Työnantajat syrjivät minua tatuointien takia
Valmistuin toukokuussa yhteen hoitoalan ammattiin ja olen sen jälkeen käynyt monissa työhaastatteluissa. Pari työnantajaa on heti ilmoittanut etteivät he voi palkata minua käsivarsien ja kaulan tatuointien takia. Kuulemma asiakkaat (varsinkin iäkkäät) saattaisivat pelästyä minua. Onko muut kokeneet samaa ja saako tatuointien takia syrjiä toista?
Kommentit (65)
Kannattaa hankkia se vakipaikka ennen tatskoja, tatuointien takia irtisanominen lienee laitonta.
Et taida tietää, mitä "syrjintä" tarkoittaa.
Ei sitten tullut mieleesi tatuointeja ottaessasi tai ammattia valitessasi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia se vakipaikka ennen tatskoja, tatuointien takia irtisanominen lienee laitonta.
Myöhäistä pyllistää kun kakka on jo housuissa.
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin toukokuussa yhteen hoitoalan ammattiin ja olen sen jälkeen käynyt monissa työhaastatteluissa. Pari työnantajaa on heti ilmoittanut etteivät he voi palkata minua käsivarsien ja kaulan tatuointien takia. Kuulemma asiakkaat (varsinkin iäkkäät) saattaisivat pelästyä minua. Onko muut kokeneet samaa ja saako tatuointien takia syrjiä toista?
,
Tatuointi on ihan sinun oma valinta ja sen kanssa sitten elät. Voitko mitenkään ihmetellä jos sinua ei otettaisi asiakaspalveluun esim hakaristi otsassa (näin karrikoiden). Voi tsiisus tätä ihmettelyn tasoa
Olen mukava ja sosiaalinen ihminen, valmistuin myös luokkani parhaimpana. Alallani on kova pula työntekijöistä, mutta silti en saa töitä. Minusta on kummallista, etten saa tatuointien takia näyttää taitojani. Luulisi ettei nykyaikana ketään syrjittäisi enää ulkonäön takia. Onko siinä mitään järkeä, että taitava ihminen valmistuu suoraan kortistoon ja pysyy siellä, koska joillakin on ennakkoluuloja?
AP
Vierailija kirjoitti:
Olen mukava ja sosiaalinen ihminen, valmistuin myös luokkani parhaimpana. Alallani on kova pula työntekijöistä, mutta silti en saa töitä. Minusta on kummallista, etten saa tatuointien takia näyttää taitojani. Luulisi ettei nykyaikana ketään syrjittäisi enää ulkonäön takia. Onko siinä mitään järkeä, että taitava ihminen valmistuu suoraan kortistoon ja pysyy siellä, koska joillakin on ennakkoluuloja?
AP
Väitätkö sinä ihan tosissasi, ettet ymmärtänyt kaulatatuoinnista olevan haittaa töitä haettaessa?
Vierailija kirjoitti:
Strippari tai maailman vanhin ammatti on oikea työpaikka tatuoiduille.
Tälläiset kommentit kertovat paljon kirjoittajan empatiakyvystä ja suhtautumisesta muihin ihmisiin. Et kuulosta kovin hyvältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
AP
On järkeä, jos on normaalin näköisiä palkattavissa. Ikävä kyllä ulkonäöllä on paljonkin merkitystä.
Äitini jo sanoi aikanaan että tatsat varmasti hankaloittavat työnhakua. Enpä mä muutenkaan ois niitä ottanut. vaikka töitä on vaikea saada, nyt sain. Uskon osasyyn olevan pukeutuminen ja yleinen ulkonäkö. Ja ei, en ole hoitaja, vaan palveluammatissa "hanttihommissa", mutta on se muuallakin kuin sairaanhoitoalalla. Tatsat sopivat kenties portsarille tai baarissa työskentelevälle.
t. akateeminen opiskelija, nykyinen pätkätyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APVäitätkö sinä ihan tosissasi, ettet ymmärtänyt kaulatatuoinnista olevan haittaa töitä haettaessa?
Eli sinusta on oikeus syrjiä toista ulkonäön takia?
Jos oli varaa ottaa ne kuvat iholle, on varmaan varaa myös poistattaa ne, jos niistä kerran on ilmeistä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläiset kommentit kertovat paljon kirjoittajan empatiakyvystä ja suhtautumisesta muihin ihmisiin. Et kuulosta kovin hyvältä ihmiseltä.
Samoin voi sanoa sinusta, kun haluat pelotella vahuksia, niille tatskat on helvetistä
Ja tää tatuiontivastaisuus ei missään vaiheessa koulutusta ja työharjoittelujako noussut esiin? Ei oo voinu tulla yllärinä. Aloitin itsekin opintoja lähäriksi 2000-luvun alkupuolella (vaihdoin alaa ennen kuin ehdin opinnot loppuun), ja silloin jo koulussa painotettiin, että tatskojahan ei voida kieltää, mutta että niitä harkitsevien kantsii miettiä useamman kerran kuinka näkyvälle paikalle niitä ottaa.
Se että tatskat on normaaleja eivätkä merkki rikollisesta, narkkarista tai muuten vain huonosta ihmisestä, ei automaattisesti tarkoita sitä että ne kaikilla aloilla olisivat hyväksyttyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APOn järkeä, jos on normaalin näköisiä palkattavissa. Ikävä kyllä ulkonäöllä on paljonkin merkitystä.
Silti moni näistä työpaikoista on edelleen auki ja valitetaan sitä ettei löydy työntekijöitä näihin.
Ota yhteyttä sanomiin, olisit esimerkkinä muille nuorille, jäisi moni leima ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin voi sanoa sinusta, kun haluat pelotella vahuksia, niille tatskat on helvetistä
Minulla ei ole yhtäkään tatuointia. Kommenttisi oli tosi mauton, niin kuin on ylläoleva kommenttisikin. Lähikaupassani on töissä todella vahvasti meikattu ja tatuoitu tyttö, silti asiakkaat tykkäävät hänestä ja juttelevat kovasti hänen kanssaan, myös vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APOn järkeä, jos on normaalin näköisiä palkattavissa. Ikävä kyllä ulkonäöllä on paljonkin merkitystä.
Silti moni näistä työpaikoista on edelleen auki ja valitetaan sitä ettei löydy työntekijöitä näihin.
Kamalaa, et kelpaa, vaikka muita ei ole saatavilla. Mutta ei voi mitään. Harkitse tatuointien poistamista.
No eikö sinulle juuri kerrottu, miksi sinua ei palkata? Eikä se syrjintää ole, jos muutoin samanveroisia hakijoita on useampia, mutta yksi on olemukseltaan pelottava.