Miten jaksatte hakea töitä?
Olen hakenut (vasta) 2kk töitä ja olen jo ihan loppu henkisesti. Haen kaikkiin oman alani paikkoihin mitä tulee mutta mistään ei olla edes vastattu. Paikkoja +-10 haettu.
Olen vasta valmistunut alalta ja kaikkiin työpaikkoihin on vaatimuksena työkokemus. Millä helv**tillä saa työkokemusta jos on vasta valmistunut eikä ole vielä töihin päässyt. En kohta enää jaksa hakea ollenkaan. Kirjoitat jokapaikkaan huolella hakemuksen ja mietit tarkasti millaisen kuvan itsestä annat ja oikeasti käytät siihen aikaa ja tutkit työpaikan kaikki nettisivut että osaat tuoda kiinnostuksen aidosti esille sitten ei edes vastata.
Kommentit (61)
Miten jaksat tehdä töitä jos työn hakeminen ottaa jo noin koville?
Mun tyttäreni on myös ahdistunut vastaavassa tilanteessa. Hakenut töitä nyt 1,5 vuotta. Ei saa oman alan töitä, mutta ei mitään muitakaan (nyt opiskelee lisää ja iltatöitä on etsinyt eri aloilta). Hakijoita on satoja, työnhakuprosessit on vaativia. Ujo, mutta ahkera nuori nainen ei saa töitä tässä systeemissä.
Ja on siis hakenut töitä aktiivisesti useita viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttäreni on myös ahdistunut vastaavassa tilanteessa. Hakenut töitä nyt 1,5 vuotta. Ei saa oman alan töitä, mutta ei mitään muitakaan (nyt opiskelee lisää ja iltatöitä on etsinyt eri aloilta). Hakijoita on satoja, työnhakuprosessit on vaativia. Ujo, mutta ahkera nuori nainen ei saa töitä tässä systeemissä.
Ja on siis hakenut töitä aktiivisesti useita viikossa.
No riittää tieto, että tilanne on tuo. Jos joutuu ensi vuonna olemaan työttömänä, eiköhän sitten tule opiskeluja, perhe, ryhtyy omaishoitajaksi, muuttaa ulkomaille, sairastelemaan mut helkkari en jaksa edes esittää innokasta työnhakijaa, kun tiedän ettei edes miljoonalla hakemuksella tärppää... Nythän jotkut esittää innokasta työnhakijaa, kun persuyhteiskunnassa se on arvostettavaa. Tiedän, että ainakin toisella omalla alalla on irtisanomisaalto käynnissä. Töitä ei ole, joten mitäpä sitä esittämään, että kyllä minä niitä töitä saan, kun teen tuhat hakemusta päivässä. Tiedän, etten saa, joten ehdottomasti tulen tekemään kaikkea muuta kuin tuhat hakemusta päivässä :D
Sano sitten, kun hakemus 1 000 on lähtenyt, että olet loppu etkä jaksaisi hakea. Tuon luvun 1 000 jälkeen lopetin laskemisen ja tästä on jokunen vuosi aikaa. Aina ihmetyttää, kun ihmiset kehuvat, että ovat hakeneet muutamaa sataa paikka ja sitten tärppäsi, kun minulla ei edes tuhannes sadas hakemuskaan tuottanut tulosta. Onneksi ei edes vaadita enää kuin kaksi hakemusta kuukaudessa, kun haettavia paikkojakaan ei juuti ole
En ole 3 vuoteen hakenut töitä. Ei ole työkkärikään käskenyt. Ei ole ajokorttia niin on mahdotonta saada töitä täältä.
Suomessa töitä saa enää kuulumalla joko eliittiin tai hyvä-veli-sisko-kerhoihin ei muuten
eipä se ole vaikeaa tai väsytä ollenkaan.olen mennyt aina suoraan pomon juttusille ja kysynyt onko töitä.aina on ollut.ja sen jälkeen vasta irtisanoutunut edellisestä.
ikinä en ole ollut työtön.
Kannattaa hakea myös sellaisiin paikkoihin, jotka ei nyt välttämättä omaa alaa olisikaan, ja joihon kuitenkin olisi mahiksia päästä.
Tässä iässä hakemukset on ympäripyöreitä pieruja. Ihan sama, hakeeko vai ei. Kunhan sen 4 hakemusta laittaa kuukausittain, niin velvollisuus täytetty. Työnantajilla ei ole palkkausvelvoitetta. Tuskin niitä hakemuksia edes kukaan lukee, tekoäly karsii iän puolesta pois ja lähettää sen vakiovastauksen.
M54
Vierailija kirjoitti:
Sano sitten, kun hakemus 1 000 on lähtenyt, että olet loppu etkä jaksaisi hakea. Tuon luvun 1 000 jälkeen lopetin laskemisen ja tästä on jokunen vuosi aikaa. Aina ihmetyttää, kun ihmiset kehuvat, että ovat hakeneet muutamaa sataa paikka ja sitten tärppäsi, kun minulla ei edes tuhannes sadas hakemuskaan tuottanut tulosta. Onneksi ei edes vaadita enää kuin kaksi hakemusta kuukaudessa, kun haettavia paikkojakaan ei juuti ole
Te-tomiston kanssa voi tehdä myös palvelusuunnitelman, joka tavallaan vapauttaa noista velvollisuuksista... en nyt tarkenna, mutta jos osallistuu niihin joihinkin kursseihin tai vastaaviin, vaikka joku etäjuttu kotona niin sillä aikaa ei välttämättä ole kaikkia muita velvollisuuksia ja ei haittaa yhtään, vaikka ei ole saanut töitä. On tavallaan hyväksytty syy, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä kun on jossain TE-toimiston koulutuksessa. Minä ainakin olen niin lusmu, että jos on TE-asiakas, pitää järjestää jotain tommosta "pientä ohjelmaa", että saa olla rauhassa ja ei tarvii hakea mitään tuhatta työpaikkaa... silloin työnhaku on enemmän muodollisuus kuin velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Työnteko on paljon vähemmän kuluttavaa kuin työnhaku.
T. Eri
Meillä kuului maisteriopinnoissa opintoihin työssäoppimisjakso (sama varmaan myös AMK:ssa). Katselin sen paikan huolella, tein graduni heille ja sain vakkaripaikan aika lailla samoihin aikoihin kun otin maisteripaperit ulos.
Vinkkinä sanoisin, että työelämää kannattaa miettiä vakavasti koko opintojen ajan, ja lopputyö tehdä sellaisesta aiheesta millä on merkitystä jonkin organisaation kannalta. Ei niin, että vasta opintojen jälkeen alkaa miettimään että mitähän tässä nyt sitten seuraavaksi tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen väsynyt työnhakuun jo vuosikausia sitten. Nyt opiskelen uutta ammattia, ja olen opintoihin liittyvässä palkattomassa työharjoittelussa. En ole vuosiin voinut henkisesti näin hyvin. Työpäivän jälkeen jaksan harrastaa, tehdä ruokaa, olla lasten (teinejä) kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
No ei kyllä varmaan ole. Siivoapa 8 tuntisia päiviä ja kerro sitten miltä tuntuu.
Ota luuri käteen ja soita sinne missä olet harjoittelut tehnyt.
Koulutuksilla nyt ei ole mitään merkitystä jos harjoittelut tekee hyvin.
Kyl tossa on nähnyt miten kiitettäviä opintöitä tekevät tyypit ei pääse töihin. Mut ne heikoimmat paiskii heti täyttä työpäivää.
Olen keski-ikäinen koulutettu ja kokenut mies ja taitava työssäni. En pääse edes haastatteluun, en enää hae.
Kovinpa sitten on raskasta kaikki jos tuo työnhaku jo koettelee voimia. Milläs ajattelit jaksaa jos saat töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
No ei kyllä varmaan ole. Siivoapa 8 tuntisia päiviä ja kerro sitten miltä tuntuu.
Miksi oletit, että en ole koskaan tehnyt päivääkään töitä? Juuri päättyi kuuden vuoden työsuhde tehtaassa, jossa tein välillä 2x8 tunnin vuoroja putkeen. Ja olen tehnyt siivoustyötäkin nuoruudessa ja se oli minusta kevyttä ja helppoa. Milloin itse olet viimeksi hakenut töitä?
Muutama päivä sitten luin artikkelin, jossa kerrottiin, että rekrytoinnissa käytetään paljon algoritmeja, jotka jakavat ihmiset työllistettäviin ja ei-työllistettäviin. Algoritmien tekijät eivät kerro, millä perusteella jako tapahtuu.
Se, että ei ole nykyistä työnantajaa, on ainakin pitkä miinus työnhaussa, mutta se ei ole este työllistymiselle.
Suosittelijoista saa plussaa. En tiedä, kysytäänkö suosittelijoilta niitä suosituksia, vai onko ne vain nimiä, joista saa "pisteitä".
Älä nyt ainakaan heti mene palkkaa vaatimaan. Työkokeilua joitakin vuosia alkuun.