Treffikumppanin pitkäaikaistyöttömyys
Olen aikuinen, nelikymppinen nainen ja minusta on kiinnostunut samaa ikäluokkaa oleva mies. Hän on ollut pitkään työttömänä ja näyttää ilmeisen sopeutuneelta tilanteeseensa. Minä taas en ole koskaan ollut työttömänä ja pidän ehdottoman tärkeänä sitä, että pärjään taloudellisesti ja pystyn elämään jokseenkin normaalisti ja mukavasti tuloillani.
Miehen tilanne mietityttää. Hän ei oleta minun sponsoroivan mutten myöskään ole itse valmis luopumaan elämäntavastani, asuinpaikastani ja harrastuksistani. Tämä tarkoittaisi sitä, että mies ei työttömänä voisi lähteä haluamillenne matkoille. Rahallinen tilanteeni ei ole niin hyvä, että voisin elättää toista ja esimerkiksi tarjota vapaaseen aikuiselle ja täysin työkykyiselle käyttöön esim. autoani.
En haluaisi luokitella ihmistä menneisyytensä perusteella. Minusta tuntuu siltä, että mies yksinkertaisesti pitää leppostetusta elämäntyylistään. Ajatuksia? Annanko mahdollisuuden vai rukkaset?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt seurustelisitte (jos olisi ollut tutustuessanne työssä) ja jäisi työttämäksi niin miten silloin olisi tilanne? Heivaisit pellolle ja katsoisit nenän vartta pitkin?
Tuskin kovin moni noin tekisi.
Naiset jättävät miehen yleisimmän juuri silloin kun mies on jäänyt työttömäksi ja rahantulo lakkaa.
Mies avaa useimmin korkin silloin, kun jää työttömäksi. Liittyisköhän asiaan?
Sulla ei ole mitään näyttöä siitä, että miehet alkavat juopottelemaan kun jäävät työttömiksi. Uskon, että erittäin suurin enemmistö ei juo työttömänä sen enempää kuin työllistettynä.
Se on taas fakta, että miehen tulot pienentyvät reilusti kun jäävät työttömiksi. Liittyisköhämn asiaan?
Ei ole sullakaan näyttöä siitä että olisin väittänyt kaikkien miesten alkavan juopottelemaan työttömäksi jäätyään. Sanoinkin, että useimmiten korkki aukeaa kun työelämästä jäädään pois, jos on auetakseen. Oletko eri mieltä tästä?
Faktat liittyy asiaan tietysti aina. Sanoinko että ei liittyis?
Alkoholistit eivät ole työpaikoilla mikään harvinaisuus, joten riippuu miten määrittelet "useimmiten". Varmasti työttömillä on enemmän päihdeongelmia kuin työssäkäyvillä, mutta kuinka paljon enemmä on toinen juttu.
Lisäksi tässä on huomioitava kaksi asiaa: monet päihdeongelmaiset eivät ole ikinä olleet töissä ja toisaalta monilla päihdeongelmaisilla työttömillä päihdeongelmat taas alkoivat jo työssäkäydessä. Niin yksioikoista se ei ole, että voit verrata työssäkäyvien päihdeongelmaisten ja työttömien päihdeongelmaisten suhdelukuja ei-päihdeongelmaisiin verrokkeikin ja vetää siitä johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt seurustelisitte (jos olisi ollut tutustuessanne työssä) ja jäisi työttämäksi niin miten silloin olisi tilanne? Heivaisit pellolle ja katsoisit nenän vartta pitkin?
Tuskin kovin moni noin tekisi.
Naiset jättävät miehen yleisimmän juuri silloin kun mies on jäänyt työttömäksi ja rahantulo lakkaa.
Mies avaa useimmin korkin silloin, kun jää työttömäksi. Liittyisköhän asiaan?
Sulla ei ole mitään näyttöä siitä, että miehet alkavat juopottelemaan kun jäävät työttömiksi. Uskon, että erittäin suurin enemmistö ei juo työttömänä sen enempää kuin työllistettynä.
Se on taas fakta, että miehen tulot pienentyvät reilusti kun jäävät työttömiksi. Liittyisköhämn asiaan?
Ei ole sullakaan näyttöä siitä että olisin väittänyt kaikkien miesten alkavan juopottelemaan työttömäksi jäätyään. Sanoinkin, että useimmiten korkki aukeaa kun työelämästä jäädään pois, jos on auetakseen. Oletko eri mieltä tästä?
Alkoholistit eivät ole työpaikoilla mikään harvinaisuus, joten riippuu miten määrittelet "useimmiten". Varmasti työttömillä on enemmän päihdeongelmia kuin työssäkäyvillä, mutta kuinka paljon enemmä on toinen juttu.
Lisäksi tässä on huomioitava kaksi asiaa: monet päihdeongelmaiset eivät ole ikinä olleet töissä ja toisaalta monilla päihdeongelmaisilla työttömillä päihdeongelmat taas alkoivat jo työssäkäydessä. Niin yksioikoista se ei ole, että voit verrata työssäkäyvien päihdeongelmaisten ja työttömien päihdeongelmaisten suhdelukuja ei-päihdeongelmaisiin verrokkeikin ja vetää siitä johtopäätökset.
Huomioi ihmeessä kaikki nuo asiat, mutta joka tapauksessa palaan alkuperäiseen mielipiteeseeni ja väittämääni, että sillä on yhteys että mieheltä loppu työnteko, korkki aukeaa ja liitot päätyvät eroihin jokseenkin samoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi ihmeessä kaikki nuo asiat, mutta joka tapauksessa piiloudun alkuperäiseen tekosyyhyni myöntämättä, että sillä on yhteys että mieheltä loppu työnteko, tulotaso romahti ja liitot päätyvät eroihin jokseenkin samoihin aikoihin.
Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioi ihmeessä kaikki nuo asiat, mutta joka tapauksessa piiloudun alkuperäiseen tekosyyhyni myöntämättä, että sillä on yhteys että mieheltä loppu työnteko, tulotaso romahti ja liitot päätyvät eroihin jokseenkin samoihin aikoihin.
Suomeksi.
Totta tuokin, mutta ei se tee mun väittämästä väärää.
Jos asia mietityttää jo näin varhaisessa vaiheessa, ei tilanne siitä helpotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Kyse onkin siitä, että puhut kuin työttömyydestä johtuva päihdeongelma olisi tulotason romahtamista yleisempi syy sille, että nainen ottaa hatkat. Varmasti niitäkin tapauksia on, missä ero johtuu siitä, mutta vaatii todella vahvaa uskoa väittää, että se on yleisempi tai edes lähellekään yhtä yleinen syy erolle kuin miehen tulotason romahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Kyse onkin siitä, että puhut kuin työttömyydestä johtuva päihdeongelma olisi tulotason romahtamista yleisempi syy sille, että nainen ottaa hatkat. Varmasti niitäkin tapauksia on, missä ero johtuu siitä, mutta vaatii todella vahvaa uskoa väittää, että se on yleisempi tai edes lähellekään yhtä yleinen syy erolle kuin miehen tulotason romahdus.
Joo, varmasti on noita sinunkin mainitsemia tapauksia. Molempia löytyy ja kumpikin heittää tiskiin ihan yhtä vahvaa mutua ilman faktaa. Kumpi meistä voitti nyt ja mitä?
Jos olisin löytänyt vierelleni ihanan naisen, niin eipä olisi varsinaista merkitystä hänen työvoimapoliittisella statuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin löytänyt vierelleni ihanan naisen, niin eipä olisi varsinaista merkitystä hänen työvoimapoliittisella statuksellaan.
Ei siis haittaisi, että maksat hänenkin menojaan, koska hän itse ei pysty. Tai että elätte neukkukuutiossa vailla mitään suurempia harrastuksia, koska toisella ei ole varaa mihinkään. Eikä haittaa sekään selvä näkymä, että vastikkeeton sosiaaliturva on jotakin, jota ei 10 v päästä Suomessa enää ole, eli ellet vapaaehtoisesti mene töihin, sinut pakotetaan johonkin roskien keruuseen 8 e päiväpalkalla.
Ei täällä kukaan ole halveksunut työttömiä, vaan sitä loisimista, että tahallaan jättäytyy muiden elätiksi. Kuka vaan voi jäädä työttömäksi, mutta osa valitsee vaan olla kotona edes yrittämättä työllistyä.
Ja rahaa tarvitaan elämään, joka koostuu muustakin kun kaurapuurosta ja kirjastossa käymisestä.
En itse pystyisi ikinä parisuhteeseen pitkäaikaistyöttömän kanssa. Elämämme olisi kuin yö ja päivä. Eikö ihminen normaalisti pariudu sellaisen ihmisen kanssa, joka jakaa samat arvot, usein taloudellisen tilanteen ja mielenkiinnonkohteet? Olen akateeminen uranainen ja tienaan hyvin paljon. Paljon enemmän kuin yksikään kumppanini on tienannut. Matkustan paljon, käyn ravintoloissa, konserteissa, teatterissa, pidän sisustamisesta ja harrastan liikuntaa. Näitä asioita on ihana tehdä oman puolison kanssa. Aviomies tienaa alle puolet minun palkastani, joten minä toki maksan suurimman osan kodin kuluista, matkoista jne. Hän on ahkera ja osallistuu. Yhteiskunnan tukien varassa olevaa lorvailijaa en katsoisi päivääkään. Kaikille voi tulla lyhytaikaista työttömyyttä, sairauksia jne., mutta fiksu ihminen on varautunut elämässä sellaiseen etukäteen sekä säästämällä ja sijoittamalla, kuten minä ja mieheni olemme.
Vierailija kirjoitti:
En itse pystyisi ikinä parisuhteeseen pitkäaikaistyöttömän kanssa. Elämämme olisi kuin yö ja päivä. Eikö ihminen normaalisti pariudu sellaisen ihmisen kanssa, joka jakaa samat arvot, usein taloudellisen tilanteen ja mielenkiinnonkohteet? Olen akateeminen uranainen ja tienaan hyvin paljon. Paljon enemmän kuin yksikään kumppanini on tienannut. Matkustan paljon, käyn ravintoloissa, konserteissa, teatterissa, pidän sisustamisesta ja harrastan liikuntaa. Näitä asioita on ihana tehdä oman puolison kanssa. Aviomies tienaa alle puolet minun palkastani, joten minä toki maksan suurimman osan kodin kuluista, matkoista jne. Hän on ahkera ja osallistuu. Yhteiskunnan tukien varassa olevaa lorvailijaa en katsoisi päivääkään. Kaikille voi tulla lyhytaikaista työttömyyttä, sairauksia jne., mutta fiksu ihminen on varautunut elämässä sellaiseen etukäteen sekä säästämällä ja sijoittamalla, kuten minä ja mieheni olemme.
Entä kun on ollut työtön ja sairas koko ikänsä? Olenko siis ei-fiksu kun en ole voinut säästää tai sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on ollut työtön ja sairas koko ikänsä? Olenko siis ei-fiksu kun en ole voinut säästää tai sijoittaa?
Ikänsä sairas on sairaseläkkeellä. Ikänsä työtön ei ole koskaan kunnolla edes yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkekertymäni nelikymppisenä on muistaakseni 11€ ja tiedostan kyllä, että ei tällä historialla kannata edes yrittää päästä parisuhteeseen. Ei ole myöskään perintöä, eikä lottovoittoa. On vain työttömyys, halpa yksiö ja polkupyörä. Tämä oli ok vielä parikymppisenä, mutta en usko löytäväni kumppania, joka viitsisi lähteä näin alhaisen tason aikuisen kimppaan. Raha ja saavutukset eivät ole kaikki kaikessa, mutta on turhaa väittää etteikö niitä pitäisi tiettyyn ikään mennessä edes minimimäärä löytyä.
OT, mutta miten tää on edes mahdollista?
Se on mahdollista sillä tavalla, että en ole käynyt paljoa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan ole halveksunut työttömiä, vaan sitä maksykyvyyttä, että tahallaan jättäytyy työttömäksi eikä edes haluaa maksaa naisesta.
Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet yhtä kylmä kuin Sipilän hallitus.
Toivottavasti jonain päivänä jäät itse työttömäksi ja joku hyljeksii sinua sen takia.
Naisille on eri säännöt kuin miehille. Naisen halveksiminen työttömyyden vuoksi olisi törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yhtä kylmä kuin Sipilän hallitus.
Toivottavasti jonain päivänä jäät itse työttömäksi ja joku hyljeksii sinua sen takia.
Naisille on eri säännöt kuin miehille. Naisen halveksiminen työttömyyden vuoksi olisi törkeää.
Myös siinä mielessä eri säännöt, että palstan naisten kanta täällä on se, että rahat ovat aina yhteisiä vaikka mies tienaa selvästi enemmän. Jos mies tuo talouteen 70% tuloista, silti pitää mennä 50-50. Silloin se tasavertaisuus toimii näin päin ja elintasonkin pitää ilman muuta mennä tasan.
Mutta kappas jos se menekin niin päin, että mies saa vain tuet ja nainen tuo kotiin 70%, niin eipäs enää kelpaakaan. Sitten kyllä miehen pitää saada tulot vähintään samalle tasolle naisen kanssa, että erotus ei ole senttiäkään naiselle negatiivinen. Tai sitten nainen tekee kaiken yksin, koska miehen maksukyky ei riitä. Näin päin mennessä ei ole puhettakaan tasa-arvosta, tulojen tasaamisesta, vaikka miehen tienatessa selvästi enemmän 50-50 on oletus ja mies on pihi ja itsekäs paska, jos ei siihen suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan ole halveksunut työttömiä, vaan sitä maksykyvyyttä, että tahallaan jättäytyy työttömäksi eikä edes haluaa maksaa naisesta.
Suomeksi.
Minäpä suomennan: sossurotan mielestä se että mies käy töissä ja elättää itse itsensä, ei siis elätä naista vaan pelkästään itsensä, on naisesta maksamista.
Sossurotan logiikalla siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Minäpä suomennan: sossurotan mielestä se että mies käy töissä ja elättää itse itsensä, ei siis elätä naista vaan pelkästään itsensä, on naisesta maksamista.
Sossurotan logiikalla siis.
Kyllä se on naisen puolelta nimenomaan maksun vaatimisista, jos vaatii mieheltä rahan tienaamista tai tarpeeksi paljon varallisuutta. Tuo vaatimus todistaa sen, että nainen haluaa miehestä vain lypsylehmän ja mitään puhtaaseen tunteeseen perustuvaa suhdetta on turha kuvitellekaan saavansa tuollaiselta naiselta.