Amk-koulutuksessa vaaditaan minusta opiskelijoilta aika paljon..
esim. kehittämis- ja innovaatio-osaamista, tieteellisen tutkimuksen tekemistä, vaikka opetustaso on meillä ainakin ollut monessa kurssissa aika nolla. Itse opetat itseäsi sen mitä osaat, tai olet oman ja opiskelukavereiden tekemän ryhmätyön varassa. Sit pitäis muka osata tuottaa jotain tieteellistä tekstiä, joka on vieläpä aidosti esim. työelämää eteenpäinvievää. Joopa joo.
Harmittaa kun asiat on mielenkiintoisia ja haluaisi oppia, mutta aika pieneksi jää opettajien rooli nykykoulussa kun kaikki on niin äärimmilleen viedyn itseohjautuvaa. Menee motivaatio pikkuhiljaa.
Kommentit (30)
Ei kai insinöörin titteliä pidä saada heppoisin perustein.
Jos haluaa tehtä yksinkertaisia hommia eikä ole itseohjautuva voi valita amiksen. Ei se ihmistä huononna, nykyisin kaikkien "pitäisi" kouluttautua, mutta ei kaikista vain ole siihen.
Mieti kaksikertaa haluatko tehdä tuota hihhulointia lopun elämää, samanlaista itseohjausta se on työelämässäkin...
Vierailija kirjoitti:
Kävin kolmekymppisenä tradenomi AMK:n ja nyt suoritan YAMK-tutkintoa. Tein /teen nämä verkko-opintoina töiden ohella. Tämä on oikein hyvä tapa, että luetaan itse ja tehdään raportteja/verkkotenttejä.
Ymmärrän, että jos olet suoraan tullut lukiosta/amiksesta, voi sinusta tuntua, että et opi mitään, koska opettaja ei ole syöttämässä sinun päähäsi suoraan valmiiksi purtuja asioita, mutta nykyään vaaditaan kyllä itseohjautuvuutta ja ja aktiivista omaa tiedonhakua.
Aina nousee esiin tämä sama perustelu, jos tästä asiasta koittaa puhua. Ei, en tarvitse opettajaa koko aikaa pitämään kädestä kiinni ja syöttämään ajatuksia minun päähäni. Mutta mielestäni ei myöskään ole hyvä asia se, kuinka omillaan opiskelijat näitä asioita päässään pohtivat. Kyllä se välimuoto olisi varmasti paras- jossa etsitään itse tietoa ja tehdään niitä raportteja itse, mutta jossa myös saisi jonkinlaista opetusta ja jossa opettaja olisi varmistamassa sitä osaamista - muillakin tavoin kuin vain jonain verkkotentteinä josta sit tulee numero.
Meillä on osassa kursseja 0 tuntia opetusta, useimmissa kursseissa alle 10h opetusta ja monet niistä ei sisällä edes yhtä ainoaa luentoa. Se on mielestäni väärin. Ap
Eikä vaadita. Helpoin koulu, missä olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Eikä vaadita. Helpoin koulu, missä olen ollut.
Mitä opiskelit ja milloin? Oletko kyseisellä alalla?
Tuotahan se oli, aivan järkyttävää ja ala-arvoista pelleilyä. Entinen luokkakaveri sanoi että kahdessa vuodessa on vain tyhmentynyt kyseisessä opinahjossa. Itsekin keskeytin kun pääsin onneksi yliopistoon sisään.
Vierailija kirjoitti:
Eikä vaadita. Helpoin koulu, missä olen ollut.
No tottakai jos on paljon osaamista ja kokemusta ennalta (esim. useampi koulutus jo takana) tai on lahjakas muuten vaan, on asiat usein helpompia. Itse en ole ihan nuori, mutta ei minulla ole ennalta esim. mitään käsitystä tieteellisestä tutkimus- tai kehittämistyöstä, joten on se aika homma ollut alkaa opetella sitä täysin itsenäisesti.
Ja sit se, että osa tuolla koulussa ei ikinä oikeasti opi näitä asioita. Usein helppoa niille, jotka ratsastaa esim. ryhmätöiden varjolla kurssit läpi, tenteissä taas rimaa hipoen.
Opiskelen 2. vuotta amkissa, tämä on ensimmäinen korkeakoulututkintoni. Taustaltani olen amis ja tehnyt oman alan töitä pari vuotta. Heti alusta mulla oli koulussa olo että apua on vaikea saada. Opettajat tuntuvat olettavan että ryhmällä on jo valmiiksi laaja tietämys asioista ja käyttävät usein sanoja ja termejä joita en ole ikinä kuullutkaan. Luennoilla osa opiskelijoita kysyy todella "hienoja" kysymyksiä jonka jälkeen en itse uskalla kysyä edes omia kysymyksiä kun en ymmärrä edes niitä perusasioita. Esim. yhdellä tunnilla laskettiin yhdessä todella vaikeaa matikkaa, opettaja sanoi vaan että "tämän ratkaisu on xx niinkuin tiedättekin" ja mentiin eteenpäin. En ymmärtänyt yhtään miten tuohon vastaukseen päädyttiin ja mielestäni on outoa olettaa että kaikki osavaat eikä edes kysytä että ovatko kaikki kartalla. Moduulin vaatimuksissa mainitaan asioita ja usein näistä ei ole minkäänlaista opetusta vaan esimerkiksi kirjasta skannattuja huonolaatuisia pdf skannauksia joista pitäisi itse opetella.
Tottakai monille itseohjautuvuus sopii ja sellaisia ihmisiä on omassakin ryhmässä. Itse kaipaisin paljon enemmän ohjausta ja ilmapiiria missä SAA kysyä kaikkea. Nyt tuntuu että kysymykset on varattu vain niille jotka osaavat jo valmiiksi paljon.
Asun amk:n vieressä. Vaikuttaa siltä ettei kyseisessä koulussa juurikaan opiskella koska opiskelijat ovat jatkuvasti lähdössä ties mihin bilepäivään. Ilmeisesti myös opintotuki on liian suuri kun pantilliset oluttölkit voi jättää maahan. No hyvä vaan minulle, käyn keräämässä ne.
Tätä tieteellisen tutkimuksen tekemistä en itsekään ymmärrä AMK tasolla, kun opinnäytteitä ei voi edes yliopistossa pitää tutkimuksina. Ihan turhaa ammatin kannalta, kun työtehtävät keskittyvät käytännön tekemiseen.
Ne vaatimukset on mitä on, siellä pitää esittää, että muka saavuttaa luovuus- ja innovaatiotavoitteet. Moni tuttu on suorittanut tradenomiopinnot töiden ohessa, koska opetusta ei ole ja tentit on helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kolmekymppisenä tradenomi AMK:n ja nyt suoritan YAMK-tutkintoa. Tein /teen nämä verkko-opintoina töiden ohella. Tämä on oikein hyvä tapa, että luetaan itse ja tehdään raportteja/verkkotenttejä.
Ymmärrän, että jos olet suoraan tullut lukiosta/amiksesta, voi sinusta tuntua, että et opi mitään, koska opettaja ei ole syöttämässä sinun päähäsi suoraan valmiiksi purtuja asioita, mutta nykyään vaaditaan kyllä itseohjautuvuutta ja ja aktiivista omaa tiedonhakua.
Olipas ikävästi vastattu. Suoritin aikuisena lukion ja menin heti perään amkiin. Vaikka suoritan amkia (tradenomi) amkissa, jonne oli vaikea päästä niin olen kokenut, että amk on paljon helpompi kuin lukio. Ja verkossa opiskelen.
2. vuosikurssin inssiopiskelija täällä. Käyn koulua töiden ohessa, ja tänään oli lähipäivä. Turhautti mennä paikan päälle toistasataa kilometriä suunta, kun laskupajassa opettaja ei voinut malliksi laskea yhtäkään laskua, vaan totesi "lukekaa materiaalit" ja kävi yksitellen läpi 40 opiskelijaa. Kaikkien luokse ei päivän aikana ehtinyt.
Koen AMKn tyhmentäneen minua aika lailla.
Monista amk-koulutuksista voi hakea yliopistoiden maisterivaiheeseen. Jos siihen mennessä ei ole mitään hajua tutkimuksesta tai tiedetekstin tuottamisesta, niin tulee kyllä olemaan vaikeaa yliopistossa. Eli hyvä jos edes jotain tuollaista vaaditaan amkeissakin.
Millä alalla olette opiskelleet, jotka olette opetukseen pettyneet?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen 2. vuotta amkissa, tämä on ensimmäinen korkeakoulututkintoni. Taustaltani olen amis ja tehnyt oman alan töitä pari vuotta. Heti alusta mulla oli koulussa olo että apua on vaikea saada. Opettajat tuntuvat olettavan että ryhmällä on jo valmiiksi laaja tietämys asioista ja käyttävät usein sanoja ja termejä joita en ole ikinä kuullutkaan. Luennoilla osa opiskelijoita kysyy todella "hienoja" kysymyksiä jonka jälkeen en itse uskalla kysyä edes omia kysymyksiä kun en ymmärrä edes niitä perusasioita. Esim. yhdellä tunnilla laskettiin yhdessä todella vaikeaa matikkaa, opettaja sanoi vaan että "tämän ratkaisu on xx niinkuin tiedättekin" ja mentiin eteenpäin. En ymmärtänyt yhtään miten tuohon vastaukseen päädyttiin ja mielestäni on outoa olettaa että kaikki osavaat eikä edes kysytä että ovatko kaikki kartalla. Moduulin vaatimuksissa mainitaan asioita ja usein näistä ei ole minkäänlaista opetusta vaan esimerkiksi kirjasta skannattuja huonola
Kuulostaa siltä että olet vain liian tyhmä. Mene töihin ja pysy siellä, älä opiskele.
Valmistuin muutama vuosi sitten amk-insinööriksi. Ei siellä kauheasti mitään kovin korkealentoista opetettu, mutta ohjeet ja tavoitteet olivat välillä kovin epäselviä, ilmapiiri kehno ja mm. erilaisissa tietojärjestelmissä koko ajan ongelmia.
Eipä se ala muutenkaan ehkä oikein sopinut minulle. En ole niitä hommia tehnyt päivääkään valmistumisen jälkeen, enkä oikeastaan haluaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin muutama vuosi sitten amk-insinööriksi. Ei siellä kauheasti mitään kovin korkealentoista opetettu, mutta ohjeet ja tavoitteet olivat välillä kovin epäselviä, ilmapiiri kehno ja mm. erilaisissa tietojärjestelmissä koko ajan ongelmia.
Eipä se ala muutenkaan ehkä oikein sopinut minulle. En ole niitä hommia tehnyt päivääkään valmistumisen jälkeen, enkä oikeastaan haluaisikaan.
Ala oli ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kolmekymppisenä tradenomi AMK:n ja nyt suoritan YAMK-tutkintoa. Tein /teen nämä verkko-opintoina töiden ohella. Tämä on oikein hyvä tapa, että luetaan itse ja tehdään raportteja/verkkotenttejä.
Ymmärrän, että jos olet suoraan tullut lukiosta/amiksesta, voi sinusta tuntua, että et opi mitään, koska opettaja ei ole syöttämässä sinun päähäsi suoraan valmiiksi purtuja asioita, mutta nykyään vaaditaan kyllä itseohjautuvuutta ja ja aktiivista omaa tiedonhakua.
Aina nousee esiin tämä sama perustelu, jos tästä asiasta koittaa puhua. Ei, en tarvitse opettajaa koko aikaa pitämään kädestä kiinni ja syöttämään ajatuksia minun päähäni. Mutta mielestäni ei myöskään ole hyvä asia se, kuinka omillaan opiskelijat näitä asioita päässään pohtivat. Kyllä se välimuoto olisi varmasti paras- jossa etsitään itse tietoa ja tehdään niitä raport
Yliopistossa opettjt opettaa oman tutkimustyössä ohessa. Tutkimuksesta kerrotaan opiskelijoille ja he saavat osallistu tieteelliseen tutkimukseen.
Ammattikorkeakoulussa liian pienesti opettajat osallistua tutkimukseen kun leipääntyneitä maistereita ei kiinnosta.
Meistä maistereita kiinni maamme sivistystaso, skarpatkaamme!
N44, magisterus,universitas ouluensis
Kävin kolmekymppisenä tradenomi AMK:n ja nyt suoritan YAMK-tutkintoa. Tein /teen nämä verkko-opintoina töiden ohella. Tämä on oikein hyvä tapa, että luetaan itse ja tehdään raportteja/verkkotenttejä.
Ymmärrän, että jos olet suoraan tullut lukiosta/amiksesta, voi sinusta tuntua, että et opi mitään, koska opettaja ei ole syöttämässä sinun päähäsi suoraan valmiiksi purtuja asioita, mutta nykyään vaaditaan kyllä itseohjautuvuutta ja ja aktiivista omaa tiedonhakua.