Mistä tuo ENÄÄN on lähtöisin?
Eilen oli Armanin Viimeinen ristiretki ohjelman tekstityksessäkin. Yleistynyt hurjaa vauhtia. Opetetaanko se jo koulussa?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hernekeitto-sana lausutaan joissakin osissa Suomea, mm. Porin seudulla [hernekeitto], mutta yleisempää on, yhdyssanan osien välissä on loppukahdennus [hernekkeitto]. Samanlainen esimerkki on vaikkapa [tervetuloa] vs. [tervettuloa].
Ja se enään-kirjoitusasu on hyperkorrektiutta.
Hyperkorrektiutta??????
Niin. Samaa kuin pianosta tulee pieno.
Vierailija kirjoitti:
Kirjakieli kunniaan kirjoitti:
Täällä Tampereella kuulee usein tuon sanan ja muitakin samankaltaisia mitä en halua edes tässä muistella. Mielestäni enää on enää eikä mikään enään.
Yhtä paljon hermoja kiristää kun kuulee jossain päin Suomea sanat moon ja soot. Moon oikias ja soot vääräs. Onko se jotain laiskan ihmisen puhetta kun ei jakseta lausua sanoja kokonaan vaan tehdään tämänkaltaisia yhdistelmäsanoja? Samaan sarjaan kuuluu sana spessu. Ärsyttävää lässytystä. Melkein yhtä ärsyttävää kuin suu auki ruokaileva ihminen.
Olen tamperelainen ja kukaan tuntemani ihminen ei sano enääN. En myöskään minä itse.[/qquoquoteHquotHq
Helpottavaa tietää, valoa on siis tunnelin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli kirjoitetaan kuten lausutaan. Enää on harvinainen poikkeus, lausutaan enään ja silti kielinatsit pakottavat koko kansan kirjoittamaan sen vammaiseen muotoon ilman lopun ännää.
Kuka lausuu enää-sanan enääN? Ei minun ympäristössäni ainakaan kukaan.
Jossain päin ehkä sanotaan enNääN, mutta se on taas eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samasta paikasta kuin muut typeryydet esim. järjestään. Järjestään mitä? Hyllyjä?
Mitä typerää tuossa sinusta on? "Järjestään" on ihan normaali sana.
En osaa sanoa, kirjoitin vuosia "enään" ja lausuinkin niin. Luulin, että se on oikea muotoa ja enää lyhynnetty. Sori :)
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei enään välitä, sydämmestä ottaa!
Ompa agresiivinen koira, hän puri kovasti pahasti jalkaani - niimpä piti mennä tohtorin luokse, joka määräsi pahaan tulehdukseeni penisliiniä.
Montako virhettä löysit?
Olisko vaikka näppäilyvirhe tai muuten epähuomiossa kirjoitettu? Itsekin kirjoitan koneella usein mitä sattuu, esim. huomenna --> huomioon. Käsin tuollaisia virheitä ei tule koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytäänkö ENÄÄN sanan käyttö lukiossa ja yliopistossa?
Enään ei hyväksytä, ennen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhekielestä tietenkin tollo. "Se ei ole enään voimassa". Enää ääntyy enään.
Ehkä jossain rupupiireissä.
Itsekin ihan sanot niin. Kuten sanot myös hernekkeitto.
En kyllä sano niin. Enää on enää myös puheessa. En todellakaan sano enääN.
Ja herne'keitto on taas ihan eri asia.
No haloo, mistä ylipäänsä tulee "enään", jos sitä ei sanota niin edes puhekielessä! Itse opin vasta koulussa sanan olevan "enää". Eihän kukaan kirjoita esim. 2 "kaksin", koska sitä ei missään äännetä niin. Törmäsin pari viikkoa sitten myös sanaan "ainankin". Kyllä puhekieli on ihmeellinen!
Lähtöisin Keravalta tai Lahdesta.
Kaksi Suomen tyhmintä mestaa.
Lähiöistä Pulikaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on spessu?
En ole ihan varma, mutta luulen sen olevan itänaapurin erikoisjoukkojen sotilas.
Kuulotelessasi sipulia voit samaan aikaan kuullostella ketä on ovella. Multitasking oppitunti nro 1
Mitä väliä tuolla edes on. Joka lauseen oon ymmärtänyt vaikka tuota sanaa on noin käytetty.
Ilmeisesti sitä on ennen käytetty. Luen juuri 1800-luvun lopulla kirjoitettua kirjaa, jossa ihan järkiään lukee enään. Myös muussa tekstissä kuin dialogissa. Suomen kielioppihan on laatimisen jälkeen kehittynyt ja kehittyy edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tuolla edes on. Joka lauseen oon ymmärtänyt vaikka tuota sanaa on noin käytetty.
Onko lauseiden ymmärryskykykäsityksesi yleisesti hyväksytty tosiasia myös ystäviesi keskuudessa?
En kyllä sano niin. Enää on enää myös puheessa. En todellakaan sano enääN.
Ja herne'keitto on taas ihan eri asia.