Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
12000
Sellaista se on sinkulla, kun asuminen korostuu niin paljon tuossa testissä.
7200, yllättävän vähän, ulkomaanmatkailua voiskin lisätä.
Noin muuten en ole hiilijalanjäljestä huolissani koska omistan metsää. Itseasiassa senkin verran, että metsäpalstan biomassan vuosittaisen kasvun sitoma hiilidioksidi ylittää taloutemme hiilidioksidipäästöt reippaasti.
Pelkästään flightradar-sovelluksen asentaminen ja sitä hetken tutkiminen, auttaa ymmärtämään kuinka idioottimaista on suunnata näitä testejä suomalaisille.
Ai niin, se vapaaehtoinen päästömaksu, jolla tyhmä voi kompensoida omatuntoaan?
7000, itselläni isoin laatikko tuli tavaroista- ja hankinnoista. Asunnosta ja liikkumisesta sain yllättävän vähän, mikä on tietysti hyvä. Syytä alkaa tutkailemaan tavaroiden- ja hankintojen kategoriaa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi."
Vastenmielistä lässytystä. Jokainen alakoulun matematiikan läpäissyt osaa laskea kuinka paljon vaikuttaa, kun suomalaiset puolittavat hiilijalanjälkensä verrattuna intialaisten tai kiinalaisten hiilijalanjäljen puolittamiseen. Ei tällainen propaganda voi mennä älykkäille, ajatteleville ihmisille läpi. Jos menee, olen todella huolissani peruskoulun matematiikan opetuksen tasosta.
Juurikin älykkäät ja ajattelevat ihmiset tajuaa, että meidän on länsimaisina sivistysmaina näytettävä esimerkkiä näille kehitysmaille. Jos me ei sitä tehdä, ei kukaan muukaan sitä tee. On totta, että ilmastonmuutosta vastaan taisteleminen on jo epätoivoista ja todennäköisesti meidän ja meidän lasten sukupolvet tulee kokemaan suuria muutoksia maailmassa.
outo testi. sain eniten miinusta asumisestani vaikka asun kerrostalossa jossa i oikeastaan koskaan täydy pitää pattereita päällä. Kai se , että olen yksin haittaa. pitäisi kai pokata joku maajussi. Toinen outo oli , että käskettiin syödä enemmän kasviksia vaikka syön joka aterialla paljon niitä.
8330
Sain 6200. Asun yksin noin 80m2 vanhassa hirsitalossa, pääsääntöinen lämmitysmuoto sähkö. Varmaan ekosähkön käyttö laskee tulosta aika reippaasti, vaikka kuljen bensa-autolla töihin. En lennä. Syön punaista lihaa, kermaa ja/tai juustoja päivittäin. Käyn suihkussa 3 kertaa viikossa, shoppailen jonkin verran, mutta kaapit eivät pullistele. Parannettavaa olisi, mutta olen silti testin mukaan säästeliäs energian ym. kanssa, kuten olenkin!
9600, johtuen vanhassa suuressa talossa asumisesta.
10 000, mutta ainakaan en ole tehnyt lisää hiilijalanjälkiä kuluttavia ihmisiä tähän maailmaan. Paras ekoteko ikinä, antaa hyvän tekosyyn kuluttaa kuin viimeistä päivää. Olen myös sitä vastaan, että korkean hiilijalanjäljen maahan "pelastetaan" muista maista ihmisiä. Aika moni ekohippi tykkää siitä, kun tänne tulee paljon lisää kuluttajia, ihanan ristiriitaista.
Minä sain 5500. Me asutaan nelistään 69m2 uudessa kerrostaloasunnossa, joka luonnollisesti tiputtaa päästöjä huomattavasti. Käytetään säästeliäästi vettä ja nyttemmin ei enää lentomatkailla. Lihankulutusta on tiputettu ja osin siirrytty kauratuotteisiin, mutta mulle on kyllä tosi vaikea luopua esim juustoista nyt kun lihoja on karsittu.
Kumma tosiaan että sitä lasten määrää ei kyselty testissä eikä se päässyt vaikuttamaan tulokseen.
6900. Olen tosi köyhä eikä minulla ole varaa tehdä juuri mitään tai käydä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Sitra huijaa.
Kerrostalossa pienessä kopissa asuvan eläminen EI OLE saastuttavampaa kuin suuressa ok-talossa.
Sehän riippuu lähes täysin lämmitysmuodosta. Kerrostalossa on yleensä kaukolämpö, mutta omakotitalossa on usein maalämpöpumppuja, ilmalämpöpumppuja tai suora sähkölämmitys. Suomessa sähköhän tuotetaan 80 %:sesti vähäpäästöisesti, sen sijaan kaukolämpö tuotetaan pääasiallisesti hiilellä ja maakaasulla.
5300
Asuminen oli selvästi pahin rikkeeni, vaikka asun yksin yksiössä jossa käytetään maalämpöä. En tiedä miten tätä muka parantaisi vielä, pitäisi varmaan muuttaa telttaan.
3200 kg/CO2.
Olen yksinasuva, nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
"Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi."
Vastenmielistä lässytystä. Jokainen alakoulun matematiikan läpäissyt osaa laskea kuinka paljon vaikuttaa, kun suomalaiset puolittavat hiilijalanjälkensä verrattuna intialaisten tai kiinalaisten hiilijalanjäljen puolittamiseen. Ei tällainen propaganda voi mennä älykkäille, ajatteleville ihmisille läpi. Jos menee, olen todella huolissani peruskoulun matematiikan opetuksen tasosta.
Jokainen suomalainen, joka puolittaa hiilijalanjälkensä, toisaalta säästää luonnonvaroja paljon enemmän kuin hiilijalanjälkensä puolittava intialainen.
Joo, ymmärrän, että intialaisia on enemmän, mutta jos puhutaan yksilöistä, niin meidän kulutuksemme on todella suurta. Entä jos ne kiinalaiset alkavatkin kaikki kuluttaa niin kuin me?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 7600. Asuminen yksin kaksiossa toi rutkasti miinusta.
Tätä ihmettelen, miksi pitäisi asua jossain yksiössä, minne ei pystyisi majoittamaan vieraita tai muutenkaan elämään pään leviämättä.
Vieraat menkööt hotelliin.
12500
Mihin voin maksaa noita vapaaehtoisia päästömaksuja? Omatuntoni alkoi kolkuttaa niin raskaasti, että tunnen olevani vastuussa maapallon tulevaisuudesta.
En kyllä keksi kuinka päästöni vähenee maksamalla rahaa "jollekin" mutta ei sen väliä.
Varmasti joku minua viisaampi on tutkinut asiaa ja tullut johtopäätökseen, että tilanne helpottaa, kunhan vain annan rahaa "jollekin"?
M40