Ylireagoinko? Miehen viestittely toiselle naiselle
Taustatietona, mieheni jäi suhteemme ensimmäisen puolentoista vuoden aikana toistuvasti kiinni muille naisille viestittelystä. Kyse ei siis ollut mistään viattomista viesteistä.. Viestittelyä tapahtui miehen entisten säätöjen kanssa. Osa viesteistä tuli kiusallisesti tietooni yhteisten tuttavien kautta.. Fyysistä pettämistä ei kuitenkaan suhteemme aikana ole tapahtunut.
Olin tuolloin niin tolkuttoman rakastunut, että en jättänyt miestä. Olin miehen ensimmäinen pidempi ja vakavampi parisuhde, ajattelin, että miehellä ehkä kestää tajuta olevansa nyt "oikeassa" parisuhteessa, jossa ei voi enää säätää muiden kanssa.
Asiat puhuttiin tuon ajanjakson jälkeen perinpohjin ja kerroin miehelle, että jos jotain tuollaista vielä joskus ilmenee niin meillä on ero edessä.
Nyt tässä onkin ollut monta seesteistä ja hyvää vuotta välissä, olemme olleet aidosti onnellisia.
Nyt kuitenkin mies sai viestin entiseltä naispuoliselta ystävältään, jonka kanssa ei siis ole ollut tekemisissä vuosiin. Mies kertoi kyllä heti viestistä minulle. Viestissä nainen tunnustaa ikävöivänsä miestäni ja sitä kuinka he aikoinaan jakoivat keskenään niin paljon ja kuinka mieheni ansiosta nainen on muuttunut aikoinaan paremmaksi ihmiseksi. Nainen kertoo, ettei ole samanlaista yhteyttä löytänyt kenenkään kanssa ja kuinka ei ole näiden vuosien aikana miestäni unohtanut. Mies ei vielä ole vastannut tuohon viestiin, mutta aikoo vastata ja "vaihtaa kuulumisia".
Tiedän, että miehellä ja tuolla naisella on taustalla romanttinen suhde, joka sitten muuttui ystävyyssuhteeksi. Nainen kuitenkin lopetti yhteydenpidon mieheeni muutettuaan toiselle paikkakunnalle.
Mua ahdistaa nyt niin paljon! En ole miehelleni edes pystynyt kunnolla ilmaisemaan ahdistukseni määrää, koska toisaalta taas reagointini tuntuu ylimitoitetulta.. Mieleni jotenkin automaattisesti vetää yhtäläisyysviivat tämän naisen viestin ja niiden parisuhteen alussa tapahtuneiden muiden naisten viestien välillä. Pelkään, että tästä kehkeytyy jotain suurempaa ja olen mustasukkainen.
Toisaalta yritän vakuuttaa itselleni, että kyseessä on vanhojen hyvien ystävien kuulumisten vaihtoa.. Huolestuttaa myös oma reaktio, sillä se kielii siitä, ettei luottamus suhteessamme ole vieläkään kunnossa vaikka niin olen luullut..
Apua joku?
Kommentit (114)
Kaikenlainen tunteilu aiheesta tässä vaiheessa on turhaa. Vasta miehen reagoitua jollain tavalla asia siirtyy sinun alueellesi, ja sittenkin sen merkittävyysaste riippuu miehen toimista eikä tuosta viestistä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö tuo toinen nainen, että miehesi on nyt varattu? Todella outo viesti. Exät ovat exiä yleensä hyvästä syystä. Mitäpä jos vastaisitte naiselle yhdessä? Miehen taustan tuntien ymmärrän, että ajatus siitä, että hän alkaisi viritellä läheistä ystävyyssuhdetta jonkun kaipaavan exänsä kanssa, tuntuu häiritsevältä.
Yhdessä vastaaminen ja varsinkin niin että vastaanottajalle se ilmaistaan (Pertti on nyt onnellisesti parisuhteessa, terveisin Pertti ja Mirjami) on todella noloa. Miehen kuuluu hoitaa tilanne itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin olla tuo yhteyttä ottanut nainen.
Meillä kaikilla on menneisyys ja ihmisiä, joihin tuntee ns. vetoa (tämä ei tarkoita seksuaalista vetoa), eikä se silti tarkoita, että noiden ihmisten kanssa haluaisi suhteeseen tai edes kuulumisten vaihtoa kummempaa, vaikka se kuulumisten vaihto voi joskus olla henkisesti todella tärkeää. Naisella on todennäköisesti jokin kriisi tai muutos elämässään ja tarvitsee positiivisen kokemuksen, joka voi olla ihan vaikkapa kiva keskustelu elämässä aiemmin tärkeän ihmisen kanssa. Ei puolisoa (tai ketään) voi omistaa ja sinä ylireagoit... Miten ihmeessä voi olla sinulta pois tuollainen yhteydenotto? Mustasukkaisuutesi kalvaa vain sinua, ja jos mies päättäisi joku päivä lähteä, hän lähtisi, vaikka olisit murehtinut muita ihmisiä miten - tai ollut murehtimatta.
Se mistä päästät irti, sen saat. Et kai sinäkään halua häkkilintua vaan linnun, joka lentää luoksesi.
Olen kyllä harmillisen tietoinen siitä, että olen poikkeus näiden ajatusteni kanssa ja suurin osa ihmisistä vartioi tarkkaan omaansa.
Ymmärrän kyllä ap:ta. Yleensä mustasukkaisuuden tunne tulee siitä, että kokee että joku toinen tarjoaa omalle kumppanille jotain, mitä ei itse voi tarjota/kumppani koe saavansa.
Itsellä on kumppanin kanssa seksi ollut aina sellaista keskivertoa. Seurustelumme alussa poistin Facebookista tuttavuuden, jonka kanssa seksi oli ollut aivan mieletöntä "sielujen sinfoniaa". Joskus käy aina mielessä tämä mies. Jos ottaisin häneen uudelleen yhteyttä, tuntisin itseni täydeksi petturiksi, vaikka kuinka keskusteltaisiin "säästä".
Puhu miehesi kanssa. Laatikaa vaikka yhdessä vastaus sille naiselle. Jos mies ei ole kiinnostunut, hän tuskin haluaa olla muutenkaan yhteydessä naiseen. Riippuu toki miehestä, voihan hän kokea tuon pyynnön yksityiselämää loukkaavanakin ja haluta olla yhteydessä eksäänsä. Silloin kannattaa lähteä. Joka tapauksessa käsittele asiaa miehesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mies kertoi viestistä vaikuttaakseen rehelliseltä. Näin hän valmisti avoimen kanavan lisäviesteille ja jopa tapaamisiin. "Kun taas se viestittää, on niin yksin ja kaikkea, enhän mä ole pyytänyt, enkä mitenkään haluaisi olla tekemisissä, mutta kun en voi tylykään olla" ja samalla tapahtuu vaikka mitä, mutta ap on koko ajan "tietoinen" asiasta.
Uskokoon ken tahtoo. Tällaiset vanhat suhteet eivät kuulu nykyisyyteen, paitsi jos vanha hoito haluaa tavata myös vaimon ja koko perheen voimin tulla käymään.
Joo, mun exä viestitteli tiiviisti mulle vaikka oli uudessa suhteessa. Ehdotin sitten että tavataan porukalla: mä, hän ja uusi tyttöystävä. Olikin kiireitä niin ei voinut tavata ja sitten viestit loppui. Ihan viattomia viestejä, mutta jotain salattavaa hän siinä sit koki olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin, kun on tosissaan rakastunut, tule mieleenkään viestitellä toisten kanssa mitään romanttis- eroottista. Sellaiseen pitäisi olla kiusaus vasta suhteen vakiinnuttua.
Tuttujen kanssa voi viestitellä parisuhteessakin, mutta ei sellaisten, jotka ovat selvästi uhka suhteelle. Ainoa oikea vastaus tuolle naiselle on, että sori, olen suhteessa eikä tämä ole sopivaa keskustelua ja hyvää jatkoa. Mielestäni on epäkunnioittavaa puolisoa kohtaan antaa minkäänlaista toivoa muille naisille.
Miehesi kuulostaa tyhmältä pennulta. Ilmeisesti pettäminen on vain ajan kysymys. Ehkä se tapahtuu vasta kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä, mutta ihme on, jos ei tuolla asenteella joskus.
Ai, pitäisi, vai? Joillakuilla saattaa tulla, mutta ei tarvitse ottaa paineita, jos kiusausta ei koskaan tule.
Ap, näinköhän viestitellyt nainen tietää miehesi olevan suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö tuo toinen nainen, että miehesi on nyt varattu? Todella outo viesti. Exät ovat exiä yleensä hyvästä syystä. Mitäpä jos vastaisitte naiselle yhdessä? Miehen taustan tuntien ymmärrän, että ajatus siitä, että hän alkaisi viritellä läheistä ystävyyssuhdetta jonkun kaipaavan exänsä kanssa, tuntuu häiritsevältä.
Yhdessä vastaaminen ja varsinkin niin että vastaanottajalle se ilmaistaan (Pertti on nyt onnellisesti parisuhteessa, terveisin Pertti ja Mirjami) on todella noloa. Miehen kuuluu hoitaa tilanne itse.
Mitä noloa on ilmaista, että on onnellisesti parisuhteessa? Eikös nainen kysynyt kuulumisia? Aika outoa olisi jättää se kertomatta, ellei sitten miehellä ole jotain muita tarkoitusperiä. Ei viestiä välttämättä tarvitse allekirjoittaa tyyliin Matti ja Maija, mutta sisällöstä ehkä voitaisiin yhdessä keskustella. Siis miehen taustan ja AP:n ahdistuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin olisin mustasukkainen.
Itse varmaan ottaisin yhteyttä johonkin sinkkueksääni itsekin ja laittaisin viestiä että ikävöin kovasti ja kertoisin miehelleni ihan avoimesti että tässä nyt ikävöin eksää ja viestitellään ja vaihdetaan kuulumisia.
Et näe mitään ongelmaa siinä, että pelaisit julmasti täysin ulkopuolisen ja viattoman ihmisen tunteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noloa on ilmaista, että on onnellisesti parisuhteessa? Eikös nainen kysynyt kuulumisia? Aika outoa olisi jättää se kertomatta, ellei sitten miehellä ole jotain muita tarkoitusperiä. Ei viestiä välttämättä tarvitse allekirjoittaa tyyliin Matti ja Maija, mutta sisällöstä ehkä voitaisiin yhdessä keskustella. Siis miehen taustan ja AP:n ahdistuksen takia.
Ei ole noloa, jos mies sen itse tekee. Jos sen tekee yhdessä kumppanin kanssa, mies on pelkkä pikkupoika joka ei kykene ottamaan itse vastuuta ratkaisuistaan. Ja se että nainen haluaa olla mukana vastaamassa kertoo vain sen, ettei suhde lopultakaan ole niin vakaa ja onnellinen kuin viestissä yritetään väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, jos mies sen itse tekee. Jos sen tekee yhdessä kumppanin kanssa, mies on pelkkä pikkupoika joka ei kykene ottamaan itse vastuuta ratkaisuistaan. Ja se että nainen haluaa olla mukana vastaamassa kertoo vain sen, ettei suhde lopultakaan ole niin vakaa ja onnellinen kuin viestissä yritetään väittää.
No kun tuolla lailla "yhdessä" ilmoittamalla terveisin-me-molemmat -tyyliin viesti vaikuttaa epävarman, mustasukkaisen puolison yksin kirjoittamalta. Toisekseen sillä alleviivataan että yksitysviesti on jaettu ulkopuoliselle, mikä on aika tökeröä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun tuolla lailla "yhdessä" ilmoittamalla terveisin-me-molemmat -tyyliin viesti vaikuttaa epävarman, mustasukkaisen puolison yksin kirjoittamalta. Toisekseen sillä alleviivataan että yksitysviesti on jaettu ulkopuoliselle, mikä on aika tökeröä.
Nimenomaan. Epävarmuuden tunteesta on hyvä keskustella ja voihan se mies sen vaikka naiselleen näyttääkin. Jos taas nainen on mukana laatimassa sitä viestiä, ei se viesti kerro totuutta miehen fiiliksistä ja tahtotilasta ja siten se epäluottamus suhteeseen jää.
Ihan todellako joku paukauttaa syvimmät tuntemuksensa jonkun vuosia vanhan romanssin ekaan viestiin johon on itse katkaissut yhteydenpidon?! Luulis että ensin vähän neutraamlimmalla sävyllä kokeilis mitä toiselle kuuluu ja vastaako tämä ylipäätään mitään tai onko minkäänlaista mielenkiintoa olla enää yhteyksissä. Eikä nyt heti ala puhua sielunkumppanuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Ihan todellako joku paukauttaa syvimmät tuntemuksensa jonkun vuosia vanhan romanssin ekaan viestiin johon on itse katkaissut yhteydenpidon?! Luulis että ensin vähän neutraamlimmalla sävyllä kokeilis mitä toiselle kuuluu ja vastaako tämä ylipäätään mitään tai onko minkäänlaista mielenkiintoa olla enää yhteyksissä. Eikä nyt heti ala puhua sielunkumppanuudesta!
Pahassa kriisissä olevat ihmiset saattavat toimia noin kun pohtivat elämäänsä, valintojaan, tunteitaan ja menneisyyttään. Myöhemmin tajuavat että taisi mennä nyt överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Oliko viesti tosiaan ensimmäinen, vai oliko viestejä vaihdettu jo ennen tätä tunnustusta? Onko mies kertonut ihan kaiken vai kertooko yhteydenpidosta vasta nyt? Jotenkin outo koko tämä kuvio, ellei ole provo koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahassa kriisissä olevat ihmiset saattavat toimia noin kun pohtivat elämäänsä, valintojaan, tunteitaan ja menneisyyttään. Myöhemmin tajuavat että taisi mennä nyt överiksi.
Luultavasti jo seuraavana aamuna kun 🍷 häviää päästä ja morkkis hiipii tilalle. Mutta ap:n ukkokulta on jo niin täpinöissään viestistä ettei ole malttanut olla jakamatta ilouutista jopa tyttiksensä kanssa ja pohtii vastaustakin oikeen pitemmänkaavan mukaan. No katotaan vastaileeko nainen enää mitään vaan tuleeko vaan häpeä kun muistaa mitä runollisuutta tuli lähetettyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Jos tuo tosiaankin oli ensimmäinen viesti, naisella on ollut aikoinaan todella kova luotto suhteen laatuun ja yhteys on ollut tosiaankin valtava. Tiedän, koska olen sen kokenut kerran. Silloin tuollaiset paukauttamiset ja avautumiset pitkänkin ajan jälkeen tuntuvat vain luonnollisilta.
Rupea sinäkin viestittelemään jollekkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies on rehellinen! Jis olisi salannut virstit, olisiko paremoi?!
Olisi parempi, sillä silloin aloittaja ei olisi niistä viesteistä hermostunut.
Mies kertoi viestistä vaikuttaakseen rehelliseltä. Näin hän valmisti avoimen kanavan lisäviesteille ja jopa tapaamisiin. "Kun taas se viestittää, on niin yksin ja kaikkea, enhän mä ole pyytänyt, enkä mitenkään haluaisi olla tekemisissä, mutta kun en voi tylykään olla" ja samalla tapahtuu vaikka mitä, mutta ap on koko ajan "tietoinen" asiasta.
Uskokoon ken tahtoo. Tällaiset vanhat suhteet eivät kuulu nykyisyyteen, paitsi jos vanha hoito haluaa tavata myös vaimon ja koko perheen voimin tulla käymään.