Auringonlasku tänään Helsingissä klo 16:32, Oulussa 16:07, Joensuussa 16:02 - "Ihana" talviaika!
Niin että nautitteko te pysyvän talviajan kannattajat suurestikin tästä pimeydestä, joka tässä teidän hehkuttamassanne "normaaliajassa" alkaa jo iltapäivällä? Onko mielestänne luontevaa, että vaikka ollaan vielä lokakuun puolella, niin aurinko laskee jo neljän aikoihin?
Muissa EU-maissa ollaan onneksi vähän fiksumpia kuin Suomessa, koska niissä enemmistö kansasta on pysyvän kesäajan kannalla. Täällä härmälandiassa taas vaaditaan pysyvää talviaikaa, koska se on mukamas niin luonnollista ja tämän maan "oikea aikavyöhyke"!
Jos kansa täällä takapajulassa saa tahtonsa läpi ja Suomi siirtyy pysyvään talviaikaan, niin onneksi on mahdollista muuttaa johonkin toiseen EU-maahan, jossa ollaan järkevämpiä tässä asiassa ja jossa ei siksi tarvitse kärsiä luonnottoman aikaisin pimenevistä illoista!
Kommentit (70)
Ihme sekoilua, toisen mielestä mukavaa, kun aamulla on valoista, toisen mielestä ei. Ihan sama. Kauhea nälkä oli tänään klo 12:00, vatsa ei osaa kellonaikoaja, ehkä se tottuu taas, ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä puolustaa "normaalia aikaa", ovat vanhoja jotka "haluavat hyvät ajat takaisin" , periaatteesta palata "takaisin vanhaan aikaan", välittämättä mistään muusta
Ei, kyllä mä puolustan ihan siitä syystä, että se on fysiologisesti paras vaihtoehto ja säätää ynirytmin kohdalleen.
En erityisesti rakasta talvea sellaisena kuin se Etelä-Suomessa nykyisin on (märkää hyhmää). Siinä ei iltapäivän ns. valottomuus tunnu yhtään missään. Ainoa, mistä on hyötyä on se, jos aurinkoisia päiviä on enemmän ja on sen verran viileää, että tulee edes pikkuisen lunta. Tuo iltapäivän ”valoisa tunti” on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun enimmäkseen on harmaata ja märkää.
Pohjoisemmassa on lunta ja hämärä valkoisuus on ihanaa. Se kuuluu tähän maahan ja sen vastapainona meillä on kesä pitkine päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minusta on nimenomaan "luontevaa", että aurinko on korkeimmillaan klo 12. Voit lähettää valituksesi auringolle, ettei se suostu paistamaan enempää.
Kuka on keksinyt että klo 12 on keskipäivä? Eikö se ole vanhanaikaista? Laskekaa itse monelta heräätte ja monelta menette nukkumaan ja mikä aika on siinä keskellä? Tuskin on klo 12. Kesäaika on siis nykyihmiselle paljon luontevampi aika kuin talviaika.
Minä herään klo 12 ja käyn nukkumaan 04. Täten vaadin, että kelloa on siirrettävä kahdeksan tuntia eteenpäin. Kaikki, jotka vastustavat minua, ovat vanhanaikaisia.
No sittenhän sä varmaan kannatat kesäaikaa, että ehdit nähdä aurinkoa enemmän.
Ei. En minä aurinkoa halua nähdä. Jos haluaisin, heräisin tietysti aiemmin. Minä vain haluan, että kelloa siirretään kahdeksan tuntia eteenpäin, koska nykysysteemi on vanhanaikainen.
Minustakin kesäaika parempi, valo on tärkeämpi iltapäivällä kuin aamuhämärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valon ja pimeyden määrä on ihan sama, vaikka kello näyttäisi mitä.
Peittoakin voisi jatkaa alhaalta ja leikata ylhäältä pois. Sama määrä kangasta siinä kuitenkin on. .
Ja pääasia, että peiton keskikohta on suurinpiirtein munaskuiden kohdalla.
Yhtä hyvä on, että aurinko on päivällä taivaanlaella. Piste.
Oliskin taivaanlaella. EI, se vain hiukan kurkistaa horisontista monta kuukautta vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valon ja pimeyden määrä on ihan sama, vaikka kello näyttäisi mitä.
Peittoakin voisi jatkaa alhaalta ja leikata ylhäältä pois. Sama määrä kangasta siinä kuitenkin on. .
Ja pääasia, että peiton keskikohta on suurinpiirtein munaskuiden kohdalla.
Yhtä hyvä on, että aurinko on päivällä taivaanlaella. Piste.
Oliskin taivaanlaella. EI, se vain hiukan kurkistaa horisontista monta kuukautta vuodesta.
Se on sen talviajan syy! Kun pysyttäisiin ikuisessa kesäajassa, keikkuisi aurinko joulunakin keskitaivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minusta on nimenomaan "luontevaa", että aurinko on korkeimmillaan klo 12. Voit lähettää valituksesi auringolle, ettei se suostu paistamaan enempää.
Kuka on keksinyt että klo 12 on keskipäivä? Eikö se ole vanhanaikaista? Laskekaa itse monelta heräätte ja monelta menette nukkumaan ja mikä aika on siinä keskellä? Tuskin on klo 12. Kesäaika on siis nykyihmiselle paljon luontevampi aika kuin talviaika.
Minä herään klo 12 ja käyn nukkumaan 04. Täten vaadin, että kelloa on siirrettävä kahdeksan tuntia eteenpäin. Kaikki, jotka vastustavat minua, ovat vanhanaikaisia.
Ei. En minä aurinkoa halua nähdä. Jos haluaisin, heräisin tietysti aiemmin. Minä vain haluan, että kelloa siirretään kahdeksan tuntia eteenpäin, koska nykysysteemi on vanhanaikainen.
No sä ootkin poikkeus. Suurin osa meistä nimenomaan haluaa nähdä aurinkoa mahdollisimman paljon.
Hohhoijaa, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Kyllä, nautin talviajasta, ihanaa on. Miten voi olla noin lapsellinen, että kuvittelee toisten mielipiteiden olevan väärinymmärryksen syytä!
Nautin suuresti valoisasta aamusta tänään. Hyvältä tuntui. Hienolta näytti myös taivas töistä lähdettäessä. Hämäryys ei haitannut yhtään. Ah talviaika!
Kyllä mä vaan nauttidin kun voidin ulkoilla vielä päivännäöllä = metsässä töiden jälkeen.
Se onnistuisi n. 1,5 kk enemmän jos oltaisiin koko ajan kesäajassa.
Kyllä, sillä on merkitystä vuositasolla.
1,5 kk reiludti enemmän ja tehokkaampaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli aivan ihanaa nukkua tänään tunti pidempään.
Sama 😘 ja herääminen oli helpompaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Muut EU-maat ovat ainakin sikäli järkevämpiä, etteivät ole asettuneet minnekään 70. leveysasteelle.
Hah tämä! Mikä sai esivanhempani muuttamaan Skotlannista ja Saksasta Suomeen 1600-luvulla?! :D
Miten voi joillekin olla elämän ja kuoleman kysymys joku yks tunti sinne tai tänne? Se on talvella kuitenkin pimeää ku mörön perseessä vaikka oltais missä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä ootkin poikkeus. Suurin osa meistä nimenomaan haluaa nähdä aurinkoa mahdollisimman paljon.
Aijaa. Meidän työpaikalla on liukuma 7-9, ja aniharva sinne seiskalta tulee, vaikka siten saisi helposti pidettyä itsensä ikuisessa kesäajassa.
Minulle ei ole väliä onko valoisaa vai pimeää. Olen varmaan jotenkin immuuni valon määrän vaihtelulle. Nukumme ympäri vuoden verhot auki eikä kesän valoisuus vaikuta millään tavoin unensaantiini, myöskään talviajan pimeydellä ei ole vaikutusta vireystilaani.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi joillekin olla elämän ja kuoleman kysymys joku yks tunti sinne tai tänne? Se on talvella kuitenkin pimeää ku mörön perseessä vaikka oltais missä ajassa.
Talvella se on ihan sama joo, mutta mulla on aina lopputalvesta ja alkukeväästä masennus oireita johtuen siitä että on pitkä talvi takana ja kaipaa jo niin valoa, aina kesäaikaan siirtyminen on helpottanut kun valoa on tullut roimasti lisää illalla. Pelottaa miten jaksan tulevat keväät kun pimeys jatkuu paljon pitempään. (Aamun valot ei paljon piristä työpaikan ikkunasta).
Vierailija kirjoitti:
Minustakin kesäaika parempi, valo on tärkeämpi iltapäivällä kuin aamuhämärässä.
Biologiselle kellollesi aamulla saatu valo on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Niin että nautitteko te pysyvän talviajan kannattajat suurestikin tästä pimeydestä, joka tässä teidän hehkuttamassanne "normaaliajassa" alkaa jo iltapäivällä? Onko mielestänne luontevaa, että vaikka ollaan vielä lokakuun puolella, niin aurinko laskee jo neljän aikoihin?
Muissa EU-maissa ollaan onneksi vähän fiksumpia kuin Suomessa, koska niissä enemmistö kansasta on pysyvän kesäajan kannalla. Täällä härmälandiassa taas vaaditaan pysyvää talviaikaa, koska se on mukamas niin luonnollista ja tämän maan "oikea aikavyöhyke"!
Jos kansa täällä takapajulassa saa tahtonsa läpi ja Suomi siirtyy pysyvään talviaikaan, niin onneksi on mahdollista muuttaa johonkin toiseen EU-maahan, jossa ollaan järkevämpiä tässä asiassa ja jossa ei siksi tarvitse kärsiä luonnottoman aikaisin pimenevistä illoista!
Vastaavasti aurinko nousee
Joensuussa 7:26
Helsingissä 7:35
Oulussa 7:59
Kuukauden päästä valoisa aika on vieläkin lyhyempi. Ihan riippumatta siitä onko kesäaika vai talviaika käytössä. Ei kesäaika tarkoita mitään ikuista auringonpaistetta ja lämpöä.
Ei siinä mitään luonnotonta ole, että näin pohjoisessa talvella on suurin osa ajasta pimeää.
Jos haluaisit, että illalla on valoisaa, niin silloin pitäisi siirtyä aika monta aikavyöhykettä itään päin. Ei ihan moskovan aika riitä meille tuomaan valoisia talvi-iltoja.
Miksi nyt on niin kauhea kampanjointi kesäajan puolesta? Kesäaika on keinotekoinen keksintö. Sama vaikutus saadaan sillä, että pysytään omalla luonnollisella aikavyöhykkeellä ja aletaan kampanjoida aamupainotteisemman yhteiskunnan puolesta.
Seiskaksi kaikki virastoon, niin päästään jo alkuiltapäivästä vapaalle ulkoilemaan.
Vai onko sittenkin niin, että aikaisin herääminenkin on vanhanaikaista?
Minusta oli aivan ihanaa nukkua tänään tunti pidempään.