Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
4500 oli minulla. En omista autoa, lemmikkä yms.. kirppareilla käyn. Koska minulla ei ole rahaa !
Ja joillekin maksetaan palkkaa tuonkin testin tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
2800
Oletko elossa
4400. Tulos on pakon sanelema, tulot määrittää kulutuksen.
Typerä testi. Sähkölämmitteinen omakotitalomme lämpiää Fortumin vesisähköllä eli sen osalta hiilijalanjälki on nolla. Testi on eri mieltä.
4900. Pieni asunto, en matkustele.
Avioero kasvatti hiilijalanjälkeäni, koska lasten takia asun edelleen samassa asunnossa, mutta nyt meitä asuu täällä vähemmän. Työmatkoissa säästän päivässä yhteensä tunnin, kun käytän omaa autoa, enkä julkisia. Noita kahta asiaa en todellakaan muuta minkään hiilijalanjäljen vuoksi.
3300 vaikka meillä on uusi 250-neliöinen talo. Silti asuminen jäi keskimääräistä pienemmäksi luvuksi. Liikkumisesta tuli minimaalisen vähän mikä tietenkin auttaa lopputuloksessa.
Sain 5100, mutta ei ole olemassa helppoa testiä näin monimutkaisesta asiasta. Testi jätti huomioimatta sen että en ole 60 elinvuoteni aikana tehnyt kuin kaksi etelän matkaa, kuljen 20 kilometrin työmatkani polkupyörällä kesät talvet, lämmitän asuntoni maalämmöllä, en osta mitään turhaa vaan ainoastaan tarpeeseen, auto on mutta en juurikaan aja sillä, jne, jne.
Sain 7300. Suurimmat miinukset asumisesta. Minulla ei helsinkiläisenä ole koskaan ollut autoa, lennolla olen ollut viimeksi 1990-luvulla, ei lemmikkiä. Asun yksin kerrostalokaksiossa. Pitäisikö muuttaa johonkin yhteisölliseen kolhoosiin vai roskalaatikkoon. Yhteisöasuminen on viimeinen jota haluan. Perheen kanssa voisin asua mutta sellaista ei ole näköpiirissä. Voisin asua pienemmässäkin mutta nythän kritisoidaan pienten asuntojen rakentamistakin. Tämä ilmastohössötys antaa nyt aseet kaikenmaailman holhousn*tseille.
Älkää sitten pettykö kun hiilijalanjäljen vähentämisillänne ei ole mitään vaikutusta ilmastonmuutoksen etenemiseen.
Ympäristön ja luonnon puhtaus ovat tärkeitä arvoja. Mutta ilmastonmuutos on paljon isompi asia kuin mihin ihminen pystyis mitenkään isosti vaikuttamaan.
4000. En lennä enkä shoppaile, asutaan kerrostalossa, teen paljon etätöitä. Eläinkunnan tuotteita voisi vähentää, mutta näillä pisteillä tuskin tulee tehtyä.
Juustosta tulee tosi iso hiilijalanjälki. Isompi kuin lihasta tai maidosta.