Ylireagoinko? Miehen viestittely toiselle naiselle
Taustatietona, mieheni jäi suhteemme ensimmäisen puolentoista vuoden aikana toistuvasti kiinni muille naisille viestittelystä. Kyse ei siis ollut mistään viattomista viesteistä.. Viestittelyä tapahtui miehen entisten säätöjen kanssa. Osa viesteistä tuli kiusallisesti tietooni yhteisten tuttavien kautta.. Fyysistä pettämistä ei kuitenkaan suhteemme aikana ole tapahtunut.
Olin tuolloin niin tolkuttoman rakastunut, että en jättänyt miestä. Olin miehen ensimmäinen pidempi ja vakavampi parisuhde, ajattelin, että miehellä ehkä kestää tajuta olevansa nyt "oikeassa" parisuhteessa, jossa ei voi enää säätää muiden kanssa.
Asiat puhuttiin tuon ajanjakson jälkeen perinpohjin ja kerroin miehelle, että jos jotain tuollaista vielä joskus ilmenee niin meillä on ero edessä.
Nyt tässä onkin ollut monta seesteistä ja hyvää vuotta välissä, olemme olleet aidosti onnellisia.
Nyt kuitenkin mies sai viestin entiseltä naispuoliselta ystävältään, jonka kanssa ei siis ole ollut tekemisissä vuosiin. Mies kertoi kyllä heti viestistä minulle. Viestissä nainen tunnustaa ikävöivänsä miestäni ja sitä kuinka he aikoinaan jakoivat keskenään niin paljon ja kuinka mieheni ansiosta nainen on muuttunut aikoinaan paremmaksi ihmiseksi. Nainen kertoo, ettei ole samanlaista yhteyttä löytänyt kenenkään kanssa ja kuinka ei ole näiden vuosien aikana miestäni unohtanut. Mies ei vielä ole vastannut tuohon viestiin, mutta aikoo vastata ja "vaihtaa kuulumisia".
Tiedän, että miehellä ja tuolla naisella on taustalla romanttinen suhde, joka sitten muuttui ystävyyssuhteeksi. Nainen kuitenkin lopetti yhteydenpidon mieheeni muutettuaan toiselle paikkakunnalle.
Mua ahdistaa nyt niin paljon! En ole miehelleni edes pystynyt kunnolla ilmaisemaan ahdistukseni määrää, koska toisaalta taas reagointini tuntuu ylimitoitetulta.. Mieleni jotenkin automaattisesti vetää yhtäläisyysviivat tämän naisen viestin ja niiden parisuhteen alussa tapahtuneiden muiden naisten viestien välillä. Pelkään, että tästä kehkeytyy jotain suurempaa ja olen mustasukkainen.
Toisaalta yritän vakuuttaa itselleni, että kyseessä on vanhojen hyvien ystävien kuulumisten vaihtoa.. Huolestuttaa myös oma reaktio, sillä se kielii siitä, ettei luottamus suhteessamme ole vieläkään kunnossa vaikka niin olen luullut..
Apua joku?
Kommentit (114)
Tässä tapauksessa ymmärrän ap:n huolestumisen, koska naista selkeästi vanha suola janottaa ja haluaa jotain enemmän.
Ylireagoit, mutta ihan ymmärrettävääkin, että teet niin.
Mulla ja miehellä vastaava tausta ja aina välillä edelleen jotkut ihan viattomatkin jutut nostaa mussa todella vahvoja vihan tunteita miestä kohtaan. Jotain jäänyt käsittelemättä.
Kertoiko mies täysin oma-aloitteisesti tämän naisen viesteistä?
Kyllä minäkin tuosta olisin mustasukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Kertoi.
Ap
No todellakin olisin mustasukkainen.
Itse varmaan ottaisin yhteyttä johonkin sinkkueksääni itsekin ja laittaisin viestiä että ikävöin kovasti ja kertoisin miehelleni ihan avoimesti että tässä nyt ikävöin eksää ja viestitellään ja vaihdetaan kuulumisia.
Mies on rehellinen! Jis olisi salannut virstit, olisiko paremoi?!
Mä voisin olla tuo yhteyttä ottanut nainen.
Meillä kaikilla on menneisyys ja ihmisiä, joihin tuntee ns. vetoa (tämä ei tarkoita seksuaalista vetoa), eikä se silti tarkoita, että noiden ihmisten kanssa haluaisi suhteeseen tai edes kuulumisten vaihtoa kummempaa, vaikka se kuulumisten vaihto voi joskus olla henkisesti todella tärkeää. Naisella on todennäköisesti jokin kriisi tai muutos elämässään ja tarvitsee positiivisen kokemuksen, joka voi olla ihan vaikkapa kiva keskustelu elämässä aiemmin tärkeän ihmisen kanssa. Ei puolisoa (tai ketään) voi omistaa ja sinä ylireagoit... Miten ihmeessä voi olla sinulta pois tuollainen yhteydenotto? Mustasukkaisuutesi kalvaa vain sinua, ja jos mies päättäisi joku päivä lähteä, hän lähtisi, vaikka olisit murehtinut muita ihmisiä miten - tai ollut murehtimatta.
Se mistä päästät irti, sen saat. Et kai sinäkään halua häkkilintua vaan linnun, joka lentää luoksesi.
Olen kyllä harmillisen tietoinen siitä, että olen poikkeus näiden ajatusteni kanssa ja suurin osa ihmisistä vartioi tarkkaan omaansa.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin olisin mustasukkainen.
Itse varmaan ottaisin yhteyttä johonkin sinkkueksääni itsekin ja laittaisin viestiä että ikävöin kovasti ja kertoisin miehelleni ihan avoimesti että tässä nyt ikävöin eksää ja viestitellään ja vaihdetaan kuulumisia.
Ja tällä saavuttaisi mitä? Mielestäni ei ole tervettä lähteä mitään pelejä pelaamaan vaan rehellisesti puhua miehen kanssa siitä, miten tuon naisen yhteydenotto sai aikaan huonot fiilikset ja ne alkuaikojen härdellit mieleen. Sekä sen, että on vaikea niiden takia luottaa.
Ensiksikin. Yleensä miehet pienentelee eli onko vain tuo yksi viesti.
Toisekseen hyväksyisin vain ja ainoastaan yhden viestin, jossa mies on kohtelias ja kertoo olevansa hyvässä suhteessa ja että he jatkavat nyt tahoillaan kuten tähänkin asti.
Jos mies alkaa vaihtaa kuulumisia, se hajottaa teidän suhteenne monella eri tavalla ja nyt sen voi vielä välttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on menneisyys ja ihmisiä, joihin tuntee ns. vetoa (tämä ei tarkoita seksuaalista vetoa), eikä se silti tarkoita, että noiden ihmisten kanssa haluaisi suhteeseen tai edes kuulumisten vaihtoa kummempaa, vaikka se kuulumisten vaihto voi joskus olla henkisesti todella tärkeää. Naisella on todennäköisesti jokin kriisi tai muutos elämässään ja tarvitsee positiivisen kokemuksen, joka voi olla ihan vaikkapa kiva keskustelu elämässä aiemmin tärkeän ihmisen kanssa. Ei puolisoa (tai ketään) voi omistaa ja sinä ylireagoit... Miten ihmeessä voi olla sinulta pois tuollainen yhteydenotto? Mustasukkaisuutesi kalvaa vain sinua, ja jos mies päättäisi joku päivä lähteä, hän lähtisi, vaikka olisit murehtinut muita ihmisiä miten - tai ollut murehtimatta.
Se mistä päästät irti, sen saat. Et kai sinäkään halua häkkilintua vaan linnun, joka lentää luoksesi.
Olen kyllä harmillisen tietoinen siitä, että olen poikkeus näiden ajatusteni kanssa ja suurin osa ihmisistä vartioi tarkkaan omaansa.
Ja sinä et ole vuosien aikana saanut muita ystäviä ja tukihenkilöitä hankittua elämääsi vaan täytyy palata jotain entistä hoitoa, joka on mennyt elämässään eteenpäin ,vaivaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Minäkäön en halua häkkilintua, mutta todellisuus on opettanut, että tarvitsen ihmisen, joka vapaasta halustaan on rakentamatta tuollaisia tilanteita tai ero on parempi vaihtoehto. Lapsuudessa rankat hylkäämiskokemukset ja jos olisin ap ja mies alkaisi lämpätä tuttavuutta, sen seurauksena syntyisi minulle trauma flashbackeja ja tunne-elämä menee epävakaaksi.
Ei silloin, kun on tosissaan rakastunut, tule mieleenkään viestitellä toisten kanssa mitään romanttis- eroottista. Sellaiseen pitäisi olla kiusaus vasta suhteen vakiinnuttua.
Tuttujen kanssa voi viestitellä parisuhteessakin, mutta ei sellaisten, jotka ovat selvästi uhka suhteelle. Ainoa oikea vastaus tuolle naiselle on, että sori, olen suhteessa eikä tämä ole sopivaa keskustelua ja hyvää jatkoa. Mielestäni on epäkunnioittavaa puolisoa kohtaan antaa minkäänlaista toivoa muille naisille.
Miehesi kuulostaa tyhmältä pennulta. Ilmeisesti pettäminen on vain ajan kysymys. Ehkä se tapahtuu vasta kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä, mutta ihme on, jos ei tuolla asenteella joskus.
Mielestäni miehen ei tarvitse laittaa naikkoselle mitään viestejä enää. Jos hän laittaa jotakin muuta kuin että ei halua enää viestitellä -viestiä, niin katsoisin, että se on hänen valintansa ja suhde olisi siinä. En jossittelisi enää ollenkaan ja antaisi mahdollisuuksia. Jos mies haluaa haaremin ympärilleen, niin se on hänen juttunsa ja tiet erkanevat.
Ystäviä saa olla, mutta tuo ei ole enää mitään ystävyyttä.
Ja sen jonkun teinin viesti, että ap laittaisi viestiä jollekin entiselleen, on typerä.
Sori nyt, mutta mä jättäisin miehen. En siksi että hän haluaa vaihtaa nyt kuulumisiaan naisen kanssa, vaan siksi että tässä tilanteessa huomaisin etten pysty koskaan aidosti oikeasti luottamaan häneen. En kestäisi ajatusta loppuelämästäni kaltevalla pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et ole vuosien aikana saanut muita ystäviä ja tukihenkilöitä hankittua elämääsi vaan täytyy palata jotain entistä hoitoa, joka on mennyt elämässään eteenpäin ,vaivaamaan?
Ei ap kirjoittanut entisestä hoidosta, vaan ystävästä. Jostain syystä kuvattu "entiseksi ystäväksi" eikä vain ystäväksi, vaikka kaikki tietävät, että oikea ystävyys ei häviä vaikka välissä olisi vuosiakin. Tiedäthän, että kaikki eivät onnistu löytämään tärkeitä ystäviä elämässään kovinkaan montaa kappaletta? Ihan hyvin voi olla, että tuolla naisella ei ole juuri muita, joiden ajattelisi olevan samalla aallonpituudella tms.
Mainittakoon, että tottakai kyseessä voi olla myös jokin lämppäysyritys jos tuo nainen ei ole yhtään samanlainen ihminen kuin minä, kaikkihan on mahdollista, mutta päätin kirjoittaa koska meitäkin on, jotka kykenevät pelkkään ystävyyteen vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa tai huolimatta jostain lyhyestä romanttisesta yhteydestä.
Kauhea haloo jostain viestistä. Ihan kuin sillä hypättäisiin ap:n varpaille tarkoituksella, vaikka ap ei liity viestiin mitenkään.
Oma kokemukseni samantapaisessa tilanteessa: Mies kertoi osan asiasta, koska halusi vaikuttaa avoimelta ja rehelliseltä. Jos epäilisin jostain syystä jotain, niin se johtuisi tästä hassun viattomasta tapauksesta, että nainen oli ottanut yhteyttä mieheeni. Lopulta epäilisin ennen kaikkea itseäni ja liiallista mustasukkaisuuttani, koska mieshän oli pyrkinyt olemaan avoin.
Totuus oli toinen ja minulle kerrottu osa oli vain murto-osa ja sekin kaunisteltu.
Mutta tämä oli vain minun tapaukseni. Tietänette kuitenkin ihmistyypin: sen, joka ostaa rehellisyyden murusella itselleen liikkumatilaa suhteessa. Ap:n tapauksessa ei kyse välttämättä tästä lainkaan. Aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoi.
Ap
Se on minusta positiivinen asia että kertoi itse, eli halusi olla avoin säilyttääkseen luottamuksen. Se että susta tuntuu silti siltä ettet voi luottaa, on minusta tolla teidän historialla oikeasti todellakin ymmärrettävää. Ja se raja viattoman viestittelyn ja oven raollaan pitämisen välillä on hiuksenhieno...
Yritin miettiä omalle kohdalle vastaavaa tilannetta. Jos saisin itse tollasen vuodatuksen joltain entiseltä säädöltä, en varmaan hirveästi lähtisi ”kuulumisia vaihtamaan” ihan kunnioituksesta omaa miestä kohtaan, tai ainakin tekisin selväksi, että mitään romanttista jatkoa ei ole tulossa. Miehen käytös jatkossa kertonee sen, miten asiaan kannattaa suhtautua; hänen käytöstään et voi muuttaa, mutta parisuhteen pitää olla sellainen, jossa molempien on hyvä olla.
Miehellä on oikeus myös muihin naisiin.