HSL uudistus vie opiskelija-alennuksen kertalipuista kokonaan. Opiskelija alennuskin tippuu 45%
https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet
Eipä tarvitse enää käyttää julkisia.. Ketkä tuosta uudistuksesta oikein hyötyy?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijalla ole varaa kertalippuihin. Jos menee ravintolaan niin yhden siiderin kun jättää välistä niin lippu on kuitattu sillä.
Opiskelijoilla on omat bileet joissa juomat edullisia. Ei muuten olisi varaa.
Pakkoko sitä viinaa on vetää niin paljon?
Vttuako se sulle kuuluu juonko mä vai en?
Suomipoika/tyttö ei osaa juhlia ilman viinaa. Turha itkeä ettei ole rahaa matkalippuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun on muutenkin tiukkaa. 2 opiskelijaa taloudessa ja tuo tuntuu. No kai ne voi kävellä sen 13 kilometriä.
Ostakaa kk -lippu. Ihan hyvä alennus on.
Osta sä traktori, ois hyvä alennus nyt. Ai et tarvii? En mäkään tarvii kk-lippua kun en sitä arkisin käytä.
Sit kai on pysyttävä kotona.. tai ostaa fillari :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijalla ole varaa kertalippuihin. Jos menee ravintolaan niin yhden siiderin kun jättää välistä niin lippu on kuitattu sillä.
Alkkis
Vierailija kirjoitti:
https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet
Eipä tarvitse enää käyttää julkisia.. Ketkä tuosta uudistuksesta oikein hyötyy?
Ihana uudistus. Saispa vain nopeasti liput vaihdettua, että uudet vyöhykkeet tulis mahdollisimman nopeasti käyttöön.
Harvoin julkisia käyttävän kannattaa suosia taksia tästä lähin.
Vierailija kirjoitti:
Alennusryhmiin kuulumattomat B-vyöhykkeellä asuvat taitaa olla se ryhmä joka tästä hyötyy.
Tai toisinpäin...
Mun mielestä aivan turha uudistus. Onneks joku on saanut palkkaa vuosi tolkulla tämänkin huuhaan suunnittelusta.
Huono uudistus. Tarttisin vaan A:n mut nyt pakko ostaa AB koska rahastus
Huono asia. Meidän opiskelija kulkee välillä pyörällä ja bussilla. Harjoitteluun pääsi välillä mun kyydissä, joskus kulki junalla. Eli tyypillinen kertalipun käyttäjä, joka hyötyy alennuksesta nimenomaan opiskeluun liittyvissä matkoissa. Jatkossa sitten kulkee normihintaisella kertalipulla, jonka hinta tulee olemaan lähes kolminkertainen. Koska siis nyt pääsee Vantaan toisesta päästä toiseen sisäisellä, joka on opiskelijalta reilu euron. Uusi lippu BC on lähes kolme euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se vähän kuuluu, jos keskustelussa perustelet juomisellasi sen, että tarvitset halvemmat matkat.
Opiskelija-alennuksen idea on varmaan alunperin ollut se, että opiskelijat pääsevät edullisesti kouluun.
-ohis
En ymmärrä perustelua ikärajan poistamisella. Vanhemmista opiskelijoista suurin osa kuitenkin opiskelee työttömyysturvalla omaehtoisesti. Siinä saa sen 9 e pvä verottomana, joka juurikin on tarkoitettu mm. matkakuluihin. Eli kaksi tukea samaan asiaan. Sitten nuoret opiskelijat kärsivät, kun mahdollisuus edulliseen kertalippuun poistuu.
Selittäkääs nyt minulle, kun en tajua. Kun opiskelin, kuljin kuukausilipulla kouluun. Se oli siis minulle hyvin tarpeellinen alennus. Miten opiskelija hyötyy halvoista kertalipuista? Jos opiskelija käy viikonloppuisin bilettämässä tai silloin tällöin tarvitsee kertalipun käydäkseen jossain, niin eihän se nyt herranen aika mikään opiskelua haittaava tragedia ole... Käykö joku kertalipuilla opiskelemassa, vai pitäisikö opiskelijoiden vain periaatteesta saada ihan kaikki halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt minulle, kun en tajua. Kun opiskelin, kuljin kuukausilipulla kouluun. Se oli siis minulle hyvin tarpeellinen alennus. Miten opiskelija hyötyy halvoista kertalipuista? Jos opiskelija käy viikonloppuisin bilettämässä tai silloin tällöin tarvitsee kertalipun käydäkseen jossain, niin eihän se nyt herranen aika mikään opiskelua haittaava tragedia ole... Käykö joku kertalipuilla opiskelemassa, vai pitäisikö opiskelijoiden vain periaatteesta saada ihan kaikki halvemmalla?
Etkö lukenut aiempia kommentteja? Kyllä, jotkut opiskelijat käyvät koulussa tai työharjoittelussa kertalipulla. Kulkevat siis välillä pyörällä tai vanhempiensa kyydillä ja toisinaan julkisilla. Esim. viikossa vaikka 6 matkaa kyydillä ja 4 junalla. Tällä hetkellä Vantaan sisäinen vähän reilu euron, uusi BC lähes kolme euroa. Opiskelija, joka asuu vielä kotonaan ei saa opintotukea, vaikka olisi kaksi pienipalkkaista vanhempaa. Lisäksi maksetaan kirjat ja muut opiskeluvälineet. Tämä nykyinen lippuetu on ainakin meidän perheessä ollut ihan tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin julkisia käyttävän kannattaa suosia taksia tästä lähin.
Miten tiedätte etukäteen, paljonko taksimatka nykyisin maksaa? Onko über laillinen Suomessa ja miten sen hinnoittelu menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että opiskelijoiden ikäsyrjintä loppuu. Muutenkin vyöhykeuudistus on positiivinen muutos
Nuoria syrjitään, koska eläkeläiset savat lippunsa edullisemmmin. Ikä ei voi olla syy saada halvempi matka. Eläkealennus on poistettava syrjivänä.
Eläkkeellä voi olla 20 vuotiaanakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että opiskelijoiden ikäsyrjintä loppuu. Muutenkin vyöhykeuudistus on positiivinen muutos
Nuoria syrjitään, koska eläkeläiset savat lippunsa edullisemmmin. Ikä ei voi olla syy saada halvempi matka. Eläkealennus on poistettava syrjivänä.
Eläkkeellä voi olla 20 vuotiaanakin
Se onkin olennaista. Vanhat eläkeläiset on turhia ihmisiä, mitä nyt rakensivat maata aikana, jolloin sosiaaliturva oli pitkälti tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma julkisen liikenteen käyttöni ei ole kiinni alennuksista vaan pakosta. Itse olen kiitollinen, että oma lippuhintani tippuu yli 100e vähän yli 50e. Verrattuna auton kuluihin pidin kyllä 100e maksua kohtuullisena.
Olen opiskelija ja käytän julkisia kun käyn viikonloppuisin ravintolassa. Nyt en saa enää opiskelija-alennusta ja kk-lipussa ei ole mitään järkeä. On sama mennä Überillä tai Taxifyllä kun ei se hintaero ole enää niin suuri.
On varaa käydä ravintolassa mutta ei maksaa bussilippua??
Opiskelija-alennus ei tippunut 45%.
Kannattaisko jatkaa niitä opintoja, jos ei edes tätä osaa...
Onko über tai Taxify Suomessa laillisia ja toimivia? Mihin muita takseja enää edes tarvitaan, eikös hinnoittelu mennyt vapaaksi ja hinnat jopa nousseet?
Tämä siis niille, jotka julkisten lippu-uudistuksen jälkeen aikovat vain alkaa käyttää enemmän takseja.
Osta sä traktori, ois hyvä alennus nyt. Ai et tarvii? En mäkään tarvii kk-lippua kun en sitä arkisin käytä.