Siis mitä nuo Ranskalaiset oikein syö kun on niin hoikkia?
Kertokaa joku jos tiedätte, tuntuu että ovat ihan järjestään hoikkia lyhyetkin? Miten ihmeessä? Onko täällä ranskatietäjiä?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme Pariisissa vuoden. En nähnyt yhtään ylipainoista äitiä siellä (meillä 2 pientä lasta tuolloin). Kyllä siellä naiset haluavat olla muutakin kuin Äitejä, ei käytetä kulahtaneita telttoja ja pidetään huolta ulkonäöstä.
Oli aikamoinen shokki tulla takaisin...Perhekerhossa äidit järkyttäviä tanttoja marimekon raitapaidoissaan ja tukka rasvaisena. ;) Ei se äitinä oleminen ole nyt rankkaa ettei ehdi yhtään huolehtimaan itsestään.
Itse myös huomasin että äidit olivat jotenkin ”huolitellumpia” ja tuntuivat juuri huolehtivan itsestään
jaa, onko siinä nyt mitään iloittavaa että itsetunto vaatii huoliteltua ulkonäköä jotta vauvapalstalla voidaan kehua. mikä saa luulemaan että marimekon raitapaidan pukeminen ja tukka rasvaisena kulkeminen estävät itsestään huolehtimisen?
No, itselläni on 3 lasta ja oon aina pitänyt huolta itsestäni. Käynyt kampaajalla, pukeutunut kivasti jne. Ihmettelen kun Suomessa jauhetaan aina siitä ettei semmosia ehdi kun on ÄITI. Toki jokainen saa tehdä mitä lystää, mutta muualla noin epäsiistillä olemuksella herättäis huomiota (ei positiivisesti).
T. Se joka asui Pariisissa
Asiahan on siinä, että äidin kauneudenhoitoon kulutettu aika ja kampaamoreissut koetaan olevan lapselta pois. Minullakin oli syyllinen olo jo pelkästä pikaisesta suihkussakäymisestä kun lapset olivat pieniä.
Suomessa naisiin kohdistuu ihan järjettömät paineet. Pitää olla täydellinen äiti, kodinhoitaja ja uranainen, ilman mitään apuja. Muualla on toisin.
Nykyään asun Usassa, ja kateeksi käy se, miten pienten lasten kotiäideillä käy siivoojat, eikä kukaan moiti, vaan muut ihmiset sanovat väsyneelle, että tämän pitää ottaa myös nanny, että saa myös hieman omaa aikaa. Ja työssäkäyvän äidin ei todellakaan odoteta tekevän enää kotitöitä, siivouspalvelu ja jonkun toisen laittama ruoka on täysin itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
En ole ranskalainen, mutta olen aina ollut hoikka (nyt olen 34 vuotias), joten ehkä tästä olisi apua. Olen myös perusterve ollut aina (kop kop).
Syön aamuisin klo 8 maissa yleensä hedelmän, marjoja, lasin tuoremehua ja yhden leivän tai vähän puuroa tai kourallisen pähkinöitä tai kananmunan. Välillä jugurti tai smoothien.
Lounaalla 11-12 maissa syön 1/4 lautasellista lihaa/kanaa/kalaa, kastiketta, perunaa/riisiä/makaroonia 1/4 lautasellista ja 1/2 lautasellista salaattia tai yhden lautasellisen soppaa, sekä juon lasillisen maitoa. Ehkä yhden leivän.
En oikeastaan ikinä ota lisää ruokaa, vaan lopetan syömisen joka kerta siihen paikkaan, kun vatsani täyttyy. (1 lautasellinen ruokaa, mutta jälkkäri menee eri vatsaan jos sitä on tarjolla). Ähkystä tulee minulle vain huono olo tai ripuli.
Neljän viiden maissa syön samanlaisen lämpimän aterian kuin lounaalla tai pari voileipää ja hedelmän.
Illalla juon muutaman kupin teetä ja ehkä jugurtin tai hedelmän, sillä iltaisin minulla ei ole nälkä.
Joka päivä herkuttelen jotain, mutta pienen määrän, esim. pari keksiä, leivos, sipsejä kourallinen, suklaata pari riviä tms.
Jos menen ravintolaan syömään ja tulee syötyä enemmän kuin normaalisti (3 ruokalajin illallinen), minulla ei ole nälkä kuin vasta seuraavana päivänä.
Pointti on ehkä se, että syön nälän ja kylläisyyden mukaan ja luulen että kylläisyyden säätelyni toimii melko hyvin. En ole ikinä lihonut/laihtunut. Myös aineenvaihduntani on ollut aina hyvä ja olen oikeastaan koko ajan liikkeessä vaikken harrasta mitään liikuntaa (olen töissä päiväkodissa ja rakastan puutarhassa puuhailua ympäri vuoden).
Pituus on 165 ja paino ollut 17-vuotiaasta asti 48-51 kg.
Kuka miinustaa tällaista? Kuulostaa terveellisiltä elintavoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ranskalainen, mutta olen aina ollut hoikka (nyt olen 34 vuotias), joten ehkä tästä olisi apua. Olen myös perusterve ollut aina (kop kop).
Syön aamuisin klo 8 maissa yleensä hedelmän, marjoja, lasin tuoremehua ja yhden leivän tai vähän puuroa tai kourallisen pähkinöitä tai kananmunan. Välillä jugurti tai smoothien.
Lounaalla 11-12 maissa syön 1/4 lautasellista lihaa/kanaa/kalaa, kastiketta, perunaa/riisiä/makaroonia 1/4 lautasellista ja 1/2 lautasellista salaattia tai yhden lautasellisen soppaa, sekä juon lasillisen maitoa. Ehkä yhden leivän.
En oikeastaan ikinä ota lisää ruokaa, vaan lopetan syömisen joka kerta siihen paikkaan, kun vatsani täyttyy. (1 lautasellinen ruokaa, mutta jälkkäri menee eri vatsaan jos sitä on tarjolla). Ähkystä tulee minulle vain huono olo tai ripuli.
Neljän viiden maissa syön samanlaisen lämpimän aterian kuin lounaalla tai pari voileipää ja hedelmän.
Illalla juon muutaman kupin teetä ja ehkä jugurtin tai hedelmän, sillä iltaisin minulla ei ole nälkä.
Joka päivä herkuttelen jotain, mutta pienen määrän, esim. pari keksiä, leivos, sipsejä kourallinen, suklaata pari riviä tms.
Jos menen ravintolaan syömään ja tulee syötyä enemmän kuin normaalisti (3 ruokalajin illallinen), minulla ei ole nälkä kuin vasta seuraavana päivänä.
Pointti on ehkä se, että syön nälän ja kylläisyyden mukaan ja luulen että kylläisyyden säätelyni toimii melko hyvin. En ole ikinä lihonut/laihtunut. Myös aineenvaihduntani on ollut aina hyvä ja olen oikeastaan koko ajan liikkeessä vaikken harrasta mitään liikuntaa (olen töissä päiväkodissa ja rakastan puutarhassa puuhailua ympäri vuoden).
Tässä ketjussa puhutaan ranskalaisista... no Ranskassa asuneet käyvät myös kokemuksinen. Ei kaivata suomalaista lautasmallia tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme Pariisissa vuoden. En nähnyt yhtään ylipainoista äitiä siellä (meillä 2 pientä lasta tuolloin). Kyllä siellä naiset haluavat olla muutakin kuin Äitejä, ei käytetä kulahtaneita telttoja ja pidetään huolta ulkonäöstä.
Oli aikamoinen shokki tulla takaisin...Perhekerhossa äidit järkyttäviä tanttoja marimekon raitapaidoissaan ja tukka rasvaisena. ;) Ei se äitinä oleminen ole nyt rankkaa ettei ehdi yhtään huolehtimaan itsestään.
Itse myös huomasin että äidit olivat jotenkin ”huolitellumpia” ja tuntuivat juuri huolehtivan itsestään
jaa, onko siinä nyt mitään iloittavaa että itsetunto vaatii huoliteltua ulkonäköä jotta vauvapalstalla voidaan kehua. mikä saa luulemaan että marimekon raitapaidan pukeminen ja tukka rasvaisena kulkeminen estävät itsestään huolehtimisen?
No, itselläni on 3 lasta ja oon aina pitänyt huolta itsestäni. Käynyt kampaajalla, pukeutunut kivasti jne. Ihmettelen kun Suomessa jauhetaan aina siitä ettei semmosia ehdi kun on ÄITI. Toki jokainen saa tehdä mitä lystää, mutta muualla noin epäsiistillä olemuksella herättäis huomiota (ei positiivisesti).
T. Se joka asui Pariisissa
onneksi olkoon! olet erityinen! onko koskaan tullut mieleen että ehtimisen puute on vain sokerikuorrutetta sille ettei kiinnosta samat asiat kuin sinua...
ja epäsiisti olemus! asutko porvoossa sitten nykyään jos raitapaita ja rasvainen tukka ovat niin iso shokki :'D
Olenko sanonut että pidän itseäni jotenkin erityisenä?! :D Hygieniasta huolehtiminen on mielestäni ihan normaalia, samoin kampaajalla käyminen. Ylipainostakin pääsee eroon jos haluaa.
Tais kolahtaa? ;)
Ihmettelen myös edellisen ärähdystä.
Minö ja mun ystävättäret ollaan ihan tavallisia 2-4 lapsen äitejä. Pitkät työpäivät, työmatkat, lasten ja omat harrastukset. Miestäkin pitää tukea urallaan. 1-2 taloa tai mökkiä rakennettu kaiken ohessa.
Silti kukaan meistä ei ole ylipainoinen vaan hoikkia tai normaalipainoisia.
Ja rakastamme ruokaa (sekä Lidlin maalaiscroissanteja). Pari kertaa kuukaudessa syödään todella pitkän kaavan mukaan:)
Kannattas varmaan kysyä mitä ne ei syö.
Tuskin on jatkuvaa välipalojen mussutusta ja tekun ääressä ahmimista.
Ranskalaiset syövät oliiveja, vihanneksia ja kalaa.
Jotain outoa ne syö, kun vauvat syntyy käsianomalioiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka vartalo on eettisesti oikein kaunista, mutta varsinaista hyötyä siitä ei pitkäksi aikaa ole, koska ihminen rupsahtaa niin nopeasti ja hoikka vartalo ryppysenä ei olekaan enää kovin kaunis.
Rakastan ruokaa aivan liikaa laihduttaakseni ja kyllä, olen ylipainonen ja saan siitä hyvin paheksuvia katseita - etenkin, koska olen nuori nainen. (Alle 20). Terveyden vuoksi voisin toki laihduttaa, mutta elämä on muutenkin niin rajallista, että nään turhaksi olla nauttimatta elämästä.
Olisi joskus kiva verrata ruokia tuollaisen lihavan "gurmandin" kanssa. Kuinka nopeasti selviäisi se pieni ero millä lihava "gurmandi" lihoo ja hoikka pysyy hoikkana;) Kaltaisesi kun kuvittelevat olevansa ainoita todellisia herkkusuita:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa puhutaan ranskalaisista... no Ranskassa asuneet käyvät myös kokemuksinen. Ei kaivata suomalaista lautasmallia tähän keskusteluun.
Paitsi että tuon tyypin ruokailutyyli vaikuttaa juuri keskieurooppalaiselta. Siis siten että syö harvoin eikä mätä jättisuuria annoksia.
Kyllä hoikatkin herkuttelee, mutta eivät mättömääriä. Muutama suklaapala tai kaksi keksiä tai yksi munkki riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoikatkin herkuttelee, mutta eivät mättömääriä. Muutama suklaapala tai kaksi keksiä tai yksi munkki riittää.
Tässä se salaisuus varmaan piileekin - pienissä annoksissa
Paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä, enemmän kalaa ja merieläimiä kuin mitään muita lajeja. Kävelevät paljon ja eivät syö niin hirveitä ruokamääriä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattas varmaan kysyä mitä ne ei syö.
Tuskin on jatkuvaa välipalojen mussutusta ja tekun ääressä ahmimista.
Ruokaileminen on myös sosiaalinen tapahtuma, Suomessa taas mätetään ruokaa omissa huoneissa/asunnoissa
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti syön. Aamupala: cappucino ja croisantti, lounas: porkkanasosekeitto, välipala: smoothie ja illallinen: lohta tai kanaa ja salaattia tai vihanneksia. Kävelen tai pyöräilen, uimahallia ja portaat hissin sijaan. Terveisin pieni ja siro ranskatar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsestä huolehtimisella on suuri vaikutus itsetuntoon ja siihen kuvaan, minkä muille itsestä antaa. Lievää masennustakin voi hoitaa aivan itse huolehtimalla joka päivä jääräpäisesti siitä, että hiukset ovat puhtaat ja niissä on kiva malli, peseytymällä ja pukeutumalla kotonakin kivannäköisiin vaatteisiin (niitä saa myös edullisesti). Lisäksi tarvitaan ripaus kulma- ja ripsiväriä, meikkivoidetta ja poskipunaa, ehkä vähän huuliinkin väriä. Minä olen noudattanut tätä metodia aina, silloinkin kun esikoinen oli kaksivuotias ja sain kaksoset lisäksi. Varmistin aamuisin, että peilistä katsoo virkeän ja iloisen näköinen ihminen, vaikka yö olisi mennyt kokonaan valvoessa vauvojen kanssa. Olen syönyt silloin kun on nälkä ja liikkunut monipuolisesti lähes joka päivä. Edelleenkään ei ole ulkonäkö-, itsetunto eikä paino-ongelmia. Ihailen pariisilaista elämäntapaa, rakastan samppanjaa ja juustoja.
Ne syövät hitaasti. 2 tuntia lounastauko jne..eli ehtivät tulla kylläiseksi eivätkä ahda itseään täyteen, koska syövät hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset naiset syövät kuin linnut ja elävät lähinnä kahvilla ja tupakalla, joten ei ihme että ovat hoikkia. Ranskassa naisilla on hirveät paineet pysyä mahdollisimman hoikkina, lihavalla tai edes vähän pönäkällä naisella ei ole siellä mitään ihmisarvoa. Surullista.
Ranskalaisella naisella ei tee yhtään mitään. Niiden lonkkaluut hakkaa vasten omia lonkkia, jos niitä yrittää lähetyssaarnaajassa kunnolla painaa. Liian rimpuloita.
Sieltä sellainen suomalaisten naisten kulta-aarre huutelemassa :D
Pariisissa voi joku juustoa ja patonkia haukkaavat raksaduunari tulla vastaan ruokiksella.