Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
12500
Mihin voin maksaa noita vapaaehtoisia päästömaksuja? Omatuntoni alkoi kolkuttaa niin raskaasti, että tunnen olevani vastuussa maapallon tulevaisuudesta.
En kyllä keksi kuinka päästöni vähenee maksamalla rahaa "jollekin" mutta ei sen väliä.
Varmasti joku minua viisaampi on tutkinut asiaa ja tullut johtopäätökseen, että tilanne helpottaa, kunhan vain annan rahaa "jollekin"?M40
Mulle voit maksaa. Tilinumero on FI3131313333311133331.
OIkeesti. Ei se hiilidioksidi ilmakehästä mihinkään katoa vaikka kuinka maksaisit!
2500, sähkölämmitteinen okt mutta muu kunnossa :) Lämmitysmuotoon ei voi itse vaikuttaa vuokralla. Jonkin verran voi lämmittää puilla lisäksi, mutta takka ei ole kovin tehokas. En liiku autolla, ostele mitään tai syö lihaa.
4200 Eronnut, lapsen kanssa asuva 30v- mies. Asun maalämmöllisessä kerrostalossa. Omistan auton, mutta ajan suurimmaksi osaksi polkupyörällä työmatkat. Syön lihaa, mutta melko vähän, lähinnä työpaikka ruokailussa. Maitotuotteita kuluu melko vähän, mutta kahvia, mehua yms. kohtuullisesti. Olen lentänyt tänä vuonna 2 tuntia. Sähkö ei ole ekosähköä. Töissä käyttämäni välineet luultavasti vähintäänkin 10-kertaistaisi päästöni, mutta niistä ei kysytty.
Kulutan mahdollisimman vähän, tosin tämä varmaan hieman muuttuu eron jälkeen, kun pitäisi varmaan ostella edustavamman näköisiä vaatteita vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen lisäämiseksi, koska tämä hippi look ei tunnu aiheuttavan kauhean kovaa kiinnostusta tässä instagram ajassa. Pitäisi myös ostaa uusia huonekaluja, koska en halua mitään kierrätyskeskuksen lutikka sohvia asuntooni, mutta tässä luultavasti panostan laatuun, kuten muussakin kulutuksessa, jotta ostamani asiat myös kestäisivät mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12500
Mihin voin maksaa noita vapaaehtoisia päästömaksuja? Omatuntoni alkoi kolkuttaa niin raskaasti, että tunnen olevani vastuussa maapallon tulevaisuudesta.
En kyllä keksi kuinka päästöni vähenee maksamalla rahaa "jollekin" mutta ei sen väliä.
Varmasti joku minua viisaampi on tutkinut asiaa ja tullut johtopäätökseen, että tilanne helpottaa, kunhan vain annan rahaa "jollekin"?M40
OIkeesti. Ei se hiilidioksidi ilmakehästä mihinkään katoa vaikka kuinka maksaisit!
Miten niin ei katoa? Sillä rahallahan voidaan istuttaa puita, jotka sitovat hiilidioksidia ilmakehästä. Tai sitten se raha voidaan investoida lämpöpumppujen hankkimiseen öljylämmitteisiin taloihin, jolloin myös käytännössä rahasi poistavat hiilidioksidia.
Miten te ette muka ymmärrä näin yksinkertaisiakaan asioita?
Tulos 5000, tosin testi oli huono, asunnon lämpötila on ajoittain vain 17 astetta, testissä alin oli 19 astetta. Käytämme tavallista sähköä mutta sähköä kuluu 1/3 samankokoisen omakotitalon normikulutuksesta. Lisäksi testistä puuttui kierrätys. Omalla autolla on pakko ajaa koska ei ole julkisia. Lisäksi kulutus-osiossa kirppari kysymys oli outo, ostan paljon kirppareilta mutta vain tarpeeseen.
4300. Lentokoneessa en ole ollut koskaan. : P
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi testistä puuttui kierrätys.
Kierrätykselläsi ei ole paljoa mitään merkitystä päästöillesi, joten turhaanpa sitä olisi edes kyselty.
Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on 10 300.
3400 vaikka matkustan. Tosin olen kasvissyöjä ja liikun useimmiten kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi."
Vastenmielistä lässytystä. Jokainen alakoulun matematiikan läpäissyt osaa laskea kuinka paljon vaikuttaa, kun suomalaiset puolittavat hiilijalanjälkensä verrattuna intialaisten tai kiinalaisten hiilijalanjäljen puolittamiseen. Ei tällainen propaganda voi mennä älykkäille, ajatteleville ihmisille läpi. Jos menee, olen todella huolissani peruskoulun matematiikan opetuksen tasosta.
Jokainen suomalainen, joka puolittaa hiilijalanjälkensä, toisaalta säästää luonnonvaroja paljon enemmän kuin hiilijalanjälkensä puolittava intialainen.
Joo, ymmärrän, että intialaisia on enemmän, mutta jos puhutaan yksilöistä, niin meidän kulutuksemme on todella suurta. Entä jos ne kiinalaiset alkavatkin kaikki kuluttaa niin kuin me?
Argh. Meitä paljon kuluttavia suomalaisia yksilöitä on todella vähän. Jos me kaikki kuoltaisiin pois eikä päästeltäisi enää yhtään hiilidioksidia ilmakehään, sillä ei olisi yhtään mitään vaikutusta hiilidioksidin määrään koko maapallolla.
Kiinalaiset, intialaiset ja kaikkien muidenkin kehittyvien maiden asukkaat kasvattavat juuri tälläkin hetkellä kulutustaan lähemmäs meidän tasoamme. Saa olla aika äärimmäinen typerys, jos kuvittelee näiden maiden vähentävän kulutustaan siksi, että suomalaiset vähentävät omaansa.
4600. Yllätyi että niin vähän, sillä ollaan 5 henkinen perhe ja käytetään paljon autoa + matkustellaan. Toki käytössä on ekosähkö ja asunto lämpiää pääosin ilmalämpöpumpulla + ei syödä punaista lihaa, suositaan kirppiksiä.
3400, ei rahaa autoon eikä matkustamiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi testistä puuttui kierrätys.
Kierrätykselläsi ei ole paljoa mitään merkitystä päästöillesi, joten turhaanpa sitä olisi edes kyselty.
Itse miellän että on, mutta voihan se olla toisinkin. Lisäksi ihmettelin miten lemmikkeihin menevä raha määrittelee päästöt. Kun joku voi ruokkia kolme kissaa 50 eurolla kuukaudessa ja joku yhden. Joku ostaa luomua koiralleen ja joku ei.
3100 :D Terveisiä Suomen vähäpäästöisimmästä kunnasta, ja asutaan kaiken lisäksi omakotitalossa.
6300. Liikenne muodosti tuosta yli puolet kun asutaan niin syrjässä ettei oo joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.
3700
Kolmihenkiben perhe Helsinki