HSL uudistus vie opiskelija-alennuksen kertalipuista kokonaan. Opiskelija alennuskin tippuu 45%
https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet
Eipä tarvitse enää käyttää julkisia.. Ketkä tuosta uudistuksesta oikein hyötyy?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä perustelua ikärajan poistamisella. Vanhemmista opiskelijoista suurin osa kuitenkin opiskelee työttömyysturvalla omaehtoisesti. Siinä saa sen 9 e pvä verottomana, joka juurikin on tarkoitettu mm. matkakuluihin. Eli kaksi tukea samaan asiaan. Sitten nuoret opiskelijat kärsivät, kun mahdollisuus edulliseen kertalippuun poistuu.
Tuon 9 e lisän saa nykyään enää työllisyyskoulutuksiin, ei muihin työttömyystuella tapahtuviin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Huono asia. Meidän opiskelija kulkee välillä pyörällä ja bussilla. Harjoitteluun pääsi välillä mun kyydissä, joskus kulki junalla. Eli tyypillinen kertalipun käyttäjä, joka hyötyy alennuksesta nimenomaan opiskeluun liittyvissä matkoissa. Jatkossa sitten kulkee normihintaisella kertalipulla, jonka hinta tulee olemaan lähes kolminkertainen. Koska siis nyt pääsee Vantaan toisesta päästä toiseen sisäisellä, joka on opiskelijalta reilu euron. Uusi lippu BC on lähes kolme euroa.
Vantaan päästä päähän vajaalle kolmella eurolla ei ole mielestäni mikään kiskurihinta. Itse yli 30v opiskelijana joudun maksamaan yli neljä euroa paljon lyhyemmästä matkasta, koska sattuu menemään kuntarajan yli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono asia. Meidän opiskelija kulkee välillä pyörällä ja bussilla. Harjoitteluun pääsi välillä mun kyydissä, joskus kulki junalla. Eli tyypillinen kertalipun käyttäjä, joka hyötyy alennuksesta nimenomaan opiskeluun liittyvissä matkoissa. Jatkossa sitten kulkee normihintaisella kertalipulla, jonka hinta tulee olemaan lähes kolminkertainen. Koska siis nyt pääsee Vantaan toisesta päästä toiseen sisäisellä, joka on opiskelijalta reilu euron. Uusi lippu BC on lähes kolme euroa.
Vantaan päästä päähän vajaalle kolmella eurolla ei ole mielestäni mikään kiskurihinta. Itse yli 30v opiskelijana joudun maksamaan yli neljä euroa paljon lyhyemmästä matkasta, koska sattuu menemään kuntarajan yli
No mutta suomalaisten mielestä mikään ei saisi maksaa mitään, mutta kaiken pitäisi toimia kuin unelma.
Onko Helsingissä ollut tuommoisiakin alennuksia.
Ensimmäistä kertaa kuulen, että jossain saisi opiskeluja-alennuksen kertalipusta.
Meillä saa opiskelija-alennuksen kuukausilipusta jos sattuu olemaan sellainen opiskelijakortti jonka bussiyhtiö hyväksyy. Sen lisäksi piti hakea oppilaitoksen leima hakemuslomakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt minulle, kun en tajua. Kun opiskelin, kuljin kuukausilipulla kouluun. Se oli siis minulle hyvin tarpeellinen alennus. Miten opiskelija hyötyy halvoista kertalipuista? Jos opiskelija käy viikonloppuisin bilettämässä tai silloin tällöin tarvitsee kertalipun käydäkseen jossain, niin eihän se nyt herranlen aika mikään opiskelua haittaava tragedia ole... Käykö joku kertalipuilla opiskelemassa, vai pitäisikö opiskelijoiden vain periaatteesta saada ihan kaikki halvemmalla?
Etkö lukenut aiempia kommentteja? Kyllä, jotkut opiskelijat käyvät koulussa tai työharjoittelussa kertalipulla. Kulkevat siis välillä pyörällä tai vanhempiensa kyydillä ja toisinaan julkisilla. Esim. viikossa vaikka 6 matkaa kyydillä ja 4 junalla. Tällä hetkellä Vantaan sisäinen vähän reilu euron, uusi BC lähes kolme euroa. Opiskelija, joka asuu vielä kotonaan ei saa opintotukea, vaikka olisi kaksi pienipalkkaista vanhempaa. Lisäksi maksetaan kirjat ja muut opiskeluvälineet. Tämä nykyinen lippuetu on ainakin meidän perheessä ollut ihan tarpeellinen.
Tuollaisilla matkustelumäärillä ei kannata enää vyöhykemallissa kertalippuja ostellakaan, vaan suosiolla opiskelijakausilippu. Toki se tarkoittaa 15e/kk lisää hintaa, mutta eipähän tarvitse pennejä laskea vaikka ajelisi julkisilla välillä enemmänkin.
Joo, tosi hyvä uudistus. Tervetuloa vaan sieltä keskustasta D-vyöhykkeelle! Vieläkö lipun hinta naurattaa? HSL sanoo, että vyöhyke uudistus lisää julkisenliikenteen suosiota! Joo, ehkä jollain halvemmilla lipuilla matkustavilla. Ostin auton! Pärjäilkää...
Mun tytöltä jää varmaan harrastus pois. Kouluun kulkee pyörällä, harrastus on 2-6 kertaa kuussa eli kk-lippu ei kannata mutta toisaalta kertaliput kamalan kalliita. Surettaa, ettei ole enää varaa tukea tytön harrastamista. Kun tarve julkiselle liikenteelle on niin vaihteleva, on turhaa pitää kuukausilippua jos sitten ei tarvitsekaan kuin vaikka kerran kuukauden aikana.
Ylen toimittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma julkisen liikenteen käyttöni ei ole kiinni alennuksista vaan pakosta. Itse olen kiitollinen, että oma lippuhintani tippuu yli 100e vähän yli 50e. Verrattuna auton kuluihin pidin kyllä 100e maksua kohtuullisena.
Olen opiskelija ja käytän julkisia kun käyn viikonloppuisin ravintolassa. Nyt en saa enää opiskelija-alennusta ja kk-lipussa ei ole mitään järkeä. On sama mennä Überillä tai Taxifyllä kun ei se hintaero ole enää niin suuri.
On varaa käydä ravintolassa mutta ei maksaa bussilippua??
Tää on varmaa oikeasti Ylen toimittaja, niin tyhmiä on sen jutut. Ei paskasta palvelusta pidä maksaa ylihintaa.
Moni CD-vyöhykkeellä asuva varmasti meneekin kouluun pyörällä ja haluaisi silloin tällöin käydä kavereiden kanssa Helsingissä leffassa, kahvilla, shoppailemassa yms. Nyt ainakin vähävaraisten perheiden lapsilla siihen on kamalan suuri kynnys kun pelkät matkat on 10€, ennen pääsi eestaas 6 eurolla...
Vierailija kirjoitti:
Huono uudistus. Tarttisin vaan A:n mut nyt pakko ostaa AB koska rahastus
Ei sinulla ennenkään ollut pelkästään tuon alueen lippua, joten mitä turhaan märehdit? Jos et aiemmin tarvinnut koko Helsingin lippua, et varmasti tarvitse sitä nytkään. Jatka kävelyä/pyöräilyä/taksin käyttöä niin kuin tähänkin asti.
Luuleekohan HSL oikeasti että opiskelijoiden kertalipun poisto tuottaa jotain? Opiskelijoiden taloudellisen tilanteen huomioonottaen käy niin, että ne jotka kertalippua haluaisivat käyttää eivät sitten liiku ollenkaan.
Aiemmin olen jättänyt auton Kivistöön ja mennyt seutulipulla, harmillisesti Kivistö on jatkossa C vyöhykettä.
Jatkossa joudun ajamaan syvemmälle AB-vyöhykkeelle ruuhkassa ja toivomaan että siellä olisi liityntäpaikkoja vapaana. Jos ei ole, ajan autolla loppuun asti keskustaan. Ei tästä muutoksesta ainakaan ilmastotekoa tullut.
Käsittämätöntä perseilyä HSL-vihreiltä
Tässähän on tietty tuunattu kateus etunenässä eli systeemiä on säädetty ettei vaan ne opiskelijat jotka ei lippua tarvitsisi ja käyttäisi kuin satunnaisiin yksittäismatkoihin vaan hyötyisi. Se että muidenkin aidosti kertalippuja tarvitsevien edut menevät on pieni haitta sen rinnalla että saadaan estettyä joku melko teoreettinen etu.
Ihan samaa siis kuin kaikki muukin lainsäädäntö suomessa. Se on monimutkaista just siksi että yksinkertaiseenkin lakiin pitää laittaa 20 lisätuunausta joilla yritetään estää milloin minkäkin teoreettisen ryhmän "ylimääräinen" tai muuten vaan ei haluttu edunsaanti. Niinpä veroja kerätäänkin jokseenkin hel*etisti ja silti peruspalvelut nitkuttavat tervassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on tietty tuunattu kateus etunenässä eli systeemiä on säädetty ettei vaan ne opiskelijat jotka ei lippua tarvitsisi ja käyttäisi kuin satunnaisiin yksittäismatkoihin vaan hyötyisi. Se että muidenkin aidosti kertalippuja tarvitsevien edut menevät on pieni haitta sen rinnalla että saadaan estettyä joku melko teoreettinen etu.
Ihan samaa siis kuin kaikki muukin lainsäädäntö suomessa. Se on monimutkaista just siksi että yksinkertaiseenkin lakiin pitää laittaa 20 lisätuunausta joilla yritetään estää milloin minkäkin teoreettisen ryhmän "ylimääräinen" tai muuten vaan ei haluttu edunsaanti. Niinpä veroja kerätäänkin jokseenkin hel*etisti ja silti peruspalvelut nitkuttavat tervassa.
HSL käytännössä koittaa pakottaa ne opiskelijat, joilla tarve on satunnainen, ostamaan kuukausilipun. Ihan vaan siltä varalta, että jos menoja onkin enemmän. Esimerkiksi itse taidan tehdä näin, koska kuljen epäsäännöllisesti. Joskus kerran kuussa, joskus 3 kertaa viikossa, jolloin kertaliput ovat paljon kalliimpia kuin kuukausilippu...
Ja laittomasti maassa oleskelevat saavat ilmaisen matkakortin, kuten olikos nyt lauantain Hesarissa niin uutisoitiin.
Niin opiskelijoidenhan kuuluu vaan opiskella, ei niillä mitään sosiaalista elämää saa olla. Mä taidan siirtyä kulkemaan kaikki matkat kävellen tai kaupunkipyörällä. Kaupunkipyöräilykauden jälkeen kuljen vaan kävellen kodin ja opiskelupaikan väliä, siihen menee noin puoli tuntia suunta. Eihän mun tartte ketään toisella puolella Helsinkiä asuvia kavereita nähdä. Eikä kannata ottaa vastaan yksittäisiä työvuoroja, kun puolet palkasta menisi bussilippuun.
Vierailija kirjoitti:
Ja laittomasti maassa oleskelevat saavat ilmaisen matkakortin, kuten olikos nyt lauantain Hesarissa niin uutisoitiin.
Niin saa opiskelijatkin jos tajuaa hakea harkinnanvaraista tai ehkäisevää tukea Kelalta. Mä hain ja laitoin syyksi vaan että edistää hyvinvointia, jos pääsen joskus vaikka luonnon ääreen. Kela maksaa nyt matkakortin maksusitoumuksella.
Asutaan D-vyöhykkeellä nuori on kaupungin omassa lukiossa ja jatkossa opiskelija-alennus siis vain D-vyöhykkeen sisäisiin matkoihin. Jos haluaa vaikka elokuviin Helsinkiin, joutuu maksamaan siitä normi hinnan 6,40x2 ennen uudistusta pääsi yhteensä 6€. Eli kyllä tuntuu.
Muutenkin tämä lippu uudistus kirpaisee eniten meitä jotka asutaan D-vyöhykkeellä. Yhteydet huononee ei enää bussilla suoraan keskustaan, vaihtoja lisää ja matka-aika pitenee. Ilmeisesti HSL tarvitsee meitä maksajiksi tälle uudistukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun on muutenkin tiukkaa. 2 opiskelijaa taloudessa ja tuo tuntuu. No kai ne voi kävellä sen 13 kilometriä.
Ostakaa kk -lippu. Ihan hyvä alennus on.
Osta sä traktori, ois hyvä alennus nyt. Ai et tarvii? En mäkään tarvii kk-lippua kun en sitä arkisin käytä.
Siipeily loppui nyt! Oikein sulle.
Sinccis
Siis onhan kaikki henkilökohtaiset muutokset huonompaan ikäviä, en sitä ihmettelekään että harmittaa. Enkä nyt erityisesti puolustele näitä muutoksia, kun en niistä tarpeeksi tiedä, enkä tiedä paljonko tästä oikeasti on hyötyä kenellekään. Mielestäni mahdollisimman monia ihmisiä pitäisi kannustaa julkisten käyttöön.
Mutta kun muutoksia ylipäänsä tehdään, niin eihän siinä voi ajatella jokaista erityistapausta tyyliin "Hetkinen, hyödyttääkö tämä nyt varmasti niitäkin opiskelijoita, jotka saavat 6 kertaa viikossa vanhemmiltaan kyydin? Entä niitä, jotka yleensä pyöräilevät, mutta sadepäivinä tarvitsevat bussia?" Tämänkaltaisissa uudistuksissa varmaankin ajatellaan ensisijaisesti niitä, jotka palvelua eniten käyttävät ja tarvitsevat. Tai niin ainakin pitäisi tehdä.