Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
20 900. Vihreät haluaisi varmaan ampua minut! Hähää...
5300, yksityisautoilen diiselillä, mutten juuri matkustele ja syön ekologisesti.
6400. Yllätyin siitä, miten paljon asumisesta tuli (3700), vaikka asuntoni on pieni kerrostaloasunto, enkä pidä tätä erityisen lämpimänäkään. Rakennusvuosi ja lämmitystapa vaikuttaa. Ruoka oli aika keskiarvoa, mutta toisaalta vaikka syönkin verrattain paljon lihaa ja juustoja, tulee suuri osa niistä ruoka-avusta, joten pidän sitä tavallaan vihreämpänä kuin kaupasta ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten pettykö kun hiilijalanjäljen vähentämisillänne ei ole mitään vaikutusta ilmastonmuutoksen etenemiseen.
Ympäristön ja luonnon puhtaus ovat tärkeitä arvoja. Mutta ilmastonmuutos on paljon isompi asia kuin mihin ihminen pystyis mitenkään isosti vaikuttamaan.
Jos monta ihmistä vähentää, vaikuttaahan se. Pahinta on, jos jokainen ajattelee, ettei millään ole merkitystä.
5700. Typerä testi. Joo, talo rakennettu ennen 1990. Rakennettu 1800, hirttä ja pellavarievettä eristeenä eli muoviton eikä ole mitään ilmastointilaitteita... haettu hevosella metsästä tönön tarpeet.
Ajan yksin kun lähiasukkaat eläkeläisiä eivätkä mene töihin samaan aikaan... joukkoliikennettä ei ole.
On koira jolla kallis lääkitys, en nyt piikillekään vie kun on elämäniloinen ja tuottaa iloa myös minulle.
Miksei lasten määrää kysytty?
2700. Ei autoa, ei lemmikkejä, ei lentomatkustelua, ostan tavaroita vain tarpeeseen, asun 33 neliön kerrostaloyksiössä ja lihaa syön 1-2krt viikossa.
5 700 kg CO₂e
Lihansyöntiä voisin vähentää. Ekologisuuden lisäksi se olisi hyväksi elimistölleni.
19200 tuli. Outoa kun elän aika vaatimattomasti.
Kovia lukemia kyllä saatte. Minulla on 1300.
Lemmikkieläimet pois. Ne on syy ilmaston lämpenemiseen.
"Vastuullinen Kanssamatkustaja" 3300
Jippii! Ainakin jotain hyötyä äärimmäisestä köyhyydestä ja työttömyydestä. Kulutan maapalloa vähemmän kuin rikkaat...
3800
Vihreät arvot ovat minulle tärkeitä mutta samalla rakastan matkustelua
6000, josta asumisen osuus on 3900.
En omasta mielestä elä mitenkään ekologisesti vaan olen köyhä. Minkäs teet, kun asuttava on siellä mihin rahat riittää. Eli 1970-luvulla rakennetussa pienessä ja edullisessa vuokrakaksiossa.
Alapeukuttakaa rauhassa, mutta en aio tuntea minkäänlaista syyllisyyttä enkä suunnittele hiilijalanjälkeni pienentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Sitra huijaa.
Kerrostalossa pienessä kopissa asuvan eläminen EI OLE saastuttavampaa kuin suuressa ok-talossa.
Tämä siis pelkästä asumisesta.
Todellista k*setusta, mutta mitä voikaan olettaa jos kepulaisia lafkassa.
Mutta tossa ei kysytty mitään määristä. Onhan se nyt eri asia laittaa pari siivua juustoa leivän päälle joka päivä, kun syödä lihaa kaksi kertaa päivässä. Ainakin mä söisin lihaa enemmän kun pari juustohöylällä höylättyä siivua.