Mikä on hiilijalanjälkesi? Lyhyt ja helppo testi.
https://elamantapatesti.sitra.fi/testi
Tuossa linkki Sitran sivustolle testin tekemiseen. Tähän kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain minuutin tai kaksi.
Minä sain tulokseksi 6900.
Kommentit (176)
Kyllä 15500 ihan normaalia elämää.
8800, josta suurinosa tulee sähkölämmitteisestä alle 80 neliön omakotitalosta joka lämpiää sähköllä.
Muuten olen "eko" :)
5500
Asun liian isossa asunnossa, mutta muuten ekologisesti.
6600 eli olen vastuullinen kanssamatkustaja, parantamisen varaa toki on vielä.
4800 mutta vain koska olen äitiyslomalla eikä autolla tule ajettua nyt juuri ollenkaan kun ei ole työmatkaa. Lihaa en syö ja pidän viileästä sisälämpötilasta enkä juurikaan matkustele, joten varmaan ihan todenmukainen.
Tosin tässä on sellainen vika että näin kerrostalossa kun ainakaan meillä ei sisälämpöä voi itse juurikaan säätää niin käytännössä tuo viileänä pito tapahtuu niin että meillä on ikkunoita auki ympäri vuoden, joten se ei liene kovin ekologista...
Vierailija kirjoitti:
8800, josta suurinosa tulee sähkölämmitteisestä alle 80 neliön omakotitalosta joka lämpiää sähköllä.
Muuten olen "eko" :)
Ai? Asutko sitten yksin? Mä sain 4300 ja meitä asuu 3 hlö 100 neliön omakotitalossa joka lämpiää sähköllä.
7800, enimmäkseen tuo tulee liikkumisesta (vaikea vähentääkään - pitkä työmatka, ei pääse julkisilla, ja muutama pakollinen työhön liittyvä matka lentäen vuosittain).
4300 ja keskimääräinen testin tehnyt tulos oli 7300
Mielestäni ihan suht hyviä tulos 42v PS mieheltä, ja vastasin rehellisesti AINA.
Tämä oli ihan mielenkiintoinen testi, vaikka taisi olla jonkun vihreän höpönassun aloitus.
Testi on omituisesti laadittu. En ole syönyt mitään lihaa yli 30 vuoteen, mutta juustoa ja/tai luomukananmunia käytän päivittäin. Antaa kuitenkin saman tuloksen vaikka olisin viimeiset 30 v syönyt esim. nautaa kilon joka jeesuksen päivä. Tsot tsot tsot. Nyt ei ole testin laatija tiennyt mitä tekee.
Sain tulokseksi 2900. Asumisesta tuli todella pienet lukemat, koska asumme uudessa pienessä rivitaloasunnossa, joka lämpiää maalämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain yli 7000 vaikka mulla ei ole autoa, ei varaa matkustella enkä syö lihaa. Pitäis varmaan muuttaa sillan alle sitten seuraavaksi.
Syy on huonosti laadittu testi, ei sinun käyttäytymisesi!
3300