Firettäminen - eli taloudellinen riippumattomuus ennen eläkeikää, mitä ajatuksia?
Harva se viikko tuntuu uutisiin nousevan otsikko nuorista aikuisista, jotka haluavat saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden ennen eläkeikää. Nyt oli taas tällainen uutinen (linkki alla), jossa kerrotaan että ilmiölle on myös nimi - firettäminen (financial indepence, retire early).
Osakesijoittaminen omilla rahoilla on tietenkin jokaisen oikeus, mutta tuossa uutisessa kerrotaan yhden firettämisen muodon olevan se, että elää säästeliäästi ja syö vain kaurapuuroa. Onkohan se eläköityminen esim. 55-vuotiaana sen arvoista? Toisaalta ymmärrän firettämisen hyvin, tämänkään uutisen 24-vuotias päähenkilö ei pääse eläkkeelle, kuin vasta 67v 9kk iässä ja nykyisillä syntyvyysluvuilla ikä varmaan nousee. Kuka enää haluaa mitään eläkettä edes odottaa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä tilanteessa että pääomatulot kattavat noin puolet ns pakollisista menoista. Jos pääomatulojen kasvu jatkaa samaa tahtia niin parin vuoden päästä kattaa 100%. Tämän jälkeen jää vielä vapaaehtoiset kustannukset jäljelle. Ei minulla ainakaan ole mitään tarkoitusta millään kaurapuurolla ja makaronilla elellä. Ruokabudjetti on noin 167 €/kk/henkilö, eli ihan riittävä. No en tosin FIRE:tä vaan ainoastaan FI tavoitteena. On paljon mukavampi käydä töissäkin kun on f*ck you-fund kasassa, ja tietää että voi turvallisesti halutessaan häippästä töistä.
Ruokaan sais mennä vitonen per päivä? Tiukka on budjettisi. Taitaa sittenkin olla makaronia ja kaurapuuroa luvassa.
Kun itse tekee raaka-aineista, kasvispitoista ruokaa niin riittää mainiosti. Laskepa huviksesi esimerkiksi kaalilaatikon hinta/annos. Tai täytettyjen paprikoiden hinta, joissa täytteenä tomaattia, kesäkurpitsaa, lissejä ja hiukan kanaa ja maustettu hyvin. Kun ei osta eineksiä tai puolivalmisteita niin halvalla pääsee. ja näköjään riittää turhankin hyvin, olen valitettavasti jopa hiukan ylipainoinen, mieskin vielä, ja harrastan liikuntaakin useita kertoja viikossa...
Ja tuolla meiningillä vuosikymmeniä? Ei ikinä esim. ravintolassa?
Miksi kävisin ravintoloissa kun yleensä teen itse parempaa ruokaa? Ei halpa ruoka ole välttämättä pahaa, ja jotkut voivat tosiaan nauttia ruuanlaitosta. Ja kyllä ravintolassa käynti on enemmän huvittelua kuin ruuan ostamista. Huvittelulle minulla on oma budjetti varattuna. Siihen tänä vuonna on mennyt keskimäärin 70€/kk/nuppi. Kokonaiskulut perheessämme on ollut 905 €/kk/nuppi. Vastaavasti keskimäärin pääoma on kasvanut 1725 €/kk/nuppi.
Ihan kiitettävä pääoman kasvu per pää. Tuolle saa helposti noin 70 €/vuosi lisätuloja kuukausittain, eli vuoden aikana noin 800 €/vuosi lisätuloja.
Ikää nyt 40v, bruttopalkka noin 100t€/vuosi. Nettovarallisuus ei vielä riitä läheskään vapaaherraksi ryhtymiseen, mutta 10-15v päästä pääomatulot kattavat helposti menot.
Lisäksi siihen mennessä eläkettä kertyy ehkäpä 2.5te/kk verran. (Jota toki saa vasta n. 65v)
Olen myös valmis kuluttamaan säästöjä "varhaiseläkkeellä", koska ei ole tarkoituksenmukaista jättää perintöä kenellekään. (Ei lapsia)
Eläkkeelle voin siis jäädä helposti 50-55v iässä. Kyseenalaista toki on, mitä tehdä kaikki päivät kun töissä ei ole pakko käydä, ehkäpä jotain pientä yritys- tai vapaaehtoistoimintaa.
Pakko tekee monesta asiasta ikävää, taloudellinen riippumattomuus mahdollistaa valinnanvapauden.
Itse olen harkinnut tätä. Olen vielä alle 30-vuotias, mutta lähellö kuitenkin. Tulot kuitenkin keskitasoa eli kuussa ei kamalan montaa satasta saa sijoitettua. Eli en usko, että pääsen ikinä siihen tilanteeseen, että voisin elää pelkällä pääomallatulolla. Mutta voin harkita jossain vaiheessa vähentäväni työntekoa niin, että esimerkiksi talven asuu ulkomailla eikä silloin tee töitä ja työskentelee sitten lämpimänä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla töiden lopettaminen häämöttää jo, ikää on nyt 48v. Olen kovasti töitä tekemällä yrittäjänä saanut säästettyä miljoonaomaisuuden. Ihan nollasta aloitin. Silti en ole syönyt pelkkää kaurapuuroa, on talo ja lapset. Olen aina ollut säästäväinen luonteeltani, käytän rahaa kun se on perusteltua mutta en tuhlaa. Pääsyy töiden lopettamiseen on se, että en enää jaksa vetää pulkkaa naru tiukalla, kun siinä istuu joukko vapaamatkustajia. 100k€ palkkatulosta kun todellinen veroaste on n. 80% Pääomatuloista se on vähän vähemmän mutta kuitenkin paljon. Yhtään ei ole huono omatunto, kyllä taksvärkki alkaa riittää. Elän rauhallista elämää loppuelämän mielummin kuin raadan itseni hautaan
M.
Verotus on todellakin kovaa, mutta onko noin kovaa? Mulla 110,000 ansiotulot, veroaste 36% ja sotumaksut 8%, vähennyksiä en mistään saa. Lasketko 80% myös maksamasi alvit, ajoneuvoverot, kiinteistöverot yms?
Itse aiheeseen, olen 43 ja eläkettä kertynyt 1700 mikä olisi mulle riittävä summa sitten 65 vuotiaana. Mutta vielä ei riitä peruspäiväraha + pääomatulot elämiseen seuraavalle 22 vuodelle
Laskin mukaan myös alvit, sähköverot, ajoneuvoverot yms. Suomessahan melkein jokaisen tuotteen hinnassa on puolet veroa. Harva tajuaa että esim. uuden asunnon hinnassa on melkein puolet veroa ja veroluonteisia maksuja. Jos ostat vaikka 300k€ asunnon, sen ”veroton hinta” on 150 k€. Tuohon 300 k€ nettoon joudut tienaamaan bruttona yli 500k€, johon vielä työnantaja maksaa sos. kulut päälle, n. 25%. Eli työnantajan kulut siitä sinun 150k€ asunnosta on noin 600-700 k€, riippuen siitä mikä on saajan veroprosentti. Ja sitten joku ihmettelee miksi Suomessa ei työnteko kannata!
M.
Poissulkeeko ne toisensa?
Jos aloittaa sijoittamaan pikkurahalla parikymppisenä, se ei ole mistään elämisestä varsinaisesti pois ja 50v iässä olis jo melkoinen potti. Se + normaali työeläke takais oikein mukavat eläkevuodet.