Auringonlasku tänään Helsingissä klo 16:32, Oulussa 16:07, Joensuussa 16:02 - "Ihana" talviaika!
Niin että nautitteko te pysyvän talviajan kannattajat suurestikin tästä pimeydestä, joka tässä teidän hehkuttamassanne "normaaliajassa" alkaa jo iltapäivällä? Onko mielestänne luontevaa, että vaikka ollaan vielä lokakuun puolella, niin aurinko laskee jo neljän aikoihin?
Muissa EU-maissa ollaan onneksi vähän fiksumpia kuin Suomessa, koska niissä enemmistö kansasta on pysyvän kesäajan kannalla. Täällä härmälandiassa taas vaaditaan pysyvää talviaikaa, koska se on mukamas niin luonnollista ja tämän maan "oikea aikavyöhyke"!
Jos kansa täällä takapajulassa saa tahtonsa läpi ja Suomi siirtyy pysyvään talviaikaan, niin onneksi on mahdollista muuttaa johonkin toiseen EU-maahan, jossa ollaan järkevämpiä tässä asiassa ja jossa ei siksi tarvitse kärsiä luonnottoman aikaisin pimenevistä illoista!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valon ja pimeyden määrä on ihan sama, vaikka kello näyttäisi mitä.
Näinpä. Ja talvella on joka tapauksessa enemmän tai vähemmän pimeetä. Maaliskuussa taas helpottaa.
Muuttakaa omia työaikojanne, että pääsette iltapäivällä aikaisemmin kotiin.
Joo hei tosi hyvä idea! Näin sairaanhoitajana mä taidankin lähteä vähän aikaisemmin töistä ja jättää mummot hoitamatta. Mitä sitä nyt turhia hötkyilemään, eletään auringon mukaan vaan! Keskipäivän jälkeen ei osastolla tehdä enää sitten mitään. Kun sehän se määrittää meidän kaikkien elämän, toi aurinko.
Oli kyllä tosi mukava mennä tänään töihin kun aamuaurinko paistoi. Ihan erilailla oli virtaa koko päivän.
Kuitenkin kaupunkilaiset sitten pelkäävät pimeää ja katuvaloissa on sitten kuitenkin tarjontaa joka lähtöön.
Onko tarkoitus sitten myös syödä iltamyöhällä jos nyt heti töistä pitää päästä heti lenkille?
Vierailija kirjoitti:
Valon ja pimeyden määrä on ihan sama, vaikka kello näyttäisi mitä.
Mutta siihen voi vaikuttaa, ehtiikö kukaan työssäkäyvä töiden jälkeen nauttimaan päivänvalosta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kaupunkilaiset sitten pelkäävät pimeää ja katuvaloissa on sitten kuitenkin tarjontaa joka lähtöön.
Onko tarkoitus sitten myös syödä iltamyöhällä jos nyt heti töistä pitää päästä heti lenkille?
Siis töistä päästessä pitäisi olla pimeää, että ihmiset söisivät tarpeeksi aikaisin, vai mitä yrität sanoa? 😅
Haastakaamme siis aurinko oikeuteen.
Onkohan silläkin kepun jäsenkirja? On varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minusta on nimenomaan "luontevaa", että aurinko on korkeimmillaan klo 12. Voit lähettää valituksesi auringolle, ettei se suostu paistamaan enempää.
Kuka on keksinyt että klo 12 on keskipäivä? Eikö se ole vanhanaikaista? Laskekaa itse monelta heräätte ja monelta menette nukkumaan ja mikä aika on siinä keskellä? Tuskin on klo 12. Kesäaika on siis nykyihmiselle paljon luontevampi aika kuin talviaika.
Keskipäivä tarkoittaa sitä, että se on auringon nousun ja laskun keskikohta. Ja muinaiset babylonialaiset keksivät jakaa yön ja päivän kummankin 12 tuntiin, mistä vuorokauteen tuli yhteensä 24 tuntia. Ja keskipäivä ja keskiyö ovat silloin 12. tunnin kohdalla.
Sinulle ehkä parhaiten sopisi kääntää kelloa reilusti eteenpäin, niin että aurinko on korkeimmillaan klo 18. Olisiko hyvä? Ehdit herätäkin ennen kuin aurinko laskee.
Hevonkellit tätä aikaista pimeyttä. En ole mikään lypsytilallinen, enkä tehdastyöläinen. Kaipaisin sitä valoa iltaan. Olen viimeksi herännyt seitsemältä aamulla joskus kouluaikoina
Vierailija kirjoitti:
Hevonkellit tätä aikaista pimeyttä. En ole mikään lypsytilallinen, enkä tehdastyöläinen. Kaipaisin sitä valoa iltaan. Olen viimeksi herännyt seitsemältä aamulla joskus kouluaikoina
Tässä oikein malliesimerkki loogisesta ajattelusta. Iltaan pitäisi saada valoa, mutta aamulla ei voi suostua heräämään. Siispä pitää pakottaa kaikki muut heräämään aiemmin.
Minua ei ainakaan haittaa pimeys, koska suomalaisena olen tottunut siihen.
Täällä lienee ihmisiä, jotka eivät ole eläneet Suomessa vuodenaikojen vaihteluissa, kun niin kovasti kauhistellaan mokomaa kellonsiirtoa tai siirtämättä jättämistä.
Epäilen vahvasti edellä lausumaani.
Vinkua saa, muttei turhasta.