Auringonlasku tänään Helsingissä klo 16:32, Oulussa 16:07, Joensuussa 16:02 - "Ihana" talviaika!
Niin että nautitteko te pysyvän talviajan kannattajat suurestikin tästä pimeydestä, joka tässä teidän hehkuttamassanne "normaaliajassa" alkaa jo iltapäivällä? Onko mielestänne luontevaa, että vaikka ollaan vielä lokakuun puolella, niin aurinko laskee jo neljän aikoihin?
Muissa EU-maissa ollaan onneksi vähän fiksumpia kuin Suomessa, koska niissä enemmistö kansasta on pysyvän kesäajan kannalla. Täällä härmälandiassa taas vaaditaan pysyvää talviaikaa, koska se on mukamas niin luonnollista ja tämän maan "oikea aikavyöhyke"!
Jos kansa täällä takapajulassa saa tahtonsa läpi ja Suomi siirtyy pysyvään talviaikaan, niin onneksi on mahdollista muuttaa johonkin toiseen EU-maahan, jossa ollaan järkevämpiä tässä asiassa ja jossa ei siksi tarvitse kärsiä luonnottoman aikaisin pimenevistä illoista!
Kommentit (70)
Itse tykkään älyttämästi normaaliajasta. Tänä aamuna oli mahtava herätä oikeasti kello 6 eikä kello 5 niin kuin viime viikolla.
BTW Helsinki tänään:
Sunrise Today: 07:34
Sunset Today: 16:32
Mutta muuta sinä sitten etelämmäksi. Tällaista siellä tänään:
Berlin:
Sunrise Today: 06:56
Sunset Today: 16:42
London:
Sunrise Today: 06:48
Sunset Today: 16:39
Brussels:
Sunrise Today: 07:28
Sunset Today: 17:22
Rome:
Sunrise Today: 06:38
Sunset Today: 17:08
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli aivan ihanaa nukkua tänään tunti pidempään.
Sori, mutta voit koska tahansa nukkua tunnin pitempään joko menemällä aikaisemmin nukkumaan tai heräämällä myöhemmin.
Että nämä kellovauhkoilijat voivatkin olla yksinkertaisia :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minusta on nimenomaan "luontevaa", että aurinko on korkeimmillaan klo 12. Voit lähettää valituksesi auringolle, ettei se suostu paistamaan enempää.
Kuka on keksinyt että klo 12 on keskipäivä? Eikö se ole vanhanaikaista? Laskekaa itse monelta heräätte ja monelta menette nukkumaan ja mikä aika on siinä keskellä? Tuskin on klo 12. Kesäaika on siis nykyihmiselle paljon luontevampi aika kuin talviaika.
Minä herään klo 12 ja käyn nukkumaan 04. Täten vaadin, että kelloa on siirrettävä kahdeksan tuntia eteenpäin. Kaikki, jotka vastustavat minua, ovat vanhanaikaisia.
No sittenhän sä varmaan kannatat kesäaikaa, että ehdit nähdä aurinkoa enemmän.
Ei. En minä aurinkoa halua nähdä. Jos haluaisin, heräisin tietysti aiemmin. Minä vain haluan, että kelloa siirretään kahdeksan tuntia eteenpäin, koska nykysysteemi on vanhanaikainen.
No sä ootkin poikkeus. Suurin osa meistä nimenomaan haluaa nähdä aurinkoa mahdollisimman paljon.
Aijaa. Meidän työpaikalla on liukuma 7-9, ja aniharva sinne seiskalta tulee, vaikka siten saisi helposti pidettyä itsensä ikuisessa kesäajassa.
No henkilökohtaisesti menen nimenomaan seitsemäksi, mutta ei sekään kauheasti auta kun neljältä lähtee, on jo pimeää. Illanvirkku olen, ja vihaan aamuherätyksiä eikä siinä valo mitään auta. Mutta pakotan itseni ylös koska aamuheräämistä kamalampaa on istua toimistolla kuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin että nautitteko te pysyvän talviajan kannattajat suurestikin tästä pimeydestä, joka tässä teidän hehkuttamassanne "normaaliajassa" alkaa jo iltapäivällä? Onko mielestänne luontevaa, että vaikka ollaan vielä lokakuun puolella, niin aurinko laskee jo neljän aikoihin?
Muissa EU-maissa ollaan onneksi vähän fiksumpia kuin Suomessa, koska niissä enemmistö kansasta on pysyvän kesäajan kannalla. Täällä härmälandiassa taas vaaditaan pysyvää talviaikaa, koska se on mukamas niin luonnollista ja tämän maan "oikea aikavyöhyke"!
Jos kansa täällä takapajulassa saa tahtonsa läpi ja Suomi siirtyy pysyvään talviaikaan, niin onneksi on mahdollista muuttaa johonkin toiseen EU-maahan, jossa ollaan järkevämpiä tässä asiassa ja jossa ei siksi tarvitse kärsiä luonnottoman aikaisin pimenevistä illoista!
Muuta ihan rauhassa minne haluat. Suurin osa ihmisistä ei ole itsekkäitä to*loja kuten sinä vaan he äänestävät terveyden kannalta parasta vaihtoehtoa. Mutta kun sinua tämä ei miellytä, niin tottakai Suomi on takapajula :D Miten typerä aikuinen ihminen voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta voit koska tahansa nukkua tunnin pitempään joko menemällä aikaisemmin nukkumaan tai heräämällä myöhemmin.
Pidetään siis kello aikavyöhykkeen mukaisessa oikeassa ajassa. Älyttömiä nuo kellon peukaloinnit, kun jokainen voi herätä koska haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä puolustaa "normaalia aikaa", ovat vanhoja jotka "haluavat hyvät ajat takaisin" , periaatteesta palata "takaisin vanhaan aikaan", välittämättä mistään muusta
Olen 38-vuotias ja kannatan normaaliaikaa. Kesäaika on siis mua vuoden nuorempi. Tää talviaika vaan nyt sopii meikäläiselle henk.koht. paremmin ja näen että siitä on myös enemmän hyötyä kansanterveydellisesti kuin poliittisesti ja taloudellisestikin.
Mene Ap jatkuvan valittamisen sijaan siirtämään aurinkoa tai käännä vaikka maapallon akselia. Totuus on se, että talvisin Suomessa on kylmää ja pimeää kellonajasta riippumatta.
Tehkää eduskunnalle aloite, jossa vaaditte, että Suomi siirretään päiväntasaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään älyttämästi normaaliajasta. Tänä aamuna oli mahtava herätä oikeasti kello 6 eikä kello 5 niin kuin viime viikolla.
BTW Helsinki tänään:
Berlin:
London:
Brussels:
Rome:
No minusta montakaan kesäajan kannattajaa ei ole oikeasti järjellä siunattu. Ne oikeasti luulee, että ikuiset valoisat lenkkikelit koittavat ikuisen kesäajan myötä. Suurin osa vaikuttaa vain myös hyvin itsekkäiltä - millään muulla väliä kunhan itse pääsee lenkille.
Vierailija kirjoitti:
BTW Helsinki tänään:
Berlin:
London:
Brussels:
Rome:
Muuta tosiaan vaikka Roomaan ja muista valittaa paaville, kun se hemmetin aurinko kehtaa laskea Roomassakin jo 17.08.
En ymmärrä yhtään tätä vouhkaamista kesä- ja talviajasta!
-
Kun kellot eilen siirrettiin "kesään päin", on vähän aikaa aamusta valoisampaa, mutta muutaman viikon kuluttua näillä leveyspiireillä tilanne olisi ihan sama, oltiinko kelloa siirretty tai ei.
-
Kuka voitti? Ei kukaan.
Tai, no, minä ainakin voitin, koska pidän siitä, että saan ylimääräisen tunnin yhdeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Luonnollinen herääminen auringonvaloon ei ole mahdollista, jos töihin joutuu lähtemään aikaisin kesäajan mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minusta on nimenomaan "luontevaa", että aurinko on korkeimmillaan klo 12. Voit lähettää valituksesi auringolle, ettei se suostu paistamaan enempää.
No näinpä. On niin luontevaa istua siellä toimiston loisteputkien alla puolenpäivän aikaan, kun tietää näkemättäkin, että aurinko se vain paistaa etelästä juuri nyt. Ja ryömiä ulos työpäivän päätteeksi, auringonlaskun jälkeen.
Toimistorottienko mukaan tää maailma pitää säätää?
Ihanaa että aamusella on valoisaa!!! :))))))))))
Kelloa pitäis siirtää 12h ja ihan sama eteen vai taakse. Ihosyöpä vähenis kun kesällä nukuttsis pahimman psisteen yli. Yöllä on kuitenkin valoisaa bilettää. Vauvojakin syntyis enemmän kun olis vähän hämärää ihmisten aktiivisimpaan aikaan.
En mitenkään tajua, että kellojen siirtäminen todella vaikuttaisi kenenkään e-lä-mään.
Oi, kun unirytmit kärsivät!
-
Kun katsotte peiliin, ymmärtänette, etteivät ne unirytmit ettekä itse kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinpä. On niin luontevaa istua siellä toimiston loisteputkien alla puolenpäivän aikaan, kun tietää näkemättäkin, että aurinko se vain paistaa etelästä juuri nyt. Ja ryömiä ulos työpäivän päätteeksi, auringonlaskun jälkeen.
Jos sun on pakko saada katsella aurinkoa joka päivä, asut ihan väärässä maassa. Vaihda nyt ainakin ulkotöihin ensi alkuun.
Siinä vaiheessa, kun talvi oikeasti painaa päälle, on joka tapauksessa pimeää töihin mennessä ja töistä lähtiessä, normaaliajassa ja kesäajassa.
Onneksi konttorirotalla on useimmiten oikeus pitää tunti vapaata keskellä päivää, juuri normaaliajan valoisimpaan aikaan.
Aamuhämärässä?
Eli siinä kahdeksan maissa kun ihmiset menevät töihin ja kouluun?