Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin viime vuonna tosi tarkkaan millaisia avunpyytäjiä tuolla on, enkä omalta alueelta löydä yhtään, joka muistuisi mieleen viime vuodelta. Katselin paria muutakin isoa paikkakuntaa, koska me autetaan noita perheitä kaveripiirissä ja valitaan perheet yhdessä, eikä niistäkään yksikään tullut mieleen viime vuodelta. Mistä te bongaatte näitä joka vuosi apua pyytäviä tuolta kartalta? Nythän siellä on julkaistu vaan 300 perhettä ja viime vuonna perheitä oli joku 700, joista kaikki sai apua fb:n mukaan.
Ei samoja perheitä edes huolita. Täällä on todella kateellisia ja katkeria ihmisiä, joiden elämäntehtävä on alistaa ja vahdata _muiden_ ihmisten auttamista ja autetuksi tulemista. Näille jos joillekin on helvetissä omat erityiskuumat kolosensa.
Kyllä huolitaan.
Yksikin perhe kertoo avunpyynnössään että ovat saaneet apua aiemminkin ”tätä kautta”.
MUOKS 5.11.: omalla paikkakunnalla OLI ainakin sama perhe kuin viime vuonna (ja ennenkin saaneet).
Nyt on vain jätetty vanhin lapsi pois listasta. KAIKKI PAIKKAKUNTANI PERHEET POISTUNEET, en tiesä onko heille siis tarjottu apua vai miksi.
Itse ihmettelin ilmoitusta, tarvittaisiin jouluruokaa, lahjoja lapsille ja VANHEMMILLE.
Vierailija kirjoitti:
Seitsemänlapsinen perhe, jossa taustalla vaikea ja pitkäkestoinen (vuosia kestänyt) taloudellinen tilanne. Menneen kesän aikana lisäksi tullut konkurssi ja sairastelua, mitkä verottavat nyt paljon voimia.
Toiveet:
Perhe toivoo jouluruokaa sekä -koristeita.
Vauva:
Poika 4v:
Poika 11v:
Poika 13v:
Tyttö 16v:
....Tyyppiesimerkki pitkäkestoisesta tilanteesta.
Huomasin myös tämän perheen kun tarkastelin karttaa. On surkea rahatilanne ollut jo vuosia, mutta tähän tilanteeseen silti pusketaan lapsia vuoden tai parin välein ja sitten valitetaan kun on niin rankkaa. Olen sitä mieltä, että 3 tai 4 lapsen jälkeen ei pitäisi saada enää lapsilisiä, elättäkööt valtavan katraansa itse.
Näille en anna senttiäkään.
Katselin nuo perheet läpi meidän alueelta ja vähän laajemminkin kun tällä seudulla ei hirveästi ollut pyytäjiä. Olen muutama vuosi sitten viimeksi lahjoittanut tuota kautta jotain ja varmaan se meni ihan tarpeeseen.
Nyt olisi tilaisuus taas antaa hyvää eteenpäin, mutta: aika kummallisen tarkkoja toiveita monessa perheessä, ihan pienillekin lapsille juuri tietynlaista merkkilelua jne toivotaan. Ei minulla ole isoa summaa laittaa, mutta esim. voisin muutamalle lapselle ostaa lahjat vaikka noin 10e/kpl. Sillä saisi hyvin vaikka jonkun lelun Honkkarista mutta en tiedä sitten viitsiikö sellaisia antaa vai menevätkö roskiin. Toinen mitä voisin lahjoittaa, olisi itse rakennettu hieno nukkekoti/barbitalo (näitä olen tehnyt ennenkin sukulaislapsille ja olleet tosi tykättyjä, edelleen käytössä). Tarvikkeita ja taitoa minulta löytyy vaikka kuinka paljon tekemiseen, aikaa samoin, mutta huoliiko kukaan enää nykyaikana moista, en tiedä.
Mitähän kautta sitä voisi etsiä Etelä- Suomesta jonkun perheen jossa olisi oikea tarve leluille eikä vain suunniteltaisi niiden myymistä eteenpäin heti?
"Perhe 76
Perheen molemmat vanhemmat työttömänä, isä jo vuodesta 2009 ja äiti nyt 6kk. Isä ei ole päässyt koko aikana haastatteluja pidemmälle ja äiti ei nyt vielä edes haastatteluihin vaikka hakenut töitä aktiivisesti. Jatkuvasti eletään kädestä suuhun ja nyt jo huoli kuinka lapsille saadaan joulu järjestettyä. Tukiverkkoa ei ole keneltä apua voisi pyytää.
Toiveet: Jouluruokaa
Poika 6v: Legot, Geomagit, radio-ohjattava auto
Tyttö 3 v: Nukketalo ja asukkaat, ponit, prinsessa-jutut"
Mies on ollut yhdeksän vuotta työttömänä ja silti on pitänyt kaksi lasta sen kanssa tehdä? Aika paljon toiveita noilla lapsilla, noinkin pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on viime vuosina ollut Kaivokukan toimesta joulukukka keräys. Eli voit ostaa joulukukan joka lähetetään yksinäisille vanhuksille ilm. kotihoidon asiakkaille. Mukaan voi laittaa kortin. Tällä tavalla "köyhäkin" voi tehdä jotain hyvää.
Loistava bisnes Kaivokukalle.
Vierailija kirjoitti:
"Perhe 76
Perheen molemmat vanhemmat työttömänä, isä jo vuodesta 2009 ja äiti nyt 6kk. Isä ei ole päässyt koko aikana haastatteluja pidemmälle ja äiti ei nyt vielä edes haastatteluihin vaikka hakenut töitä aktiivisesti. Jatkuvasti eletään kädestä suuhun ja nyt jo huoli kuinka lapsille saadaan joulu järjestettyä. Tukiverkkoa ei ole keneltä apua voisi pyytää.
Toiveet: Jouluruokaa
Poika 6v: Legot, Geomagit, radio-ohjattava auto
Tyttö 3 v: Nukketalo ja asukkaat, ponit, prinsessa-jutut"
Mies on ollut yhdeksän vuotta työttömänä ja silti on pitänyt kaksi lasta sen kanssa tehdä? Aika paljon toiveita noilla lapsilla, noinkin pieniksi.
Tämä ilmoitus kielii jonkinlaisesta elämänhallinnan puutteesta. Miksi mies on ollut 9 vuotta työttömänä? Siinä ajassa olisi opiskellut moneen työllistävään ammattiin. Esimerkiksi sähkäreillä ja putkareilla on varma työllisyys. Ja jos on yhtään yritystä ja normiälyinen niin AMK insinööri IT- puolelta on 100% varmuudella työllistetty.
Jos äiti on ollut vasta 6kk työttömänä niin silloinhan hän saa ansiosidonnaista (jos on ymmärtänyt kuulua liittoon).
Nikkari_joulupukki kirjoitti:
Katselin nuo perheet läpi meidän alueelta ja vähän laajemminkin kun tällä seudulla ei hirveästi ollut pyytäjiä. Olen muutama vuosi sitten viimeksi lahjoittanut tuota kautta jotain ja varmaan se meni ihan tarpeeseen.
Nyt olisi tilaisuus taas antaa hyvää eteenpäin, mutta: aika kummallisen tarkkoja toiveita monessa perheessä, ihan pienillekin lapsille juuri tietynlaista merkkilelua jne toivotaan. Ei minulla ole isoa summaa laittaa, mutta esim. voisin muutamalle lapselle ostaa lahjat vaikka noin 10e/kpl. Sillä saisi hyvin vaikka jonkun lelun Honkkarista mutta en tiedä sitten viitsiikö sellaisia antaa vai menevätkö roskiin. Toinen mitä voisin lahjoittaa, olisi itse rakennettu hieno nukkekoti/barbitalo (näitä olen tehnyt ennenkin sukulaislapsille ja olleet tosi tykättyjä, edelleen käytössä). Tarvikkeita ja taitoa minulta löytyy vaikka kuinka paljon tekemiseen, aikaa samoin, mutta huoliiko kukaan enää nykyaikana moista, en tiedä.
Mitähän kautta sitä voisi etsiä Etelä- Suomesta jonkun perheen jossa olisi oikea tarve leluille eikä vain suunniteltaisi niiden myymistä eteenpäin heti?
Muistelisin että joskus oli joku henkilö tehnyt hienon ison nukkekodin sairaalan lastenosastolle... Jos sinäkin voisit vastaavalla tavalla ilahduttaa lapsia?
Jouluruoka eli lanttu- ja porkkanalaatikot yms on halvimpia ruokia ostaa valmiina tai tehdä itse. Kinkkua ja viiniä ei tarvita saati muita hienostoelkeitä. Tavallinen kilon kassler noin 5€ on riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on viime vuosina ollut Kaivokukan toimesta joulukukka keräys. Eli voit ostaa joulukukan joka lähetetään yksinäisille vanhuksille ilm. kotihoidon asiakkaille. Mukaan voi laittaa kortin. Tällä tavalla "köyhäkin" voi tehdä jotain hyvää.
Loistava bisnes Kaivokukalle.
Äläpä.
Kyllä av:n väki on niin fiksua ja elämänhallinta täydellistä. Näyttää olevan vaikea asettua vähemmän täydellistä elämää elävän asemaan.
Onneksi on niitä jouluavun antajia, jotka tuskin käyvät kirjoittelemassa vauvapalstalla.
Itse olen tehnyt sosiaalisen nousun köyhyydestä pienipalkkaiseen työhön. Omasta kokemuksesta tiedän, että avustuksiin jää koukkuun. Vanhempani kiersivät joulun alla joka avustusjärjestön ja keräsivät lahjat, ruuat ja lahjakortit niin ettei jouluna ollut mistään pulaa. Lahjoja oli välillä kaksin kappalein niin että toiset saattoi myydä ja rahan sai muuhun käyttöön. Kesäksi kierrokselle anomaan ilmaisia leirejä ja perhelomia. Syksyllä koulureput ja kouluvälineet. Tavaraa ei arvostettu kun tiedettiin että sossusta tai Diakoniasta sai aina esim. Polkupyörän vanhan tilalle. Meillä oltiin aina anteliaita. Vieraita kun tuli kylään ja lapsi ihaili jotain leluani, saattoi isäni antaa sen lapselle. Isä tiesi että uuden saa esim. Joulupadasta.
Nyt kun itse yritän pärjätä pienellä palkalla enkä saa avustuksia mistään, olen oppinut nuukaksi. Varmaan antaisin avustuksia jos varmasti tietäisin rahan menevän tosi tarpeeseen mutta perheeni kaltaisille elämänhallinnan puutteesta kärsineille opportunisteille en halua rankalla työllä tienaamiani rahoja lahjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla oli yksi perhe kerjäämässä ruoka-apua vaikka perheen isä käyttää vaatekokoa 5XL, jotenkin en usko että ovat oikeasti ruokapulassa jos on varaa syödä itsensä ton kokoiseksi :D
Samoin aika monet jouluapua pyytävät mammat ovat laittaneet kookseen XL tai XXL. Tai samassa perheessä 12- ja 16-vuotiaiden tyttöjen vaatekoot L ja XL. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole, oli kuinka varaton tahansa. Näille ei tosiaankaan tulisi viedä kinkkuja ja suklaata vaan jotain ihan muuta.
Niin, tältä näyttää köyhä https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005886978.html
Ei makaroniakaan syömällä liho XXL kokoiseksi, jos niitä ei syö liikaa.
Nikkari_joulupukki kirjoitti:
Ihana ajatus tuo nukkekoti!
Samaa mieltä noista merkkileluista. Taitaa olla vanhempien toiveita. Pikkulapset etenkin leikkivät ihan millä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut kahtena jouluna ja osallistun taas. Aiempina jouluina apu on mennyt mielestäni oikeaan osoitteeseen. Olen itse vienyt ruokaa ja lahjoja apua pyytäneille ja tavannut heidät. Lahjatoiveet ovat olleet vaatimattomia, juurikin sukkaa, hygieniatuotetta, ruokaa, jokin lelu. En kovin tarkkaan halua kuvailla perheitä, joita olen auttanut, mutta oikea hätä niissä on ollut. Esimerkiksi perheessä pienet lapset, toinen vanhemmista sairastunut vakavasti, tuet laahaavat, äiti äityslomalla, ei ole tukiverkostoa, ei ole mistä ottaa. Elämä on pärjäämistä päivästä toiseen ja pelkoa siitä, että jotain menee rikki. Meillä on sellainen ajatus, että yhteiskunta tukee perheitä paljon anteliaammin mitä todellisuudessa tapahtuu. Tuilla pyritään kustantamaan perustarpeet ja niin sen tuleekin olla, mutta elämä ei silloin ole kovinkaan rikasta sisällöltään. Lisäksi on sellainen ajatus, että sitä vaan kävellään kirpparille, joka sijaitsee siinä ihan vieressä luonnollisesti ja sieltä rekistä tai pöydältä vaan napataan se omalle lapselle sopiva vaate kuin vaatekaupasta konsanaan. Tuurillahan kirppareilla mennään. Jos lapsella on vaikka haalari mennyt rikki, on tuurista kiinni, että sattuu löytämään sopivan kokoisen haalarin kirppikseltä. Köyhissä perheissä ei ole mahdollisuuksia ostella haalareita pinoon pahan päivän varalle. Vaatteita ostetaan tarpeeseen.
Yksi perhe, jonka luo vein ruokaa ja lahjat viime vuonna yritti pärjätä ilman pesukonetta 3 pienen lapsen kanssa. Eivät he sanoneet mitään pesukoneesta, minä kysyin, kun eteisessä oli pesukone johdot ja letkut teipattuna. Olivat pyytäneet apua sosiaalitoimesta, mutta eivät olleet saaneet, koska kelan muut käsittelyt olivat kesken ja myöhässä perheen isän vakavan sairastumisen diagnoosin vaihduttua. Tätäkään ei moni tiedä, että sairauspäivärahat voivat katketa kun diagnoosi muuttuu. Edessä on uusi käsittely ja sen aikana pitää sitten pärjätä miten taitaa. Tuon perheen onneksi meillä sattui olemaan itsellä sellainen tilanne, että olimme muuttamassa ja vanha pesukone ei mahtunut uuden kodin pesukoneelle varattuun tilaan, joten kysyimme jos he haluaisivat ottaa vastaan pesukoneemme. Perheen isä oli katsonut tori.fistä mitä vastaavasta pyydetään siellä ja he tarjoutuivat oma-aloitteisesti maksamaan pesukoneesta 10 euroa kuussa, kunnes euromäärä tulisi täyteen. Pesukone vaihtoi omistajaa, mutta emme ottaneet siitä mitään rahaa vastaan.
Olen itse sosiaalialan ihmisiä ja tiedän hyvin miten paljon tukia ja etuisuuksia käytetään hyväksi, mutta sellaisenkin takana on yleensä muuta. Toivottavasti ihmiset jaksavat vielä auttaa toisia. Se pienikin ele voi merkitä saajalleen paljon ja kertoo siitä, että on ihmisiä, jotka välittävät. Se voi jonkun elämässä olla suurempi asia kuin uskotkaan :)
Pitää varmasti paikkaansa pienillä paikkakunilla. Pääkaupunkiseudulla tavaraa on tarjolla yllin kyllin. Facebook-kirppareilla sitä annetaan jopa ilmaiseksi, eikä kyse ole edes mistään roinasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä av:n väki on niin fiksua ja elämänhallinta täydellistä. Näyttää olevan vaikea asettua vähemmän täydellistä elämää elävän asemaan.
Onneksi on niitä jouluavun antajia, jotka tuskin käyvät kirjoittelemassa vauvapalstalla.
Alkaa ajat olla sellaiset, että avustusten kulta-aika on mennyt. Rikkaat ei anna, köyhät ei pysty ja keskituloiset jakaantuvat käytiin ja rikkaisiin.
Mä niin haluaisin uskoa, että kaikki tuolla olevat on ihan tosissaan apua tarvitsevia eikä mitään ammattilaiskerjääjiä. Niin tekisi mieli auttaa edes joitain - vaikka itsekin olen vähävarainen opiskelija. Erityisesti perheitä jossa on pikkulapsi tai kaksi (mutta hillittömät "kaikki sairaana työttöminä 600 lasta on niin vaikeaa uli uli" tarinat ei innosta)
En vaan uskalla, kun on tullut luettua tarpeeksi "kauhutarinoita" :( Ehkä jotain muuta kautta - esimerkiksi voisi tänä vuonna harkita sitä joulukukkakeräystä, jonka joku mainitsi alussa? Tai sitten vaan panostan omien läheisteni lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut kahtena jouluna ja osallistun taas. Aiempina jouluina apu on mennyt mielestäni oikeaan osoitteeseen. Olen itse vienyt ruokaa ja lahjoja apua pyytäneille ja tavannut heidät. Lahjatoiveet ovat olleet vaatimattomia, juurikin sukkaa, hygieniatuotetta, ruokaa, jokin lelu. En kovin tarkkaan halua kuvailla perheitä, joita olen auttanut, mutta oikea hätä niissä on ollut. Esimerkiksi perheessä pienet lapset, toinen vanhemmista sairastunut vakavasti, tuet laahaavat, äiti äityslomalla, ei ole tukiverkostoa, ei ole mistä ottaa. Elämä on pärjäämistä päivästä toiseen ja pelkoa siitä, että jotain menee rikki. Meillä on sellainen ajatus, että yhteiskunta tukee perheitä paljon anteliaammin mitä todellisuudessa tapahtuu. Tuilla pyritään kustantamaan perustarpeet ja niin sen tuleekin olla, mutta elämä ei silloin ole kovinkaan rikasta sisällöltään. Lisäksi on sellainen ajatus, että sitä vaan kävellään kirpparille, joka sijaitsee siinä ihan vieressä luonnollisesti ja sieltä rekistä tai pöydältä vaan napataan se omalle lapselle sopiva vaate kuin vaatekaupasta konsanaan. Tuurillahan kirppareilla mennään. Jos lapsella on vaikka haalari mennyt rikki, on tuurista kiinni, että sattuu löytämään sopivan kokoisen haalarin kirppikseltä. Köyhissä perheissä ei ole mahdollisuuksia ostella haalareita pinoon pahan päivän varalle. Vaatteita ostetaan tarpeeseen.
Yksi perhe, jonka luo vein ruokaa ja lahjat viime vuonna yritti pärjätä ilman pesukonetta 3 pienen lapsen kanssa. Eivät he sanoneet mitään pesukoneesta, minä kysyin, kun eteisessä oli pesukone johdot ja letkut teipattuna. Olivat pyytäneet apua sosiaalitoimesta, mutta eivät olleet saaneet, koska kelan muut käsittelyt olivat kesken ja myöhässä perheen isän vakavan sairastumisen diagnoosin vaihduttua. Tätäkään ei moni tiedä, että sairauspäivärahat voivat katketa kun diagnoosi muuttuu. Edessä on uusi käsittely ja sen aikana pitää sitten pärjätä miten taitaa. Tuon perheen onneksi meillä sattui olemaan itsellä sellainen tilanne, että olimme muuttamassa ja vanha pesukone ei mahtunut uuden kodin pesukoneelle varattuun tilaan, joten kysyimme jos he haluaisivat ottaa vastaan pesukoneemme. Perheen isä oli katsonut tori.fistä mitä vastaavasta pyydetään siellä ja he tarjoutuivat oma-aloitteisesti maksamaan pesukoneesta 10 euroa kuussa, kunnes euromäärä tulisi täyteen. Pesukone vaihtoi omistajaa, mutta emme ottaneet siitä mitään rahaa vastaan.
Olen itse sosiaalialan ihmisiä ja tiedän hyvin miten paljon tukia ja etuisuuksia käytetään hyväksi, mutta sellaisenkin takana on yleensä muuta. Toivottavasti ihmiset jaksavat vielä auttaa toisia. Se pienikin ele voi merkitä saajalleen paljon ja kertoo siitä, että on ihmisiä, jotka välittävät. Se voi jonkun elämässä olla suurempi asia kuin uskotkaan :)
Pitää varmasti paikkaansa pienillä paikkakunilla. Pääkaupunkiseudulla tavaraa on tarjolla yllin kyllin. Facebook-kirppareilla sitä annetaan jopa ilmaiseksi, eikä kyse ole edes mistään roinasta.
Totta. On aivan eri asia yrittää selvitä köyhänä pks:llä, kuin syvemmällä Suomessa missä ruokajono on kymmenien kilometrien päässä ja jako ehkä kerran kuussa. Ei ole Hopeja tai kirppareita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän vähän outoina noita missä täysi-ikäisille lapsillekin kerjätään lahjoja
Ja vanhemmalle kylpytakkia, en ymmärrä. Olen aina kuvitellut, että pyyhe on tarpeellinen ja muut kylpy-, aamu- ja tupakkatakit ovat luksusta.
Esim. kerrostalossa asuessa kylpytakille on käyttöä, jos käyttää talon saunaa.
Jos rahoissa on niin tiukkaa, ettei lapselle ole varaa ostaa joululahjaa, niin eikö tarpeellisempaa olisi toivoa joululahjaksi kasvavalle lapselle jokin käyttövaate tai -tavara. Kerrostaloissa saunavuorot maksavat, joten siinäkin on yksi säästökohde kun tyytyy vain asunnon suihkuun. Ei pidä elää yli varojensa.[/quote)
Puolensa ja puolensa... Sauna on niin suomalaisuuteen kuuluva, että mielestäni köyhälläkin on hyvä olla mahdollisuus saunoa joskus niin halutessaan.
Saunavuoro 10 euroa kuussa, vuodessa 120 euroa ja sitten kerjätään lapselle joululahjaa ja itselle (uutta) kylpytakkia? Kyse on taloushallinnasta, eikä oikeuksista tehdä sellaista, joka köyhdyttää perheen talouden. Jos täällä itse kukin ottaisi saunavuoroja ym. yli varojensa, olisi kartta täynnä.
Tämä on nyt jo todella tylyä, saunavuorokin on jo köyhälle liikaa ja turhaa tuhlausta. Hei ihan totta, kerrostalon saunavuoro ei ole mitään ylellisyyttä ja turhaa. Älkää viitsikö. Käyvät ne lapsetkin muuten siellä saunassa.
Poistan ettei kukaan tunnista perhettä.