Miten narsisti käyttäytyy kun ei saa enää uhriaan manipuloitua? Ja menettää häneen valtansa?
Onko luvassa vihaa? Ja jos niin millaista?
Voiko olla niin, että narsisti on niin kuin uhria ei olisi koskaan ollut olemassakaan?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Eikö alkuperäinen tarina ollut että Narkissos jäi loputtomasti tuijottamaan ihastuneena omaa kuvaansa lähteen pinnasta, siis jäi jumiin ihailemaan itseään. Miksi tällainen jamppa lähtisi etsimään uhreja ja kiusaamaan heitä.
Hyötytarkoituksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alkuperäinen tarina ollut että Narkissos jäi loputtomasti tuijottamaan ihastuneena omaa kuvaansa lähteen pinnasta, siis jäi jumiin ihailemaan itseään. Miksi tällainen jamppa lähtisi etsimään uhreja ja kiusaamaan heitä.
Hyötytarkoituksessa?
Narkissos katsoi omaa kuvaansa, muttei kestänyt siinä virheitä, siis veden väreilyä. Ja lopulta hukkui uskoonsa omasta virheettömästä kuvastaan. Ihmissuhteissaan narsisti on siis virheetön ja kuvainnollisesti hukkuu siihen kun tuo käsitys ei koskaan vastaa todellisuutta. Sitten etsitään seuraava kohde jonka heijastamasta kuvajaisesta haetaan taas sitä käsitystä virheettömästä itsestä.
Minä pääsen muutaman vuoden päästä vapaaksi narsistin aiheuttamasta elinkautisesta kun nuorin täyttää 18. Mutta siirtyykö tuo olio sitten kiusaamaan lapsiaan..
Täällä on monta ketjua siitä kuinka narsisti ei jätä rauhaan, kiusaa, vainoaa ja mustamaalaa uhria vuosikausia, vaikka uhri kuinka pyrkisi eroon. Narsisti kokee olevansa kaiken keskipiste, ja kokee välien poikki laittamisen häpäisynä mikä pitää kostaa. Narsistin vaino on loputonta, koska on sisältä tyhjä, eikä kosto tuokaan täyttymystä. Normaali ihminen jatkaa elämäänsä, narsisti ei.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit itse pelkäävät hylätyksi tulemista joten pyörittävät varalla toista ettei tulisi itse hylätyksi.
Tämähän se kuvio usein on. Narsisti pettää, koska pelkää tulevansa hylätyksi, ja toisaalta myös pettämisellään aiheuttaa sen, että tulee hylätyksi. Seuraava uhri on silloin usein jo valmiiksi valittuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsen muutaman vuoden päästä vapaaksi narsistin aiheuttamasta elinkautisesta kun nuorin täyttää 18. Mutta siirtyykö tuo olio sitten kiusaamaan lapsiaan..
Jos ei ole kiusannut jo niin todnäk ei ole narsisti vaan peruspissipää, joka haluaa kostaa juuri sulle. Olet loukannut hänen egoaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia, että narsistinen kaveri (on saanut diagnoosin) kun en enää hänen kanssa halunnut olla tekemisissä, niin minusta tuli hänelle pakkomielle?
Mistään muusta ei kuulemma enää puhu kuin minusta?
On normaalia. Narsistille nokkimisjärjestys on tärkein asia ikinä, aina uuden ihmisen tavatessaan hän miettii onko itse tämän ala- vai yläpuolella, ja käyttäytyy sen mukaan (halveksuu, pompottaa tai mielistelee). Narsisti raivostuu täysin, jos joku henkilö muuttuu yhtäkkiä. Se on narsistille henkilökohtainen loukkaus, koska hän kuvittelee kaikkien ihmisten tekemisten liittyvän häneen itseensä. Tavallisen ihmisen on tietenkin vaikea ymmärtää miksi narsisti yhtäkkiä vihaa jotain henkilöä, kun syy voi olla vaikka se että henkilö sai potkut tai meni naimisiin (eli asia joka ei oikeasti liity narsistiin mitenkään). Myös se, että kaveri, jota on kuvitellut voivansa manipuloida ja pompottaa, asettaa rajat, on loukkaus narsistille.
Kaikille teille jotka kuvittelevat että narsisti ignooraa täysin: se ei ole totta. Välien rikkoutumisen jälkeen narsisti ajattelee uhria enemmän kuin koskaan, koska ei pysty hyväksymään sitä että hänet on hylätty. Hän käyttää kaiken energiansa juonitteluun, katkeraan ajatteluun ja kostofantasiointiin. Vaikkei hänestä kuuluisi mitään, hän levittää vuosien ajan perättömiä juttuja selkäsi takana ja esittää uhria. Itsellä on lähisuvussa narsisti joka valehtelee kaikille entisestä ystävästään. Välirikosta on toistakymmentä vuotta, ja silti narsisti aina jossain vaiheessa alkaa jauhamaan katkeria ja keksittyjä juttuja tästä ihmisestä.
Jouduin narsistin työkollegan uhriksi muutama vuosi sitten. En jaksa nyt koko tilannetta tässä avata, mutta oli oikein tyypillinen oppikirjanarsisti, mutta kun mulla ei ollut kokemusta kyseisestä ihmisryhmästä, niin en alusta asti osannut toimia oikein. No sitten vuoden kuluttua toinen työkollega palasi töihin ja antoi kuulua oikein kunnolla - ei hyväksynyt mitään narsistiper.sei.lyä. Narsistista tulikin uhri, ja minusta kiusaaja. Tilanne käännettiin nurinpäin. Jouduin käymään terapiassa ja aloittamaan masennuslääkkeet.
Narsisti tulee vielä vuosien kuluttua palaamaan yhteyksiin aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut! Minussa roikkuu takiaisena exä vuodelta 2001 eli aikaa on kulunut, ei se silloinkaan ollut mikään unelmien aviomies, päinvastoin. Silti SE kuvittelee että hänellä olisi mulle jotain annettavaa vai miksi ihmeessä luulee että minua kiinnostaisi yhteydenpito kaikkien näiden vuosien jälkeen?
alkaa aivopestä kaveripiiriään vihaamaan uhriaan, jotta saa enemmän voimaa uhrinsa kiusaamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tulee vielä vuosien kuluttua palaamaan yhteyksiin aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut! Minussa roikkuu takiaisena exä vuodelta 2001 eli aikaa on kulunut, ei se silloinkaan ollut mikään unelmien aviomies, päinvastoin. Silti SE kuvittelee että hänellä olisi mulle jotain annettavaa vai miksi ihmeessä luulee että minua kiinnostaisi yhteydenpito kaikkien näiden vuosien jälkeen?
: D Joskus olisi kyllä kiinnostavaa kuulla millainen ajatuskela näiden narsistien päässä pyörii. Miten heille ei tule mieleen että ehkä se Sirpa nuoruudesta ei kuitenkaan halua kuulla musta kun olin aika paska sille. Ei kun he ajattelevat pokkana että tittidittidii, laitanpa Sirpalle viestiä koska Sirpa voisi nostaa statustani. Oma huono käytös sivuutetaan täysin, ei mitään häpeää eikä katumusta. Eikä ymmärretä yhtään, miksi toinen ei halua olla tekemisissä.