Miten narsisti käyttäytyy kun ei saa enää uhriaan manipuloitua? Ja menettää häneen valtansa?
Onko luvassa vihaa? Ja jos niin millaista?
Voiko olla niin, että narsisti on niin kuin uhria ei olisi koskaan ollut olemassakaan?
Kommentit (275)
Mä en tunne ketään narsistia, mutta pari joilla on hyvin paljon narsistisia piirteitä. Toisen kanssa tekemisissä ajoittain, yritti määräillä vuosikausia mutta en koskaan alistunut ja sekös sitä ärsytti. Yritti lapsellisin ja noloin puhein ja haukkumisien saada mut näyttämään toisten silmissä vaikealta mutta ei vielä tänäkään päivänä tajua tehneensä vain ittensä naurunalaiseksi kaikkien silmissä.
Jatkaa välillä tätä samaa ja on suunnattoman jurppiintunut kun kukaan ei mene sen puolelle. Yrittää mielistellä toisia, minä olen se joka sitä ärsyttää joskus raivon partaalle saakka, onneksi koko lähipiiri tajuaa mikä se on. Eli siis ei haittaa mun elämää vaikka ei ihan luovuttanut olekaan, onneksi asuu kauempana.
No, en osannut vastata ihan alkuperäiseen kysymykseen, mutta mun kokemus tämmösestä tyypistä on tuo.
Exä ja lasteni isä (luoja miten kadunkaan että lapset tein hänen kanssaan!) käyttäytyy sietämättömällä tavalla, nyt kun eron jälkeen ei pysty minua enää samalla tavalla käskyttämään ja manipuloimaan. Suunnatonta vihaa, aivan älyttömiin mittasuhteisiin paisuvia kostotoimenpiteitä, mustamaalausta, pahan puhumista ym. mitä ikinä keksiikin. Ikävintä se, että tiedän ettei tämä lopu koskaan. Joudun ikuisesti olemaan jollakin lailla sidoksissa häneen yhteisten lasten vuoksi. Hänellä on jo uusi puoliso, mutta ei se häntä hillitse. On myös kääntänyt eron syyt täysin päälaelleen. En tiedä, haluaako olla ilkeä, vai uskooko itsekin juttuihinsa. Tälläistä ahdistusta, mitä narsistisia piirteitä omaava ex-puoliso on aiheuttanut ja aiheuttaa, on vaikea edes kuvailla. Oirehdin itse, samoin lapset. Tuntuu toivottomalta kaiken kaikkiaan, vaikkakin olen erittäin tyytyväinen ja ylpeä siitä, että vihdoin uskalsin lähteä tuosta liitosta.
On se surullista, ettei ihminen ymmärrä ensimmäisista kaskyttamisesta mikä ihminen on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
On se surullista, ettei ihminen ymmärrä ensimmäisista kaskyttamisesta mikä ihminen on kyseessä.
Jep, tai alistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään sellaista kokemusta, että narsisti hätääntyy tuossa tilanteessa? Yrittää mielistellä ja jos et sille lämpene, kääntyy se mielistely heti vihaksi ja halveksunnaksi, myös puhuu entistä enemmän ristiriitaisia asioita jne...
Ei kuulosta narsistilta. Eivät ”hätäänny”. Kuulostaa epävakaalta.
Kai se narsistikin voi hätääntyä, jos tulee täysin yllättävä tilanne vastaan? Ihan ohimenevästi ainakin.
Pohdin vain, en tiedä.
Ajattelinkin, että esim. tilanne, jossa joku näkee kaiken manipuloinnin yms. läpi JA sanoo sen myös. Jossain vaiheessa varmaan jokaisen kuori voi rikkoutua. Oman kokemuksen mukaan tällaiset on juuri niitä, jotka poistavat ihmisiä elämästään tosta noin vaan, koska eivät kestä sitä häpeää ja sitä, että joku on nähnyt sen maskin taakse.
Kunhan mietin, voi olla epävakaata, voi olla narsistista, voi olla olematta kumpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Exä ja lasteni isä (luoja miten kadunkaan että lapset tein hänen kanssaan!) käyttäytyy sietämättömällä tavalla, nyt kun eron jälkeen ei pysty minua enää samalla tavalla käskyttämään ja manipuloimaan. Suunnatonta vihaa, aivan älyttömiin mittasuhteisiin paisuvia kostotoimenpiteitä, mustamaalausta, pahan puhumista ym. mitä ikinä keksiikin. Ikävintä se, että tiedän ettei tämä lopu koskaan. Joudun ikuisesti olemaan jollakin lailla sidoksissa häneen yhteisten lasten vuoksi. Hänellä on jo uusi puoliso, mutta ei se häntä hillitse. On myös kääntänyt eron syyt täysin päälaelleen. En tiedä, haluaako olla ilkeä, vai uskooko itsekin juttuihinsa. Tälläistä ahdistusta, mitä narsistisia piirteitä omaava ex-puoliso on aiheuttanut ja aiheuttaa, on vaikea edes kuvailla. Oirehdin itse, samoin lapset. Tuntuu toivottomalta kaiken kaikkiaan, vaikkakin olen erittäin tyytyväinen ja ylpeä siitä, että vihdoin uskalsin lähteä tuosta liitosta.
Älä reagoi, älä provosoidu. Tee aina kuten itse haluat.
Kyllä se loppuu aikanaan. Vuosia voi mennä, mutta kyllä hän lopettaa, jos huomaa toimintansa turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tai alistamisesta.
Niin, luulisi että siitä tulee niin paha olo, että hälytyskellot alkavat soimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään sellaista kokemusta, että narsisti hätääntyy tuossa tilanteessa? Yrittää mielistellä ja jos et sille lämpene, kääntyy se mielistely heti vihaksi ja halveksunnaksi, myös puhuu entistä enemmän ristiriitaisia asioita jne...
Ei kuulosta narsistilta. Eivät ”hätäänny”. Kuulostaa epävakaalta.
Kai se narsistikin voi hätääntyä, jos tulee täysin yllättävä tilanne vastaan? Ihan ohimenevästi ainakin.
Pohdin vain, en tiedä.Ajattelinkin, että esim. tilanne, jossa joku näkee kaiken manipuloinnin yms. läpi JA sanoo sen myös. Jossain vaiheessa varmaan jokaisen kuori voi rikkoutua. Oman kokemuksen mukaan tällaiset on juuri niitä, jotka poistavat ihmisiä elämästään tosta noin vaan, koska eivät kestä sitä häpeää ja sitä, että joku on nähnyt sen maskin taakse.
Kunhan mietin, voi olla epävakaata, voi olla narsistista, voi olla olematta kumpaakin.
Olet varmaan oikeassa. Paljastuminen horjuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tai alistamisesta.
Niin, luulisi että siitä tulee niin paha olo, että hälytyskellot alkavat soimaan.
Ei ne kellot soi, koska tilanne on sama kuin lapsuudenkodissa. Tuttua, ja siksi turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tai alistamisesta.
Ei ne kellot soi, koska tilanne on sama kuin lapsuudenkodissa. Tuttua, ja siksi turvallista.
Sinäpä sen sanoit. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Miten mä epäilen, että kyseessä ei ole narsisti. Yleensä kun erotaan, toista on helppo syyttää narsistiksi. Se on kuin pesisi kätensä omasta vastuusta!
Tää on niin nähty.
Valitettavasti narsisti-sanaa jaellaan liian avokätisesti muille.
Ehkä pitäisi käyttää sanaa narsistinen.
Niin, tai kertoa vain asiat. Nimittäin tiedän ihmisen, joka on saanut täysib väärin perustein narsisti-leiman ja juoruthan liikkuvat pienissä ympyröissä. Ei ole oikein sitä ihmistä kohtaan.
Kerroin iloisen uutisen narsistille. Tuli hänelle yllätyksenä. Normi-ihmisen normireaktio olisi ollut onnitella. Narsisti valahti harmaaksi, silmät lasittui, meni vakavaksi. Yritti raapia itseään kokoon ja sai kuin saikin pinnistetyä jonkin pisteliään kommentin aiheeseen. Tiesin hänen olevan persoonallisuushäiriöinen, mutta jos en olisi tiennyt, tuossa tilanteessa se näkyi selvästi. Oikeastaan aika surullista,hän tulee aina olemaan jollakin tasolla tärkeä ihminen, mutta manipulointiyrityksiensä takia raskasta seuraa johon otan vähitellen
etäisyyttä.
Voiko narsisti tajuta "paljastuneensa"? Eikö ne ole itse niin varmoja asiastaan ja usko itse omien toimiensa oikeellisuuteen ja uhrinsa syyllisyyteen, ettei ole mitään, mikä "paljastuisi"? Voi olla selvää valveutuneelle uhrille tai sivustakatsojalle, mutta narsisti on omien ajatustensa sokaisema ja inttää loppuun asti tietävänsä, miten asia on. Tarkoitan, että manipuloiko ne tietoisesti että "nytpä manipuloin tuota jotta saan tahtoni perille" vai tuleeko se miettimättä, luonnostaan?
Itse elän ihmisen kanssa, jolla on joitain narsistisia piirteitä, ja jos esimerkiksi huomautan hänelle, että "yrität nyt syyllistää minua tästä asiasta" niin hän kieltää. Minä näen väheksynnän, sivulliset näkee sen, mutta hän kieltää aina. Huvittavana seikkana kieltää myös kieltämisensä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Miten mä epäilen, että kyseessä ei ole narsisti. Yleensä kun erotaan, toista on helppo syyttää narsistiksi. Se on kuin pesisi kätensä omasta vastuusta!
Tää on niin nähty.
Niin, tai kertoa vain asiat. Nimittäin tiedän ihmisen, joka on saanut täysib väärin perustein narsisti-leiman ja juoruthan liikkuvat pienissä ympyröissä. Ei ole oikein sitä ihmistä kohtaan.
Minäkin tiedän. Ja voin kertoa, että businesympyröissä täysi katastrofi maineena. Oli loukannut alaistaan, pyytänyt anteeksi - ei kelvannut. Aivan järkyttävä mustamaalaus.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kiristää ruuvia, uhkailee entistä kovemmin ottein, syyllistää. Kun luovuttaa, niin sen jälkeen olet hänelle nobody. Et ole enääedes olemassa.
Kokemusta on
Mulla on taas kokemusta, ettei luovuta. Manipuloi uuden uhrinsakin mua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin nähty.
Minäkin tiedän. Ja voin kertoa, että businesympyröissä täysi katastrofi maineena. Oli loukannut alaistaan, pyytänyt anteeksi - ei kelvannut. Aivan järkyttävä mustamaalaus.
Voi kun ihmiset ymmärtäisi, mikä voima on sanoilla. Ja jos on täyttä roskaa ja valhetta, niin ne voi suuresti tehdä ihmiselle hällaa.
Muuten narsismi on diagnoosi ja ainoastaan lääkäri tai joku muu psykiatrian ihminen voi sen tehdä.
Enkä missään tapauksessa puolustele ketään.
Uhrin omaiset ja ystävät saavat osansa narsistin toiminnasta tämän jälkeen, hän kyllä löytää uuden uhrin ja osaa manipuloida puolelleen tuhoisin seurauksin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko narsisti tajuta "paljastuneensa"? Eikö ne ole itse niin varmoja asiastaan ja usko itse omien toimiensa oikeellisuuteen ja uhrinsa syyllisyyteen, ettei ole mitään, mikä "paljastuisi"? Voi olla selvää valveutuneelle uhrille tai sivustakatsojalle, mutta narsisti on omien ajatustensa sokaisema ja inttää loppuun asti tietävänsä, miten asia on. Tarkoitan, että manipuloiko ne tietoisesti että "nytpä manipuloin tuota jotta saan tahtoni perille" vai tuleeko se miettimättä, luonnostaan?
Itse elän ihmisen kanssa, jolla on joitain narsistisia piirteitä, ja jos esimerkiksi huomautan hänelle, että "yrität nyt syyllistää minua tästä asiasta" niin hän kieltää. Minä näen väheksynnän, sivulliset näkee sen, mutta hän kieltää aina. Huvittavana seikkana kieltää myös kieltämisensä :)
Kyllä kai narsismistakin voi parantua? Edellyttää vaan juuri sitä, että tiedostaa ja myöntää oman käytöksensä, mikä tekeekin siitä vaikeaa.
Tiedän vastaavia tyyppejä mitä kuvailit, tekee keskustelemisesta aika mahdotonta ja on pidemmän päälle todella uuvuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaa, raivoa, kostoa, stalkkausta, kunnianloukkausta, perättömiä viranomaisilmoituksia, suvun kääntämistä uhria vastaan...
Been there, done that.
Todella tuttua. Lisäisin vielä rikollisten palkkaamisen kiusaamiseen. Ja joku vielä kehtaa sanoa, ettei narsistissa ole mitään vikaa tai ettei ex-mies voi olla narsisti...
Höh mun kommenttia ei julkaistu :(