Mies öyhöttää asioista, joista naisella on koulutus
Onko muilla vastaavaa tai ideoita, kuinka selvitä tilanteesta? Olen itse korkeakoulutettu yhteiskuntatieteelliseltä alalta ja teen asiantuntijatyötä hallinnon alalla. Mieheni on sähköalan duunari. Viime aikoina mies on alkanut suoraan sanottuna öyhöttää esim. politiikasta ja sanoo suoranaisia asiavirheitä, jotka pystyn itse kumoamaan välittömästi koulutukseni ja asiantuntemukseni pohjalta.
Nämä keskustelut tulehtuvat nopeasti, koska mies ottaa kommenttini kettuiluna ja valittaa, kuinka en ymmärrä hänen tunteitaan ja että minun pitäisi hyväksyä hänen tunteensa ja asiavirheitä sisältävät näkemyksensä, joita hän pitää yhtä arvokkaina kuin minun koulutustani. Minua harmittaa, koska mielestäni tuollainen öyhötys on epäkunnioittavaa minun koulutustani ja asiantuntemustani kohtaan. Annan arvoa hänen mielipiteilleen, mutta siinä vaiheessa, kun omenaa väitetään päärynäksi tai kaikkia omenoita mädiksi, koska "se on hänen mielipiteensä" tai "koska hänestä tuntuu siltä", näen tarpeelliseksi puuttua asiaan ihan jo ammattiylpeyteni puolesta. En itse katso miestä alaspäin koulutukseni takia, mutta mies väittää minun tekevän niin.
Mies on muutoin oikein hyvä ja mukava ihminen ja olen hänen kanssaan onnellinen, mutta nämä keskustelut ovat todella uuvuttavia. Olen yrittänyt tarjota hänelle luettavaksi lähteitä noihin öyhötyksen aiheisiin, mutta ei kuulemma jaksa tai halua niihin perehtyä, mutta silti jaksaa vähintään viikottain nostaa samat asiat esiin ja sitten syyttää minua, kun en tue häntä näissä "näkemyksissä" ja "tunteissa", mitä sitäkin teen kyllä mielestäni, ja miehellä on tilaa kertoa tunteistaan.
Kellään mitään ideaa, mitä tehdä? Tai mitä voisin itse tehdä toisin, etteivät keskustelut tulehtuisi niin nopeasti?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin; mitä korkeampi koulutus, sitä enemmän ihminen luulee tietävänsä.
Tämä on päinvastoin. Kun on riittävästi koulutusta, tietää suhtautua tietoon kriittisesti (onko vertaisarvioitu tieteellinen tutkimus vai jotain muuta) ja myös ymmärtää tutkimustulosten yli/ tahallisia väärintulkintoja. Lisäksi osaa nähdä tutkimuksen puutteet/rajoitukset.
Itsellä mitä enemmän on koulutusta (kaksi ylempää korkeakoulututkintoa yliopistosta), sitä enemmän olen tullut epävarmaksi sen suhteen, mitä todella tiedän (=voin perustella faktoilla) ja mikä on luulo, jota en ole jaksanut selvitellä riittävän hyvin voidakseni sanoa, että on esim. 95 % totta. Tämä yhdistää muitakin akateemisia tuttujani, asioita ei lauota totuuksina, vaan yleensä huomioidaan reunaehdot.
Kuulostaa narsistiselta käytökseltä. Hän tietää kaiken parhaiten koska hän on paras ja oikeassa. Tappaa seksihalut nopeasti. JS!
Olet hiljaa ja kuuntelet. Se on mies, se määrää.
Näin se valitettavasti menee. Muuten on piru irti, kun alkaa mielensäpahoittaminen.
Se, jolle vaikeneminen on helpompaa ja itseluottamus kestää, väistää.
Vanha ketju, mutta minua alkoi naurattamaan tuo yhteiskuntatieteellisen alan koulutuksen tuoma ammatillinen tieto. Olen itse lukenut maisteriksi kyseiseltä alalta ja koko ala on puhtaasti mutu -tiedettä. Jopa tilastot voi lukea juuri siten kuten itse haluaa. Kaikki on suhteellista ja mitään eksaktia faktaa ei ole.
Edellämainituista syistä olen nykyään opiskellut myös toisen akateemisen tutkinnon ja olen eri alalla. Näin ollen aloittajalla Ei ole ollut aikoinaan yhtään sen enempää faktatietoja käytössään mitä sähkärimiehellään. Ainoastaan mutua mutua perään ja näkökulmia. Toinen vain on osannut käyttää soveliasta ammattiliturgiaa kun toinen on käyttänyt kansanomaisempaa puhetapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä lapsia, mutta suunnitelmisss kyllä.
En pidä miestä tyhmänä, päinvastoin, hänellä olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta jostain syystä jättää sitä käyttämättä. Tarvittavaa paloakin löytyisi ihan vaikka minunkin alalleni! Kun puhun hänelle koulutusmahdollisuuksista, hän väittää minun painostavan häntä.
Miehellä on kyllä ollut viime aikoina stressiä, mutta kelläpä meistä ei, ja olen häntä yrittänyt kannustaa juttelemaan ammattilaisille, mutta ei ole siihen lähtenyt. Uskon, että nuo öyhötykset kumpuavat yleisemmästä pahasta olosta, mutta turhauttaa, kun se purkautuu minun alani haukkumisena ja noina asiavirheisinä puheenvuoroina. Ja eniten turhauttaa se, ettei millään faktoilla tunnu olevan mitään väliä eikä mies ota mitään asiatietoa vastaan, vaan kääntää sen minun syyllistämisekseni (kaikkitietäväksi ym. haukkuminen).
AP
Voisiko olla, ettei mies ole niin fiksu kuin olet ajatellut? Viime vuonna uutisoitiin tutkimuksesta, että ihmisillä on taipumus huomattavasti yliarvioida puolisonsa älykkyys.
Minunkin amk-koulutettu mieheni öyhöttää samoista yhteiskunnallisista asioista kuin ap:n mies. Minä olen koulutukseltani yhteiskuntatieteilijä ja työnikin liippaa sitä. En jaksa keskustella miehen kanssa niistä asioista juuri ollenkaan nykyään. Lisäksi käsitykseni miehen älykkyydestä on ropissut ajan mittaan. Alun rakastuminen jotenkin huumasi näkemään hänet ehkä positiivisemmassa valossa sen suhteen.
Oho, onpas joku nostanut vanhan ketjun. No mikäpä siinä, aihe on aina ajankohtainen :D