Jouluapua.fi kartta avattu
Ja jo yhden ammattikerjuri satutädin bongasin päässeen kanta-hämeessä listoille.
Kommentit (1265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän vähän outoina noita missä täysi-ikäisille lapsillekin kerjätään lahjoja
Ja vanhemmalle kylpytakkia, en ymmärrä. Olen aina kuvitellut, että pyyhe on tarpeellinen ja muut kylpy-, aamu- ja tupakkatakit ovat luksusta.
Esim. kerrostalossa asuessa kylpytakille on käyttöä, jos käyttää talon saunaa.
Jos rahoissa on niin tiukkaa, ettei lapselle ole varaa ostaa joululahjaa, niin eikö tarpeellisempaa olisi toivoa joululahjaksi kasvavalle lapselle jokin käyttövaate tai -tavara. Kerrostaloissa saunavuorot maksavat, joten siinäkin on yksi säästökohde kun tyytyy vain asunnon suihkuun. Ei pidä elää yli varojensa.[/quote)
Puolensa ja puolensa... Sauna on niin suomalaisuuteen kuuluva, että mielestäni köyhälläkin on hyvä olla mahdollisuus saunoa joskus niin halutessaan.
Saunavuoro 10 euroa kuussa, vuodessa 120 euroa ja sitten kerjätään lapselle joululahjaa ja itselle (uutta) kylpytakkia? Kyse on taloushallinnasta, eikä oikeuksista tehdä sellaista, joka köyhdyttää perheen talouden. Jos täällä itse kukin ottaisi saunavuoroja ym. yli varojensa, olisi kartta täynnä.
Huh huh, ihan saunavuoro köyhässä perheessä, mitä hävyttömiä!!!! :D
Menisit terapiaan, saunavuoro maksetaan joissain tapauksissa jopa toimeentulotuesta. Sauna ehkäisee sairauksia, erityisesti miehillä.
"Tuore suomalaistutkimus: Saunominen ehkäisee muistisairauksia
Runsas saunominen voi pienentää dementian ja Alzheimerin sairastumisen riskiä, ilmenee Itä-Suomen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.
"Itä-Suomen yliopisto seurasi parinkymmenen vuoden ajan 2000 itäsuomalaista keski-ikäistä miestä. Tutkimuksissa kävi ilmi, että 4–7 kertaa viikossa saunovilla miehillä oli 66 prosenttia pienempi riski saada dementiadiagnoosi kuin kerran viikossa saunovilla."Sauna pitäisi kustantaa ja mahdollistaa kaikille kansalaisille :)
Tarkoittanet että leikkauksia pitää tehdä lisää ja tuloveroprosenttia korottaa, jotta kaikille tuetaan saunavuoro. Kyllä työläiselle tekisi hyvää päästä saunaan ja verhota itsensä kylpytakkiin, mutta kun ei ole varaa sellaisiin ylellisyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokrat rästissä Kelan sähläysten takia.
Aina se vika löytyy muualta kuin peilistä. Toimeentulotukipäätöskin tulee käsittääkseni viikossa. Jos koko talous on Kelan taikaseinän varassa niin informaatio tuloista ja menoista kulkee aika nopeasti talon sisällä, ainakin toimeentulotukea saa kunnes muut tuet ratkeavat.
Mitä tekemistä niillä vuokrarästeillä edes on siinä esittelyssä? Odottaako henkilö että joku maksaa ne vai mitä?
Ja kaikki ulosotot ja luottotietojen menetyksetkin on pakko luetella. Kartalla on varmasti perheitä joilla on oikeasti tiukkaa ja köyhyyden syyt todellisia mutta osa on kyllä selkeästi ihan pihalla oman taloutensa hoidosta.Jouluun on liki kaksi kuukautta ja ihmiset stressaavat ja surevat jo nyt että kamalaa kun ei joulua tule. MIKSI siihen jouluun ei voi varautua pitkin vuotta? Vuosi aikaa hankkia edes se yksi lahja tai suihkusaippua sille omalle lapselle.
Katsokaas kun se oma vastuu omasta elämästä on ulkoistettu yhteiskunnalle kokonaan. Vain Suomessa, ja Jouluavussa kartalla kantasuomalaiset kurjistelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävä tilanne ettei ole varaa jouluun tai muuhunkaan...Mutta ihmetyttää tosiaan että sitä lapsilukua vaan kasvatetaan, vaikka edelliset ja itse sairastetaan eikä ole niitä oleviakaan varaa elättää....Kyllä elämänhallinta kurssit olisi tarpeen.
Heitä pitäisi kiittää lapsista kun ne lapset pyyhkivät meidän pa kaiset pe seemme laitoksissa. Kas kun syntyvyys on meillä muutenkin liian alhainen. Samalla kun viet lahjoja niin voit kiittää lapsia eläkkeesi maksamisesta.
Niinkö luulet? Todennäköisempää on että se seuraavakin sukupolvi nostaa Kelan rahaa. Sitä paitsi monilla noista lapsista on sellaisia ongelmia että he eivät välttämättä työelämään edes kykene. Se ei tietenkään heidän vikansa ole. Onko sitten vanhemmilta viisas veto tehdä lisää lapsia vaikka niitä erityislapsia olisi jo vaikka kuinka monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävä tilanne ettei ole varaa jouluun tai muuhunkaan...Mutta ihmetyttää tosiaan että sitä lapsilukua vaan kasvatetaan, vaikka edelliset ja itse sairastetaan eikä ole niitä oleviakaan varaa elättää....Kyllä elämänhallinta kurssit olisi tarpeen.
Heitä pitäisi kiittää lapsista kun ne lapset pyyhkivät meidän pa kaiset pe seemme laitoksissa. Kas kun syntyvyys on meillä muutenkin liian alhainen. Samalla kun viet lahjoja niin voit kiittää lapsia eläkkeesi maksamisesta.
Aika pitkä matka kestävyysvajeen syventämisestä eläkkeiden maksuun.
Katselin viime vuonna tosi tarkkaan millaisia avunpyytäjiä tuolla on, enkä omalta alueelta löydä yhtään, joka muistuisi mieleen viime vuodelta. Katselin paria muutakin isoa paikkakuntaa, koska me autetaan noita perheitä kaveripiirissä ja valitaan perheet yhdessä, eikä niistäkään yksikään tullut mieleen viime vuodelta. Mistä te bongaatte näitä joka vuosi apua pyytäviä tuolta kartalta? Nythän siellä on julkaistu vaan 300 perhettä ja viime vuonna perheitä oli joku 700, joista kaikki sai apua fb:n mukaan.
Hmm kappas, kartan mukaan Lapissa ei kerjätä.
Vierailija kirjoitti:
Katselin viime vuonna tosi tarkkaan millaisia avunpyytäjiä tuolla on, enkä omalta alueelta löydä yhtään, joka muistuisi mieleen viime vuodelta. Katselin paria muutakin isoa paikkakuntaa, koska me autetaan noita perheitä kaveripiirissä ja valitaan perheet yhdessä, eikä niistäkään yksikään tullut mieleen viime vuodelta. Mistä te bongaatte näitä joka vuosi apua pyytäviä tuolta kartalta? Nythän siellä on julkaistu vaan 300 perhettä ja viime vuonna perheitä oli joku 700, joista kaikki sai apua fb:n mukaan.
Ei samoja perheitä edes huolita. Täällä on todella kateellisia ja katkeria ihmisiä, joiden elämäntehtävä on alistaa ja vahdata _muiden_ ihmisten auttamista ja autetuksi tulemista. Näille jos joillekin on helvetissä omat erityiskuumat kolosensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän vähän outoina noita missä täysi-ikäisille lapsillekin kerjätään lahjoja
Ja vanhemmalle kylpytakkia, en ymmärrä. Olen aina kuvitellut, että pyyhe on tarpeellinen ja muut kylpy-, aamu- ja tupakkatakit ovat luksusta.
Esim. kerrostalossa asuessa kylpytakille on käyttöä, jos käyttää talon saunaa.
Jos rahoissa on niin tiukkaa, ettei lapselle ole varaa ostaa joululahjaa, niin eikö tarpeellisempaa olisi toivoa joululahjaksi kasvavalle lapselle jokin käyttövaate tai -tavara. Kerrostaloissa saunavuorot maksavat, joten siinäkin on yksi säästökohde kun tyytyy vain asunnon suihkuun. Ei pidä elää yli varojensa.[/quote)
Puolensa ja puolensa... Sauna on niin suomalaisuuteen kuuluva, että mielestäni köyhälläkin on hyvä olla mahdollisuus saunoa joskus niin halutessaan.
Saunavuoro 10 euroa kuussa, vuodessa 120 euroa ja sitten kerjätään lapselle joululahjaa ja itselle (uutta) kylpytakkia? Kyse on taloushallinnasta, eikä oikeuksista tehdä sellaista, joka köyhdyttää perheen talouden. Jos täällä itse kukin ottaisi saunavuoroja ym. yli varojensa, olisi kartta täynnä.
Huh huh, ihan saunavuoro köyhässä perheessä, mitä hävyttömiä!!!! :D
Menisit terapiaan, saunavuoro maksetaan joissain tapauksissa jopa toimeentulotuesta. Sauna ehkäisee sairauksia, erityisesti miehillä.
"Tuore suomalaistutkimus: Saunominen ehkäisee muistisairauksia
Runsas saunominen voi pienentää dementian ja Alzheimerin sairastumisen riskiä, ilmenee Itä-Suomen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.
"Itä-Suomen yliopisto seurasi parinkymmenen vuoden ajan 2000 itäsuomalaista keski-ikäistä miestä. Tutkimuksissa kävi ilmi, että 4–7 kertaa viikossa saunovilla miehillä oli 66 prosenttia pienempi riski saada dementiadiagnoosi kuin kerran viikossa saunovilla."Sauna pitäisi kustantaa ja mahdollistaa kaikille kansalaisille :)
Tarkoittanet että leikkauksia pitää tehdä lisää ja tuloveroprosenttia korottaa, jotta kaikille tuetaan saunavuoro. Kyllä työläiselle tekisi hyvää päästä saunaan ja verhota itsensä kylpytakkiin, mutta kun ei ole varaa sellaisiin ylellisyyksiin.
66 prosenttia on iso luku ja säästää valtavan määrän rahaa hoitokustannuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tai auteta. Olihan se parempi ratkaisu, että isä t a pp oi 6 v. tyttärensä, eikä hakenut jouluavusta tytölle lahjoja? Mieti oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai auteta. Olihan se parempi ratkaisu, että isä t a pp oi 6 v. tyttärensä, eikä hakenut jouluavusta tytölle lahjoja? Mieti oikeasti.
No se on totta, että moni miettii perhesurmaa taloudellisen tilanteen takia ja tulevaisyydessa vielä useampi.
Mutta tuskin mainitsemasi isän motiivi oli taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Surulliseksi tulee, koska näkee, että monessa perheessä kyse elämän hallinnan puuttteesta, ehkä myös mielenterveysongelmista. Huomiota kiinnitti tänä vuonna se, että apua pyytää moni, jolla lapset jo ohittaneet "joulupukki-iän".
- poika 26v toivoo vaatteita koko XXL
- tyttö 22v:: stringejä, vauvavaatteita 74 cm
- poika 16v: kuulokkeet Playstation 4 -koneeseen (tämä kiinnitti huomioita, koska meillä kone koettiin liian kalliiksi, vaikka perheen tulot yli 100 000 vuodessa)
Meillä ei ole koskaan ollut Playstationia. Hyvin pärjättiin ilmankin. Köyhyys on kovin suhteellista tänä päivänä. On köyhä jos ei ole kaikkia pelejä ja vehkeitä.
Stringien pyytäminen lahjaksi ihan vierailta ihmisiltä viittaa kyllä mt-ongelmiin. En osta alusvaatteita edes täysi-ikäisille lapsilleni (asuvat jo omillaan ja opiskelevat), saavat kyllä alkkarinsa itse hankittua. Avustan kyllä muulla tavoin tarvittaessa.
26v ei tosiaankaan ole enää mikään ”poika”. Voihan toki olla että on kehitysvammainen tms. ja asuu vielä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin jäi viime vuonna mieleen se yh jonka alaikäinen tytär oli jo saanut lapsen. Muistan sen siitä kun oma lapseni on samanikäinen enkä osaa kuvitella että hänellä olisi jo lapsi. Se sama perhe tuolla taitaa olla nytkin.
En valitse paikkakunnan mukaan vaan perheen ja tilanteen mukaan ja käyn kaikki ilmoitukset läpi. Omalla alueella ei edes ole avunpyytäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selasin eilen kartalta pyyntöjä ja mieleeni juolahti ilkeämielinen TE-hengessä aktivoiva kirjoitustehtävä. Jos näkee asiat mustien linssien läpi, tulee tarinasta melko erilainen kuin vahvuuksiin keskittyen. Millainen sinun jouluapupyyntösi olisi versus optimistinen näkemys?
Omani: "Pienituloinen lapsiperhe toivoo jouluruokia ja pukin vierailua kun kiireessä ei ehdi itse järjestää. Isä on työssä, äiti opiskelee vain opintorahan turvin. Perheessä on kolme pientä lasta, joilla on atooppista ihottumaa ja täytyy ostaa rasvoja. Äidin vanhemmat ovat kuolleet ja muu tukiverkko kaukana. Lasten ainoat harrastukset ovat viulun- ja pianonsoitto. Perhe toivoo valmiita jouluruokia, lahjoja ja pukin vierailuja."
Mehän olemme tuikitavallinen ruuhkavuosia elävä perhe, totta kai silloin tulee välillä kiire. Toimeen tulemme rahallisesti ihan hyvin vaikka tilastollisesti toki pienituloisia. Valmistun ensi vuonna korkeakoulusta varmasti työllistävään ammattiin ja elintaso noussee rytinällä. Lapset ovat tasapainoisia ja iloisia. Lääkevoiteisiin saa reseptin lääkäriltä jolloin itse maksettava summa on pieni, ja rasvaus on iltarutiini. Menoihin palkataan lapsenvahti, mennään lasten kanssa tai karsitaan menoja, no problem. Mutta tästäkin tavallisesta tarinasta olisi voinut muotoilla joulunyyhkytyksen. Millaisia teidän kynästä ja arjesta irtoaa kun pysytään kuitenkin faktoissa?
Mietin juuri samaa. Minulla kaksi kroonista diagnoosia, lapsilla atopiaa. Samoin miehellä ja epäily selkärankareumasta. Itsellä osa-aikainen työsuhde, tulot alle 400€/kk. Lisäksi opiskelen, niin en saa mitään tuon päälle. Mies pienipalkkaisessa työssä, kolme lasta. Joulua ei ole tänä vuonna varaa viettää, mutta ei meistä arvaisi ulospäin. Joten ensimmäistä kertaa ikinä mennään isovanhemmille jouluksi, ihan mukavat instakuvat sieltä sitten someen. Epävarmuus pahinta, haen koko ajan kokoaikaista työtä. Ei tulisi mieleenkään kerjätä keneltäkään mitään.
Hmmm.. mutta menette kuitenkin jouluksi toisten kustantamaan pöytään, mikäli oikein ymmärsin? Ja sieltä postailette someen mukavia instakuvia, miksi? Ettei kukaan arvaisi miten haastavaa teillä on? Ja onhan teillä, en ollenkaan sano etteikö olisi, mutta jotenkin silloin odottaisi, että vaikkei jouluun ole varaa, olisi varaa ymmärtää heitä, joilla ei ole sitä joulupöytää minne mennä lapsiensa kanssa ruokittavaksi. Et oikeen kuulosta yhtään paremmalta ihmiseltä tässä mielessä. Toivottavasti tuleva vuosi on teille parempi :)
Tuo on ihan normaalia
Mullakaan ei oo varaa jouluun, mutta en helvetissä kerro sitä kenellekään. Edes lapset ei tiedä, että meillä on 300€, joilla pitää selvitä 2kk (vuokrat on maksettu vuoden loppuun asti). Mekin mennään jouluna mummolaan ja aion sieltä laittaa someen jotakin joulupöytäkuvaa. Tiedostan, että mulla on tarve korostaa kaikkea mikä menee hyvin ettei kukaan tajua kuin huonosti meillä menee kaikin tavoin. Joulun jälkeen on varmaan ero tulossa. Syy köyhyyteen on miehen peliriippuvuus. Tuon 300€ nostin käteisenä turvaan, koska mies tyhjentää muuten tilin.
Mun nyyhkyilmoitus olisi: "Juuri sairastunut yksin asuva opiskelija viettää joulun vuokrayksiössä, osa-aikatyön vuoksi ei ehdi viimeiseen bussiin, jotta olisi mahdollista matkustaa vanhempien luo 400km päähän jouluksi. Toivoo lahjaksi jouluruokia."
Totuus: Mulla todettiin just rasitusastma. Opiskelen vakituisen työn ohessa, joten teen väliaikaisesti osa-aikaista. Vuokrayksiö on irtisanottu, kun ostin kaksion. En ehtisi viimeiseen bussiin, mutta en menisi vanhemmille muutenkaan, koska lähden heidän kanssa uudeksi vuodeksi Tukholmaan. En tykkää tehdä ruokaa, joten olisi kätevää saada ne valmiina. Ainiin, poikaystävä tulee mun luo, en ole jouluna yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei samoja perheitä edes huolita. Täällä on todella kateellisia ja katkeria ihmisiä, joiden elämäntehtävä on alistaa ja vahdata _muiden_ ihmisten auttamista ja autetuksi tulemista. Näille jos joillekin on helvetissä omat erityiskuumat kolosensa.
Miksi ei huolittaisi?
Omat lapseni hankin nuorena jolloin ei ollut hirveästi vielä tietoa mistään eikä osannut ihan ajatella kaikkea tai tulevaisuutta. Tuilla osti kevyesti vaipat ja ruoat pienille. Nyt nämä kaksi poikaani ovat teini-iässä ja itse olen töissä. Ruokamenot on isot kun tässä iässä syövät paljon, opiskelujuttuihin menee rahaa, kunnolliset vaatteet pitää olla vaikkei pojilla paljon vaatimuksia ole mutta kasvavat niin nopeasti että äkkiä on entiset pieniä. Kirpparilta huonosti löytyy miesten vaatteita täältä. Välillä on vauvakuume kun en mikään vanha vielä ole mutta nyt jo ymmärtää että lapsiin menee rahaa ja mieluummin panostan ne rahat olemassa olevien lasten opintoihin kuin uuteen vauvaan. Haluan ettei lasten tarvitse minun valintojen takia elää liian tiukalla taloudella. Olen sitä mieltä että kun itse joutuu kaikki rahansa työllä tienaamaan niin ymmärtää paremmin sen rahan arvon. Totuus on se ettei minulla ole varaa useampaan lapseen
Siihen nähden tuntuu vähän hullulta että ikätoverini joka ei ole päivääkään töitä tehnyt on saanut tässä ajassa jo kolme lasta enemmän kuin minä. Ehkä tästä voi jotain päätellä liittyen avunhakijaperheiden lapsimääriin.
Missähän voisi etsiä jouluystävää (ei mitään romanttista) yksinäiselle aikuiselle? Olen akateeminen ja keskustelutaitoinen, sairauden vuoksi sisälle erakoitunut. Lahjoja en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toi Kuopion äiti joka yritti polttaa 2v lapsensa, tai Kuopion hukuttajaäiti joka tappoi 2v ja 1kk ikäiset lapsensa, Porvoon puukkottajaisä joka tappoi 3v lapsen, Seinäjoen tuhopolttajaisä, joensuulainen äiti joka suunnitteli 3v lapsen murhaamista. Jne jne. Onhan näitä muuallakin vaikka kuinka luetella. Ei taida kukaan missään saada apua sun logiikan mukaan, jos oman lapsen tappaminen liittyy jotenkin joululahjoihin.
Jestas, XXL kokoon vaatteita! Kuinka köyhät kehtaavatkin lihoa! Toista olen minä hento, siro, 200k tienaava XXXXXS kokoa käyttävä 30 vuotias nainen. Omistan 110neliöisen omakotitalon, minulla on kaksi suloista kouluikäistä, kissa ja aviomies.
Surulliseksi tulee, koska näkee, että monessa perheessä kyse elämän hallinnan puuttteesta, ehkä myös mielenterveysongelmista. Huomiota kiinnitti tänä vuonna se, että apua pyytää moni, jolla lapset jo ohittaneet "joulupukki-iän".
- poika 26v toivoo vaatteita koko XXL
- tyttö 22v:: stringejä, vauvavaatteita 74 cm
- poika 16v: kuulokkeet Playstation 4 -koneeseen (tämä kiinnitti huomioita, koska meillä kone koettiin liian kalliiksi, vaikka perheen tulot yli 100 000 vuodessa)