Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Firettäminen - eli taloudellinen riippumattomuus ennen eläkeikää, mitä ajatuksia?

Vierailija
29.10.2018 |

Harva se viikko tuntuu uutisiin nousevan otsikko nuorista aikuisista, jotka haluavat saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden ennen eläkeikää. Nyt oli taas tällainen uutinen (linkki alla), jossa kerrotaan että ilmiölle on myös nimi - firettäminen (financial indepence, retire early).

Osakesijoittaminen omilla rahoilla on tietenkin jokaisen oikeus, mutta tuossa uutisessa kerrotaan yhden firettämisen muodon olevan se, että elää säästeliäästi ja syö vain kaurapuuroa. Onkohan se eläköityminen esim. 55-vuotiaana sen arvoista? Toisaalta ymmärrän firettämisen hyvin, tämänkään uutisen 24-vuotias päähenkilö ei pääse eläkkeelle, kuin vasta 67v 9kk iässä ja nykyisillä syntyvyysluvuilla ikä varmaan nousee. Kuka enää haluaa mitään eläkettä edes odottaa?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on aika tärkeä osa elämää. Mitenkähän firettäjät ajattelivat käyttää sen valtavan määrän vapaa-aikaa, joka heillä siten on?  Ei välttämättä ole niin helppoa rakentaa uusia rutiineja.

Ei terve ruumis työtä kaipaa. Kyllä minä keksisin hyvinkin rutiinit itselleni ilman töitä. Minulla on mielekkäitä harrastuksia ja sijoitusten hoitokin on jo nyt rutiininomaista. Idän sijoitukset (aasia+australia) tarkistan herätessäni, mahdolliset ostot, sitten lounasaikaan katson euroopan sijoitusten tilanteen, ja iltapäivällä jenkkien. Eiköhän sitä noihin väleihin keksi jotain mielekästä.

Vierailija
62/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ on aika tärkeä osa elämää. Mitenkähän firettäjät ajattelivat käyttää sen valtavan määrän vapaa-aikaa, joka heillä siten on?  Ei välttämättä ole niin helppoa rakentaa uusia rutiineja.

Ei terve ruumis työtä kaipaa. Kyllä minä keksisin hyvinkin rutiinit itselleni ilman töitä. Minulla on mielekkäitä harrastuksia ja sijoitusten hoitokin on jo nyt rutiininomaista. Idän sijoitukset (aasia+australia) tarkistan herätessäni, mahdolliset ostot, sitten lounasaikaan katson euroopan sijoitusten tilanteen, ja iltapäivällä jenkkien. Eiköhän sitä noihin väleihin keksi jotain mielekästä.

Teen juuri tätä kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sijoitusten ja talouden seuraaminen antaa aivoille työtä ja pohdittavaa. Sitten on normaalit kotityöt ja harrastukset.  Hyvin päivä kuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla töiden lopettaminen häämöttää jo, ikää on nyt 48v. Olen kovasti töitä tekemällä yrittäjänä saanut säästettyä miljoonaomaisuuden. Ihan nollasta aloitin. Silti en ole syönyt pelkkää kaurapuuroa, on talo ja lapset. Olen aina ollut säästäväinen luonteeltani, käytän rahaa kun se on perusteltua mutta en tuhlaa. Pääsyy töiden lopettamiseen on se, että en enää jaksa vetää pulkkaa naru tiukalla, kun siinä istuu joukko vapaamatkustajia. 100k€ palkkatulosta kun todellinen veroaste on n. 80% Pääomatuloista se on vähän vähemmän mutta kuitenkin paljon. Yhtään ei ole huono omatunto, kyllä taksvärkki alkaa riittää. Elän rauhallista elämää loppuelämän mielummin kuin raadan itseni hautaan

M.

Verotus on todellakin kovaa, mutta onko noin kovaa? Mulla 110,000 ansiotulot, veroaste 36% ja sotumaksut 8%, vähennyksiä en mistään saa. Lasketko 80% myös maksamasi alvit, ajoneuvoverot, kiinteistöverot yms?

Itse aiheeseen, olen 43 ja eläkettä kertynyt 1700 mikä olisi mulle riittävä summa sitten 65 vuotiaana. Mutta vielä ei riitä peruspäiväraha + pääomatulot elämiseen seuraavalle 22 vuodelle

Vierailija
64/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiselläkin on eläkeikään yli 40 vuotta ja siinä ajassa teknologia kehittyy äärettömän paljon nykyiseen verrattuna. Ei kannata ainakaan kokonaan laskea sen varaan, että yhteiskunta ja talousjärjestelmä ovat täsmälleen nykyisenlaiset 40 vuoden päästä.

Todennäköisesti ihmisen kaltainen, kenties tietoinen tekoäly on jo pystytty kehittämään. Vaikka ei olisikaan, automaatio ym. kehitys on kehittynyt tavalla, ettei ihmistyötä juurikaan enää tarvita. Teknologinen työttömyys räjähtää käsiin, mikä on tietysti ihan tavoiteltavakin asia. Miksi tekisimme turhaa työtä, "toistemme paitojen pesua", jos tekoälyllä ja robotiikalla turvataan jo yltäkylläisyyttä kaikille? 

Ideana se, että koko eläkkeen käsite menettää merkityksensä, kun valtaosa ihmisistä on työttöminä. Jos yhteiskunnasta vaikka yli puoletkin on kokonaan työttömänä teknologian takana, miksi enää olisi mitään erillistä "eläkettä"? Miksi vain osalle vanhuus olisi turvattu, jos lahjakas ja kouluttautunutkin ihminen voi olla tekoälyn myötä kelpaamaton työhön?

Vierailija
65/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ajatus herää, että pitää olla hyvät tulot että tuohon pääsee. Tai kaksi pienituloista yhdessä jakamassa kuluja. Omat nettotuloni noin 1400, ja vaikka säästän joka kuu, mahdoton tuosta on niin paljoa säästää, että eläkkeelle pääsisi aiemmin.

Vierailija
66/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla töiden lopettaminen häämöttää jo, ikää on nyt 48v. Olen kovasti töitä tekemällä yrittäjänä saanut säästettyä miljoonaomaisuuden. Ihan nollasta aloitin. Silti en ole syönyt pelkkää kaurapuuroa, on talo ja lapset. Olen aina ollut säästäväinen luonteeltani, käytän rahaa kun se on perusteltua mutta en tuhlaa. Pääsyy töiden lopettamiseen on se, että en enää jaksa vetää pulkkaa naru tiukalla, kun siinä istuu joukko vapaamatkustajia. 100k€ palkkatulosta kun todellinen veroaste on n. 80% Pääomatuloista se on vähän vähemmän mutta kuitenkin paljon. Yhtään ei ole huono omatunto, kyllä taksvärkki alkaa riittää. Elän rauhallista elämää loppuelämän mielummin kuin raadan itseni hautaan

M.

Itse aiheeseen, olen 43 ja eläkettä kertynyt 1700 mikä olisi mulle riittävä summa sitten 65 vuotiaana. Mutta vielä ei riitä peruspäiväraha + pääomatulot elämiseen seuraavalle 22 vuodelle

Peruspäivärahan varaan laskeminen myös tarkoittaa sitä, että yhteiskunta saa pompotella niin paljon kuin nyt haluaa työtöntä kiusata. FIRE:n ideana on olla taloudellisesti riippumaton, ja sitähän ei ole jos on tukien varassa. Jos olisi itsellä niin valtava omaisuus, että pelkillä pääomatuloilla eläisi, niin toki miettisin vapaaherraksi jäämistä. 

Vierailija
67/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäväinen elämäntapa ei mitenkään tarkoita, etteikö elämästä nauttisi. Miettikää nyt hetki, onko oikeasti elämästä nauttiminen sama asia kuin (mahdollisimman paljon) rahan käyttäminen? Juuri tuo "aina pitää saada vain kalliimpaa ja kalliimpaa" on itse asiassa päinvastoin onnellisuuden este, kun mikään ei koskaan tunnu olevan tarpeeksi.

No ei varmstikaan elämästä nauttiminen ole yhtä kuin rahan käyttäminen. Toki moni nautinto - tai yksilön nautinnon tunne - edellyttää rahaa, kuten vaikkapa matkustelu taikka sukellusharrastus. Rahan käyttäminen EI ole automaattisesti Pitää saada parempaa ja kalliimpaa -ajattelua kuten vihjasit vaan sitä voi käyttää ja nauttia. Piste. Säästäväinen elintapa puolestaan on todella hyvä ellei se mene äärimmäisyyksiin: wc-paperin ottamista julkisista vesssoista tms jota jotkut luonnehtivat "säästäväiseksi elintavaksi" mutta on pelkkää saituutta.

Vierailija
68/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen ajatus herää, että pitää olla hyvät tulot että tuohon pääsee. Tai kaksi pienituloista yhdessä jakamassa kuluja. Omat nettotuloni noin 1400, ja vaikka säästän joka kuu, mahdoton tuosta on niin paljoa säästää, että eläkkeelle pääsisi aiemmin.

No tottakai, tämähän on ihan itsestään selvää. Yksi fire-ideologian pääasioista onkin myös tulojen kasvatus monesta eri virrasta, ja aktiivinen urasuunnittelu. Kukaan ei koskaan ole yrittänytkään väittää että joka tuloluokalla olisi fireen mahdollisuus (ainakaan yhtä helposti).

Vierailija
69/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäväinen elämäntapa ei mitenkään tarkoita, etteikö elämästä nauttisi. Miettikää nyt hetki, onko oikeasti elämästä nauttiminen sama asia kuin (mahdollisimman paljon) rahan käyttäminen? Juuri tuo "aina pitää saada vain kalliimpaa ja kalliimpaa" on itse asiassa päinvastoin onnellisuuden este, kun mikään ei koskaan tunnu olevan tarpeeksi.

No ei varmstikaan elämästä nauttiminen ole yhtä kuin rahan käyttäminen. Toki moni nautinto - tai yksilön nautinnon tunne - edellyttää rahaa, kuten vaikkapa matkustelu taikka sukellusharrastus. Rahan käyttäminen EI ole automaattisesti Pitää saada parempaa ja kalliimpaa -ajattelua kuten vihjasit vaan sitä voi käyttää ja nauttia. Piste. Säästäväinen elintapa puolestaan on todella hyvä ellei se mene äärimmäisyyksiin: wc-paperin ottamista julkisista vesssoista tms jota jotkut luonnehtivat "säästäväiseksi elintavaksi" mutta on pelkkää saituutta.

Esimerkeissäsi se tuhlaavainen varaa 5 tähden hotellin sesonkiaikana ja ostaa paria käyttöä varten omat sukellusvehkeet koska ei mielestään muuten nauti.

Säästäväinen matkustaa sesongin ulkopuolella 3 tähden ihan yhtä mukavassa majoituksessa ja vuokraa varusteet, mutta asenteensa vuoksi nauttii vähintään yhtä paljon. Ja samalla säästää pari tonnia ensimmäiseen verrattuna.

Ne ovat kokemukseni mukaan aina näitä ensin mainittuja, jotka näkevät vain ääripäät (5 tähden hotellit vs vessapaperin varastaminen), ja ilkkuvat kuinka säästäminen nyt vaan ei ole mahdollista kitumatta, eivätkä osaa nähdä tuota esimerkkini kaltaista säästäväisyyttä ollenkaan vaihtoehtona.

Vierailija
70/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai, tämähän on ihan itsestään selvää. Yksi fire-ideologian pääasioista onkin myös tulojen kasvatus monesta eri virrasta, ja aktiivinen urasuunnittelu. Kukaan ei koskaan ole yrittänytkään väittää että joka tuloluokalla olisi fireen mahdollisuus (ainakaan yhtä helposti).

Mutta vastaavasti joka tuloluokassa on mahdollista vaurastua ja saada lisää noita tulolähteitä. Esimerkiksi minulla pienituloisella ja nyt 50% lomautetulla on silti varaa sijoittaa kuukausittain. Saan jo nyt, parin sijoitusvuoden jälkeen useamman sata euroa osinkoja vuodessa. Kyllä se näin pienituloiselle on merkittävä lisä. Aion jatkaa samalla tiellä.

Vierailija
71/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tämä tullaan jollakin tavalla kieltämään lailla, koska voi aiheuttaa ongelmia kapitalistisissa yhteiskunnissa.

Vierailija
72/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että tämä tullaan jollakin tavalla kieltämään lailla, koska voi aiheuttaa ongelmia kapitalistisissa yhteiskunnissa.

Päinvastoin. Tähän tullaan kannustamaan, koska työttömiä on yhä enemmän. Mitä suurempi joukko pystyy elättämään itsensä pääomatuloilla sen parempi. Eivät ole tukiaisia jonottamassa.

Vierailija
73/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia se voi aiheuttaa?

Vierailija
74/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä tilanteessa että pääomatulot kattavat noin puolet ns pakollisista menoista. Jos pääomatulojen kasvu jatkaa samaa tahtia niin parin vuoden päästä kattaa 100%. Tämän jälkeen jää vielä vapaaehtoiset kustannukset jäljelle. Ei minulla ainakaan ole mitään tarkoitusta millään kaurapuurolla ja makaronilla elellä. Ruokabudjetti on noin 167 €/kk/henkilö, eli ihan riittävä. No en tosin FIRE:tä vaan ainoastaan FI tavoitteena. On paljon mukavampi käydä töissäkin kun on f*ck you-fund kasassa, ja tietää että voi turvallisesti halutessaan häippästä töistä.

Ruokaan sais mennä vitonen per päivä? Tiukka on budjettisi. Taitaa sittenkin olla makaronia ja kaurapuuroa luvassa.

Kun itse tekee raaka-aineista, kasvispitoista ruokaa niin riittää mainiosti. Laskepa huviksesi esimerkiksi kaalilaatikon hinta/annos. Tai täytettyjen paprikoiden hinta, joissa täytteenä tomaattia, kesäkurpitsaa, lissejä ja hiukan kanaa ja maustettu hyvin. Kun ei osta eineksiä tai puolivalmisteita niin halvalla pääsee. ja näköjään riittää turhankin hyvin, olen valitettavasti jopa hiukan ylipainoinen, mieskin vielä, ja harrastan liikuntaakin useita kertoja viikossa...

Ja tuolla meiningillä vuosikymmeniä? Ei ikinä esim. ravintolassa?

Vierailija
75/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite-eläkeikä kohdallani nyt 68,5 vuotta. Uskon korona-laman heittävän sen keposesti seitsemäänkymppiin ja ylikin.

Eli kyllä - taloudellinen irrottautuminen systeemistä ennen 60 ikävuotta on enemmän kuin todennäköistä.

Vierailija
76/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Tähän tullaan kannustamaan, koska työttömiä on yhä enemmän. Mitä suurempi joukko pystyy elättämään itsensä pääomatuloilla sen parempi. Eivät ole tukiaisia jonottamassa.

Paitsi Suomessa ei tulla kannustamaan. Eihän siihen kannusteta nyttenkään vaan nimenomaan pyritään estämään. OST oli kieltämättä mikroskooppinen parannus, mutta valuvikoja siinä on enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksi pääomatuloverotuksen tolkuton taso ja puheet jopa pääomaveron palauttamisesta kertovat juurikin siitä että kansan ei edes haluta vaurastuvan.

Vierailija
77/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä tilanteessa että pääomatulot kattavat noin puolet ns pakollisista menoista. Jos pääomatulojen kasvu jatkaa samaa tahtia niin parin vuoden päästä kattaa 100%. Tämän jälkeen jää vielä vapaaehtoiset kustannukset jäljelle. Ei minulla ainakaan ole mitään tarkoitusta millään kaurapuurolla ja makaronilla elellä. Ruokabudjetti on noin 167 €/kk/henkilö, eli ihan riittävä. No en tosin FIRE:tä vaan ainoastaan FI tavoitteena. On paljon mukavampi käydä töissäkin kun on f*ck you-fund kasassa, ja tietää että voi turvallisesti halutessaan häippästä töistä.

Ruokaan sais mennä vitonen per päivä? Tiukka on budjettisi. Taitaa sittenkin olla makaronia ja kaurapuuroa luvassa.

Kun itse tekee raaka-aineista, kasvispitoista ruokaa niin riittää mainiosti. Laskepa huviksesi esimerkiksi kaalilaatikon hinta/annos. Tai täytettyjen paprikoiden hinta, joissa täytteenä tomaattia, kesäkurpitsaa, lissejä ja hiukan kanaa ja maustettu hyvin. Kun ei osta eineksiä tai puolivalmisteita niin halvalla pääsee. ja näköjään riittää turhankin hyvin, olen valitettavasti jopa hiukan ylipainoinen, mieskin vielä, ja harrastan liikuntaakin useita kertoja viikossa...

Ja tuolla meiningillä vuosikymmeniä? Ei ikinä esim. ravintolassa?

Miksi kävisin ravintoloissa kun yleensä teen itse parempaa ruokaa? Ei halpa ruoka ole välttämättä pahaa, ja jotkut voivat tosiaan nauttia ruuanlaitosta. Ja kyllä ravintolassa käynti on enemmän huvittelua kuin ruuan ostamista. Huvittelulle minulla on oma budjetti varattuna. Siihen tänä vuonna on mennyt keskimäärin 70€/kk/nuppi. Kokonaiskulut perheessämme on ollut 905 €/kk/nuppi. Vastaavasti keskimäärin pääoma on kasvanut 1725 €/kk/nuppi.

Vierailija
78/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkeissäsi se tuhlaavainen varaa 5 tähden hotellin sesonkiaikana ja ostaa paria käyttöä varten omat sukellusvehkeet koska ei mielestään muuten nauti.

Säästäväinen matkustaa sesongin ulkopuolella 3 tähden ihan yhtä mukavassa majoituksessa ja vuokraa varusteet, mutta asenteensa vuoksi nauttii vähintään yhtä paljon. Ja samalla säästää pari tonnia ensimmäiseen verrattuna.

Ne ovat kokemukseni mukaan aina näitä ensin mainittuja, jotka näkevät vain ääripäät (5 tähden hotellit vs vessapaperin varastaminen), ja ilkkuvat kuinka säästäminen nyt vaan ei ole mahdollista kitumatta, eivätkä osaa nähdä tuota esimerkkini kaltaista säästäväisyyttä ollenkaan vaihtoehtona.

En kirjoittanut mitään tuollaista että sukellusharrastelija olisi tuhlaavainen taikka 5 tähden hotelleja käyttävä. Itse keksit tuon päästäsi. Sen sijaan huomautin että säästäväinen elintapa voi tarkoittaa eri henkilöille mitä tahansa fiksusta rahankäytöstä suoranaiseen sairauteen asti. Olen järkevän rahankäytön kannalla mutta se ärsyttää että joku muu määrittelee mitä se on (tai ei ole). En myöskään tuomitse tuhlailevuutta vaikken sellainen itse ole. Rahan käyttäminen hyödyttää muuten koko kansantaloutta ja luo työpaikkoja eli sinäkin säästäväisenä (ja minä semisäästäväisenä) hyödymne rikkaista tuhlailijoista: kun alv-kertymä valtion kassaan kilahtaa niin se vaikkapa sydänleikkauksesi laskuun sitä alentavasti vilahtaa :)

Vierailija
79/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi Suomessa ei tulla kannustamaan. Eihän siihen kannusteta nyttenkään vaan nimenomaan pyritään estämään. OST oli kieltämättä mikroskooppinen parannus, mutta valuvikoja siinä on enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksi pääomatuloverotuksen tolkuton taso ja puheet jopa pääomaveron palauttamisesta kertovat juurikin siitä että kansan ei edes haluta vaurastuvan.

Tarkoitat varallisuusveron palauttamista? No, siinä ampuvat itseään jalkaan jos eivät halua kansan vaurastuvan. Mitä enemmän varallisuutta kansalaisilla on, sitä vähemmän tarvitsevat tukia, voivat kustantaa yksityisrn terveydenhuollon jne.

Vierailija
80/85 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varallisuusveron palauttamista? No, siinä ampuvat itseään jalkaan jos eivät halua kansan vaurastuvan. Mitä enemmän varallisuutta kansalaisilla on, sitä vähemmän tarvitsevat tukia, voivat kustantaa yksityisrn terveydenhuollon jne.

ja sitä vähemmän äänestävät demareita ja vassareita....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä