höpö höpö. Joulupuu-keräyksen lahjat jaetaan kyllä sossun ja lastensuojelun kautta, mutta ne ei mene kaikille sossun piirissä oleville lapsille. Ainoastaan pitää olla lastensuojelun alaisuudessa. Näillä lapsilla taas ei ole kaikilla huonotuloiset perheet. Vähävaraiset toimeentulotuen piiriin kuuluvat lapset eivät saa näitä joululahjoja. Tämä on fakta.
Itse autan haluan auttaa erästä 27-vuotiasta naista. On sairastunut jo nuorena kivuliaaseen sairauteen ja tekee pätkätöitä kun kivuiltaan pystyy. Muuta perhettä ei mummonsa poismenon jälkeen ole. Auttaa aina toisia kun pystyy. Ollaan samassa harrastusryhmässä. Kaikki auttavat aina niitä jonka perhessä on +7 muksua ja kolmoset tuloillaan. Minä haluan auttaa tätä naista ja hänen rescuekattiaan. Ajattelin viedä kisulle ruokaa ja leluja, omistajalleen myös jotain hyvää syötävää ja ehkä joku lahjakortti ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittakaa leluja, pelejä, urheiluvälineitä ja vaatteita (varavaatteita tarvitaan) ensi- ja turvakoteihin, päiväkoteihin, kerhoihin ja iltapäiväkerhoihin ym. Käytetyt ja ehjät kelpaavat vallan mainiosti.
Eläinsuojeluyhdistykset ottavat monesti käytettyä tekstiilejä vastaan eläinten makuupaikoiksi.
Veroja ja päivähoitomaksuja maksetaan siksi, että päiväkoteihin saadaan leluja ja materiaaleja.
Mieluummin päiväkodille kuin roskiin. Köyhille kun ei käytetty kelpaa vaikka sais ilmaiseksi.
Ja "hupirahat" on luultavasti ihan minimissä päiväkodeissa, kerhoissa yms paikoissa.
Ei nyt pidä olla typerä ja yleistää, että köyhille ei muka kelpaisi käytetty. Kyllä kelpaa, mutta tässä ketjussa hakataan ja haukutaan surutta ja niputetaan kaikki köyhät samanlaisiksi, ja otetaan esimerkeiksi nämä jotkut, vähemmistönä kuitenkin olevat röyhkeästi pummivat tyypit. Köyhät nähdään vain elämäntapaongelmaisina ja lähes juoppoina. Tämä on inhottava ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittakaa leluja, pelejä, urheiluvälineitä ja vaatteita (varavaatteita tarvitaan) ensi- ja turvakoteihin, päiväkoteihin, kerhoihin ja iltapäiväkerhoihin ym. Käytetyt ja ehjät kelpaavat vallan mainiosti.
Eläinsuojeluyhdistykset ottavat monesti käytettyä tekstiilejä vastaan eläinten makuupaikoiksi.
Veroja ja päivähoitomaksuja maksetaan siksi, että päiväkoteihin saadaan leluja ja materiaaleja.
Mieluummin päiväkodille kuin roskiin. Köyhille kun ei käytetty kelpaa vaikka sais ilmaiseksi.
Ja "hupirahat" on luultavasti ihan minimissä päiväkodeissa, kerhoissa yms paikoissa.
Ei nyt pidä olla typerä ja yleistää, että köyhille ei muka kelpaisi käytetty. Kyllä kelpaa, mutta tässä ketjussa hakataan ja haukutaan surutta ja niputetaan kaikki köyhät samanlaisiksi, ja otetaan esimerkeiksi nämä jotkut, vähemmistönä kuitenkin olevat röyhkeästi pummivat tyypit. Köyhät nähdään vain elämäntapaongelmaisina ja lähes juoppoina. Tämä on inhottava ketju.
Niiden 'oikeiden' köyhien ilmoituksia ei jouluavuissa näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden 'oikeiden' köyhien ilmoituksia ei jouluavuissa näy.
Ei näykään, ja arvaat varmaan miksi.
Oman lähiseudun kartalla näkyi perhe, jolla myös 6 lasta ja toivomuslistalla oli pojalle lukionkirjat. Näihin koulukirjaostoksiin voisin osallistua. Olen peruseläkkeellä eikä varoja ole liikoja.
Aikoinaan, köyhänä yksinhuoltajana kovalla työllä ja säästämällä melkein kaikesta, jouduin oman poikani lukiokirjat hankkimaan.
Eikö nykyään opetus ole siirtynyt aika paljon sähköiseksi ja tietokoneen saa lukiosta liisattua? En tiedä.
Tosin, asian vierestä, vaikka poikani on nyt PhD, ei töitä tunnu Suomesta löytyvän. Tämän päivän HS:ssä artikkeli tohtoritason työttömyydestä. Ymmärrän kuitenkin koulutuksen tärkeyden nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Oman lähiseudun kartalla näkyi perhe, jolla myös 6 lasta ja toivomuslistalla oli pojalle lukionkirjat. Näihin koulukirjaostoksiin voisin osallistua. Olen peruseläkkeellä eikä varoja ole liikoja.
Aikoinaan, köyhänä yksinhuoltajana kovalla työllä ja säästämällä melkein kaikesta, jouduin oman poikani lukiokirjat hankkimaan.
Eikö nykyään opetus ole siirtynyt aika paljon sähköiseksi ja tietokoneen saa lukiosta liisattua? En tiedä.
Tosin, asian vierestä, vaikka poikani on nyt PhD, ei töitä tunnu Suomesta löytyvän. Tämän päivän HS:ssä artikkeli tohtoritason työttömyydestä. Ymmärrän kuitenkin koulutuksen tärkeyden nykyaikana.
Luin saman. Lukiokirjat ovat kalliita ja varmasti paras lahja tulevaisuutta ajatellen minkä lapsi / nuori voi saada.
Olen joskus joutunut tilapäisesti itse tyhjän päälle. Ja tällaista ihmistä itsekin auttaisin, koska tiedän että sen kerran kun normaalisti työelämässä ollut ahkera ihminen tarvitsee hetkelliseen tilanteeseensa apua, sitä ei yhteiskunnalta tule. Pitkäaikaistyöttömiä en halua auttaa, etenkään hyvässä työiässä olevia.
Säälittää nuo lemmikit. On tiukkaa eikä rahaa elämiseen mutta sitten on koira ja kaksi kissaa, neljä kissaa, muutama kissa.....(montakohan se on)
Yksikin olisi riittävä tuossa tilanteessa. Kissastakin on aika paljon kuluja, ruoka, hiekka, eläinlääkäristä puhumattakaan. Ja tuolla pyydetään joululahjaksikin kissanhiekkaa. Miksi niitä elukoita on pakko hankkia yli oman maksukyvyn? Yksi kissanhiekkapussi maksaa monta euroa. Neljälle kissalle summa on tietysti nelinkertainen, samoin ruuan menekki. Todennäköisesti kissat ovat nälkiintyneitä ja huonolla hoidolla kun rahaa ei ole edes ihmisten ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nuo lemmikit. On tiukkaa eikä rahaa elämiseen mutta sitten on koira ja kaksi kissaa, neljä kissaa, muutama kissa.....(montakohan se on)
Yksikin olisi riittävä tuossa tilanteessa. Kissastakin on aika paljon kuluja, ruoka, hiekka, eläinlääkäristä puhumattakaan. Ja tuolla pyydetään joululahjaksikin kissanhiekkaa. Miksi niitä elukoita on pakko hankkia yli oman maksukyvyn? Yksi kissanhiekkapussi maksaa monta euroa. Neljälle kissalle summa on tietysti nelinkertainen, samoin ruuan menekki. Todennäköisesti kissat ovat nälkiintyneitä ja huonolla hoidolla kun rahaa ei ole edes ihmisten ruokaan.
Minä en ymmärrä yhtään eläintä jos ei ole rahaa.
Meillä 3 lasta mies ja minä molemmat töissä mutta pienituloisia palkat molemmilla alle 2000€ kk
Lapset joskus toivonut lemmikkiä mutta olen kertonut ettei meillä ole varaa. Jos se ostetaan se on perheen jäsen jos sairastuu lääkäri kulut voi olla isoja jen.....
Joten en tajua miten kenelläkään tuilla elävillä voi olla noihin vara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on viime vuosina ollut Kaivokukan toimesta joulukukka keräys. Eli voit ostaa joulukukan joka lähetetään yksinäisille vanhuksille ilm. kotihoidon asiakkaille. Mukaan voi laittaa kortin. Tällä tavalla "köyhäkin" voi tehdä jotain hyvää.
Loistava bisnes Kaivokukalle.
Kai katsoit verotiedot, ettei nyt vaan pääse rikastumaan tällä.
Vaikea on löytää oikeasti apua tarvitsevia. Lahjoitin muuton yhteydessä ylijääneitä tekstiilejä, astioita yms torin kautta. Tavaraa oli monta muovikassillista. Niistä kiinnostui " kolmen lapsen yksinhuoltaja, mies oli sairas ja autoa ei ollut".
No, tarjouduin viemään tavarat. Vastassa omakotitalon pihalla oli tukevassa humalassa oleva vanhempi nainen, pihalla oli auto ja nainen ei selvästi muistanut mitä oli aiemmin selittänyt, lapsiakin oikeasti yksi ja sekin aikuinen.
Nostelin muovikassit sinne pihalle, kun en jaksanut niitä takaisinkaan raahata. Mutta seuraavat ylimääräiset tavarat menevät jatkossa Konttiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä yksinasuva pienituloinen sinkku ja RAKASTAN KISSOJA. Mutta yhtään elävää olentoa minulla ei lemmikkinä ole, koska se on liian kallista. En halua lemmikille rankkaa elämää oman köyhyyden takia. Lapsetkin olen jättänyt tekemättä tästä syystä, vaikka tilaisuuksia olisi ollut.
Minä kaipaisin myös aikuisten yksinäisten ihmisten auttamisketjua jouluksi, olipa sitten opiskelija tai leski avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kirjapyyntöjä olisi ollut enemmänkin, mutta sivusto ei suostunut niitä julkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin saman. Lukiokirjat ovat kalliita ja varmasti paras lahja tulevaisuutta ajatellen minkä lapsi / nuori voi saada.
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin. Toivottavasti menevät käyttöön, vaikka kirjoja saa myös kirjastoista.
Toinen juttu mitä mietin on lahjojen ja tavaroiden kinuaminen vauvoille. Vauvat tai vuoden vanhat eivät tajua, onko joulu vai ei eivätkä he välitä jouluruuista. Lisäksi noin pienille saa vaatetta ja tavaraa kirpparilta pikkurahalla, koululaiset on eri juttu. Yleensä jouluruuat eivät edes ole niin lasten mieleen, herkut on tietysti eri juttu, mutta en tajua miksi jouluna pitäisi olla monta erilaista konvehtilaatikkoa.
Kyllä mäkin toimeentulotuella elävä tiedän, etten tee enää yhtään lasta vaikka haluaisin. Lapsille täytyy pystyä tarjoamaan sitä sun tätä ja se ei yksinkertaisesti onnistu pienillä tuloilla.
Varsinkin kun lapset kasvaa niin ei se koti, ruoka, vaatteet enää riitä.
Mulla kolme lasta ja kolmas syntyi tilanteeseen että oli töitä. Onneksi hän iltatähti niin on "vain" kaksi teiniä, jotka harrastaa, tarvii puhelimet, netit ym. Ja onneksi joulukuussa alkavat työni tuovat helpotusta. Mutta toisaalta pienipalkkainen kun olen niin ei talous paljon kohene ja niinpä siis ei lapsia enää tähän perheeseen. Nämä haluan hoitaa mahdollisimman hyvin ja heille annan minkä pystyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä yhtään eläintä jos ei ole rahaa.
Meillä 3 lasta mies ja minä molemmat töissä mutta pienituloisia palkat molemmilla alle 2000€ kk
Lapset joskus toivonut lemmikkiä mutta olen kertonut ettei meillä ole varaa. Jos se ostetaan se on perheen jäsen jos sairastuu lääkäri kulut voi olla isoja jen.....
Joten en tajua miten kenelläkään tuilla elävillä voi olla noihin vara
Eihän heillä olekaan. Jollekin se koira voi olla ainoa ilo elämässä ja sen ymmärtää mutta eihän se eläimen edun mukaista ole jos ei ole varaa lemmikkiä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin niin uskoa, että lukion kirjat menevät oikeasti tarpeeseen, mutta tuli myös mieleen että ne on helppo myydä hyvällä voitolla eteenpäin. Toivottavasti menevät käyttöön, vaikka kirjoja saa myös kirjastoista.
Toinen juttu mitä mietin on lahjojen ja tavaroiden kinuaminen vauvoille. Vauvat tai vuoden vanhat eivät tajua, onko joulu vai ei eivätkä he välitä jouluruuista. Lisäksi noin pienille saa vaatetta ja tavaraa kirpparilta pikkurahalla, koululaiset on eri juttu. Yleensä jouluruuat eivät edes ole niin lasten mieleen, herkut on tietysti eri juttu, mutta en tajua miksi jouluna pitäisi olla monta erilaista konvehtilaatikkoa.
Nimenomaan. Sitä paitsi äitiyspakkauksessa tulee riittävästi kaikkea, paljon vaatteita ja se lelukin. Pikkulapset muutenkin leikkivät vaikka kattiloilla ja kauhoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä auttaisin niin mielelläni esim. nuoria yksinäisiä aikuisia tai pariskuntia, mutta heitä ei keräyksissä muisteta juuri koskaan. Lapsiperheillä on etuuksia, joilla pitäisi pärjätä. Olen kyllä erittäin humaani ja tiedostan, ettei kaikilla ole samoja resursseja pärjätä. Elämänhallintaongelmat eivät poistu rahalla. Kaikki eivät muutenkaan vain yksinkertaisesti osaa esim. tehdä edullista ravitsevaa ruokaa ja vertailla hintoja.
Kokemuksesta tiedän, miten köyhää voi olla parisuhteessa, kun toinen vaikka sairastaa, opiskelee tai on työtön. Itselläni on ollut tilanne, jossa kroonisesti sairas mieheni yritti päästä työelämään palkkatukityön kautta, kun itse opiskelin työmarkkinatuella. Se miehen n. tonnin nettopalkka söi vain kaikki tukemme pois, jolloin köyhyytemme itse asiassa vain syveni, kun piti itse maksaa esim. lääkkeet, fysioterapia ja sähkölasku. Avoliitossakin on aina elatusvelvollisuus ja yhteinen asumistuki.
Oma tilanne ei ole nytkään häävi, mutta olen tullut mestariksi vähällä pärjäämisessä. Olisi ihana löytää joku itseni kaltainen aikuinen tai pariskunta, jolle lahjoittaa jouluksi jokin kori täynnä kaikkea pientä, kuten glögiä, kynttilöitä, herkkuja, hedelmiä, ruokatarpeita, kahvia, teetä, jotain arjen luksusta... Mutta avun kohteen löytäminen vaatii salapoliisityötä. Joulun ajatellaan olevan vain lasten juhla, mutta kyllä se on kurjimpia aikoja olla köyhä, vaikkei olisi lapsiakaan. Ensin suunnittelin ilmoitusta johonkin fb-ryhmään, mutta siellähän luultavasti olisi heti kerjäämässä ne äänekkäimmät "lokit", kun vaatimattomimmat eivät kehtaa omalla nimellään edes ilmoittautua avuntarvitsijaksi.
Kiitos vinkistä/ideasta. Mä tiedän tällaisen perheen, kaksi nuorta aikuista joista toinen halvaantui sairauskohtauksen takia. Saa pienimmän kansaneläkkeen ja puoliso on pienipalkkaisessa työssä Yhteiskunta kusettaa kaikessa avun tarjoamisessa. Taidankin antaa jouluapuni heille, ovat sen ansainneet.
Yksi äiti kaipasi koon 54 housuja... Ei ole ainakaan ruuasta pulaa