Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
3700
ruokailu oli pahin kompastuskivi
3300
Yllätyin koska en yritä edes pihistellä, vähä rahaisuus ja kotiäitiys toki vaikutti tulokseen
23 000
Paljon on mutta minkäs teet. Kerran sitä vaan eletään.
3900
En ole koskaan lentänyt, koitan elää muutenkin ekologisesti. Suosin kirppareita, vihaan ruoan roskiin laittamista (jota köyhänä - ja köyhän lapsuuden omanneena - tapahtuukin erittäin harvoin).
Kierrätän paljon, korjaan, parsin ja käytän kekseliäisyyttä.
N39
5900, mun suurin ilmastoteko on olla tekemättä lisää ihmisiä tähän maailmaan. HaHah
11 000
Auto, ei paikallisliikennettä tarjolla, mökki
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 7600. Asuminen yksin kaksiossa toi rutkasti miinusta.
Tätä ihmettelen, miksi pitäisi asua jossain yksiössä, minne ei pystyisi majoittamaan vieraita tai muutenkaan elämään pään leviämättä.
Vierailija kirjoitti:
"Vastuullinen Kanssamatkustaja" 3300
Jippii! Ainakin jotain hyötyä äärimmäisestä köyhyydestä ja työttömyydestä. Kulutan maapalloa vähemmän kuin rikkaat...
Mulla sama tulos ja samat syyt. Olen myös tyytyväinen ja ylpeä tuloksesta.
2400
Pyritään elämään luontoa säästäen, mutta silti yllätyin kuinka paljon keskiarvoa pienempi tuo luku oli. Eli ei ehkä tarvitse potea niin huonoa omaatuntoa, kun haluaisin joskus vuoden päästä lentää yhden edestakaisen matkan :D
Vierailija kirjoitti:
23 000
Niin, mulla oli toi 23 300
3700. En matkustele kuin harvakseltaan kotimaassa ja liikun yleensä kävellen tai pyörällä, enkä omista omaa autoa. Ruoan suhteen olen nautiskelija, vaikka punaista lihaa en syökään enää kovin paljoa 😁 asun yksin pienessä rivitalokaksiossa ja lämmitän talviaikaan polttamalla puita takassa.
Yllätyin tuloksesta, koska en ole yrittänyt olla erityisen ekologinen.
Piti vielä käydä tekemässä testi uudelleen, kun epäilin jo mokanneeni, mutta saman 2400 näytti edelleen.
-93-
3900
”OLET VASTUULLINEN KANSSAMATKUSTAJA
Olet oikea löytöretkeilijä! Tunnet liikkumisen ja matkailun vaikutukset ympäristöön. Matkojen yhdistäminen ja kulkuneuvon jakaminen ovat sinulle luontevia.
Saatat luottaa liikaa eläinkunnasta peräisin olevaan ravintoon. Voisit lisätä kasviksia lautaselle jo maun vuoksi.
Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.”
En matkusta autolla, lentokoneella, enkä laivalla. Alle 6km matkat kuljen kävellen. Ennen kuljin pidemmät matkat pyörällä. Nykyään käytän tarvittaessa julkisia, kun pyöräni varastettiin.
En omista lemmikkejä. Koira kuoli 2 vuotta sitten, eikä sen jälkeen ole lemmikkejä hankittu. Ennen oli kyllä vaikka mitä hamsteria, kania, marsua, kissaa, koiraa, lintuja jne.
Olin itse huolissani punaisen lihan käytöstä, mutta ehkä voin sitä vielä syödä hyvällä omatunnolla, kun hiilijalanjälkeni on kuitenkin suht pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 000
Niin, mulla oli toi 23 300
Miten teillä voi olla noin paljon? Siis jos keskiverto on 7300, niin toihan on kolminkertainen! Ja kymmenkertainen joihinkin vastaajiin verrattuna. Nyt olis kyllä itsetutkiskelun paikka!
"Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi."
Vastenmielistä lässytystä. Jokainen alakoulun matematiikan läpäissyt osaa laskea kuinka paljon vaikuttaa, kun suomalaiset puolittavat hiilijalanjälkensä verrattuna intialaisten tai kiinalaisten hiilijalanjäljen puolittamiseen. Ei tällainen propaganda voi mennä älykkäille, ajatteleville ihmisille läpi. Jos menee, olen todella huolissani peruskoulun matematiikan opetuksen tasosta.
7800
En ole lentänyt lentokoneella kymmeneen vuoteen, mutta just pari viikkoa sitten satuin käymään ulkomaanmatkalla... No mutta toisethan matkustelee monta kertaa vuodessa, niin kai minäkin saan edes joskus...
Vierailija kirjoitti:
"Vastuullinen Kanssamatkustaja" 3300
Jippii! Ainakin jotain hyötyä äärimmäisestä köyhyydestä ja työttömyydestä. Kulutan maapalloa vähemmän kuin rikkaat...
Sain saman, enkä ole äärettömän köyhä. Minulla on kolme lasta, iso, vanha talo, syön lihaa ja käytän autoa.
Ei tarvikaan asumisen perusteella.
Testi ei ole siinä kohdassa ainakaan totuudenmukaisesti luotu.